جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

سفر انتخاباتی؛ اتهام های گسترده از تقلب در ثبت نام رای دهندگان و چشم انداز متناقض رای دهی در نیمروز

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

نیمروز یکی از ولایت‌های افغانستان است که با تمام مشکلات و چالش‌ها در عرصه انتخاباتی، روند ثبت نام را پشت سر گذاشته و آماده میزبانی از 28 میزان روز انتخابات پارلمانی است. این ولایت با آن که به میزان خطرات امنیتی و مشکلات ولایات دیگر در سطح کشور نمی‌رسد اما به نوبه خود چالش‌هایی داشته است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

با چالش‌های گسترده در عرصه ثبت نام و توزیع تذکره که مقامات ولایات از آن شکایت داشته‌اند کمیسیون مستقل انتخابات طرح بایومتریک را تصویب کرده است. حفیظ‌الله هاشمی، سخن‌گوی کمیسیون انتخابات امروز، چهارشنبه (۴ میزان) در نشست خبری در کابل گفت که قرار است تا بعد از ظهر امروز ۴هزار دستگاه بیومتریک از خارج کشور به کابل برسد.

با این طرح هنوز هم نمی‌توان گفت که ما می‌توانیم انتخابات سراسر عادلانه و شفاف داشته باشیم زیرا در بسیاری از مناطق ولایات افراد زیادی از حق رای خود محروم مانده‌اند و عده‌ زیادی به نفع خود از تذکره‌ها و برچسب انتخاباتی استفاده کرده‌اند.

انتخابات ولایت نیمروز

ولایت نیمروز 12 کاندیدا برای عضویت در مجلس نمایندگان دارد. از این مجموعه 2 تن آن ها پس از سپری نمودن انتخابات وارد مجلس نمایندگان می‌شوند. اما با وجود افرادی که نتوانسته‌اند در پروسه ثبت‌نام رای دهندگان از این ولایت سهم داشته باشند به شفافیت این روند شک وجود دارد.

ولایت نیمروز 12 کاندیدا برای عضویت در مجلس نمایندگان دارد
ولایت نیمروز 12 کاندیدا برای عضویت در مجلس نمایندگان دارد

شریفی سرپرست پیشین کمیسیون انتخابات در ولایت نیمروز به خبرنامه گفت که روند ثبت نام انتخابات در ولایت نیمروز مطابق به قانون تعیین شده در سه مرحله؛ مرکز، ولایت و ولسوالی‌ها انجام شده است که در این ولایت نیز مردم سهم چشم گیری داشته‌اند.

مطابق به گزارش ثبت شده کمیسیون مستقل مرکزی افغانستان، در نیمروز 91098 نفر مجموعا ثبت نام کرده‌اند که از این بین 27139 زن و 77068 مرد ثبت نام شده اند.

در ولایت نیمروز 68 مرکز رای دهی تعیین شده است که از این جمله 18 مرکز آن در مناطق تحت کنترول مخالفین مسلح قرار داشته و مسدود است اما درازه 50 مرکز دیگر باز می‌باشد.

سید ولی سلطان والی ولایت نیمروز در زمینه مراکز رای دهی و چشم انداز انتخابات پارلمانی در این ولایت به خبرنامه گفت که “به جز چندین ولسوالی و منطقه محدود که مشکلات امنیتی در آن دیده می‌شود دیگر هیچ مشکلی در ولایت نیمروز وجود ندارد که انتخابات را تهدید نماید. اکثریت مراکز رای دهی فعال است، و آمادگی برای برگزاری انتخابات در موعود معین و همچنان انتقال مواد انتخاباتی گرفته شده است.”

ثبت‌نام رای دهندگان نیمروز

مسولان ولایت نیمروز نسبت به تامین امنیت مراکز انتخاباتی اطمینان می دهند. والی نیمروز گفت که امنیت مراکز انتخاباتی گرفته شده و حدود 100 هزار نفر رای دهنده در روند ثبت نام شرکت کرده‌اند. او در عین حال تصریح کرد که در این ولایت دوردست 40 الی 45 درصد زنان در روند ثبت نام رای دهندگان سهیم بوده‌اند.

همزمان با این برخی از اعضای شورای ولایتی نیمروز نظریات متفاوت تری دارند. محمد صدیق چخانسوری، عضو شورای ولایتی نیمروز گفت که 96 درصد اشتراک مردم نیمروز در مناطق امن شده و تصریح کرد که در مناطق تحت کنترول دولت زنان و مردان به صورت مساوی ثبت نام کرده‌اند اما در ولسوالی‌های دیگر با تهدیدات امنیتی رو به رو بوده سهم زنان در آن کمتر بوده است.

سید ولی سلطان والی جدید ولایت نیمروز
سید ولی سلطان والی ولایت نیمروز

باز محمد ناصر عضو دیگر شورای ولایتی نیمروز در این زمینه به خبرنامه گفت که “یکی از چالش های بزرگ در سطح کشور امنیت است مردم نیمروز اما برای برگزاری انتخابات آماده هستند و خواهان یک انتخابات شفاف و به دور از هر گونه تقلب می‌باشند”.

8 هزار نفوس اما 12 هزار رای‌دهنده

با آن که مقامات در نیمروز در شفافیت پروسه انتخابات سخن می زنند اما برخی از آن ها می گویند که چشم انداز تقلب در روند ثبت نام رای دهندگان به شدت ملموس است. در این میان بازمحمد ناصر عضو شورای ولایتی فراه گفت که در میان ثبت‌نام کنندگان رای دهندگان مناطقی مثل دلارام ولایت نیمروز دارای 8 هزار جمیعت است اما در این ولسوالی 12 هزار نفر واجد شرایط رای دهی ثبت نام کرده‌اند.

این ولایت نیز مانند ولایات دیگر مشکلات و چالش‌های خود را داشته است، تذکره‌های زیادی به صورت تکراری و بی نام و نشان ثبت شده است.

عتیق‌الله نورزاد مسئول شبکه‌ نهادهای مدنی نیمروز به خبرنامه گفت که کارمندان اداره ثبت و احوال نفوس با هماهنگی کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات کتاب ثبت تذکره را شبانه به خانه خود برده با توزیع تذکره و برچسب زنی آن‌ها به وکلا سپرده شده است. او تاکید کرد که “وکلا با زور و قدرت خود 3 الی 4 هزار تذکره برچسب خورده شده را برای روز انتخابات آماده کرده‌اند.”

نورزاد خاطر نشان کرد که “هدفی که از سوی کمیسیون انتخابات مرکزی برای ثبت‌نام رای‌دهندگان در ولایت نیمروز مد نظر گرفته شده بود 100 هزار نفر بود که در این ولایت تقریبا 92 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و از این جمله 40 هزار آن زنان و باقی مردان هستند.”

با وجود این ادعاها اما مقامات نیمروز در این باره اظهارات نداشته اند.

18 مرکز مسدود

با همه خوشبینی‌های مقامات دولتی ولایت نیمروز اما هنوز هم تهدیدات امنیتی در نقاط مختلف این ولایت به چشم می‌خورد. ولسوالی‌هایی چون دلارام، چخانسور، چاربرجک این ولایت در تهدیدات بالا به سر برده و بیشتر مراکز رای‌دهی در آن مسدود است و امکان این می‌رود تا در روز انتخابات نیز هیچ شهروندی از این مناطق به پای صندوق‌های رای نروند.

ولسوالی‌هایی چون دلارام، چخانسور، چاربرجک این ولایت در تهدیدات بالا به سر برده و بیشتر مراکز رای‌دهی در آن مسدود است و امکان این می‌رود تا در روز انتخابات نیز هیچ شهروندی از این مناطق به پای صندوق‌های رای نروند
ولسوالی‌هایی چون دلارام، چخانسور، چاربرجک این ولایت در تهدیدات بالا به سر برده و بیشتر مراکز رای‌دهی در آن مسدود است و امکان این می‌رود تا در روز انتخابات نیز هیچ شهروندی از این مناطق به پای صندوق‌های رای نروند

68 مرکز رای دهی برای این ولایت تصویب شده که  18 مرکز تحت تهدیدات امنیتی قرار دارد اما 50 مرکز دیگر فعال می‌باشد و به گفته مقامات تلاش بر این است تا امنیت این مراکز گرفته شود تا در روز انتخابات پروسه ملی رای دهی انجام شود.

با این که والی نیمروز به خبرنامه گفت که در طی این زمان هیچ مشکلی برای 50 مرکز دیگر وجود ندارد اما عتیق الله نورزاد مسول شبکه نهادهای مدنی نمیروز در صحبت خود گفت که در قسمت 50 ولسوالی دیگر که مراکز رای دهی در آن فعال می‌باشد نیز وضعیت خوبی پیش‌بینی نمی‌شود و در این شرایط وضعیت امنیتی بدتر نیز شده است. او تاکید کرد که اگر اقدامات جدی صورت نگیرد امکان این می‌رود که مراکز بیشتری در روز انتخابات بسته شود.

آقای ناصر نیز می‌گوید اگر به امنیت ولسوالی‌ها و مراکز رای دهی توجه صورت نگیرد امکان این که مراکز و سایت‌های بیشتری مسدود شود، نگرانی‌های بیشتری را ایجاد کرده است.

اما والی این ولایت تصریح کرد که “من این طور فکر می‌کنم که در ولایت نیمروز چالش جدی وجود ندارد اما با آن هم ما غافل نمی‌شویم و تدابیر خود را می‌گیریم”.

با این همه اما قدرت‌الله نقش بندی، رئیس فعلی کمیسیون انتخابات نیمروز به خبرنامه می‌گوید در انتخابات آینده با همکاری رای دهندگان، کاندیداها و نیروهای امنیتی انتخابات خوبی را پشت سر می گذارند. او در عین حال از سیستم بایومتریک یاد کرد و گفت که این سیستم سبب می‌شود تا نسبت به دوره‌های قبل انتخابات در این ولایت شفاف تر برگزار شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان