تلاش سیاسیون پشتون‌ برای داشتن نامزد واحد؛ در خانه زاخیل‌وال چه گذشت؟

توسطعلی شیر شهیر

مهر ۴, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , ,

هفت نامزد احتمالی پشتون برای انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی افغانستان، دومین جلسه‌ خود را روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در خانه عمر زاخیل‌وال سفیر افغانستان در پاکستان، در کابل دایر کردند.

هدف اصلی این جلسات، توافق روی “یک تکت واحد انتخاباتی” میان “سیاسیون پشتون” بوده که جلسه نخست آن را فاروق وردک، وزیر دولت در امور پارلمانی حدود دو هفته قبل، میزبانی کرده است.

در جلسه دوم که به میزبانی عمر زاخیل‌وال، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد، برگزار شده بود، هفت نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری از جمله؛ عمر داوودزی، حنیف اتمر، حکمت‌خلیل کرزی، زلمی رسول، عمر زاخیل‌وال، فاروق وردک و انوارالحق احدی شرکت کرده ‌بودند. اسدالله خالد و رحمت‌الله نبیل نیز از چهره‌های جنجالی این نشست بوده‌اند که این نامزدان احتمالی دیگر برای حضور آن‌ها در این جلسه به توافق نرسیده‌اند.

یک منبع به “خبرنامه” می‌گوید که آقای اتمر می‌خواست در این جلسه اسدالله خالد نیز حضور داشته باشد، اما برخی نامزدان احتمالی دیگر مانند عمر داووزی خواهان حضور رحمت‌الله نبیل نیز شده‌اند.

این منبع تأکید می‌کند که به‌دلیل اختلاف‌های موجود میان آقای اتمر و نبیل، نامزدان احتمالی نتوانسته‌اند روی حضور آقایان رحمت‌الله نبیل و اسدالله خالد در این جلسه به توافق برسند و سرانجام از حضور هر دو صرف نظر می‌شود.

محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین شورای امنیت ملی
محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و از جدیترین نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

نامزد واحد کیست؟

در دو جلسه‌ای که تاکنون میان نامزدان احتمالی ریاست جموری برگزار شده است، آنان توانسته‌اند تعداد نامزدان احتمالی را از چند نامزد به دو نامزد کاهش دهند؛ این نامزدان البته در مقابل محمد اشرف غنی رییس جمهور فعلی که نامزد قطعی برای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری است، قرار دارند.

اما گفته می‌شود بر اساس رقابت‌هایی که میان این نامزدان احتمالی وجود دارد، دشوار به نظر می‌رسد که آنان روی داشتن یک نامزد واحد به توافق برسند؛ تا جایی که این جلسات خیلی به درازا کشیده شده و چندین ساعت دوام کرده است.

رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان
رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان

منبعی که خبرنامه با او صحبت کرده، تأکید می‌کند که در حال حاضر دو تکت انتخاباتی میان این نامزدان احتمالی، نهایی شده است، اما تلاش‌ها بر آن است که از میان این دو تکت، یک نامزد واحد انتخاباتی تعین شود. ولی ظاهرا دشوار به نظر می‌رسد که این دو نامزد احتمالی به نفع یک‌دیگر کنار بیایند. گفته می‌شود که این دو تکت انتخاباتی، نامزدان احتمالی پشتون را به دو بلاک شرقی و غربی تقسیم می‌کند.

با این حال در این جلسه فاروق وردک به رسم اعتراض گفته است که اگر این دو تن به نفع یک‌دیگر کنار نیایند، او نیز خودش را نامزد می‌کند.

کش و قوس‌ها و رقابت‌های جدی در حال حاضر میان حنیف اتمر و عمر داوودزی است؛ نامزدانی که هیچ‌کدام حاضر نیستند به نفع یک‌دیگر کنار بروند. عمر داووزی گفته که او به هیچ عنوان کنار نخواهد رفت و به تصمیم شورای حراست و ثبات افغانستان و آقای عبدالرب رسول سیاف احترام دارد.

عمر داوودزی از سیاست مداران مطرح افغانستان
عمر داوودزی از سیاست مداران مطرح افغانستان

نامزد اداره موقت

در جلسه‌ی این نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، حرف از نامزد داشتن برای اداره موقت نیز مطرح شده است. برخی از این نامزدان احتمالی تأکید کرده‌اند که در صورت برگزار نشدن انتخابات و احتمال تشکیل اداره موقت، آنان نباید در این اداره، بدون نامزد واحد باشند.

زلمی رسول کسی است که از میان این نامزدان احتمالی برای اداره موقت پا پیش گذاشته است. شورای حراست و ثبات افغانستان خواسته که هم در انتخابات ریاست جمهوری هم در اداره موقت، نامزد احتمالی خود را داشته باشد که احتمالا این شورا در اداره موقت از زلمی رسول پشتیبانی کرده است.

با این وجود، یکی از تکت‌های انتخاباتی که از میان این هفت نامزد احتمالی نهایی شده، با انتخاب زلمی رسول به عنوان نامزد احتمالی اداره موقت مشکلی ندارد، اما ظاهرا تیم دیگر گفته که اگر احتمال تشکیل اداره موقت زیاد شد، باز همان موقع در این مورد حرف خواهند زد.

انتقاد بر قومی بودن جلسه

در این جلسه شماری از نامزدان احتمالی به ‌شمول عمر داوودزی از قومی‌بودن این جلسه انتقاد داشته و تأکید کرده که باید در این جلسه قوم‌های تاجیک و هزاره .. نیز شرکت می‌کردند. بر اساس منطق این نامزدان احتمالی، در صورتی‌که تصمیم نهایی بدون حضور آنان گرفته شود، هر شخص غیرپشتون خود را «دنباله‌رو» می‌داند و بر این تکت‌های انتخاباتی اعتماد نمی‌کند.

اما شماری دیگر از نامزدان احتمالی دیگر به ‌شمول عمر زاخیل‌وال استدلال کرده که آنان با تاجیک‌ها به شمول یونس قانونی و سایر رهبران تاجیک مشوره داشته‌اند. حرف این سیاسیون تاجیک این بوده که رهبران پشتون باید اول میان خود «جور بیایند».

 اسدالله خالد، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان
اسدالله خالد، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان

به این ترتیب، دیده می‌شود که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آینده، تلاش‌ شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی برای ایجاد یک تکت انتخاباتی نیرومند، افزایش یافته و به گفتمان غالب این روزهای عرصه مسائل سیاسی در افغانستان مبدل شده است.

این در حالی است که به نظر می‌رسد در روی دیگر سکه، محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کنونی حضور دارد و او یک نامزد قطعی انتخابات ریاست جمهوری آینده خواهد بود. هفته قبل روزنامه هشت صبح گزارشی را منتشر کرد که گویا محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رهبران حکومت وحدت ملی، توافق کرده‌اند تا در یک تکت انتخاباتی با هم باشند.

علاوه بر این، چندی پیش، عطامحمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان، از احتمال نامزدی خود یا صلاح‌الدین ربانی در انتخابات آینده ریاست جمهوری سخن گفته بود.

دیده شود که رایزنی‌های شخصیت‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی در هفته‌ها و ماه‌های آینده به کجا خواهد رسید؟!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *