جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

آگاهان: جعل «تحت‌ مدیریت» کمیسیون انتخابات حالا به جعل «غیرقابل کنترل» تبدیل شده است

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مسوولان بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) می‌گویند، با وجود چالش‌هایی که پیش‌روی انتخابات پارلمانی وجود دارد، احتمال تأخیر در برگزاری این انتخابات وجود دارد.

نعیم ایوب زاده، رییس این بنیاد امروز پنج‌شنبه(22 سنبله) در یک نشست خبری در کابل گفت که «مشکلات گسترده فنی، سیاسی و امنیتی فراروی برگزاری انتخابات پارلمانی وجود دارد و این امر با وجود کندی در کار کمیسیون، برگزاری به موقع و همه‌پذیر انتخابات را در 28 میزان با چالش روبرو کرده است.»

ایوب‌زاده احتمال مسدود ماندن مراکز رأی‌دهی در برخی محلات که به شکل مستقیم زیرکنترول گروه طالبان قرار دارد، بروز تهدیدات گسترده امنیتی در برخی بزرگ‌شهرها هم‌چون ننگرهار، بلخ و کابل و نبود طرح مشخص برای تأمین امنیت مراکز رأی‌دهی را از چالش‌های بزرگ امنیتی خواند که فراروی برگزاری انتخابات پارلمانی وجود دارد.

به باور مسوولان بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا)، ناهماهنگی و فقدان توافق میان شرکای انتخاباتی از جمله حکومت و احزاب سیاسی، خطر به بحران رفتن انتخابات را افزایش داده است.
آنان تأکید دارند، زمانی‌که حکومت می‌خواهد بدون به کارگیری سیستم بایومتریک انتخابات را برگزار کند، باید قناعت شرکای انتخاباتی را نیز به دست آورد که راه برای برگزاری این روند هموار شود.

آقای ایوب‌زاده هم‌چنان ادعا می‌کند که کمیسیون مستقل انتخابات در بیشتر مسایل به رهنمایی حکومت عمل کرده و به طرح سفارش‌شده نهادهای ناظر توجهی نداشته است.

نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا)
نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا)

اعتراف کمیسیون به چالش‌های امنیتی

هم‌زمان با انتقادها از چالش‌های امنیتی در ولایت‌های مختلف افغانستان و ناتوانی حکومت در تأمین امنیت برگزاری انتخابات، کمیسیون مستقل انتخابات نیز وجود چالش‌ها سر راه این روند را می‌پذیرد، اما تأکید می‌ورزد که انتخابات به زمان آن و به گونه شفاف برگزار خواهد شد.

سید حفیظ هاشمی، منشی و سخنگوی این کمیسیون به خبرنامه گفت: «مسأله امنیت و چاپ اوراق از چالش‌های مهم ما است، اما تلاش ما این است که به کمک نهادهای دخیل در این روند و همکاران ما، بالای این مشکلات نیز فایق آییم.»

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دیروز چهارشنبه(21 سنبله) اعلام کرد که تاکنون امنیت بیش از 5 هزار مرکز و 21 محل تأمین شده است.

مقام‌های این کمیسیون می‌گویند که نیروهای امنیتی تعهد سپرده‌اند که امنیت ۵ هزار و ۱۰۰ مرکز رأی‌دهی را به کمک نیروهای خارجی در روز انتخابات تأمین خواهند کرد.

آقای هاشمی روز گذشته در یک نشست خبری در کابل گفت: «در حدود ۲۱ هزار محل جور می‌شود که این لیست‌ها قبلا همراه‌شان شریک شده. پلان تدابیر امنیتی برای آن گرفته شده و اطمینان در این است که همین مراکز را در روز انتخابات به هرگونه‌ای که می‌شود، امنیت‌شان را تأمین بکند. امیدوار استم به تعهدی که کرده‌اند، عمل کنند.»

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که تاکنون معلومات هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تن را در بانک اطلاعاتی ثبت کرده و فهرست نخستین نام‌های رأ‌ دهند‌گان 10 ولایت تهیه شده است.
جعل تحت مدیریت که از کنترل خارج شد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پس از افشاگری صدها شناس‌نامه‌ جعلی توسط احزاب سیاسی که از آن‌ها در روند ثبت‌نام رأی‌دهی کار گرفته شده بود، اعلام کرده که احتمال کاهش در میزان ثبت‌نام رأی‌دهندگان از 9 میلیون تن به 7 میلیون تن وجود دارد.

sayeed hafiz hashimi
سید حفیظ هاشمی، منشی و سخنگوی مستقل انتخابات

سخنگوی این کمیسیون دیروز چهارشنبه(۲۱ سنبله) در یک نشست خبری در کابل گفت: «ممکن است رقم ثبت‌نام رأی‌دهندگان از ۹ میلیون رأی‌دهنده به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کاهش یابد.»

با این حال شماری از آگاهان بخش انتخاباتی تأکید دارند که حکومت و کمیسیون انتخابات افغانستان می‌خواستند به همکاری هم یک جعل تحت مدیریت را در این روند انجام دهند، اما در حال حاضر این بحران از مدیریت آنان نیز خارج شده و به یک افتضاح تبدیل شده است.

فضل احمد معنوی، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به خبرنامه می‌گوید که او قبل از شروع روند ثبت‌نام هم گفته بود، و حالا هم می‌گوید که میزان ثبت‌نام رأی‌دهندگان از 3 میلیون تن تجاوز نمی‌کند.

آقای معنوی تأکید کرد: «حکومت به‌دلیلی که در انتخابات ریاست جمهوری زمینه تقلب را فراهم کند و هم‌چنان به‌خود آبرو کمایی کند که مردم هنوز در انتخابات باور دارند، تلاش کرد به‌نوعی با جعل، میزان ثبت‌نام‌کنندگان را بیشتر نشان دهد.»

به باور رییس پیشین کمیسیون انتخابات افغانستان، در یک ولایتی که زمینه جعل مساعد بوده، در آن ولایت برابر با چهار ولایت افغانستان شناس‌نامه و استیکر توزیع شده است.

او تأکید کرد: «کمیسیون فکر می‌کرد که بتواند یک جعل تحت مدیریت انجام دهد، اما این جعل از مدیریت‌شان هم بیرون شده و به یک افتضاح و رسوایی تبدیل شده است که هیچ کس قادر به پاک کردن آن نیست، مگر این‌که دوباره این روند از نو آغاز شود.»

آقای معنوی تأکید می‌کند که انتخابات به تعویق خواهد افتاد و حکومت به بهانه مذاکرات با طالبان، این انتخابات را به تعویق خواهد انداخت؛ چون کنترل و مدیریت انتخابات از دستش بیرون شده است.

فضل احمد معنوی
فضل احمد معنوی، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

تصمیم تازه کمیسیون انتخابات

اما در یک تصمیم تازه، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده، نامزدان انتخاباتی که در برگه‌های حمایتی‌‌شان شناس‌نامه‌ها و برچسب‌های جعلی استفاده کرده باشند، از فهرست نامزدان حذف می‌شوند.

ایتلاف بزرگ افغانستان دو هفته پیش هزاران شناس‌نامه دارای برچسب‌ انتخاباتی را به نمایش گذاشت که ظاهرا به هدف تقلب در انتخابات تهیه شده بود.

با این حال، اکنون کمیسیون مستقل انتخابات در یک تصمیم تازه می‌خواهد نامزدانی را که در برگه‌های حمایتی‌شان، شناس‌نامه‌ها و برچسب‌های جعلی استفاده شده باشد را از فهرست نامزدان حذف کند.

نهادهای ناظر انتخاباتی و نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان تاکنون در این مورد واکنش نشان نداده‌اند، اما روز گذشته چهره‌های با نفوذ سیاسی و جهادی و هم‌چنان رهبران احزاب سیاسی افغانستان، به دعوت صبغت‌الله مجددی، در یک جلسه مشترک جمع شده و روی چالش‌های موجود انتخابات گفت‌وگو کردند.

آنان در این جلسه توافق کردند تا زمانی که نظام انتخاباتی اصلاح نشود و خواست‌های آنان در انتخابات در نظر گرفته نشود، مانع برگزاری انتخابات خواهند شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان