جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

اعتراف به ابعاد گسترده جنگ؛ آیا شمال افغانستان به وضعیت بدتر از حال گذار خواهد کرد؟

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

در تازه‌ترین حوادث امنیتی افغانستان در چند ولایت شمالی این کشور، بیش از 6۰ سرباز و پولیس افغانستان کشته شده‌اند. پاسگاه‌های امنیتی در ولایت‌های جوزجان، سمنگان و قندز هدف حمله طالبان قرار گرفته است.

شدت جنگ بیشتر در ولایت سرپل بوده و فرمانده پولیس این ولایت گفته است که «طالبان یک پایگاه نظامی را به محاصره خود درآورده و اگر نیروی کمکی اعزام نشود، این اقدام طالبان می‌تواند به فاجعه‌ای شبیه به آن‌چه ماه اسد در ولایت غزنی روی داد، تبدیل شود.»

از سویی محمدنور رحمانی، رییس شورای ولایتی سرپل می‌گوید که «۳۰ نظامی افغان در حملات روز دوشنبه طالبان به شهر سر‌پل کشته شدند.»

گروه طالبان کنترل حدود ۱۵ شهرستان را در سراسر افغانستان در اختیار دارد. در گذشته بارها طالبان توانست کنترل شماری از شهرستان‌های ولایت‌های شمالی افغانستان را در اختیار گیرد، ولی نتوانست برای مدت طولانی در مقابل نیروهای امنیتی افغانستان مقاومت کند و در نتیجه مجبور به ترک آن‌ها شد.

Mohammad noor ahmadi
محمدنور رحمانی، رییس شورای ولایتی سرپل

جوزجان:

نیروهای طالبان روز گذشته (دوشنبه، 19 سنبله) بعد از یک حمله سنگین توانستند کنترل شهرستان خم‌آب ولایت جوزجان را از دست نیروهای دولتی خارج کنند.

عبدالحفیظ خاشی، آمر امنیت فرمانده پلیس این ولایت می‌گوید که طالبان حمله گروهی را برای کنترل مرکز این شهرستان از دو روز قبل آغاز کرده بودند و سرانجام صبح روز دوشنبه وارد مرکز این شهرستان شدند.

به گفته‌ی مقام‌های محلی این ولایت، در این عملیات 7تن از نیروهای امنیتی افغانستان کشته شدند و به نیروهای طالبان نیز تلفات سنگینی وارد شده که آمار دقیق آن مشخص نیست.

سرپل

روز دوشنبه (۱۹ سنبله) طالبان از سه استقامت بالای مرکز ولایت سرپل حمله کردند و جنگجویان این گروه تا چند کیلومتری ساختمان ولایت پیش رفتند.

مقام‌های محلی می‌گویند که طالبان از استقامت‌های شهرستان صیاد، جنوب و شمال بالای مرکز سرپل حمله کرده و در دو کیلومتری ساختمان ولایت رسید‌ند.

آنان تأکید دارند که شاهراه سرپل ـ جوزجان بسته شده و طالبان در امتداد این شاهراه ایست بازرسی ایجاد کرده‌اند.

taliban
جنگجویان طالبان چندین پاسگاه اردوی ملی و پولیس افغانستان را در شهر سرپل در اختیار گرفته‌اند

با این حال جنگجویان طالبان چندین پاسگاه اردوی ملی و پولیس افغانستان را در شهر سرپل در اختیار گرفته‌اند.

آصف صدیقی، عضو شورای ولایتی سرپل گفت که در این درگیری‌ها، دست کم ۱۷ سرباز کشته شده‌اند. به گفته صدیقی، طالبان از سه استقامت حمله کرده و منطقه استراتژیک «بلغلی» را در این شهر تصرف کردند.

فاریاب:

مقام‌های محلی ولایت فاریاب نیز تأکید دارند که مناطق بیشتر این ولایت به دست طالبان است و شهر میمنه، مرکز این ولایت نیز در محاصره گروه‌های مخالف قرار دارد.

نقیب‌الله فایق، والی این ولایت تأکید می‌کند که از ۱۴ ماه به این طرف شهر میمنه مرکز فاریاب در محاصره طالبان است، اما نیروهای امنیتی تلاش کرده این شهر را از محاصره طالبان بیرون کند.

به گفته‌ی مقام‌ها، پس از این‌که تحرکات مخالفان مسلح دولت در بخش‌هایی از ولایت فاریاب افزایش پیدا کرده، نگرانی‌هایی جدی در میان مردم مبنی بر سقوط شهر میمنه به وجود آمده است. حالا مقام‌های امنیتی و محلی از آمادگی‌ برای سرکوب طالبان سخن می‌زنند.

نقیب‌الله فایق می‌گوید، گروه طالبان که داعش را در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان شکست داده، حملات گسترده و تهاجمی خود را بالای فاریاب انجام داده و اکثریت فرماندهان آن‌ها به این ولایت آمده‌اند.

naqib faieq
نقیب‌الله فایق، والی ولایت فاریاب

با این حال اعضای شوراى ولايتى و فعالين جامعه مدنى فارياب مي‌گويند، اگر رییس‌جمهور به جنرال دوستم اجازه سفر به شمال را ندهد و قیصاری رها نگردد، فاریاب سقوط می‌کند.

اعضاى جامعه مدنی، شورای ولایتی، دفتر جنبش، فعالین زنان و شورای محاسن سفیدان، روز گذشته طی نشست مطبوعاتی، از بدتر شدن وضعیت امنیتی فاریاب ابراز نگرانی نموده و حکومت را به بی‌توجهی به تأمین امنیت این ولایت متهم کرد.

سید زین‌الدین عابدی، مسئول شبکه نهادهای جامعه مدنی فاریاب می‌گوید که ٩٠ درصد اراضی فاریاب در اختیار طالبان مسلح است و شهر میمنه نیز در آستانه سقوط قرار دارد، رهبری دولت و جامعه جهانی نظاره می‌کنند تا این‌که مانند غزنی، قندز و فراه فاجعه صورت گیرد.

محمد سمیع خیرخواه، رییس پیشین و عضو کنونی شورای ولایتی فاریاب در این نشست خبری گفت که جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری است، با رأی مردم انتخاب شده و حضور وی در شمال، در تأمین امنیت نقش مؤثری دارد؛ اما رییس‌جمهور به او اجازه سفر در شمال را نمی‌دهد.

سمنگان:

در نتیجه حمله روز دوشنبه(19 سنبله) طالبان بر پاسگاه‌های امنیتی در شهرستان درهصوف پایین ولایت سمنگان، ۱۴ پولیس محلی جان باخته و ۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.

صدیق عزیزی، سخنگوی والی سمنگان به تلویزیون یک گفته که این نیروها هنگامی جان باختند که طالبان نزدیک ساعت یک بامداد دوشنبه (۱۹ سنبله) بر پاسگاه‌های امنیتی در روستای زیرکی شهرستان دره صوف پایین حمله کردند.

به گفته وی، در این درگیری که یک ساعت ادامه داشته، سه طالب نیز کشته شده و چهارتن دیگرشان زخم برداشتند. سخنگوی والی سمنگان تأیید می‌کند که طالبان جنگ‌افزارهای نیروهای پولیس محلی را با خود برده‌اند.

روز گذشته طالبان بالای یک پاسگاه امنیتی در دشت ارچی ولایت قندز نیز حمله کردند
روز گذشته طالبان بالای یک پاسگاه امنیتی در دشت ارچی ولایت قندز نیز حمله کردند

قندز:

روز گذشته طالبان بالای یک پاسگاه امنیتی در دشت ارچی ولایت قندز نیز حمله کردند.

محمد یوسف ایوبی، رئیس شورای ولایتی قندز به آسوشیتدپرس گفته که در حمله طالبان بر یک پاسگاه امنیتی در شهرستان دشت ارچی، ۱۳ تن کشته و ۱۵ عضو دیگر نیروهای امنیتی زخمی شدند.

به گفته او، این درگیری ناوقت روز یک‌شنبه شروع شد و تا صبح دوشنبه ادامه یافت.

اعضای شورای ولایتی قندز می‌گویند که در حدود ۳۰ کشته و زخمی را از جنگ‌های یک‌شنبه شب شهرستان دشت ارچی این ولایت، به شفاخانه مرکزی قندز آورده‌اند. امرالدین ولی، یکی از اعضای شورای ولایتی قندز می‌گوید: «در حدود چهل نفر را از پولیس محلی داریم.»

حکومت افغانستان: ابعاد جنگ گستردهتر شده است

مقام‌های حکومتی افغانستان تأکید دارند که به‌دلیل بیشتر شدن کشورهای حامی شورشیان، ابعاد جنگ در افغانستان گسترده‌تر شده است.

ویس احمد برمک، وزیر امور داخله افغانستان به رادیو آزادی گفته است که شورشیان پول و تجهیزات پیشرفته را از سوی حامیان‌شان دریافت می‌کنند.

آقای برمک تأکید کرده که «متأسفانه ابعاد جنگ بسیار گسترده‌تر و ریشه‌هایش عمیق‌تر شده‌است. دشمن تحرکات خودش را دارد، اما این به آن معنی نیست که نیروهای امنیتی افغانستان ضعیف شده‌اند و شورشیان طالبان قوی‌تر شده‌اند. این‌گونه نیست. متأسفانه حامیان‌شان بیشتر شده و تجهیزات جدیدتری را در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند.»

از سویی هم شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان تأکید دارند که علت تشدید جنگ کنونی در افغانستان، رقابت و تقابل جامعه بین‌المللی روی مسایل افغانستان است.

ویس احمد برمک، وزیر امورداخله
ویس احمد برمک، وزیر امور داخله افغانستان

گلبدین حکمتیار، رهبر یکی از شاخه‌های حزب اسلامی نیز اظهارات تازه‌ای را در مورد دلیل افزایش شعله‌های جنگ در افغانستان بیان می‌نماید و علت آن را امریکا و روسیه می‌داند.

حکمتیار که امروز سه‌شنبه(20 سنبله) در یک نشست خبری در کابل سخن می‌زد، در مورد موضوع‌های گوناگون صحبت نمود و وضعیت جاری در افغانستان را نگران‌کننده توصیف کرد. وی افزود که حکومت فعلی نتوانسته حداقل یک امنیت نسبی را در سراسر کشور تأمین نماید.

آقای حکمتیار در بخشی از سخنانش اشاره کرد که حزب وی قادر به کشانیدن پای گروه طالبان به میز مذاکره است، اما تاکید کرد که دولت تا هنوز هیچ‌گونه توجهی در این مورد نشان نداده‌ است.

وی در مورد این‌که چرا شعله‌های جنگ در افغانستان با گذشت هر روز گسترده‌تر می‌شود، گفت که دلیلش واشنگتن، مسکو و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌شان است و افزود، به هر پیمانه‌‎ای که اختلاف‌ها میان امریکا و روسیه افزایش می‌یابد، ما شاهد وضعیت بدتری در افغانستان هستیم.

آقای حکمتیار گفت، موضوع اختلاف میان امریکا و روسیه نشان می‌دهد که جنگ افغانستان مستقیم به آنان ربط دارد و علاوه کرد که استخبارات کشورهای هم‌پیمان مسکو و واشنگتن نیز در قبال موضوع‌ افغانستان فعال اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان