جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

گردهمایی رهبران سیاسی در17مین سال‌روز ترور احمدشاه مسعود؛ انتقاد از تیراندازی‌های هوایی تا طرح ایجاد تیم ملی مصالحه

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

در مراسم تجلیل از هفدهمین سال‌روز ترور احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، شماری از چهره‌های سیاسی از تشکیل تیم ملی مصالحه خبر دادند.

این مراسم که امروز یک‌شنبه(18 سنبله) با حضور شماری از چهره‌های جهادی و سیاسی از جمله حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین افغانستان در خیمه لویه جرگه همراه بود، به موضوعات انتخابات و عمل‌کردهای ضعیف حکومت پرداخته شد و از سوی دیگر، از تیراندازی‌های هواداران احمدشاه مسعود انتقاد گردید.

حامد کرزی

حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین افغانستان در سخنانی از تیراندازی‌های هوایی هواداران احمدشاه مسعود انتقاد کرد و افزود: «سال دیگر بیایید به جای فیرهای هوایی، به تک تک خانه‌های شهروندان کابل، گل تقسیم کنیم.»

او علاوه کرد، احمدشاه مسعود، شخصی وطن‌دوست بود و باید سال‌روز او را با نیکی تجلیل کنیم.

رییس جمهوری پیشین علاوه کرد، به جای ایجاد وحشت برای شهروندان، آن‌ها را خوشحال کنیم؛ چون مردم ما از جنگ و اسلحه خسته شده‌اند، دیگر بس است.

حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین افغانستان
حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین افغانستان

عبدالله عبدالله

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی نیز با انتقاد از تیراندازی‌های هوایی هواداران احمدشاه مسعود گفت: “وقتی به نام تجلیل، فیرهای هوایی، راه‌بندان و برخورد نامناسب با شهروندان را انجام می‌دهیم، در واقع برای دومین بار او را ترور می‌کنیم”. او علاوه کرد، افرادی کی دست به این کارها می‌زنند، نباید آن‌ها را جز هواداران تجلیل از روز شهید و احمدشاه مسعود حساب کرد.

رییس اجراییه افزود، اگر احمدشاه مسعود، مربوط به یک قریه، ولایت و قوم شد، او دیگر آن شخصیت ملی که ما از آن یاد می‌کنیم و می‌شناسیم، نیست.

عبدالله عبدالله در مورد برگزاری انتخابات نیز گفت، در راستای نگرانی‌هایی که وجود دارد، به خواست‌های احزاب سیاسی باید توجه شود و انتخابات شفاف دایر شود.

او علاوه کرد، ما نباید بار دیگر کشور و سرنوشت مردم را با مخاطره مواجه کنیم.

سرور دانش

در ادامه مراسم گرامی‌داشت از روز شهید، سرور دانش، معاون دوم رییس جمهوری به جنگ و صلح افغانستان اشاره کرد و افزود: “دشمنان مردم افغانستان با حمایت باداران خارجی خود، نه تنها منصوبین دولتی، نیروهای امنیتی و دفاعی را دشمن خود می‌دانند، که تمامی مردم ملکی افغانستان را نیز در مساجد، مراکز علمی، ورزشی و سایر مراکز آماج حمله قرار می‌دهند”.

او علاوه کرد، در این اواخر هم‌گرایی اقوام و مذاهب افغانستان را نشانه گرفته‌اند و حملات هدف‌مند، سازماندهی‌شده و سیستماتیک را در دشت برچی و سایر نقاط کشور راه‌اندازی کرده و تهدید جدی را برای امنیت شهروندان به وجود آورده‌اند.

معاون ریاست جمهوری افزود، یک‌بار دیگر به خاطر تأمین جدی امنیت مردم، حکومت طرح امنیتی را روی دست دارد. او علاوه کرد که طرح امنیتی غرب کابل زیر کار است و به زودی در مشوره با مردم، نهایی و به اجرا گذاشته می‌شود.

آقای دانش علاوه کرد، در کنار طرح امنیتی، اقدامات دیگری نیز در راستای آسایش شهروندان و انکشاف کشور که در زندگی مردم تأثیرگذار است، انجام می‌شود.

معاون ریاست جمهوری در راستای صلح نیز افزود: “افغانستان وارد چهارمین دهه از سلسله آشوب‌ها و ناآرامی‌ها می‌شود و مردم به شمول مخالفین مسلح از ادامه وضعیت جاری به ستوه آمده‌اند؛ از همین‌رو حکومت صلح را نه تنها راهی برای ختم بحران، بلکه تنها راه حفظ موجودیت و بقای کشور می‌داند”.

در این راستا وی می‌گوید، حکومت از هرگونه طرح صلح و آتش‌بس حمایت می‌کند؛ اما گروهای تروریستی چون داعش که بی‌رحمانه‌ تر و خشک را با هم می‌سوزاند و برای دولت افغانستان قابل ترحم و گذشت نیستند.

sarwar danish
سرور دانش، معاون دوم رییس جمهوری

عبدالرب رسول سیاف

عبدالرب رسول سیاف، از چهره‌های جهادی افغانستان نیز از ایجاد تشکیل تیم ملی مصالحه خبر داد و افزود: “ما صلح را می‌خواهیم، که منجر به قطح جنگ شود، و نه تقسیم افغانستان”.

او علاوه کرد، به زودی تفصیل تیم ملی مصالحه را که به نمایندگی از حکومت و مردم تشکیل می‌شود، با رسانه‌ها شریک می‌کند.

آقای سیاف گفت، با تشکیل این تیم، اگر مخالفین هم خود را جزئی از ملت و افغانستان می‌دانند، بدون بهانه و مشوره گرفتن از خارجی‌ها، به صلح بین‌الافغانی شرکت کنند.

او در مورد برگزاری انتخابات نیز افزود، تنها راه انتقال قدرت در افغانستان برگزاری انتخابات است و هیچ کس نمی‌تواند آن‌را به تأخیر بیاندازد.

آقای سیاف علاوه کرد: “ما انتخابات شفاف می‌خواهیم که اعتماد و اعتبار رأی مردم به رسمیت شناخته شود”.

محمد محقق

محمد محقق، معاون ریاست اجراییه نیز با اشاره به ایجاد تیم ملی مصالحه افزود: “حکومت نه راه جنگش مشخص است و نه راه صلح”.

آقای محقق گفت: “تیم ملی مصالحه با چهره‌های جهادی، سیاسی و اعضای ایتلاف بزرگ ملی، ایتلاف نجات، ایتلاف حراست و ثبات و با شماری از ایتلاف‌هایی که با دفتر حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین همکاری دارند، تشکیل می‌شود”.

وی افزود: حکومت تا بحال از این طرح استقبال نکرده است.

معاون دوم ریاست اجراییه علاوه کرد: “حکومت در مقابل شعار طالبان که می‌گویند دین خدا را پیاده می‌کنیم و کشور را از اشغال نجات می‌دهیم، می‌گوید بیا آیسکریم بخور”.

آقای محقق از حکومت خواست یا به صورت جدی راه صلح را در پیش بگیرد، یا مردانه‌وار با مخالفان بجنگد.

او علاوه کرد، حکومت با رأی گوسفندی به فکر مهندسی انتخابات پارلمانی است و  طالب و داعش هم با گسترش قلم‌رو خود، مردم را قتل عام می‌کنند.

به گفته آقای محقق، تمامی رهبران جهادی و جریان‌های سیاسی افغانستان دیگر با روندی که حکومت در پیش گرفته، همراه نیستند.

احمدولی مسعود

احمدولی مسعود، رییس بنیاد احمدشاه مسعود نیز در ادامه مراسم گرامی‌داشت از شخصیت قهرمان ملی افغانستان گفت، تمامی مردم و اقشار مختلف جامعه، باید در تصمیم‌گیری‌ها و تعیین سرنوشت افغانستان شریک باشند.

ahmad-wali-masood-620x330
احمدولی مسعود، رییس بنیاد احمدشاه مسعود

او ادامه وضعیت موجود افغانستان را برای مردم نگران‌کننده دانست و افزود: “باید نظامی داشته باشیم که هم با خود بتوانیم زندگی کنیم و هم با دنیای بیرون”.

آقای مسعود افزود: “باید با همکاری مردم یک‌جا برای بیرون رفت از وضعیت موجود دست به تغییر بدون خشونت، که عدالت‌محور باشد، بزنیم”.

عبدالرشید دوستم

جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان نیز با ارسال پیامی به مراسم تجلیل از هفدهمین سال‌روز ترور احمدشاه مسعود، از مردم افغانستان معذرت‌خواهی کرد.

آقای دوستم در بیانیه ارسالی خود گفته بود، از مردم افغانستان در رابطه به وعدهایی که در زمان انتخابات داده بود و نتوانسته آن‌ها را عملی کند، معذرت می‌خواهد.

در این بیانیه، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته است که دلیل عملی نشدن این وعده‌ها را خود مردم بهتر می‌دانند.

از سویب نیز جنرال دوستم در این بیانیه گفته است که در رابطه به اعمال خلاف قانون و حقوق بشری که با فرمانده قیصاری و افرادش انجام شده، بی‌تفاوت نمی‌مانند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان