اعتراف حکومت به کشتار هدفمند هزاره‌ها؛ اراده‌ی ارگ برای تأمین امنیت شیعیان چقدر جدی است؟

توسطعلی شیر شهیر

شهریور ۱۷, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

سه روز پس از حمله داعش بر باشگاه ورزشی میوند در غرب شهر کابل، مقام‌های امنیتی افغانستان ضعف خود را برای خنثی‌سازی این حمله پذیرفته و تأکید می‌کنند که نیروهای امنیتی در بازرسی‌شان نتوانسته‌اند مواد انفجاری را در موتر بمب‌گذاری‌شده، کشف کنند.

مقام‌های وزارت داخله افغانستان امروز شنبه(17 سنبله) در یک نشست خبری در کابل اعلام کردند که مواد انفجاری در موتر به شکلی جاسازی شده‌‎بود که پولیس نتوانسته به آن دست بیابد.
نجیب دانش،‌ سخنگوی وزارت داخله در یک نشست خبری در کابل گفت: «زمانی‌که بررسی‌ها صورت می‌گیرد، تیم کشفی چیزی را مشاهده نکرده، یعنی مواد انفجاری به شکلی جاسازی شده بود که در بازرسی اول آنان به چیزی دست نیافته و محل را ترک کردند که انفجار دوم پس از آن صورت گرفته است».

در حمله چهارشنبه هفته‌ی گذشته در غرب کابل، پس از انفجار اول، اهالی محل به نیروهای امنیتی اجازه ورود به ساحه رویداد را نداده بودند. در این منطقه دو انفجار رخ داد که در آن دست‌کم ۲۶ نفر کشته و بیشتر از ۹۰ نفر زخمی شدند. اما حاجی شیرجان احمدی، مسئول باشگاه ورزشی میوند به خبرنامه می‌گوید در این دو انفجار، 35 تن جان باخته و 95 تن دیگر زخمی شده‌اند.

غرب کابل ساحه‌ای عمدتا هزاره و شیعه‌نشین است که در ماه‌های اخیر شاهد حملات خونینی از سوی گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش بوده است. بی‌توجهی دولت برای تأمین امنیت این منطقه، خشم شماری از شهروندان را برانگیخته است.

najib danash
نجیب دانش،‌ سخنگوی وزارت داخله

با این حال محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان شام‌گاه روز گذشته(جمعه، 16 سنبله) در دیداری که با نمایندگان مردم غرب کابل داشت، گفته که مدل امنیتی ساحه سبز کابل در تأمین امنیت غرب این شهر استفاده خواهد شد.

در این دیدار که سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی و رهبری نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان نیز حضور داشتند، آقای غنی با استقبال از طرح امنیتی ماه محرم و هفته شهید که توسط جنرال مرادعلی مراد، رییس گارنیزیون کابل ارایه شد، گفت که باید این وضاحت وجود داشته باشد که افغانستان با یک توطئه و تهدید بلند امنیت ملی مواجه است و مساله غرب کابل، این امر را ثابت می‌سازد.

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده که آقای غنی در این نشست گفته که کابل به چهار زون امنیتی تقسیم می‌شود و غرب کابل یکی از مراکز اساسی امنیتی خواهد بود.

رئیس جمهوری افغانستان تأکید کرده، عین تدابیر امنیتی که در ساحه سبز کابل گرفته شده، در غرب شهر نیز استفاده خواهد شد.

جنرال مرادعلی مراد، فرمانده عمومی گارنیزیون کابل نیز در این نشست گفته که در هماهنگی با نهادهای مردمی، آمادگی‌های لازم برای تأمین امنیت غرب کابل در روزهای محرم گرفته شده است.

رییس‌جمهور غنی بر ترتیب طرح امنیتی در چارچوب زون‌ها تأکید کرده و افزوده که کمیته مشترک امنیتی و مردمی، نظر به پیشنهاد مردم تشکیل گردد و مکانیزم نظارتی و گزارش‌دهی واضح به سطح سرقوماندانی اعلی ایجاد گردد.

با این حال ریاست جمهوری افغانستان به مردم غرب کابل وعده داده که برای تأمین امنیت این منطقه به عنوان تهدید بلند، اقدامات اساسی می‌شود.

اعتراف حکومت بر حملات هدفمند

حکومت افغانستان پیش از این کشتار یک قوم و مذهب خاص را در این کشور نمی‌پذیرفت و تأکید داشت که حملات در همه مناطق افغانستان است و هیچ‌گاهی در این کشور، یک قشر از مردم به‌صورت هدف‌مند مورد حمله قرار نگرفته است.

https://twitter.com/hmohib/status/1037627369341820929

اما به تازگی حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری افغانستان در توییتی گفته است، «از این‌که به‌صورت مشخص قوم هزاره مورد هدف قرار می‌گیرد، قابل تحمل نیست».

او در این توییت گفته است: «مردم ما رنج گسترده‌ای را متحمل شده‌اند و به‌صورت خاص هدف قرار دادن هزاره‌ها، قابل تحمل نیست. با وجودی‌که من با قربانیان و خانواده شهدا همدردی و غم‌شریکی کردم، اما می‌دانم چیزی که آنان می‌خواهد، “اقدام” است که چرخه‌ی این حملات وحشیانه را متوقف کند.»

از سویی هم محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان روز پنچ‌شنبه هفته گذشته در یک سیمنار علمی در کابل، حمله بر باشگاه ورزشی میوند در غرب کابل را حمله بر یک مذهب خاص خواند و تأکید کرد که دشمنان هم‌زیستی مذهبی مردم افغانستان هیچ‌گاهی به اهداف شوم‌شان که ایجاد تفرقه است، نخواهد رسید.

آقای غنی در این سیمنار تصریح کرد، مردم افغانستان با وجود تفاوت‌های مذهبی که دارند، در صلح زیسته‌اند و دشمنان این کشور هیچ‌گاه نمی‌توانند مانع پیشرفت و ترقی آنان شوند.

او گفت: «افغانستان در منطقه از نظر تساهل، مدارا و همزیستی مذهبی یک الگو است. دشمنان وحدت ملی، یک‌پارچگی و هم‌زیستی مذهبی ما، هیچ‌گاهی به اهداف شوم‌شان که ایجاد تفرقه است، نخواهد رسید و مردم ما هم‌زیستی، مدارا و هم‌دیگرپذیری خویش را بیش از پیش حفظ خواهند کرد. مردم ما با تفاوت‌های مذهبی که دارند، در صلح زیسته‌اند و دشمنان ما هیچ‌گاه مانع پیشرفت و ترقی ما شده نمی‌توانند. تروریستان وحشی و حامیان آن‌ها باید بدانند که با ارتکاب این جنایت‌ها و وحشت نمی‌توانند اخوت، برادری و وحدت مردم افغانستان را خدشه‌دار بسازند و سنگر یک‌پارچه دفاع از خاک و مردم افغانستان را متلاشی کنند.»

طرح مسلح‌سازی مردم غرب کابل

پس از رویداد خونین چهارشنبه در غرب کابل، شمار زیادی از چهره‌های سیاسی و مردم از اهالی خود منطقه خواسته بودند که برای تأمین امنیت‌شان دست به کار شوند. این پیشنهاد از سوی اشتراک‌کنندگان نشست با رئیس جمهوری نیز مطرح شده است.

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید آقای غنی به مسئولین امنیتی فرمان داد تا طرح توزیع سلاح موقت در برخی مساجد و تکیه‌خانه‌ها را بررسی کرده و شیوه نظارتی از محافظین مساجد را روی دست گیرند.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

این نشست و طرح تأمین امنیت از سوی خود مردم، اگرچه از سوی شماری استقبال شده، اما انتقاداتی از حکومت را نیز به دنبال داشته است. شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند اگر مردم امنیت خود را تأمین کنند، حکومت چه می‌کند؟!

شاه حسین مرتضوی، از سخنگویان ارگ ریاست جمهوری در صفحه فیس‌بوک خود نوشته که این انتقاد دقیق و قابل تأمل است؛ اما او گفته که در کنار حکومت، مردم نقش اساسی در تأمین امنیت دارند؛ به خصوص در شرایط کنونی افغانستان.

آقای مرتضوی می‌گوید: «جنگ کنونی افغانستان ثبات و امنیت ملی این کشور را هدف قرار داده و بیداری، باهمی مردم و همکاری مردم و حکومت، رمز پیروزی در این لحظه‌های سخت و دشوار است.»

عدم قاطعیت حکومت

با این حال، شماری از نمایندگان مجلس افغانستان تأکید دارند که حکومت هر از گاهی بعد از هر حادثه و فاجعه‌، از روی «بیچارگی» و به خاطر تغییر اذهان مردم، طرح‌های جدید امنیتی را مطرح می‌کند، اما هیچ‌گاهی این طرح‌‎ها عملی نشده است.

محمدعلی اخلاقی، نماینده مردم در مجلس نمایندگان افغانستان در نشست عمومی امروز شنبه(17 سنبله) پارلمان گفت: «ما پیش از این نیز شاهد چندین طرح امنیتی در شهر کابل بوده‌ایم که هچ کدام آن نتیجه‌بخش نبوده است. حکومت در حال حاضر می‌گوید که کابل را به چهار زون تقسیم می‌کنیم و امنیت می‌گیریم، اما وقتی ما در داخل شهر کابل افراد مسلح، انبارهای سلاح داشته باشیم، حکومت نمی‌تواند امنیت را بیاورد. ریاست امنیت می‌داند که در برخی محلات افراد مسلح و انبارهای سلاح وجود دارد، در ناحیه‌های ششم و سیزدهم راه‌گیری‌ها توسط افراد مسلح غیرمسوول وجود دارد، اما حکومت در دستگیری آنان ناتوان است. تا وقتی که این‌ها پاک‌سازی نشود، امنیت به کابل نمی‌آید.»

از سوی هم آصف آشنا، آگاه مسایل سیاسی تأکید دارد که طالب و داعش به‌عنوان ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرد و آنان توسط شماری از سیاسیون تکنوکرات شکست‌خورده در روند‌های دموکراتیک، برای تصفیه حساب‌های سیاسی استعمال می‌گردند.

آقای آشنا در گفتگو با خبرنامه تأکید دارد که «آن‌چه درد و زخم را کمرشکن می‌سازد، این است که طالب این‌بار با پشتوانه‌ای سیاسی در درون نظام قدرت‌نمایی می‌کند و سیاسیون تکنوکرات شکست‌خورده در پروسه‌های دموکراتیک، دارند از خشونت و ابزارهای چون طالب و داعش، تصفیه حساب سیاسی به اجرا می‌گذارند.»

خانم رضایی نماینده مردم غزنی در پارلمان افغانستان است
خانم رضایی نماینده مردم غزنی در پارلمان افغانستان است

شاه‌گل رضایی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان نیز به ‌خبرنامه تأکید دارد که حکومت افغانستان با وجودی‌که می‌داند که این حملات به‌صورت هدفمند صورت می‌گیرد، کاری که در طول این چند سال برای جلوگیری از این حملات کرده، چیست؟

خانم رضایی گفت: «تحلیل ما این است که جامعه هزاره و شیعه افغانستان با یک کشتار هدف‌مند و سیستماتیک روبرو اند که این داستان از امروز شروع نشده، بلکه از دو سال بدین‌سو ادامه دارد. در دو سال گذشته 12 مورد اتفاق افتاده که در هر حادثه‌ی آن بین 12 الی 70 تن شهید داشته و چندین برابر دیگر زخمی شده‌اند. سهل‌انگاری حکومت از یک‌طرف و بی‌دفاع بودن مردم از طرف دیگر، سبب شده که موجی از حملات شدیدتر شده و هر روز به آمار قربانیان این حملات افزوده شود.»

این نماینده پارلمان افغانستان تأکید دارد که تعریف آنان از شرایط کنونی افغانستان، یک نسل‌کشی به‌تمام معنی است، اما وظیفه دولت در این کشتار جمعی چیست؟ این یک پرسش اساسسی است که حکومت در طول دو سال گذشته در برابر این حملات چه کرده است؟!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *