جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

چالشی دیگر؛ این‌بار اختلاف میان اعضای ارشد کمیسیون انتخابات در تغییر و تبدیل رییسان دفاتر ولایتی

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

نهادهای ناظر انتخاباتی از بروز اختلافات شدید میان اعضای ارشد کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ابراز نگرانی کرده و تأکید می‌کنند که این اختلافات می‌تواند تاثیر منفی روی روند انتخابات داشته باشد.

گفته می‌شود که این اختلافات، بیشتر میان رییس کمیسیون انتخابات و رییس دبیرخانه این کمیسیون بوده و آنان روی تبدیلی 34 تن از رییسان دفترهای ولایتی کمیسیون انتخابات اختلاف نظر دارند.

احمدشاه زمان‌زی، رییس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات، 34 تن از رییسان دفترهای ولایتی این کمیسیون را در مکتوبی تبدیل کرده، اما رییس این کمیسیون با تغییر و تبدیل این افراد مخالفت کرده است.

رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات گفته که این تصمیم بر اساس ماده ۲۴ قانون انتخابات گرفته شده است. بر بنیاد این قانون، باشنده‌ یک ولایت نمی‌تواند به عنوان رییس ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در همان ولایت فعالیت کند.

اما عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات با این تصمیم رییس دبیرخانه مخالفت کرده و در ایمیلی، به تمام رؤسای ولایتی دستور داده به وظایف‌شان ادامه دهند.

عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات
عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات

دلیل اختلافات

فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان تأکید دارد که ایجاد این اختلافات به معنی مساعد کردن زمینه فساد است و به ‌تعویق انداختن انتخابات است.

یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا به خبرنامه می‌گوید که موضوع تبدیلی رییسان دفاتر ولایتی این کمیسیون یک امر قانونی است و رییس کمیسیون انتخابات به دنبال مخالفت با این تصمیم دارالانشای کمیسیون، در صدد ضیاع وقت است.

او تأکید کرد: «اختلاف‌های به‌میان آمده میان اعضای کمیسیون انتخابات واقعا نگران‌کننده است. مسأله تبدیلی مسوولان ولایتی یک امر قانونی است که باید از ولایت مربوط‌شان به ولایات دیگر تبدیل شوند، اگر رییس دارالانشاری این کمیسیون می‌خواهد بر اساس قانون چنین کاری کند، اعضای کمیسیون حق مخالفت را ندارند. من فکر می‌کنم که ادامه‌ی این اختلافات میان کمیسیون و دارالانشا به این معنی است که آنان برای انتخابات آماده نیستند و کمیسیون می‌خواهد  به‌صورت عمدی زمینه را برای فساد مساعد کند.»

آقای رشید تاکید دارد که پیش از این نیز گزارش‌هایی در مورد اختلاف‌ها میان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات شنیده می‌شد، اما با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات، این اختلافات نگران‌کننده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پیش از این اعلام کرده بود که به هدف به میان آمدن شفافیت هرچه بیشتر در انتخابات، تمامی مسئولان ولایتی این کمیسیون را تبدیل می‌کند.

با این حال حفیظ هاشمی، منشی و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات بروز هر نوع اختلافات را میان اعضای این کمیسیون رد می‌کند.

آقای هاشمی به خبرنامه تأکید می‌کند: «این موضوع که به شما رسیده یا از طریق رسانه‌های دیگری که نشر شده، صرف یک سوءتفاهم است، واقع قضیه این است که هیچ اختلافی وجود ندارد. رییس دارالانشا به ‌دلیلی که جدید مقرر شده، فکر کرده بود که این پلان نهایی است و از سوی کمیسیون تصویب شده، به این خاطر آن را به ولایات فرستاده است، این لیست به دلیلی که نهایی نیست، از سوی کمیسیون متوقف داده شد.»

yusef rashid fifa Election
یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تأکید دارد که تا اخیر این هفته لیست جدید از سوی این کمیسیون نهایی خواهد شد و به ولایت فرستاده می‌شود. با این حال او وجود هر نوع چالش و اختلافات را در این مورد رد می‌کند.

ثبت شناسنامه‌های جعلی

روز شنبه این هفته «ایتلاف بزرگ ملی افغانستان» اعلام کرد که به بیش از ۱۰ هزار شناس‌نامه جعلی دست یافته که برای افراد خیالی صادر شده است.

اعضای این ایتلاف در یک نشست خبری در کابل گفتند که این اسناد انجام تقلب «گسترده و سازمان یافته» در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان انتخابات پیش‌رو را نشان می‌دهد.

آنان تأکید کردند که در برخی از این شناس‌نامه‌ها عکس یک نفر بر چندین شناس‌نامه با اسم‌های متفاوت نصب شده و بر روی بعضی از این شناس‌نامه‌ها که متعلق به کودکان است نیز برچسب رأی‌دهی نصب شده است.

با این حال مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات در واکنش به این افشاگری ایتلاف ملی، در یک نشست خبری تأکید کردند که این ایتلاف در صدد سبوتاژ انتخابات است و این شناس‌نامه‌ها از سوی کمیسیون مستقل انتخابات مدار اعتبار نمی‌باشد.

اما بی.بی.سی در یک تحقیق دریافته که شمار زیادی از این «شناس‌نامه‌های جعلی» و برچسب‌های انتخاباتی، در مرکز اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ثبت است.

محمد ناطقی، یکی از اعضای ایتلاف بزرگ ملی افغانستان به خبرنامه می‌گوید: «اعمال کمیسیون انتخابات و اداره ثبت احوال نفوس قابل توجیه نیست. این دو نهاد نسبت به حفظ اسرار و اسناد ملی مثل تذکره و استیکر کوتاهی کرده، گناه‌کار و مقصر می باشند و هیچ شکی وجود ندارد که مأموران این دو نهاد دست گسترده در تقلب دارند.»

باز گذاشتن راه استفاده از شناسنامه‌های جعلی

شناسنامه‌های جعلی و داخل شدن آن در روند رأی‌دهی، یکی از چالش‌های جدی دیگر در برابر کار کمیسیون مستقل انتخابات است. شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی تاکید دارند که 9 میلیون تذکره برای رای‌دهی ثبت‌نام شده، نه 9 میلیون نفر.  

ziaulhaq amarkhil
ضیاالحق امرخیل، رییس پشین دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

نهادهای ناظر انتخاباتی در افغانستان تأکید دارند که دیتابس(بانک معلوماتی) کمیسیون مستقل انتخابات به‌گونه‌ای طرح شده که تنها شماره استیکر ثبت می‌شود، نه شماره تذکره. به گفته‌ آنان، این امر سبب شده که یک شخص بتواند از چندین تذکره استفاده کند.

با این حال ضیاالحق امرخیل، رییس پشین دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و یکی از نامزدان حذف شده انتخابات پارلمانی، در گفت‌وگو به خبرنامه می‌گوید که از تعداد 9 میلیون ثبت‌نام کننده، تنها 2 میلیون آن اصلی می‌باشد.

با وجودی که مردم افغانستان بعد از انتخابات سال ۲۰۱۴، نسبت به روند انتخابات بدبین شده و انگیزه کم‌تری برای شرکت در انتخابات دارند، اما کمیسیون انتخابات اعلام کرده که بیشتر از 9میلیون شهروند افغانستان برای انتخابات پیش‌روی پارلمانی ثبت‌نام کرده‌اند.

این در حالی‌ است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴، مردم با وجودی که با یک نگاه خوش‌بینی به پای صندوق‌های رأی رفتند، مجموع رأی‌دهندگان به ۷ میلیون تن می‌رسید.

با این و جود، نهادهای ناظر انتخاباتی به این باور اند که در این انتخابات ثبت تذکره‌های استیکردار افزایش یافته، نه میزان شرکت‌کنندگان.

مقام‌های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا) تأکید دارند، اگر یک فرد بیش از یک تذکره گرفته باشد و آن را استیکر زده باشد، شامل دیتابیس کمیسیون می‌شود، چون در هنگام ثبت‌نام رأی‌دهندگان، شماره تذکره رأی‌دهنده، ثبت نمی‌شود.

آنان تاکید دارند که «دیتابیس طوری ساخته شده که هر قدر در تذکره‌ها جعل صورت گیرد، کمیسیون نمی‌تواند آن را شناسایی کند و جلوی آن را بگیرد. هر تذکره که پشت آن استیکر زده شده باشد، شامل دیتابیس کمیسیون می‌شود؛ چه تذکره اصلی باشد و چه جعلی. با این وجود، یک دلیل این‌که آمار ثبت‌نام رأی‌دهندگان بلندرفته، همین است که تذکره‌های جعلی زیادی وارد سیستم شده و استیکر زده شده است.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان