جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

جنرال سایه آمریکایی در نبرد دشوار؛ اسکات میلر، حضور در کابل و اختلافات در واشنگتن

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

صبح امروز یک‌شنبه جنرال اسکات میلر رسما به جای جنرال جان نکولسن فرماندهی نیروهای حمایت قاطع در افغانستان را برعهده گرفت.

آقای میلر در مراسم معرفی‌اش گفت که خرسند است به عنوان بخشی از ائتلاف بین المللی در افغانستان حضور دارد. پیش از او جنرال جان نکولسن فرمانده پیشین نیروهای خارجی در جریان این تغییرفرماندهی اعلام داشت که اشتباهاتی از سوی این نیروها صورت گرفته اما امیدوار است که آن ها بخشیده شوند.

او در عین حال تاکید کرد که طالبان نیاز ندارند مسلمانان را بکشند و تصریح کرد که همه جهانیان در حمایت از روند صلح و آتش بس قرار دارند. او گفت که اکنون زمان پایان جنگ است.

نکولسن برای حدود دو سال فرماندهی نیروهای خارجی در قالب ماموریت حمایت قاطع را برعهده داشته است و حال این مسوولیت را به صورت رسمی به آقای میلر سپرد.

جنرال میلر نهمین جنرال امریکایی است که طی هفده سال گذشته فرماندهی نیروهای این کشور و ناتو را در افغانستان بر عهده می‌گیرد، اما او اولین جنرالی است که در دولت دونالد ترامپ به عنوان فرمانده کل نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان انتخاب می‌شود.

جنرال میلر فرماندهی مأموریت‌های محرمانه امریکا از جمله ردیابی و پی‌گرد تروریست‌ها توسط هواپیماهای بدون سرنشین و نیروهای دلتا را بر عهده داشته است.

مرد سایه

میلر در دوسال اخیر فرماندهی عملیات‌های ویژه مشترک ـ سازمان مخفی که بر واحدهای ضدتروریزم ارتش نظارت دارد ـ به شمول تیم ویژه دریایی ۶ و نیروهای دلتای ارتش را فرماندهی کرده است. نیروهای او در امور کمک به از بین بردن شبکه نظامیان داعش در سرتاسر عراق و سوریه، از طریق نابودی و دستگیری هزاران رهبر شورشیان، اعتبار کسب کرده است. همچنان او یک نیروی ویژه بین‌المللی را برای تعقیب جنگنده‌های خارجی و طرح‌های تروریستی در سراسر جهان ایجاد کرده است.

Scott miller
جنرال میلر فرماندهی مأموریت‌های محرمانه امریکا از جمله ردیابی و پی‌گرد تروریست‌ها توسط هواپیماهای بدون سرنشین و نیروهای دلتا را بر عهده داشته است

میلر ۵۷ ساله، باید در ریزومه کاری گسترده خود، در عملیات‌های ضدتروریزم، اقدامات لازم را برای محدودیت خونریزی و خرد کردن موزاییک گروه‌های شورشی که قصد سرنگونی حکومت اشرف غنی را دارند، انجام دهد. هم‌چنان او با تکیه بر تجارب گذشته خود، باید نظارت بر برنامه‌های آموزشی ارتش ایالات متحده به امید ساختن دوباره نظامیان افغان را اضافه کند.

میلر با مشکلات افغانستان آشنا است. او در میان اولین سربازان آمریکایی پس از حمله هواپیماربایان بر برج های تجارت جهانی و پنتاگون در سال ۲۰۰۱ بوده است. پس از آن، او یک واحد هماهنگی پاکستان ـ افغانستان را در سال ۲۰۰۷ در واشنگتن رهبری کرده است. او در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ برای ۱۶ماه به افغانستان بازگشت و این زمانی بود که او رهبری تلاش‌ها برای آموزش، تسلیح و تجهیز نیروهای محلی تحت برنامه عملیات‌های ثبات‌سازی روستاها و پولیس محلی افغان‌ها را برعهده داشت. در آخرین چرخش، او از ماه جون ۲۰۱۳ تا جون ۲۰۱۴، فرماندهی تمام عملیات‌های ویژه در افغانستان را برعهده داشته است.

مایکل مولن، دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی که به عنوان رییس ستادهای مشترک ارتش کار کرده است، می‌گوید که ترکیب نادر تجربیات جنگ، نظارت بر مأموریت‌های آموزشی و علاقه به فرهنگ افغان‌ها از او [میلر] «بهترین رزمی‌کار» را ساخته که ارتش باید این را در دادن مسئولیت فرماندهی در افغانستان در نظر بگیرد: «ما همه می‌دانیم که این یک محیط خشن و سخت است، و به همین منوال به بودنش ادامه می‌دهد، اما من نمی‌توانم در انتخاب رییس‌جمهور ترمپ به افسری بهتر از میلر فکر کنم».

اختلافات واشنگتن در مورد جنگ افغانستان

مقام‌های واشنگتن هم‌زمان با فرستادن نهمین جنرالش به افغانستان دچار اختلافات شدید در مورد جنگ افغانستان شده‌اند.

white house
مقام‌های واشنگتن هم‌زمان با فرستادن نهمین جنرالش به افغانستان دچار اختلافات شدید در مورد جنگ افغانستان شده‌اند

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده است که مقام‌های نظامی و استخباراتی امریکا در مورد وضعیت کنونی جنگ در افغانستان دچار اختلاف نظر شده‌اند. این روزنامه به نقل از مقام‌های امریکایی نوشته‌است که تیم امنیتی اداره رئیس جمهور ترمپ که در جستجوی دریافت یک راه حل برای خاتمه جنگ ۱۷ ساله این کشور در افغانستان می‌باشد، دچار اختلافات نظر شده‌است.

روزنامه در ادامه به نقل از همین مقام‌ها که نخواسته‌اند نام های‌شان ذکر شود نوشته‌است که مقام‌های استخباراتی امریکا در پیوند به جنگ افغانستان نظر منفی دارند اما قوماندانان نظامی آن‌کشور نتیجه را نپذیرفته و استدلال می‌کنند که استراتژی دونالد ترمپ برای جنوب آسیا مؤثر ثابت خواهد شد.

وال استریت ژورنال اضافه کرده‌است که برخی از آگاهان مسایل مربوط به جنگ افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند که ارزیابی منفی مقام‌های استخباراتی ممکن رئیس جمهور امریکا را تشویق کند تا استراتیژی‌اش را که سال پیش اعلان کرد و براساس آن قرار است هزارها سرباز اضافی به افغانستان بفرستد، ناتمام بگذارد.

این روزنامه به نقل از مقام‌های که در مورد بحث‌های محرم ادارات استخباراتی امریکا در مورد جنگ ۱۷ ساله امریکا در افغانستان باخبر اند نوشته‌است که ادارات استخبارات امریکا بدین هم‌باورند که استراتژی رئیس جمهور امریکا که سال پیش برای افغانستان و جنوب آسیا اعلان شد تا کنون نتیجه قابل ملاحظه نداشته‌است.

اما وال ستریت ژورنال در ادامه نوشته‌است که نظر فرمانده‌های امریکایی در مورد جنگ افغانستان بسیار مثبت است و آن‌ها نظریات ادارات استخباراتی کشور‌شان در این راستا را تا حدی بدبینانه می‌خوانند.

این روزنامه به نقل از مقام‌ها می‌افزاید، اختلافات در این مورد که طی ماه‌های آینده ارزیابی دقیق و نهایی از جنگ افغانستان به رئیس جمهور دونالد ترمپ ارائه می‌شود، باعث بحث‌های داغ در واشنگتن شده‌است.

انتخابات میلر و رویکرد جدید ترامپ

مقامات آمریکایی گفته‌اند که جنرال «آستین اسکات میلر» هم‌زمان با ادامه جنگ ۱۷ ساله و امواج حملات تکان‌دهنده بر ملت جنگ‌زده افغانستان، فرمانده بعدی نیروهای ایالات متحده در افغانستان انتخاب شده است.

 ان‌بی‌سی نیوز تابستان گذشته گزارش داد که هنوز هم ترامپ در نظرداشت تا به علت عدم پیشرفت، نیکلسون را اخراج کند
ان‌بی‌سی نیوز تابستان گذشته گزارش داد که هنوز هم ترامپ در نظرداشت تا به علت عدم پیشرفت، نیکلسون را اخراج کند

میلر که بیشتر از ۳۵ سال خدمتش را در فرماندهی نیروهای عملیات‌های ویژه سپری کرده، قرار است قدم از سایه‌ها بیرون نهاده و رهبری تلاش‌های ضد جنگ را درکشوری که از زمان اعلام استراتژی جدید رییس‌جمهور ترامپ در نه ماه قبل، موفقیت‌های استراتژیک کمتری داشته، برعهده گیرد.

میلر کار خود را باید ترتیب دهد. نیروهای افغان در فساد غرق‌اند و برای داشتن کنترول بر کشورشان، به صورت گسترده بر استخبارات و نیروهای جنگی آمریکا وابسته هستند. بر اساس تازه‌ترین گزارش «سیگار»، دولت مرکزی افغانستان در ماه جنوری سال جاری میلادی، تنها ۵۶درصد از ۴۰۷ شهرستان‌های این کشور را در اختیار دارد. گروه‌های شورشی در حدود ۱۵درصد از شهرستان‌ها را در کنترل یا تحت نفوذ دارد، این در حالی است که ۲۹درصد باقی‌مانده در میان جنگ دو طرف قرار دارد.

میلر در سال ۱۹۸۳ از [آکادمی نظامی] وست‌پاینت فارغ‌التحصیل شده و در بخش ۸۲م هوابرد، قطعه دوم پیاده نظام و رگبار ۷۵م و نیروهای دلتا خدمت کرده است. او در نیروی دلتا بوده است؛ واحدی که ارتش رسما وجودش را تصدیق نمی‌کند؛ میلر [در این واحد] نیروهای زمینی را برای حمایت از ارتش آمریکا که در محاصره در نبرد ننگین موگادیشو در ۱۹۹۳ قرار داشت، رهبری کرده است. اقدامات او در کتاب و متعاقبا در فیلم «بلک هاک داون» مستند‌سازی شده است. او برنده یک ستاره برنز با یک”V” برای تقدیر از شجاعت و مقاومتش در حادثه ۱۹ساعته‌یی که طی آن ۱۸ آمریکایی کشته و ۷۳ تن زخمی گردید، می‌باشد.

 ان‌بی‌سی نیوز تابستان گذشته گزارش داد که هنوز هم ترامپ در نظرداشت تا به علت عدم پیشرفت، نیکلسون را اخراج کند. تاکنون، استراتژی اداره ترامپ برای تقویت امنیت این کشور با به راه‌اندازی حملات هوایی بیشتر در حمایت از نیروهای افغان برای متوقف کردن شورشیان یا فشار آوردن بر طالبان جهت مذاکره برای توافق صلح، دست‌آورد کمی داشته است. طالبان که از طریق تجارت تریاک تمویل مالی می‌شوند، هم‌اکنون مناطق وسیعی از افغانستان را کنترل می کنند.

انتخاب میلر نشان می‌دهد که اداره ترامپ احتمالا رویکرد متعارف خود را بازنگری می‌کند. در پس‌زمینه کاری میلر، دهه‌ها تجربه در فرماندهی تیم کوماندوهای مخفی، کار با همکاران خارجی و همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی برای هدف قرار دادن گروه‌های هراس‌افگن وجود دارد ـ که غالبا منجر به حملات هواپیماهای بدون سرنشین و یورش‌های شبانه می‌گردد.

از سویی هم دولت ترامپ صبح امروز یک‌شنبه کمک ۳۰۰ میلیون دالری نظامی امریکا به پاکستان را لغو کرده است. این اقدام امریکا در حالی صورت می‌گیرد که پاکستان هیچ اقدامات موثری را در برابر گروه‌های تروریستی انجام نداده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان