جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

چالش‌های انتخاباتی جدی‌تر می‌شود؛ احزاب سیاسی به جای نامزدان حذفی، خیمه برپا می‌کنند!

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

با برچیده شدن خیمه تحصن نامزدان حذف شده از جلو کمیسیون انتخابات، احزاب سیاسی اعلام برپایی خیمه تحصن کرده‌اند.

کمیسیون انتخابات نیز هم‌زمان با رد گمانه‌زنی‌ها در مورد بازگردانیدن نام شماری از نامزدان حذف‌شده، اعلام کرد که برای اولین‌بار در تاریخ انتخابات افغانستان، لیست رأی‌دهندگان را مشخص می‌کند.

حفیظ‌الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون انتخابات امروز شنبه (3سنبله) در گفتگو با خبرنامه خاطرنشان کرد، دروازه‌های دفاتر کمیسیون در 8 ولایت که به دلیل ناامنی و تحصن نامزدان حذف شده از لیست انتخابات بسته شده بودند، امروز شنبه(3 سنبله) در کابل، لوگر و قندز باز شده‌اند.

به گفته آقای هاشمی، پس از برچیده‌شدن خیمه‌های تحصن‌کنندگان از جلوی دروازه کمیسیون مرکزی در کابل، روال کاری برنامه‌های انتخابات از سر گرفته شده است.

پیش از این، برخی منابع به خبرنامه گفته بودند که حلقات نزدیک به حکومت در تلاش اند، اسامی شماری از نامزدان حذف شده از لیست انتخابات پارلمانی را بازگردانند، اما یوناما یا دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در کابل و سفارت آمریکا به شدت با این موضوع مخالفت کرده‌اند.

در این راستا، کمیسیون مستقل انتخابات هم می‌گوید که امکان بازگشت اسامی حذف‌شده‌ها ناممکن است.

به گفته سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، لیست نامزدان بدون 35 نفر حذف‌شده، نهایی و درج اوراق رأی‌دهی شده؛ از این‌رو اضافه کردن اسامی نامزدان حذف‌شده معنی ندارد.

حفیظ هاشمی، یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
حفیظ‌الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون انتخابات

او علاوه کرد که به زودی ورق‌های رأی‌دهی نیز برای چاپ به دوبی فرستاده می‌شود.

اعلام لیست دقیق رأیدهندگان

از سوی نیز در پی نگرانی‌ها از آمار 9 میلیون رأی‌دهنده و توزیع تذکره و استیکر، کمیسیون انتخابات افغانستان به خبرنامه گفته است، برای اولین بار در تاریخ انتخابات افغانستان، برای شفاف‌سازی انتخابات، لیست دقیق رأی‌دهندگان را اعلام می‌کند.

به گفته کمیسیون انتخابات، شماره استیکر تذکره‌های 3.8 میلیون رأی‌دهنده وارد سیستم شده و 5.3 میلیون دیگر باقی مانده است.

سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید، تکراری و جعلی بودن تذکره‌ها نیز زمانی مشخص می‌شود که تمامی آن‌ها وارد سیستیم شوند.

در این راستا، محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان هم به اداره ثبت احوال نفوس دستور داده تمامی دفترچه‌های ثبت تذکره‌های توزیع شده را از ولایات در کابل جمع‌آوری کنند.

اداره ثبت احوال نفوس نیز با اعلام این خبر به خبرنامه گفت، با جمع آوری دفترچه‌های توزیع تذکره‌ از ولایات، تا 20 روز دیگر تقلبی و واقعی بودن تذکره‌ها را مشخص می‌کند.

به گفته روح الله احمدزی، سخنگوی اداره ثبت احوال نفوس افغانستان، قرار است فردا(یک‌شنبه، 4 سنبله) نشستی با کمیسیون انتخابات داشته باشند تا بتوانند روی شریک کردن لیست تذکره‌های ثبت‌شده در اداره ثبت احوال نفوس، با هم کار کنند.

روح الله احمدزی، سخنگوی اداره ثبت احوال نفوس افغانستان
روح الله احمدزی، سخنگوی اداره ثبت احوال نفوس افغانستان

اما برخی کارشناسان می‌گویند که بهتر بود کمیسیون قبل از چاپ اوراق رأی‌دهی، آمار رأی‌دهندگان را مشخص می‌کرد که هم از هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌شد و هم نگرانی سوءاستفاده از اوراق رأی‌دهی اضافه رفع می‌گردید.

امام محمد وریماچ، رییس پیشین دبیرخانه کمیسیون انتخابات به برخی رسانه‌ها گفته که کمیسیون برای مردم و شرکای انتخاباتی شفاف‌سازی نمی‌کند و خلاهای اطلاعاتی خلق می‌نماید.

به گفته او، این خلاهای اطلاعاتی باعث انتقاد و بدگمانی در اذهان شهروندان، نهادهای ناظر انتخاباتی و احزاب سیاسی می‌شود.

کمیسیون شکایات انتخابات هم هفته گذشته گفته بود، امکان دست‌کاری در نتایج انتخابات پارلمانی وجود دارد.

اما کمیسیون انتخابات می‌گوید، تمامی روندهای انتخابات از سوی کمیسیون با رسانه‌ها و نهادهای همکار انتخاباتی شریک می‌شود و به هیچ عنوان امکان دست‌کاری از سوی کمیسیون وجود ندارد و معلوم نیست که کمیسیون شکایات برچه اساسی چنین اظهار نظری کرده است؟!

کمیسیون انتخابات در مورد اوراق رأی‌دهندگان نیز می‌گوید، بعد از چاپ، اوراق رأی‌دهی اضافه در جلو رسانه‌ها قرنطینه می‌شود تا از آن‌ها سوءاستفاده نشود.

کمیسیون انتخابات در مورد اوراق رأی‌دهندگان می‌گوید، بعد از چاپ، اوراق رأی‌دهی اضافه در جلو رسانه‌ها قرنطینه می‌شود تا از آن‌ها سوءاستفاده نشود
کمیسیون انتخابات در مورد اوراق رأی‌دهندگان می‌گوید، بعد از چاپ، اوراق رأی‌دهی اضافه در جلو رسانه‌ها قرنطینه می‌شود تا از آن‌ها سوءاستفاده نشود

اخطار احزاب سیاسی

اما حالا که کمیسیون هم‌زمان با برچیدن خیمه‌های اعتراض‌کنندگان، در راستای شفاف‌سازی لیست رأی‌دهندگان گام برداشته است، احزاب سیاسی اعلام کرده که با برپایی خیمه‌های تحصن، دروازه کمیسیون را می بندند.

احزاب سیاسی با انتشار اعلامیه‌ای گفته‌اند: “از آن‌‌جایی ‌که حکومت و کمیسیون انتخابات توجه و اعتنایی به طرح احزاب نداشته‌اند، احزاب سیاسی، اقدامات مدنی و عملی خویش را در کابل و ولایات آغاز می‌نمایند و این اقدامات شامل بستن موقتی دروازه‌های دفاتر کمیسیون مستقل انتخابات در مرکز و ولایات خواهد بود”.

حالا که زمانی هم به تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان باقی نمانده، باید دید که کمیسیون انتخابات چگونه از این چالش‌ها عبور کرده و انتخابات پارلمانی را در تاریخ اعلام‌شده و به موقع در 28 میزان دایر خواهد کرد؟!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان