استقبال از عید قربان به همراه تهدیدات امنیتی و سوگواری خانواده‌های شهدا

توسطفرشته فرهنگ

مرداد ۳۰, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲

در پی رسیدن عید سعید قربان، افغانستان درگیر چالش‌ها و مشکلات زیادی است و مردم با چشمانی اشک‌آلود و دلی پردرد به استقبال عید می‌روند. دو هفته گذشته، افغانستان در چندین ولایت شاهد حملات تروریستی و انفجاری بزرگی بوده است.

هفته قبل ولایت غزنی به مدت پنج روز تحت شدیدترین حملات طالبان قرار داشت و بعد از 5 روز، کنترول آن به دست دولت افتاد. از سوی دیگر، دقیقا یک هفته بعد از جنگ در غزنی، اتفاق وحشتناک دیگری در غرب کابل صورت گرفت که مسئولیت آن را گروه داعش به عهده گرفت. روز چهارشنبه (24 اسد)، مرکز آموزشی موعود در حوزه‌ 18 کابل مورد حمله قرار گرفت و 65 کشته و بیش از 70 زخمی برجای گذاشت. در این حمله دانش‌آموزانی که بالاتر از 17 و 18 سال سن نداشتند، شهید شده و برای همیشه خانواده‌های خود را تنها گذاشتند.

واکنش‌های افراد

در صفحات مجازی مردم با خانواده‌های شهدا ابراز همدردی کرده و خود را در غم آنان سهیم دانسته‌اند. این خانواده‌ها هر کدام عضوی از فامیل خود را از دست داده و در پی آن مراسم فاتحه‌ای برگزار کردند. عده‌ای از آن‌ها نیز برای تحقق رویاهایی که عزیزان‌شان داشتند و عملی نشد، به خاطر یاری و کمک به دیگر هم‌سالان فرزندان و عزیزان‌شان، دست به ابتکاراتی زدند.

اما از این میان، افرادی در رسانه‌های اجتماعی از این‌که عید را تجلیل نمی‌کنیم، حرف زده و گفتند که عید قربان را جشن نمی‌گیرند. همچنان تعدادی از خرید لباس نو و میوه خشک اجتناب کرده، گفته‌اند که پول آن را صرف تداوی و کمک به مجروحین حوادث اخیر خواهند کرد.

روز یک‌شنبه(28 سرطان) جوانان در سراسر جهان برای دادخواهی از قربانیان رویدادهای اخیر در سراسر افغانستان، با هشتگ برچی اتک #BarchiAttack در توییتر، دادخواهی خود را آغاز کردند و خواستار پایان یافتن این حملات شدند.

وضعیت امنیتی در ایام عید

با این حال بسیاری‌ها نیز از وضعیت وخیم امنیتی در روزهای عید قربان نگران هستند. حالا ایام عید با شکوه و برنامه‌هایی مانند سال‌های قبل برگزار نمی‌شود. تجمعات مردم در مساجد برای نماز عید نیز کم‌رنگ شده و مردم بیشتر جانب احتیاط را مراعات می‌کنند.

این وضعیت در مناطق هزاره‌نشین و شیعیان بیشتر به چشم می‌خورد و به خاطر جلوگیری از ایجاد حوادث مرگ‌بار، بیشتر مردم سعی می‌کنند برنامه‌های بزرگی برگزار نکنند و به صورت گروه‌های کوچک، این جشن‌ها را تجلیل نمایند.

مردم کابل از این‌که باید دولت و نیروهای امنیتی در ایام عید تدابیر جدی‌تری را اتخاذ کنند، صحبت کرده و هشدار می‌دهند که این آتش‌بس‌ها برای آن‌هایی که عزیزان‌شان را از دست داده‌اند، بی‌معنا بوده و هیچ توافقی بر آتش‌بس ندارند.

پیش از این نیز رییس‌ جمهوری افغانستان در ایام عید سعید فطر، به نیروهای دولتی فرمان داد تا از ۲۷ رمضان تا پنج عید رمضان حمله‌های تهاجمی‌شان را بر طالبان مسلح متوقف کنند، اما این حملات را علیه سایر گروه‌ها چون القاعده و داعش ادامه دهند. به این صورت، در سه روز عید فطر بین دولت و طالبان آتش‌بس موقتی اعلام شد.

این در حالی است که گروهی از مردم افغانستان، از این‌که رهبران این کشور به حملات مخالفین و تروریستان و قربانی‌هایی که برجای مانده بی‌‌توجه بوده و باز به دنبال آتش‌بس با شورشیان اند، ابراز ناراحتی کرده‌اند.

باشندگان کابل می‌گویند، حالا آن‌ها نمی‌توانند مانند گذشته در بازار‌ها گشت و گذار نمایند و به خرید بپردازند، بلکه هر کدام با هراسی فراوان به بازارها آمده و وسایل مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند. آن‌ها گفتند که این وضعیت غیرقابل تحمل است و این‌که هر بار فکر کنند ممکن است در یکی از مارکیت‌ها و فروشگاه‌ها انفجار شود، ترسناک است.

eid in afghanistan
باشندگان کابل می‌گویند، حالا آن‌ها نمی‌توانند مانند گذشته در بازار‌ها گشت و گذار نمایند و به خرید بپردازند، بلکه هر کدام با هراسی فراوان به بازارها آمده و وسایل مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند

عید سعید قربان

عید قربان که از جمله تعطیلات رسمی مسلمانان است، از یک تا چهار روز جشن گرفته می‌شود و در طی آن مردم افغانستان با پوشیدن بهترین پوشاک خود، پس از انجام عبادات و برپایی نماز عید، به دید و بازدید و جشن و سرور می‌پردازند.

عید قربان به روز دهم ماه قمری ذی‌الحجه گفته می‌شود که از گرامی‌ترین عیدهای مسلمانان است و به یاد حضرت ابراهیم و فرزندش اسماعیل، توسط بسیاری از مسلمانان جشن گرفته می‌شود.

برگزاری مراسم قربانی و قربانی نمودن حیوانات در این عید، بر همه افرادی که بر اساس فقه اسلامی اعمال حج را به جا می‌آورند، واجب و الزامی است و مسلمانان در سراسر جهان در عبادت حج، در روز عید قربان، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آن را بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند.

حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح می‌کنند و پس از قربانی، آن‌چه بر آنان در حال احرام، حرام شده بود، مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو، حلال می‌گردد.

eid-indonesia
حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح می‌کنند و پس از قربانی، آن‌چه بر آنان در حال احرام، حرام شده بود، مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو، حلال می‌گردد

با توجه به این‌که حج، یکی از عبادت‌های بسیار مهم در اسلام است، توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی‌آور است؛ در نتیجه، روزی که پس از انجام وظایف سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش می‌آید را عید می‌دانند.

هم‌چنین گفته شده که در روز عید قربان، قربانی کنید تا گرسنگان و بیچارگان نیز به خوراک برسند، و این عمل در میان مردم افغانستان و مسلمان‌ها از دیر زمان، وحدت را به میان آورده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *