جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

از سورپرایز عیدی گروه داعش تا رد آتش‌بس از سوی طالبان؛ نیروهای امنیتی تا چه اندازه آماده تأمین امنیت روزهای عید اند؟!

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

مقام‌های وزارت داخله‌ی افغانستان تأکید دارند که در روزهای عید قربان تدابیر ویژه امنیتی گرفته شده و برای نیروهای امنیتی در سراسر این کشور، دستور «آماده‌باش کامل» داده شده است. اما حملات راکتی و مسلحانه صبح امروز سه‌شنبه(30 اسد) و هم‌زمان با برگزاری نماز عید قربان و سخنرانی اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری، همه را حیران و متعجب کرد؛ به خصوص این‌که طالبان دست داشتن در این حمله را رد کرد.
این در حالی است که نجیب دانش، سخنگوی وزارت امورداخله افغانستان روز دوشنبه(29 اسد) به خبرنامه گفته بود که نهادهای امنیتی این کشور برای تامین امنیت شهروندان در روزهای عید قربان، یک برنامه ویژه امنیتی را طرح کرده‌اند و آماده خنثی‌سازی هرنوع حملات مخالفان مسلح‌اند.

آقای دانش تصریح کرد: «به مناسبت عید قربان تمام نیروهای امنیتی در احضارات درجه یک قرار دارند و از صبح روز دوشنبه(29 اسد) این احضارات آغاز شده‌است. تمام نیروهای امنیتی مصروف تأمین امنیت اند، حتی ما به نیروهای امنیتی رخصتی نداده‌ایم تا بتوانیم امنیت بهتری را در روزهای عید برای مردم تأمین کنیم.»

سخنگوی وزارت داخله از تمام مردم خواست تا به هدف تأمین امنیت بهتر، با نیروهای امنیتی همکار باشند.

اما با وجود این آمادگی‌ها، حملات راکتی امروز صبح کابل و پرتاب 20 راکت هاوان به حوزه‌های اول، دوم، نهم و دهم این شهر، صبح اولین روز عید قربان را به کام همه مردم این شهر و به خصوص ارگ‌نشینان تلخ کرد.

najib danash
نجیب دانش، سخنگوی وزارت امورداخله افغانستان

در شرایطی که طالبان دست داشتن در این حمله را رد کرد، سخنگوی فرماندهی پولیس کابل می‌گوید که حمله امروز توسط گروه داعش با همکاری دو گروه دیگر تروریستی سازمان‌دهی شده بود.

حملات بر طالبان تا قبول آتشبس ادامه دارد

با این وجود، هنوز هم خبری از آتش‌بس طالبان نیست.

هارون چخانسوری، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان در یک نشست خبری گفت که آتش‌‎بس حکومت با طالبان مشروط است و تا پذیرفته شدن این آتش‌بس از سوی طالبان، عملیات نیروهای امنینی علیه جنگ‌جویان این گروه جریان خواهد داشت.

او بیان داشت که گروه طالبان باید رسما آتش‌بس اعلام کنند؛ در غیر آن حکومت افغانستان نیز آتش‌بس نخواهد کرد.

آقای غنی روز یک‌شنبه این هفته در مراسم تجلیل از نود و نهمین سالروز استقلال افغانستان، آتش‌بس سه ماهه را با طالبان اعلام کرد. این آتش‌بس می‌بایست سر از روز دوشنبه این هفته(۲۹ اسد) که مصادف با روز عرفه است، آغاز شده، اما طالبان تاکنون به‌صورت رسمی به این آتش‌بس هیچ پاسخی ندادند.

از سویی ‌‎هم هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری در یک نشست خبری در مورد رهایی زندانیان طالبان تأکید کرد که «مسأله رهایی زندانیان طالبان یک بحث دوجانبه است و روی آن گفت‌وگوها جریان دارد و به تفاهم دوجانبه ضرورت است».

وی در مورد رهایی ۴۴۴ زندانی از زندان پلچرخی گفت که همه ساله به تاریخ ۲۸ اسد یک تعداد از زندانیان بر اساس قوانین و بعد از بررسی دادستانی کل و نهادهای عدلی و قضایی، از زندان آزاد می‌شوند که امسال نیز ۴۴۴ نفر آزاد شده‌اند.

هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

سخن‌گوی ریاست جمهوری گفت که در میان افراد رها شده از زندان، هیچ یک از اعضای گروه طالبان حضور ندارد.

با این حال گروه طالبان هم‌زمان با اعلام آتش‌بس مشروط حکومت افغانستان، روز دوشنبه در مسیر قندز ـ تخار ده‌ها مسافر را ربودند و گفتند نظامیان را بازداشت و غیرنظامیان را رها خواهند کرد.

طالبان، مسافرین ۳ موتر بس ٤٠٤ را صبح روز دوشنبه از مسیر تخار ـ قندز با خود بردند. به‌گفته مقامات امنيتى، مسافرين سه عراده موتر مسافربرى نوع ۴۰۴ که از تخار به کابل مى‌آمدند، در قریه نیک‌پی شهرستان خان‌آباد قندز از سوی طالبان توقف داده شد و تمامى مسافرين آن را به داخل قریه منتقل گرديدند.

در خبرنامه دفتر مطبوعاتی مقام ولايت قندز، گفته شده که به اثر سعی و تلاش نیروهای امنیتی در ساحه نیک‌پی شهرستان خان‌آباد، از جمله ١٢١ تن از این مسافرین، ۱۰۰ تن آن‌ها دوباره رها گردیدند.

خبرنامه مى‌افزايد که در ميان مسافران آزادشده، پنج زن و شمارى از کودکان شامل بوده و تلاش‌ها براى رهايى ٢١ مسافر ديگر که هنوز هم در قيد افراد مسلح قرار دارند، جريان دارد.

منبع افزود، نيروهاى امنيتى با اطلاع از اختطاف اين افراد به محل رسيده و عمليات را آغاز کردند که در نتيجه يک‌صد تن آن‌ها دوباره رها گرديدند.

رد کردن آتشبس

هرچند طالبان تاکنون به صورت رسمی و در یک بیانیه، پذیرفتن و یا رد آتش‌بس را اعلام نکرده‌ است، خبرگزاری رویترز به نقل از دو فرمانده طالبان گفته که این گروه آتش‌بس پیشنهادی حکومت افغانستان را نمی‌پذیرند.

Taliban
هرچند طالبان تاکنون به صورت رسمی و در یک بیانیه، پذیرفتن و یا رد آتش‌بس را اعلام نکرده‌ است، خبرگزاری رویترز به نقل از دو فرمانده طالبان گفته که این گروه آتش‌بس پیشنهادی حکومت افغانستان را نمی‌پذیرند

بر اساس این گزارش، دو فرمانده طالبان به نقل از رهبرشان گفته‌اند که آتش‌بس عید رمضان تنها به نیروهای امریکایی کمک رساند و از این‌رو آنان آتش‌بس سه ماهه سر از عید قربان را نمی‌پذیرند.

یک فرمانده ارشد طالبان روز دوشنبه(29 اسد) در یک تماس تلفونی به رویترز گفته است: «رهبری ما احساس می‌کنند که اگر ما در حال حاضر آتش بس اعلام کنیم، آنان (نیروهای خارجی) به حضورشان در افغانستان ادامه می‌دهند».

ساز جداگانه

با این حال، ملا عبدالمنان نیازی، معاون ملا رسول، رهبر شاخه جدا شده طالبان پس از مرگ ملا اختر منصور، رهبر پیشین این گروه که بیشتر در غرب افغانستان مستقر اند، آتش‌بس با دولت افغانستان را پذیرفته‌اند.

ملا عبدالمنان ضمن تأیید و قبول آتش‌بس با دولت افغانستان در روزهای عید قربان، از تمامی نیروهایش خواسته که به این تعهد، پای‌بند باشند.

خبرگزای جمهور گزارش داده که ملا عبدالمنان در یک فایل صوتی که به همین مناسبت منتشر کرده، گفته است که در روزهای عید قربان، طالبان می‌توانند تنها به دیدار اعضای خانواده خود بروند و حق ندارند با دولت نشستی داشته باشند.

این فایل صوتی در این روزها در نقاط مختلف غرب افغانستان و به خصوص هرات منتشر شده است.

این عضو برجسته و سرشناس طالبان افغانستان گفته است، در عید قربان تنها برای آرامش مردم دست به آتش‌بس زده و می‌خواهد که مردم پیام صلح‌خواهی طالبان را هم بشنوند.

mullah abdul manan
ملا عبدالمنان نیازی، معاون ملا رسول، رهبر شاخه جدا شده طالبان پس از مرگ ملا اختر منصور، رهبر پیشین طالبان

وی تاکید کرده که این تصمیم او بیشتر به خاطر دیدگاه و نظر قاضی عبدالحکیم، قاضی‌القضات گروه طالبان است که بزرگترین مرجع صدور رأی و فتوای این گروه می‌باشد. به گفته‌ی او، قاضی عبدالحکیم چند روز قبل آتش‌بس در روزهای عید قربان را امری نیکو و صلاح ملت دانسته بود.

قاضی عبدالحکیم نیز از چهره‌های برجسته گروه طالبان است که پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان و به میان آمدن اختلافات و انشعاب در این گروه، با رهبری ملا هیبت‌الله مخالفت کرده و خواستار انتخاب رهبر جدیدی به جای او، به منظور پایان بخشیدن به اختلاف‌ها شده بود.

ملا عبدالمنان هم‌چنین تأکید کرده که عید قربان، عید بزرگ اسلامی می‌باشد که احترام به آن برای تمامی مسلمانان واجب می‌باشد و یکی از دلایل مهم قبول آتش‌بس در این ایام، همین مسأله می‌باشد.

مخالفت با آتشبس

اما اعلام آتش‌بس از سوی دولت افغانستان، در کنار عدم استقبال از سوی طالبان، مخالفت شماری از شهروندان افعانستان را نیز به دنبال داشته است.

دیروز دوشنبه صدها نفر از حامیان «روند سبز» در شهر کابل راهپیمایی کردند و اعلام کردند که با این آتش‌بس مخالف هستند. رهبری این روند را امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان برعهده دارد.

آن‌ها در مقابل سفارت پاکستان در کابل نیز تجمع کرده و این کشور را متهم به حمایت از گروه طالبان کردند.

Taliban inside kabul during ceasefire
این دومین‌بار است که دولت افغانستان در جنگ با طالبان اعلام آتش‌بس می‌کند

این دومین‌بار است که دولت افغانستان در جنگ با طالبان اعلام آتش‌بس می‌کند. بار اول آتش‌بس بین دو طرف در عید فطر اعلام شد. اگرچه دولت افغانستان حدود ۱۸ روز آتش بس را رعایت کرد، اما طالبان تنها در سه روز عید، این آتش‌بس را پذیرفتند. اما این‌بار دولت آتش‌بس مشروط اعلام کرده و شرط آن «دوطرفه بودن» است.

با این حال حکومت افغانستان در برابر این حرکت روند سبز واکنش نشان داده و تأکید کرده که مخالفت با آتش‌بس به معنی طرفداری از تداوم جنگ در افغانستان است.

شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صفحه رسمی فیس‌بوکش نوشته است: «مخالفت با آتش‌بس به معناي طرفداري از تداوم جنگ است.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان