جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

هشدار در مورد تکرار سرنوشت تلخ غزنی؛ این‌بار در فاریاب!

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

سایه مرگ در غزنی، بر فاریاب هم سایه افکنده است. پس از سقوط کمپ چینایی‌ها متعلق به ارتش افغانستان در شهرستان غورماچ به دست طالبان، اوضاع امنیتی فاریاب شکننده‌‌تر شده و نمایندگان این ولایت می‌گویند، اگر حکومت به موقع اقدام نکند، فاریاب نیز به سرنوشت غزنی دچار می‌شود.

امروز چهارشنبه ( 24 اسد) نمایندگان ولایت فاریاب، در گفتگو با خبرنامه، اوضاع امنیتی فاریاب را نگران‌کننده خواندند.

به گفته رنگینه کارگر، عضو مجلس نمایندگان، پس از سقوط کمپ چینایی‌ها به دست طالبان، اوضاع امنیتی فاریاب شکننده شده و شهروندان این ولایت به شدت نگران اند.

وی علاوه کرد، اگر حکومت به موقع اقدام نکند، فاریاب نیز به سرنوشت غزنی و قندز دچار می‌شود.

به گفته این عضو مجلس، از آن‌جایی که ولایت فاریاب دروازه شمال افغانستان است، با سقوط این ولایت، شمال نیز سقوط می‌کند.

در همین حال، حاجی محمد هاشم، یکی دیگر از اعضای مجلس نمایندگان از ولایت فاریاب می‌گوید، یک کمپ مهم نظامی دیگر نیز در شهرستان غورماچ وجود دارد که برای امنیت ولایت فاریاب حیاتی است.

 وی علاوه کرد که در حال حاضر این پایگاه مهم نظامی نیز در معرض تهدید جدی دشمن قرار دارد و از آن‌جایی که در یک منطقه صعب‌العبور قرار دارد، به سختی امکان اکمال آن وجود دارد.

به گفته این نماینده ولایت فاریاب در مجلس، تنها امید امنیتی فاریاب، پایگاه نظامی غورماچ است و اگر حکومت به موقع از این پایگاه مهم حمایت نکند، به سرنوشت کمپ چینایی‌ها مواجه می‌شود و سرانجام فاریاب نیز سقوط خواهد کرد.

Parliament
نمایندگان ولایت فاریاب، در گفتگو با خبرنامه، اوضاع امنیتی فاریاب را نگران‌کننده خواندند

از سویی نیز، آصفه شاداب، دیگر عضو مجلس از فاریاب می‌گوید، قبل از سقوط کمپ چینایی‌ها به دست طالبان، والی فاریاب به حکومت مرکزی اخطار داده بود، اما حکومت توجه جدی نشان نداد و سرانجام این کمپ نیز به دست طالبان سقوط کرد.

این نماینده ولایت فاریاب در مجلس گفت، کماندوها صبح امروز چهارشنبه(24 اسد) به شهرستان غورماچ رسیده‌اند، اما از آغاز عملیات‌شان اطلاعی ندارد.

وزارت دفاع ملی

خبرنامه تلاش کرد که در مورد وضعیت فاریاب با وزارت دفاع افغانستان تماس داشته باشد، اما متاسفانه موفق به ایجاد تماس با مسوولین این وزارت نشد و آن‌ها به تماس‌های پی‌هم این رسانه جوابی ندادند.

پس از سقوط کمپ چینایی‌ها وزارت دفاع ملی تنها در بیانیه‌ای از انجام عملیات نظامی در شهرستان غورماچ خبرداده است، اما از جزیات عملیات چیزی نگفته است.

این وزارت به صورت کلی در خبرنامه خود گفته است، در 24 ساعت گذشته در جریان عملیات‌های نظامی‌ که در شهرستان‌های غورماچ ولایت فاریاب، ننگرهار، غزنی، پکتیا، ارزگان، فراه و بادغیس انجام شده، 18 مخالف مسلح کشته شده‌اند.

سقوط کمپ چینایی‌ها به دست طالبان

این در حالی است که روز دو‌شنبه(22 اسد) کمپ چینایی‌ها واقع در شهرستان غورماچ ولایت فاریاب پس از این‌که 48 ساعت در محاصره طالبان به سر برد و نیروهای کمکی نرسید، سقوط کرد.

نقیب‌الله فایق، والی فاریاب، روز گذشته(سه‌شنبه، 23 اسد) به برخی از رسانه‌ها گفته بود، دو روز پیش گروه طالبان به کمپ چینایی‌ها حمله کردند که در نتیجه 17 سرباز ارتش و 12 نفر دیگر زخمی شدند.

naqib faieq
قیب‌الله فایق، والی فاریاب

اما به گفته یکی از نمایندگان ولایت فاریاب، در این حمله 40 سرباز کشته شده‌اند.

این قرارگاه ارتش به خاطر ساخته شدن توسط کشور چین، به “قرارگاه چینایی‌ها” مشهور است.

والی فاریاب می‌گوید این قرارگاه نظامی از چند روز به این‌سو در محاصره طالبان بود و با وجود درخواست مکرر از وزرای امنیتی، هیچ نیروی کمکی به این منطقه نرسید.

آقای فایق گفته است، نیروهای باقی‌مانده در قرارگاه مجبور شدند بدون درگیری، به طالبان تسلیم شوند.

او می‌گوید که به اساس گزارش‌هایی که به آن‌ها رسیده، پس از سقوط کمپ چینایی‌ها به دست طالبان، جنگجویان این گروه شماری از زخمیان را نیز کشته‌اند.

اما غفور احمد جاوید، سخنگوی وزارت دفاع گفته است که نیروهای تازه نفس برای پس گرفتن کمپ چینایی‌ها در شهرستان غورماچ ولایت فاریاب فرستاده شده است.

به گفته او، در این کمپ، ۱۷ سرباز ارتش کشته و ۱۹ نفر زخمی شدند، اما آمار سربازانی که اسیر شدند، مشخص نیست.

از سویی نیز، محمد طاهر رحمانی، رئیس شورای ولایتی فاریاب گفته است، تنها در روز اول درگیری در این قرارگاه، 11 سرباز کشته و ۲۱ نفر زخمی شدند.

او علاوه کرده است، ۱۴۰ سرباز در کمپ چینایی‌ها حضور داشتند که شماری از آن‌ها کشته و زخمی و شماری نیز اسیر شدند.

آقای رحمانی هشدار داده است، اگر به وضعیت امنیتی ولایت فاریاب توجه نشود، مناطق زیادی از این ولایت به دست طالبان خواهد افتاد.

mohammad tahir rahmani
محمد طاهر رحمانی، رئیس شورای ولایتی فاریاب

ذبیح الله مجاهد، از سخنگویان گروه طالبان نیز گفته این گروه کمپ چینایی‌ها را با تمام تجهیزات و مهمات آن در کنترل دارد و ۵۷ سرباز نیز به آن‌ها پیوسته‌اند.

کمپ چینایی‌ها از نگاه استراتژیک و نظامی، اهمیت زیادی برای فاریاب دارد و چند سال پیش جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان نیز در نزدیکی‌های همین کمپ با کمین طالبان مواجه شد. او توانست که از این کمین جان سالم به در ببرد، اما دو محافظش، یک پولیس و سه نیروی خیزش‌های مردمی کشته شدند.

در آن زمان جنرال دوستم گفته بود، طالبان می‌خواهند فاریاب را به قندز دوم تبدل کنند، اما ما شهرستان غورماچ را از آن‌ها پس گرفتیم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان