جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

جسدهایی که از غزنی به پاکستان رفت؛ تکرار فاجعه 1989 جلال‌آباد در شهر غزنی

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

پس از پنج روز جنگ در غزنی، امروز چهارشنبه(24 اسد) وضعیت شهر به حالت عادی برگشته و اکثر دکان‌های داخل شهر باز شده است، اما وضعیت زندگی برای مردم هم‌چنان به‌دلیل قطع بودن جریان برق، کمبود آب و مواد غذایی، دشوار باقی مانده است.

خانواده‌های زیادی پشت دروازه‌های شفاخانه‌ها آمده‌اند و در جستجوی نزدیکان و خانواده‌های‌‌شان‌ اند؛ بیشتر افراد ملکی که در میدان‌های جنگ گیر مانده بودند، ناپدید اند. مسوولان شفاخانه ملکی غزنی گفته‌اند که شماری از زخمیان این رویداد به شفاخانه ایمرجنسی کابل انتقال داده شده است.

از سویی ‌هم امروز چهارشنبه(24 اسد) یک هیأت حکومتی همراه با کمک‌های بهداشتی و غذایی برای آسیب‌دیدگان این جنگ، به غزنی رسید.

با این حال، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گزارش داده که در جریان درگیری‌های چند روز اخیر در ولایت غزنی، بین 110 تا 150 غیرنظامی کشته شده‌اند.

یوناما با نشر بیانیه‌ای گفته که حمله طالبان و درگیری‌ها در شهر غزنی، سبب رنج‌های دردناک غیرنظامیان شده و پیامد آن برای اداره‌ی شهر غزنی، بروز ضربات عمیق و تفرقه ریشه‌دار میان مردم خواهد بود.

در این جنگ، در کنار تلفات انسانی، خساره‌های مالی هنگفتی نیز به مردم این ولایت رسیده است. “باعث حیات”، خبرنگار آریانا نیوز که به غزنی رفته، می‌گوید که حتی از شماری مارکت‌ها تا شب گذشته نیز دود بلند بود.

ghazni
دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گزارش داده که در جریان درگیری‌های چند روز اخیر در ولایت غزنی، بین 110 تا 150 غیرنظامی کشته شده‌اند

اما آقای حیات تأکید می‌کند که در حال حاضر یک مرکز سوق اداره به رهبری شریف یفتلی، رییس ستاد ارتش افغانستان که شامل معین ارشد امنیتی و هم‌چنان معاون ولایتی ریاست امنیت ملی می‌شود، در این ولایت تشکیل شده و تاکنون نیز عملیات پاک‌سازی در داخل و اطراف شهر ادامه دارد.

جسدهایی که پاکستان تحویل گرفته است!

در رسانه‌های اجتماعی تصویرها و ویدیوهایی از جنگ غزنی دست به‌دست می‌شود که نشان می‌دهد شماری از کشته‌شدگان این جنگ، شهروند پاکستانی بوده و هم‌چنان جسد آنان به پاکستان انتقال داده شده است.

افراسیاب ختگ، سناتور سابق پاکستانی و هم‌چنان رییس مرکزی حزب عوام ملی پاکستان در تویتی از حکومت پاکستان خواسته است که در مورد کشته‌هایی که از جنگ غزنی آمده، باید وضاحت بدهد.

https://twitter.com/a_siab/status/1029258747393318914

آقای ختک تأکید کرده که براساس ویدهای نشر شده، این کشته‌های جنگ غزنی به مناطق قبایلی پاکستان آورده شده است؛ چیزی که او در موردش وضاحت خواسته است.

این سیاست‌مدار پاکستان تصریح کرده که رویداد غزنی در واقع تکرار فاجعه جنگ جلالآباد در  سال 1989 است. در جنگ جلال‌آباد در سال 1989 میلادی پاکستان و اداره‌ی اطلاعی آن(آی.اس.آی) از طریق به‌کارگیری محرمانه افراد نظامی پاکستان در لباس مجاهدین افغان مداخله کرده و در حدود 17 جنرال پاکستانی برای سوق و اداره این جنگ وارد جلال‌آباد شده بود.

محمد سلیم، فعال حوق بشری پاکستان نیز در تویتی گفته است که ویدهای نشر شده در شبکه‌های اجتماعی به وضاحت نشان می‌دهد که این جسدها به پاکستان انتقال داده شده است.

farid ahmad mashal
فرید احمد مشعل، فرمانده پولیس غزنی

حضور پاکستانی‌ها و القاعده در جنگ غزنی

از سوی هم فرید احمد مشعل، فرمانده پولیس غزنی تأکید می‌کند که اکثر کشته‌شدگان جنگ غزنی خارجی هستند که از آن‌جمله نیروهای پاکستانی‌ها و چچنی‌ها را شامل می‌شود.

آقای مشعل به خبرنامه گفت: «شما در تصاویر دیدید که بیشتر این نیروهای از پاکستان آمده بودند، اما نیروهای امنیتی ما را دیدید که چگونه قهرمانانه رزمیدند و آنان را شکست دادند.»

پیش از این طارق‌شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان نیز در یک نشست خبری در روز دوشنبه این هفته در کابل گفته بود که «ما برای جلوگیری از سقوط شهر غزنی به دست طالبان، حدود یک هزار نیروی کمکی در این شهر فرستادیم. در این جنگ حدود 194 شورشی طالب به‌شمول 12 فرمانده آنان که شهروند پاکستانی، چچن و عرب هستند، کشته شده‌اند.»

جاوید کوهستانی، آگاه مسایل نظامی می‌گوید که درگیری و جنگی که در شمال افغانستان و ولایت‌های کنر و نورستان و زابل شروع شده، دامنه آن اکنون به شرق افغانستان کشانده شده است.

وی حضور القاعده را در میان طالبان از گذشته عنوان کرده که القاعده از سابق درکنار طالبان ضد مردم افغانستان جنگیده است.

کوهستانی گفت که در حدود هزار نفر طالبان ولایت‌های زابل، پکتیکا و میدان وردک با طالبان غزنی و افراد القاعده مشمول پاکستانی‌ها، اعراب و پنجابی‌ها در جنگ غزنی نقش داشته‌اند.

طالبان پنج‌شنبه‌شب از هفت جناح بر شهر غزنی حمله کردند و بخش‌های مهمی از این شهر را تحت کنترول خود درآوردند. غزنی که به تازگی  افتخار مرکز ثقافت اسلامی را گرفته بود، اکنون با سپری کردن پنج روز جنگ، به یک ویرانه‌ای مبدل شده که از هرگوشه‌ی آن وحشت می‌بارد.

با این حال فرید احمد مشعل، فرمانده پولیس عزنی بعد از ظهر امروز چهارشنبه به خبرنامه تاکید دارد: «از تجهیزات و کمره‌های شب‌بین که آنان با خود داشتند، معلوم بود که بیشتر آنان اتباع خارجی بودند، اما من به همکارانم هدایت دادم که تا آخرین نفس هم که شده، ولایت و اداره‌های مهم را به کسی رها نمی‌کنیم. آمارهایی که تا کنون جمع‌آوری کردیم، تلفات دشمن به 400 نفر می‌رسد، من و همکارانم شش شبانه روز است که خواب نکرده‌ایم، اما تلاش می‌کنیم که تا شام امروز آمارهای دقیق را ارایه کنیم.»

jawid kohistani
جاوید کوهستانی، آگاه مسایل نظامی

وضعیت بد معیشتی

این در حالی است که در نتیجه 5 روز جنگ بی‌امان در شهر غزنی، حدود ۲۰ درصد از شهروندان این شهر به آب آشامیدنی شهری وابسته بودند، به دلیل آسیب دیدن سیستم آب‌رسانی و جریان برق، بدون آب آشامیدنی اند.

با این حال، کمیته صلیب سرخ کوشش می‌کند تا برای حدود ۱۸ هزار نفر آب تهیه کند.

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی به خبرنامه تاکید می‌کند که وضعیت ظاهری شهر به‌حالت عادی بازگشته است، اما مردم تاکنون در وضعیت بد معیشتی به‌سر می‌برند.

به گفته‌ی مقام‌های محلی ولایت غزنی، در حال حاضر شهرداری این ولایت با تانکرهای آب‌رسانی تلاش دارد که مشکل آب شماری از باشندگان این شهر را از جمله منطقه شامیر که چاهای آب در آن‌جا وجود ندارد، حل کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان