جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

کمیسیون مستقل انتخابات با دروازه بسته، لیست نهایی نامزدان را اعلام کرد!

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

کمیسیون مستقل انتخابات، امروز سه‌شنبه(23 اسد) لیست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی را اعلام کرد؛ اما دروازه این کمیسیون، برای دومین روز هم بسته ماند. در این لیست جای ولایت غزنی خالی مانده و «نرندر سنگ خالصه» از طرف هندوها، جای «اوتار سینگ خالصه» پدر را پر کرده است.

حفیظ‌الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، به «خبرنامه» گفت، قرار بود امروز سه‌شنبه (23 اسد) قرارداد چاپ ورق‌های رأی‌دهی با یک شرکت خارجی امضا شود، که هنوز به دلیل اعتراض‌ها دروازه کمیسیون بسته است و کارمندان نتوانسته‌اند وارد اداره شوند.

وی علاوه کرد، کمیسیون انتخابات امیدوار است امروز مشکل اعتراض‌ها و موانع امنیتی که سر راه کمیسیون قرار گرفته، رفع شود، تا کمیسیون بتواند به برنامه‌های خود رسیدگی کند.

به گفته آقای هاشمی، اگر این اعتراض‌ها در جلو دروازه کمیسیون مستقل انتخابات ادامه پیدا کند، برنامه‌های انتخاباتی با مشکل روبرو می‌شود.

دومین روز اعتراضات نامزدان حذفشده

این در حالی است که اعتراض نامزدان حذف‌شده از لیست نهایی انتخابات پارلمانی در مقابل کمیسیون انتخابات، وارد دومین روز شده و دروازه این کمیسیون هم‌چنان بسته نگه داشته شده است.

حفیظ هاشمی، یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
حفیظ‌الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

نامزدان حذف‌شده معترض، اتهام‌هایی که علیه آن‌ها وارد شده را قبول ندارند و سیاسی عنوان می‌کنند.

روز شنبه هفته جاری(20 اسد) کمیسیون شکایات انتخاباتی 35 تن از نامزدان انتخابات پارلمانی را به جرم داشتن سلاح‌ها و افراد مسلح غیرقانونی و غصب زمین، از لیست نهایی نامزدان انتخاباتی حذف کرد.

اما روز دوشنبه(22 اسد) کمیسیون مستقل انتخابات طی کنفرانس خبری، از نامزدان حذف‌شده خواست که مشکل‌شان را با کمیسیون شکایات در میان بگذارند و در راستای برنامه‌های این کمیسیون مانعی ایجاد نکنند.

عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات از حکومت خواست که موانع امنیتی را از سر راه این کمیسیون بردارد تا چالشی در راستای برنامه‌های انتخاباتی ایجاد نشود. وی علاوه کرد که در صورت ایجاد خلل‌های امنیتی، کمیسیون مسئولیت تأخیر در برگزاری انتخابات را برعهده نمی‌گیرد.

انتشار لیست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی 97

با این حال، اوایل صبح امروز سه‌شنبه (23 اسد) کمیسیون مستقل انتخابات با دروازه بسته، لیست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی را منتشر کرد.

در لیست اعلام شده، بر اساس قرعه کشی که صورت گرفته، ولایت کابل اول، بامیان دوم، نورستان سوم، کنرها چهارم و خوست پنجم به ترتیب هم قرار گرفته‌اند و نام اقلیت هندوها هم در آخر این لیست به چشم می‌خورد.

IEC
عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات

در لیست نهایی نامزدان دیده می‌شود که تنها 804 نفر از ولایت کابل ثبت‌نام کرده‌ و برای سایر ولایات هم به ترتیب ذیل:

بامیان: 40 نفر

نورستان: 18 نفر

کنرها: 31 نفر

خوست: 55 نفر

ارزگان: 25 نفر

نیمروز: 12 نفر

بلخ: 85 نفر

دایکندی: 41 نفر

هرات: 161 نفر

کاپیسا: 35 نفر

پکتیا: 33 نفر

پنجشیر: 12 نفر

پروان: 28 نفر

وردک: 40 نفر

لغمان: 33 نفر

سرپل: 33 نفر

بدخشان: 76 نفر

جوزجان: 30 نفر

فاریاب: 62 نفر

سمنگان: 31 نفر

زابل: 24 نفر

قندهار: 112 نفر

هلمند: 92 نفر

قندز: 90 نفر

ننگرهار: 137 نفر

بادغیس: 35 نفر

لوگر: 35 نفر

بغلان: 88 نفر

پکتیا: 78 نفر

تخار: 73 نفر

غور: 30 نفر

فراه: 42 نفر

کوچی‌ها: 43 نفر

و هندوها هم تنها یک نامزد دارند.

حذف غزنی از برنامه انتخاباتی

همان‌طوری که در لیست دیده شد، جای ولایت غزنی خالی بود و کمیسیون مستقل انتخابات به خبرنامه گفت، غزنی از برنامه انتخاباتی حذف شده است.

به گفته حفیظ‌الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون انتخابات، سرنوشت برگزاری انتخابات در ولایت غزنی به کمیته ویژه سپرده شده است. وی علاوه کرد، ممکن است برگزاری انتخابات پارلمانی در غزنی یک‌جا با انتخابات ریاست جمهوری دایر شود.

بعد از اعلام تقویم انتخابات پارلمانی، برگزاری انتخابات در ولایت غزنی به دلیل مخالفت‌های حکومت، با بن‌بست مواجه شد.

حکومت بر این باوراست که به دلیل ناامنی‌ها در دوره قبل مجلس نمایندگان، کسی نتوانست از اقوام پشتون به به مجلس راه یابد و از همین‌رو، طرح برگزاری حوزه‌ای انتخابات در ولایت غزنی را مطرح کرد.

این تصمیم حکومت با مخالفت‌های نمایندگان مجلس روبرو شد و خلاف قانون عنوان گردید. نمایندگان ولایت غزنی از حکومت خواستند که به جای در پیش گرفتن راه‌های غیرقانونی، مناطق پشتون‌نشین این ولایت را امن کند تا زمینه دست‌رسی آن‌ها در انتخابات نیز فراهم شود.

Ghazni IEc
حکومت بر این باوراست که به دلیل ناامنی‌ها در دوره قبل مجلس نمایندگان، کسی نتوانست از اقوام پشتون به به مجلس راه یابد و از همین‌رو، طرح برگزاری حوزه‌ای انتخابات در ولایت غزنی را مطرح کرد

سرانجام این کش‌و‌قوس‌ها به جایی نرسید و کمیسیون انتخابات، غزنی را از برنامه انتخاباتی خود خارج کرد.

اقلیت سیک‌ها

از سویی نیز سیک‌ها که برای اولین‌بار در مجلس صاحب کرسی شده بودند، نزدیک بود که به سرنوشت غزنی دچار شوند. البته نه با چالش‌هایی که غزنی با آن روبرو است، بلکه سیک‌ها تنها نامزد انتخابات پارلمانی‌شان را در حمله انتحاری از دست دادند و  به سختی توانستند جایگزینی برای اوتارسینگ خالصه که جانش را در یک حمله انتحاری در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار از دست داد، پیدا کنند.

پس از حکومت کمونیست‌ها در افغانستان، این اولین‌بار است که قرار است نماینده سیک‌ها هم به مجلس نمایندگان راه یابد.

در دوره حکومت حامد کرزی، سیک‌ها دو نامزد در انتخابات پارلمانی داشتند که هیچ کدام نتوانستند رأی کافی به دست بیاورند و سرانجام حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین افغانستان، یک کرسی انتصابی را برای اقلیت هندوها در مجلس سنا در نظر گرفت.

در این دور از انتخابات پارلمانی افغانستان که قرار است در 28 میزان سال جاری دایر شود، اوتارسینگ خاصله از جناح هندوها خود را نامزد کرده بود، اما حالا با کشته شدن او، که تنها امید اقلیت هندوها برای راه یافتن به مجلس نمایندگان بود، فرزندش، نرندر سنگ خالصه پا پیش گذاشته تا جای خالی پدر را در مجلس نمایندگان افغانستان پر کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان