جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

پشت پرده فاجعه غزنی؛ تبانی حکومت و نیروهایی که تنها در شبکه‌های اجتماعی اعزام شد!

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

در پنجمین روز جنگ غزنی، نیروهای امنیتی افغانستان توانستند اداره شهر غزنی را به‌دست گیرند. از صبح امروز سه‌شنبه(23 اسد) عملیات پاک‌سازی در اطراف شهر نیز شروع شده است.

در حال حاضر وضعیت داخل شهر بهبود یافته و مردم از شهر بیرون شده‌اند، اما هنوز خدمات شبکه‌های مخابراتی و جریان برق در این ولایت قطع است. خبرنگاران محلی گزارش کرده‌اند که کارمندان شبکه‌های مخابراتی از جمله شبکه‌ی سلام در شهر حضور یافته و در تلاش ترمیم آنتن این شبکه مخابراتی‌اند.

میرزا وکیلی، یکی از شاهدان عینی جنگ غزنی که امروز سه‌شنبه به کابل آمده، روایت دیگری از این جنگ دارد. او می‌گوید که پولیس و طالبان در یک معامله‌ باهم شهر غزنی را به ‌آتش کشیدند. پولیس تا زمانی که آخرین سرباز شورشی طالب از شهر بیرون نشد، هیچ عملیات تهاجمی را انجام نداد.

آقای وکیلی افزود که پولیس به این معامله طالبان تن داده بود که «ما به شما کار نخواهیم داشت، اگر بگذارید ما به تمام خواست‌هایی که داریم، برسیم.»
این شهروند غزنی تصریح می‌کند: «پولیس فقط در ابتدا از خود مقاومت نشان داد، اما با افرایش شمار تلفات و نرسیدن نیروی کمکی، به‌خواسته طالبان تن دادند و تازمانی‌که طالبان از شهر بیرون نشدند، هیچ حمله تهاجمی از سوی نیروهای افغان صورت نگرفت.»

به گفته‌ی او، طالبان گفته‌اند که آنان دیگر ضرورت ندارند در داخل شهر بمانند، اما در اطراف شهر حضور سنگینی خواهند داشت و همه‌ی افراد دولتی را شناسایی کرده و با خود خواهند برد.

این شاهد عینی جنگ غزنی، هم‌‎چنان تأکید می‌کند که صد‌ها خانواده از این ولایت آواره شده و به ولایت‌های همجوار از جمله میدان وردک، بامیان و کابل فرار کرده‌اند.

ghazni
در پنجمین روز جنگ غزنی، نیروهای امنیتی افغانستان توانستند اداره شهر غزنی را به‌دست گیرند

آن‌چه در این جنگ بدیهی است، افزایش شمار قربانیان این رویداد است. گزارش‌های امروز می‌رساند که بیش از 100 غیر نظامی در طول این نبرد چهار روزه در غزنی کشته شده‌اند. این منابع گفته‌اند که این آمار نیز نهایی نیست.

با این حال مقام‌های وزارت صحت عامه ولایت غزنی گفته است که از آغاز درگیری‌ها در شهر غزنی تاکنون، جسد ۱۱۳ تن از نیروهای پولیس به شفاخانه ملکی این ولایت منتقل شده است.

بازمحمد همت، رئیس شفاخانه‌ی مرکزی غزنی می‌گوید که «تاکنون جسد ۱۹ غیرنظامی و ۱۹۰ زخمی به شمول ۵۵ نظامی به شفاخانه منتقل شده است.»

از سویی ‌هم اتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرده است که این جنگ خسارات مالی هنگفتی به دنبال داشته و در اثر سوختن مارکت‌ها و مغازه‌ها، به بازرگانان و دکان‌داران شهر غزنی به میلیون‌ها دالر زیان رسیده است.

اتهام تبانی حکومت با طالبان

شماری از آگاهان بخش نظامی تأکید دارند که فاجعه غزنی عمدی، آگاهانه و در تبانی با ساختارهای سیاسی حکومت مرکزی انجام شده است.

جاوید کوهستانی، آگاه بخش نظامی به خبرنامه می‌گوید که در سقوط غزنی و آتش زدن این شهر، ضعف نهادهای امنیتی نبود، بلکه به‌نوعی یک تبانی از سوی رهبری حکومت افغانستان با طالبان و سازمان‌های استخباراتی منطقه وجود داشت.

او تاکید دارد که حکومت مرکزی در تلاش است که با خلق بحران و شرایط دشوار، انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را به‌تعویق بیاندازند. به گفته‌ی کوهستانی، حکومت کنونی فکر می‌کند که بار دیگر شانسی برای برنده شدن از طریق آرای مردم ندارد، به این دلیل می‌خواهد به این شیوه به‌شکل غیرقانونی به حاکمیت‌شان ادامه دهند.

jawid kohistani
جاوید کوهستانی، آگاه بخش نظامی

آقای کوهستانی تاکید کرد: «حتی یک روز قبل از جنگ غزنی، روزپنچ‌شنبه وضعیت این شهر با وزیر داخله در میان گذاشته شده بود، از شروع تهدیدها بالای غزنی، حکومت در جریان بود، اگر کدام هدف سیاسی پشت این مسأله نباشد، پس چرا از سوی حکومت هیچ اقدامی در مورد غزنی صورت نگرفت؟! حتی در مدت سه روز جنگ، چرا دولت هیچ نیرویی نفرستاد و نیروهای آنان تنها در شبکه‌های اجتماعی بود، نه در غزنی.»

به گفته‌ی این آگاه مسایل نظامی، کسانی هستند که در رده‌های بالای نظام سیاسی افغانستان برای تجهیز و قدرت‌مند کردن طالبان تبانی دارند؛ زیرا بر اساس دیدگاه فاشیستی، «این افراد می‌خواهند به‌نوعی به‌طالبان قدرت بدهند، تا هم به‌نوعی انتخابات به تعویق انداخته شود و هم آنان در آستانه مذاکرات، قدرت‌مند نشان داده شوند.»

از سویی هم رحمت‌الله نبیل، رییس پشین امنیت ملی افغانستان تاکید دارد که فاجعه در غزنی به یک‌بارگی رخ نداده و روند سقوط شهر غزنی از چند ماه پیش شروع شده بود.

او تأکید می‌کند: «طالبان آهسته آهسته ولسوالی‌های اطراف شهر از جمله ولسوالی‌های خواجه عمری، زنه‌خان، رشیدان و سایر ولسوالی‌های اطراف شهر را سقوط دادند و بعد وارد شهر غزنی شدند که حکومت در جریان این وضعیت قرار داشت.»
آقای نبیل تاکید می‌کند که هم‌سرحد بودن با هشت ولایت افغانستان و پنهان بودن معدن لیتیم از یک‌سو و هم‌چنان نزدیک بودن این ولایت به وزیرستان‌ها از سوی دیگر، غزنی را به یک ولایت استراتژیک برای طالبان تبدیل کرده است.

بی‌خیالی حکومت در قبال غزنی

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان تأکید دارد که طالبان به تمام خواست‌هایی که در غزنی داشت، رسید. به‌گفته‌ی او، دولت به حدی در قبال ولایت غزنی بی‌خیال بود که سه روز تمام یک ولایتی در 100 کیلومتری پایتخت در آتش و دود می‌سوزد و نیروهای پولیس قتل عام می‌شوند، اما نیروهای کمکی در مدت بیشتر از 72 ساعت بعد اعزام می‌شود.
رییس پشین امنیت ملی تأکید کرد: «مدیریت جنگ بسیار ضعیف بود، و طالبان به حکومت نشان دادند که می‌توانند به استراتژیک‌ترین شهر افغانستان صدمه بزنند. هدف آنان این بود که دست بالایی در مذاکرات صلح داشته باشند و از یک موضع بالایی در این مذاکرات صحبت کنند.»

رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان
رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان

از سویی، احمد سعیدی، اگاه بخش سیاسی نیز تاکید دارد که حکومت مرکزی نه‌تنها اراده‌ای برای جلوگیری از فاجعه انسانی در غزنی نداشت، بل به‌نوعی در خلق این فاجعه سهیم بود.

آقای سعیدی تأکید می‌کند: «حکومت مرکزی در خلق سناریو و فاجعه کلانی که در غزنی رخ داد، شریک است. به خاطری‌که حکومت نمی‌خواست انتخابات در این ولایت برگزار شود. و این یک سناریو خائنانه و بزرگی است که طبق قانون اساسی، یگانه مسوول آن حکومت وحدت ملی و در رأس، آقای غنی است.»

جاوید کوهستانی هم تأکید می‌کند که خلق فاجعه غزنی عمدی بود. او تصریح می‌کند که رییس‌جمهور مملکت هنوز هم چنان در قبال قضیه غزنی بی‌خیال است که حتی یک کلمه‌ در مورد غزنی نگفته است.

این آگاه مسائل نظامی تصریح کرد: «حکومت افغانستان در درزاب توانست به اسرع وقت تعداد زیادی از جنگ‌جویان داعش را نجات دهند، اما غزنی که در 100 کیلومتری کابل قرار دارد، پایگاه بگرام، پایگاه کابل و میدان هوایی قندهار در این ولایت قابل دسترسی است، چرا نیروها به‌موقع فرستاده نشدند؟ پس این کار آگاهانه و در تبانی با ساختارهای سیاسی افغانستان صورت گرفته است. من فکر می‌کنم که مسوول فاجعه خونین غزنی، حاکمیت موجود افغانستان و شورای امنیت ملی افغانستان با مجموع رهبران نهادهای امنیتی است.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان