جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

کمیسیون شکایات انتخاباتی با کدام لبه‌ی شمشیر 35 نامزد را از لیست نهایی حذف کرد؟!

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

برخی نامزدان حذفی انتخابات پارلمانی می‌گویند نام‌شان با دستور ارگ ریاست جمهوری از لیست کنار گذاشته شده است. پس از این خبر، کمیسیون انتخابات اسامی نامزدان را برای چاپ ورقه‌های رأ‌ دهی قرعه‌کشی کرد، اما خبرنامه به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد، ممکن است افراد دیگری هم به لیست حذفی‌ها اضافه شوند.

پس از این‌که روز شنبه(20 اسد)، کمیسیون بررسی شکایات انتخاباتی لیست حذفی 35 تن از نامزدان انتخابات پارلمانی را اعلام کرد، امروز یک‌شنبه (21 اسد) فوزیه کوفی، نماینده بدخشان در مجلس، طی کنفرانسی خبری، به حذف نامش از لیست نهایی نامزدان واکنش نشان داد.

خانم کوفی، کمیسیون بررسی شکایات انتخاباتی را متهم کرد و گفت، نامش با دستور ارگ از لیست حذف شده است.

وی علاوه کرد، در لیست حذفی‌ها اسامی شماری از افرادی که به «قصاب کابل» معروف اند نیز دیده می‌شود و به گفته خانم کوفی، ارگ به خاطر توازن سیاسی، به آن‌ها اجازه ثبت‌نام داده بود.

اتهام‌هایی که کمیسیون شکایات انتخاباتی به خانم کوفی وارد کرده، داشتن افراد مسلح غیرمسوول است. اما خانم کوفی وجود چنین افرادی را رد می‌کند و آن‌را یک توطئه سیاسی از سوی ارگ ریاست جمهوری عنوان می‌نمایند.

این نماینده کنونی ولایت بدخشان در مجلس نمایندگان افغانستان در کنفرانس خبری خود گفت: «تنها اسناد کمیسیون شکایات انتخاباتی در برابر او، یک شکایت‌نامه از ساکنان کوفیان ولایت بدخشان است که آن‌هم تمامی امضاهایش به جز یک امضا که او را می‌شناسم، تقلبی است.»

او علاوه کرد که کمیسیون برای بازگردانیدن نام او به لیست نامزدان انتخاباتی، پول خواسته است.

این نماینده مجلس خواستار تشکیل یک کمیسیون بی‌طرف بین‌المللی شد تا تمام اتهامات وارده در برابر او بررسی شود.

فهرست اخطار

این درحالی است که امروز نیز خبرنامه به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد، شماری دیگر از نامزدان انتخابات پارلمانی افغانستان از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، اخطاریه دریافت کرده‌اند.

در این لیست، حدود 45 تن از نامزدان پیام‌هایی از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در سه دسته اخطار جدی، اخطار و توصیه دریافت کرده‌اند.

اخطار جدی

بر اساس این سند؛

ـ میرداد نجرابی از ولایت کاپیسا،

ـ عبدالباقی از ولایت تخار،

ـ احمدشاه رمضان از ولایت بلخ،

ـ همایون همایون از ولایت خوست،

ـ محمد انور اوریاخیل از ولایت کابل،

ـ ذکریا سودا و صفی‌الله مسلم از ولایت بدخشان،

ـ و ملا عزت‌الله عاطف از ولایت کابل،

از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی اخطار جدی دریافت کرده‌اند.

IECC warning list

اخطار

در این سند همچنان آمده که؛

ـ فضل‌العظیم زلمی مجددی و عبدالولی نیازی از ولایت بدخشان،

ـ داکتر ابراهیم ملک‌زاده، کرام‌الدین رضازاده و عطامحمد دهقان‌پور از ولایت غور،

ـ خیرمحمد تیمور، عبدالواحد فقیرزاده، قدرت‌الله ذکی، بشیراحمد ضیایی، سید اکرام‌الدین معصومی و فیض‌الله بیک از ولایت تخار،

ـ عوض بیک(بیک اوغلی) و بازمحمد الماس از ولایت سمنگان،

ـ محمود سلیمان‌خیل از ولایت پکتیکا،

ـ شیراحمد آخندزاده و حاجی محمد ولی علی‌زی از ولایت هلمند،

ـ علم‌خان آزادی، سید ظاهر مسرور، محمد علی محقق و عباس ابراهیم‌زاده از ولایت بلخ،

ـ محمد حسین فهیمی از ولایت سرپل،

ـ محمد مهدی راسخ از ولایت میدان وردک،

ـ حاجی ظاهر قدیر، حاجی حضرت‌علی و گل‌مراد عرب از ولایت ننگرهار،

ـ محمد نعیم لالی حمیدزی و عبدالرحیم ایوبی از ولایت قندهار،

ـ عبدالهادی جمشیدی از ولایت هرات،

ـ الله‌گل مجاهد و احمد بهزاد از ولایت کابل،

ـ و عبدالرووف ابراهیمی از ولایت قندز،

از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی اخطار دریافت کرده‌اند.

توصیه

هم‌چنان؛

ـ مولوی عبدالباسط صارم از ولایت غور،

ـ قوماندان لطف‌الله از ولایت کابل،

ـ نسیم سپاه خان از ولایت هرات،

ـ قاری امید از ولایت کاپیسا،

ـ سرور صادقی از ولایت دایکندی،

ـ و حمیدالله توخی از ولایت زابل،

نامزدانی اند که کمیسیون شکایات انتخاباتی به آنان توصیه کرده است.

IEc list

لیست حذفی نامزدان انتخابات پارلمانی

این در حالی است که روز گذشته(شنبه، 20 اسد) کمیسیون شکایات انتخاباتی ۳۵ تن از نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان را از فهرست نهایی نامزدان حذف کرد.

کمیسیون بررسی شکایات اعلام کرد، رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان انجام شده و لیست نامزدان حذفی را به کمیسیون انتخابات ارایه داده است.

ـ محب‌الله، احمدشاه شمس، امان‌ الله هوتکی و شایسته باز ناصری از ولایت قندز،

ـ عبدالرحمن شهیدانی از ولایت بامیان،

ـ فوزیه کوفی، محمد نبی بیان، عبدالصمد عبدالحمید و مریم کوفی از ولایت بدخشان،

ـ سید جعفر نادری، اسدالله اسلام‌زوی و حیات‌الله وفا از ولایت بغلان،

ـ اسدالله شریفی از ولایت بلخ،

ـ غلام حیدر جیلانی و نوراحمد سکندر از ولایت پروان،

ـ الله میر و نوید ابراهیم‌خیل از ولایت پکتیا،

ـ بشیر قانت و اسدالله ایوب از ولایت تخار،

ـ لیاقت‌الله بابکرخیل و جبار جبارخیل از ولایت خوست،

ـ معصومه خاوری، محمد آصف عظیمی و رییس خیرالله از ولایت سمنگان،

ـ سخی نوید، قیس حسن، مولوی تره‌خیل محمدی، سید داوود نادری، صداقت زاهد، ضیاالحق امرخیل، احسان‌الله عاطف، شیرعلی احمدزی و زرداد فریادی از ولایت کابل،

ـ اکبر ستانکزی از ولایت لوگر،

ـ و جاوید زمان از ولایت ننگرهار؛

از جمله کسانی‌اند که نام‌های‌شان روز گذشته در لیست نامزدان حذفی از سوی کمیسیون شکایات اعلام شده بود.

استقبال ارگ از حذف نامزدان انتخابات پارلمانی

 پس از اعلام این خبر، ارگ ریاست جمهوری افغانستان با استقبال از تصمیم کمیسیون شکایات در مورد حذف ۳۵ تن از نامزدان انتخابات پارلمانی، گفت که حکومت به استقلالیت کمیسیون‌های انتخاباتی احترام کامل دارد.

در بیانیه‌ی ارگ ریاست جمهوری آمده: «حکومت وحدت ملی همواره متعهد به برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و به موقع است.»

https://twitter.com/ARG_AFG/status/1028524264805294080

در این بیانیه هم‌چنان گفته شده که برگزاری انتخابات بر اساس تقویم اعلام‌شده، خواست مردم و حکومت بوده و برخواسته از تعهد حکومت وحدت ملی به رعایت قانون اساسی افغانستان و دیگر قانون‌های نافذ در این کشور می‌باشد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان تأکید کرده که در برگزاری به موقع انتخابات هیچ‌گونه تردیدی وجود ندارد.

نگرانی کمیسیون شکایات از کمیسیون ویژه

در هفته‌های گذشته، کمیسیون شکایات انتخاباتی از تشکیل کمیسیون ویژه‌ای که مسوولیت فیلتر شدن نامزدان انتخابات پارلمانی را به عهده دارد، ابراز نگرانی داشت.

کمیسیون شکایات انتخابات گفته بود، کار کمیته ویژه مثل شمشیر دو لبه است و ممکن است با نامزدان انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان‌ها، که سابقه جرمی دارند، سیاسی عمل کند.

مسوولین کمیسیون شکایات انتخاباتی چهارشنبه(۲۷سرطان) که پیرامون چگونگی رسیدگی به شکایات انتخاباتی در مجلس نمایندگان استجواب شده بودند، افزودند که بر اساس آمارهای این کمیسیون، تا به حال بیش از ۶۰۰ هزار شکایت انتخاباتی ثبت شده است.

دکتر علی‌رضا روحانی، کمیشنر و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخابات در این نشست گفته بود، بیشتر این شکایت‌ها علیه نامزدانی است که شرایط لازم را ندارند، اما کمیسیون انتخابات آن‌ها را در لیست خود به عنوان افراد واجد شرایط اعلام کرده است.

بخش دیگر این شکایت‌ها مربوط به آن عده از نامزدانی است که (به گفته شکایت کننده‌ها)، واجد شرایط اند، اما از لیست نامزان انتخابات پارلمانی حذف شده‌اند.

اما آن‌چه باعث نگرانی کمیسیون شکایات شده بود، حضور کمیته ویژه بود که در کنار کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی تشکل شده و به گفته روحانی، تصمیم نهایی را نیز این کمیته می‌گیرد.

مسوولین کمیسیون شکایات انتخاباتی چهارشنبه(۲۷سرطان) که پیرامون چگونگی رسیدگی به شکایات انتخاباتی در مجلس نمایندگان استجواب شده بودند، افزودند که بر اساس آمارهای این کمیسیون، تا به حال بیش از ۶۰۰ هزار شکایت انتخاباتی ثبت شده است
مسوولین کمیسیون شکایات انتخاباتی چهارشنبه(۲۷سرطان) که پیرامون چگونگی رسیدگی به شکایات انتخاباتی در مجلس نمایندگان استجواب شده بودند، افزودند که بر اساس آمارهای این کمیسیون، تا به حال بیش از ۶۰۰ هزار شکایت انتخاباتی ثبت شده است

مشخص شدن جایگاه نامزدان انتخاباتی در ورق‌های رأیدهی

با این‌حال، امروز، یک‌شنبه ( 21 اسد) کمیسیون انتخابات، مراسم قرعه‌کشی مشخص شدن اسامی نامزدان انتخاباتی برای چاپ در ورق‌های رأی‌دهی را دایر کرد.

عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات افغانستان گفت: «در تهیه فهرست نهایی فرمایشات هیچ کس پذیرفته نمی‌شود.»

وی علاوه کرد، کسانی که نام‌شان در لیست نبود، امروز آمده و از مظاهره سخن می‌زدند و کمیسیون در چوکات قانون با آن‌ها حرف زد و جواب قانونی به آن‌ها ارایه کرد.

نگرانی احزاب سیاسی

جمعه گذشته(19 اسد) نیز شماری از احزاب سیاسی در یک گردهمایی، نگرانی‌شان را پیرامون انتخابات پارلمانی پیش رو در افغانستان اعلام کردند.

احزاب در این نشست، ضرب‌الاجلی دو هفته‌ای را برای ایجاد اصلاحات در انتخابات ارائه کردند. در این گردهمایی، حزب‌هایی چون حزب اسلامی، جمعیت اسلامی، وحدت اسلامی مردم افغانستان و جنبش اسلامی حضور داشتند.

ahzab
احزاب هشدار دادند، در صورتی‌که حکومت و کمیسیون انتخابات برای شفافیت انتخابات اقدام نکند، احزاب و جریان‌های سیاسی ناگزیر هستند به گزینه‌های بعدی متوسل شوند

احزاب می‌خواهند که ثبت بایومتریک مشخصات رأی‌دهندگان اعلام شود، سیستم انتخابات در مطابقت با طرح احزاب و جریان‌های سیاسی تغییر کند و در نهایت، زمینه نظارت تأثیرگذار از روند انتخابات برای احزاب و نهادهای مدنی فراهم شود.

این احزاب هشدار دادند، در صورتی‌که حکومت و کمیسیون انتخابات برای شفافیت انتخابات اقدام نکند، احزاب و جریان‌های سیاسی ناگزیر هستند به گزینه‌های بعدی متوسل شوند.

تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی

با این حال قرار است 28 میزان سال جاری، انتخابات پارلمانی دایر شود.

بر اساس آمارهای کمیسیون انتخاباتی، در این دور از انتخابات 2651 نفر به عنوان نامزدان انتخابات پارلمانی ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان، 381 تن آن‌ها زن می‌باشند.

ثبت‌نام نامزدان انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان‌های افغانستان به تاریخ پنجم جوزای امسال آغاز شد و در چندین نوبت در مراکز ولایات، شهرستان‌ها و روستاها تمدید شد.

بر اساس آمارهای کمیسیون انتخابات، برای انتخابات پیش‌رو، بیش از 9میلیون رأ‌یدهنده ثبت‌نام کرده‌اند؛ آماری که شکل جنجالی به خود گرفته و در محافل سیاسی، سوال‌برانگیز خوانده شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان