در عید قربان هم به طالبان فرصت چشیدن «آیس‌کریم» داده می‌شود؟ ارگ می‌گوید ممکن است!

توسطشکریه ابراهیمی

مرداد ۱۸, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۲, ۱۴۰۲

ریاست جمهوری افغانستان، آتش بس سه روزه عید فطر را موفقانه می‌داند و می‌گوید که به دنبال این تجربه موفق، قصد دارد که در ایام عید قربان هم آتش‌بس یک‌طرفه با طالبان را اعلام کند.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ارگ ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنامه می‌گوید، بحث‌ها و مشوره روی این‌که آتش‌بس روزهای عیدقربان چند روزه باشد، هنوز نهایی نشده است؛ اما حکومت به دنبال آتش‌بس موفقانه در ایام عید فطر، قصد دارد در ایام عید قربان هم با طالبان آتش‌بس یک‌طرفه اعلام کند.

وی افزود، احتمال این‌که آتش‌بس روزهای عید قربان از سوی داعش اخلال شود، وجود دارد، اما حکومت روی نحوه مدریت آن در حال برنامه‌‌ریزی است.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری علاوه کرد، بدون شک در جریان آتش‌بس، اگر به سربازان و شهروندان حمله صورت گیرد، نیروهای امنیتی و دفاعی با قاطعیت جواب خواهند داد.

غنی: آتش بس گذشته فرضیه‌ها را تغییر داد

روز گذشته(چهارشنبه، 17 اسد)، محمد اشرف غنی، رییس جمهوری که در سفر ولایتی خود در کاپیسا سخنرانی می‌کرد، گفت، در مدت زمان باقی‌مانده حکومت وحدت ملی، صلح، پس از انتخابات مهم‌ترین موضوع افغانستان است.

رییس جمهوری گفت، آتش بس ایام عیدفطر، فرضیه‌های عظیم را تغییر داد و نشان داد که ملت افغانستان آینده‌نگر است و گذشته‌نگر نیست.

آقای غنی علاوه کرد که یک هفته قبل از اعلام آتش‌بس، یک هزار نفر از دو جناح درگیر جنگ کشته شده بودند، اما «حکومت در روزهای آتش‌بس به طالبان آیس‌کریم داد. زنده باد آیس‌کریم».

به گفته رییس جمهوری، در آتش بس قبلی 90 درصد آتش‌بس به صورت خودجوش توسط وزیر داخله، فرماندهان امنیتی و والیان عملی گردید و از ورود طالبان به شهرها استقبال شد.

وی علاوه کرد، از تقاضاهایی که روی آتش‌بس صورت گرفته، استقبال می‌کند و به زودی تصمیم خود را در مورد اعلام آتش‌بس در ایام عید قربان اعلام خواهد کرد.

اعلام آتشبس عید فطر

در دوره پس از طالبان در افغانستان، این دومین آتش‌بس خواهد بود که پس ایام عید فطر و در روزهای عید قربان اعمال می‌شود.

حدود دو ماه پیش، در ایام عید فطر، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با حمایت از فتوای عالمان دین، از تاریخ 27 رمضان تا پنجم عید فطر را اعلام آتش بس داد رئیس جمهوری افغانستان با حمایت از فتوای عالمان دین، از تاریخ 27 رمضان تا پنجم عید فطر را اعلام آتش بس داد، اما طالبان تنها سه روز عید را به عنوان آتش بس پذیرفتند.

اما آقای غنی گفته بود، عملیات نظامی علیه گروهای داعش، شبکه القاعده و سایر گروه‌های تروریستی بین‌المللی ادامه خواهد داشت.

وی علاوه کرده بود که: “تصمیم اتخاذ شده از موقف قوت است که ریشه در باور و تعهد به صلح و پاسخ به خواست مردم، به خصوص علمای کشور برای تأمین صلح پایدار صورت گرفته است.”

Taliban inside kabul during ceasefire
در دوره پس از طالبان در افغانستان، این دومین آتش‌بس خواهد بود که پس ایام عید فطر و در روزهای عید قربان اعمال می‌شود

رییس جمهوری افغانستان در عین حال از نیروهای امنیتی خواسته بود که برای مقابله با هر نوع حمله و تعرض، آمادگی داشته باشند.

استقبال ناتو از آتشبس

جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان هم گفته بود که نیروهای بین المللی در این کشور از آتش‌بس اعلام شده توسط آقای غنی تبعیت می‌کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز از اعلام آتش‌بس دولت افغانستان با طالبان حمایت کرده بود.

او در نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل ‌گفت که اعلام این آتش‌بس، نشان می‌دهد دولت افغانستان به مذاکره جدی برای پایان دادن به درگیری‌ها اعتقاد دارد.

فتوای عالمان دین

چند روز قبل از اعلام رسمی آتش‌بس از سوی حکومت، صدها عالم دین از سراسر افغانستان در کابل جمع شدند و فتوایی مبنی بر ناروا بودن جنگ در این کشور صادر کردند. این عالمان هم‌چنین در این نشست که در تالار لویه جرگه در محوطه دانشگاه پل تخنیک کابل دایر شده بود، از طرف‌های درگیر جنگ خواستند که هرچه سریع تر اعلام آتش‌بس کنند.

اما طالبان این نشست و فتوای عالمان دین را بخشی از جنگ تبلیغاتی آمریکا برای تحت فشار قراردادن طالبان عنوان کردند.

پس از پایان این نشست نیز یک حمله انتحاری در ورودی محل برگزاری نشست رخ داد که در آن دست‌کم ۷ نفر کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند.

جنرال جان نیکولسن
جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان

حملات روزهای آتشبس

در روزهای آتش‌بس نیز افغانستان آرام نبود و چندین حمله در میان تجمع نیروهای امنیتی با طالبان و مردم صورت گرفت که منجر به کشته شدن دها نفر شد.

در روز اول عید سعید فطر که گره طالبان در شهرستان “رودات” ولایت ننگرهار تجمع کرده بودند، مورد حمله گروه داعش قرار گرفتند که در پی این حمله، 36 نفرکشته و 56 تن دیگر زخمی شدند.

 دو روز بعد از این حمله، که گروه طالبان با شماری از نیروهای امنیتی تجمع کرده بودند نیز حمله انتحاری دیگری صورت گرفت که در آن 22 تن کشته و 65 نفر زخمی شدند.

حملات طالبان پس از مهلت سهروزه آتشبس

از سویی نیز گروه طالبان که تنها سه روز عید فطر را به عنوان مهلت آتش‌بس پذیرفته بود، حملاتش را از سر گرفت و آتش‌بسی که حکومت تا پنجم عید فطر اعلام کرده بود را نقض کرد.

در جریان آتش‌بس یک‌‌طرفه دولت با طالبان، این گروه با از حملات‌شان منجر به کشته‌شدن 30 غیرنظامی و  78 نظامی شدند و  33 غیرنظامی دیگر را نیز گروگان گرفتند.

 واکنش‌ها به آتشبس یک طرفه حکومت

پایان اعلام آتش‌بس در ایام عید فطر حکومت با طالبان، واکنش‌های تند اعضای شورای ملی افغانستان را نیز در پی داشت.

 شماری از اعضای مجلس سنا مدعی شدند که تمدید آتش‌بس یک‌جانبه از سوی حکومت در برابر گروه طالبان، سبب افزایش چشم‌گیر تلفات نیروهای امنیتی در ولایت‌های افغانستان شده است.

ezadyar
محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا

محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا در نشست عمومی روز سه‌شنبه (5 سرطان) گفته بود، تمدید آتش بس یک‌جانبه از حکومت، تلفات نیروهای امنیتی را بالا برده است.

او، افزوده بود، حکومت باید دلایل افزایش تلفات نیروهای امنیتی را به شهروندان این کشور واضح سازد که آیا در نتیجه تمدید آتش‌بس، تلفات نیروهای امنیتی بالا رفته و یا کدام دلایل دیگر وجود دارد.

به گفته او، تمدید آتش بس یک‌جانبه از یک‌سو آمار تلفات نیروهای امنیتی را به شدت افزایش داده و از جانب دیگر، روحیه نیروهای امنیتی در میدان‌های جنگ را نیز به شدت پایین آورده است.

عبدالله قرلق دیگر عضو مجلس سنا نیز گفته بود، آتش‌بس یک‌جانبه از سوی حکومت به معنای آن است که نیروهای امنیتی منتظر باشند تا از سوی افراد گروه طالبان کشته شوند.

آقای قرلق یاد آورشده بود که پس از تمدید آتش‌بس، تنها در ولایت قندز در شمال افغانستان، 20 تا 22 سرباز امنیتی توسط افراد گروه طالبان کشته شدند و این موضوع نگرانی‌های جدی را در میان شهروندان افغانستان ایجاد کرده است.

وزارت دفاع ملی

اما وزارت دفاع ملی افغانستان گفته بود که آتش‌بس ده روزه حکومت تأثیرات خود را بر طالبان نیز داشته و تقریبا 70 درصد حملات طالبان در روزهایی که آتش‌بس بود، کم شده است، اما با این وجود، گروه طالبان حملات تهاجمی خود را در برخی مناطق این کشور بر پاسگاه‌های امنیتی داشته‌اند.

وزارت دفاع ملی هم‌چنین افزوده بود که حملات طالبان،  منجر به افزایش تلفات نیروهای امنیتی در ولایت ‌مختلف افغانستان شده که این موضوع از یک‌سو سبب نگرانی شهروندان گردیده و از جانب دیگر، این اقدام حکومت با اعتراض‌های جدی محافل سیاسی روبرو شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *