جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تقلای ارگ و مانور کرزی؛ آیا دیدارهای تاکتیکی رییس جمهور با رهبران سیاسی افغانستان راه به جایی خواهد برد؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

محمد اشرف‌غنی، رییس جمهوری افغانستان با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی و هم‌چنان انتخابات ریاست جمهوری، اخیرا دیدارهایی با سران احزاب و رهبران سیاسی داشته است.  ارگ ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است که این دیدارها بیشتر جنبه مشورتی داشته است.

دیدار با رهبران سیاسی

رییس‌جمهور غنی برای مشورت پیرامون مسایل مهم ملی؛ از جمله صلح، آتش‌بس، انتخابات و دیگر موضوعات مهم جاری افغانستان با شماری از سران احزاب سیاسی به‌طور جداگانه دیدار کرده است.

آقای غنی در جریان این دیدارها با شماری از رهبران سیاسی و جهادی به‌شمول جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری، حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین، عبد‌الرب رسول سیاف، صبغت‌الله مجددی، محمدیونس قانونی، عطامحمد نور، محمد محقق، انجنیر محمد خان معاون اول ریاست اجراییه، گلبدین حکمتیار، محمدکریم خلیلی، محمدالماس زاهد، میر امان‌الله گذر، حاجی اقبال صافی، حاجی دین‌محمد، عبدالحکیم منیب، محمد اکبری رهبر حزب حراست، سید حامد گیلانی رهبر حزب معاذ ملی، انورالحق احدی، عبدالهادی ارغندیوال رهبر حزب اسلامی، عطاالله لودین و شماری از اعضای شورای انسجام جمعیت اسلامی تحت ریاست سید اکرام‌الدین، به‌شکل جداگانه دیدار کرده است.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده است که در این دیدارهای جداگانه، رهبران احزاب سیاسی و بزرگان افغانستان، در خصوص وضعیت جاری و مسایل سیاسی افغانستان به شمول صلح و امنیت، آتش‌بس و انتخابات، دیدگاه‌ها، پیشنهادهای شان را با رییس‌جمهور شریک کرده‌اند.

38696048_1782406475168920_8981884850642354176_o
رییس‌جمهور غنی برای مشورت پیرامون مسایل مهم ملی؛ از جمله صلح، آتش‌بس، انتخابات و دیگر موضوعات مهم جاری افغانستان با شماری از سران احزاب سیاسی به‌طور جداگانه دیدار کرده است

بر اساس این اعلامیه‌ی ریاست جمهوری، محمد اشرف غنی دیدارها و مشوره‌ها با سران احزاب سیاسی و جهادی را در خصوص مسایل مهم کشور و برای بیرون‌رفت از چالش‌ها و مشکل‌های موجود افغانستان یک اصل مهم دانسته است.

رییس جمهوری افغانستان تاکید کرده که نشست‌های مشورتی برای استفاده از نظریه‌ها و طرح‌های بزرگان سیاسی و ملی مملکت، ادامه‌دار خوهد بود.

گفت‌وگو با نمایندگان احزاب

رییس‌‎جمهور افغانستان روز گذشته(دوشنبه، 15 اسد) با شماری از نمایندگان احزاب سیاسی افغانستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده است که «این نمایندگان احزاب سیاسی طرح‌ها و پیشنهادات‌شان را در مورد برگزاری انتخابات به موقع و شفاف، حمایت از اصلاحات، مبارزه با فساد، زورمندان، غاصبین و قانون‌شکنان، منحل‌سازی گروه‌های مسلح غیرمسئول، تأمین مصونیت دفاتر احزاب سیاسی، تمویل مالی احزاب سیاسی، سهم برابر احزاب سیاسی در اتخاذ تدابیر امنیتی، برخورد یکسان با احزاب سیاسی، حل بحران کشور از مجراهای سیاسی و حقوقی، تأمین صلح و امنیت و اعطای نقش نظارتی به احزاب در انتخابات در مطابقت به قانون، بیان داشتند.»

با این حال آقای غنی پس از شنیدن طرح‌های این نمایندگان احزاب، گفته است که گروهی از احزاب سیاسی باید ایجاد شود که در بخش پیشنهادها و طرح‌های بدیل صحبت کند.

وی در این دیدار تأکید کرده که حکومت آماده‌ی همکاری با احزاب است و از ظرفیت‌ها، طرح‌ها و پیشنهادات آنان استفاده می‌کند.

صدور فرمان چهار ماده‌ای

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان پس از دیدار با بزرگان سیاسی این کشور، به منظور تأمین شفافیت انتخابات، یک فرمان چهار ماده‌ای را صادر کرده است.

chakhansoori
هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری

بر اساس این فرمان که امروز سه‌شنبه(۱۶ اسد) از سوی هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری اعلام شد، هیچ کس حق ندارد در انتخابات مجلس نمایندگان و شورای شهرستان‌ها مداخله کند.

در فرمان رئیس جمهوری به مقام‌ها و کارمندان دولتی ملکی، نظامی، عدلی و قضایی و نمایندگان شورای ملی افغانستان دستور داده شده که از مداخله در انتخابات خودداری کنند. در این فرمان هم‌چنان گفته شده که نیروهای امنیتی افغانستان مکلف به تأمین امنیت انتخابات هستند.

در این فرمان آمده است که «به تأسی از حکم فقره (۱) ماده دهم قانون انتخابات، با درنظرداشت پالیسی حکومت وحدت ملی و به منظور حفظ بی‌طرفی مقامات، منسوبین و کارمندان نهادهای دولتی، تأمین امنیت بهتر پروسه انتخابات، جلوگیری از هرگونه بی‌نظمی و سوء‌استفاده در روند انتخابات و زمینه‌سازی جهت سهم‌گیری فعال و مؤثر رأی‌دهندگان در این پروسه مهم ملی، مراتب آتی را منظور می‌نمایم.»

دلیل دیدارها

این دیدارهای رییس جمهوری افغانستان با نمایندگان احزاب و رهبران سیاسی در حالی صورت می‌گیرد که در ماه سرطان سال جاری، آقای غنی موضع تندی در قبال احزاب سیاسی گرفته و تأکید کرد که هیچ حزبی از مردم افغانستان نمایندگی نمی‌کند و صلاحیت تحریم انتخابات را ندارد.

رییس‌جمهور افغانستان در این موضع‌گیری تند در برابر نشست احزاب سیاسی در مورد غیرشفاف بودن روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان، تأکید کرد که “چه کسی به احزاب سیاسی حق نمایندگی از مردم را داده است، اگر احزاب سیاسی به دنبال ایفای نقش سازنده هستند، باید به فعالیت‌های مسلحانه پایان دهند و به قانون احترام بگذارند”.

او تأکید کرده بود که “چه کسی اختیار نمایندگی از مردم و تصمیم‌گیری درباره انتخابات را به احزاب سیاسی داده؟ آیا آن‌ها می‌توانند بحران را از بین ببرند و یا به دنبال ادامه بحران ۴۰ ساله هستند”.

ahzab representatives met karzai
پس از موضع گیری و در زمانی که بسیاری از مخالفان سیاسی رییس جمهور در قالب های متحدتری گردهم آمده اند، نمایندگان بیشتر احزاب سیاسی روز یک‌شنبه این هفته(14 اسد) با حامدکرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان نیز دیدار داشتند

پس از موضع گیری و در زمانی که بسیاری از مخالفان سیاسی رییس جمهور در قالب های متحدتری گردهم آمده اند، نمایندگان بیشتر احزاب سیاسی روز یک‌شنبه این هفته(14 اسد) با حامدکرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان نیز دیدار داشتند. با این حال برخی‌ها تاکید دارند که آقای غنی پس از این اتفاق، دوباره تلاش می‌کند که دل احزاب را به‌دست آورد.

اما هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان امروز سه‌شنبه(16 اسد) در یک نشست خبری در کابل گفت که دلیل دیدار آقای غنی با نمایندگان احزاب و رهبران سیاسی، بیشتر مشورتی بوده تا تکت انتخاباتی.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان هم‌چنان گفت که جلسات رئیس جمهوری با رهبران سیاسی از چند روز به این‌سو آغاز شده و در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

او تأکید کرد که در این جلسات روی سه موضوع برگزاری انتخابات، صلح و آتش‌بس و همچنان اصلاحات، گفت‌وگو و مشوره می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان