جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز شد؛ افغانستان نگران تأثیر تحریم‌ها نیست!

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید نگران تأثیرات تحریم‌های وضع‌شده از سوی امریکا علیه ایران نیست. اتاق‌های تجارت و صنایع این کشور نیز تأکید می‌کند، برای واردات کالا، در صورت نیاز، کشورهای جایگزین ایران برای افغانستان وجود دارد. اما کارشناسان اقتصادی می‌گویند، تحریم‌های امریکا بر ایران، روی اقتصاد ملی افغانستان تأثیر دارد و باعث کاهش تولیدات ملی می‌‌گردد.

رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته(دوشنبه، 15 اسد) فرمان اجرایی از سرگیری بخشی از تحریم‌های هسته‌ای در برابر ایران را امضا کرد و این فرمان از بامداد امروز سه‌شنبه(16 اسد) به اجرا درآمد.

ارگ

امروز سه‌شنبه (16 اسد) ارگ ریاست جمهوری افغانستان، در واکنش به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: “نگران تأثیرات تحریم‌ها بر افغانستان نیستیم و این کشور وابستگی صد درصد به ایران ندارد”.

هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان علاوه کرد، تنها پروژه مشترکی که افغانستان با ایران دارد، بندر چابهار است که امیدواریم تحریم‌ها روی این پروژه تأثیر نداشته باشد.

هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی همچنین افزود، سایر پروژه‌های اقتصادی را نیز که افغانستان با کشورهای آسیای میانه دارد، کارش جریان دارد و تحریم‌های آمریکا علیه ایران به این پروژه‌ها تأثیر نگذاشته است.

اتاق‌های تجارت

اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان هم به خبرنامه گفت، تحریم‌های وضع شده امریکا علیه ایران نمی‌تواند تأثیرات چندانی روی قیمت‌های کالا و بازار در افغانستان داشته باشد.

به گفته آذرخش حافظی، رییس بخش بین‌المللی اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان، ایران همکار درجه اول تجاری افغانستان است و این دو کشور سالانه بیش از دو میلیارد دالر حجم تجاری دارند که 30 درصد مبادلات تجاری افغانستان را تشکیل می‌دهد.

وی علاوه کرد که بیشتر اجناس مورد نیازی که از ایران وارد افغانستان می‌شود، مواد غذایی است که پول‌شان نه از طریق خدمات بانکی آمریکایی، که به صورت مستقیم یا از طریق بانک‌های دو کشور داد و ستد می‌شود.

به گفته اتاق‌های تجارت و صنایع، در گذشته افغانستان از جمهوری اسلامی ایران اندکی نفت و گاز وارد می‌کرد که در حال حاضر این دو اقلام تجاری را از کشورهای آسیای میانه تأمین می‌کند.

رییس بخش بین‌المللی اتاق‌های تجارت و صنایع می‌گوید، تنها نگرانی که وجود دارد، این است که امریکا از افغانستان بخواهد که دیگر از ایران جنس وارد نکند که در این صورت، بازهم کشورهای بدیل برای افغانستان وجود دارد.

آذرخش حافظی، رییس بخش بین المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان
آذرخش حافظی، رییس بخش بین المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان

کارشناسان اقتصادی

اما برخی کارشناسان اقتصادی افغانستان با ابراز نگرانی از اعمال تحریم‌های امریکا بر ایران می‌گویند، تحریم ایران از طرف آمریکا می‌تواند روی اقتصاد ملی افغانستان تأثیر مستقیمی داشته باشد و باعث کاهش تولیدات ملی‌ گردد.

به گفته حمید کریمی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی افغانستان، اقتصاد ملی از ترکیب تولیدات داخلی و تولیدات خارجی که توسط افغان‌های مهاجر تولید می‌شود، محاسبه می‌گردد. ترک ایران توسط مهاجرین و بازگشت‌شان به کشور، تأثیر روی اقتصاد ملی خواهد داشت.

وی افزود، از طرف دیگر عودت مهاجرین به کشور روی اقتصاد داخلی کشور اثرگذار بوده و باعث تشدید بی‌کاری و کاهش فقر خانوارها می‌شود.

همچنین این کارشناس اقتصادی بر این باوراست که با توجه به وضع مرزهای افغانستان با ایران، قاچاق دالر به این کشور می‌تواند بازار ارز افغانستان را دچار نوسانات شدیدی کند. افزون بر این، وجود بازار ثانویه ارز در ایران که از دیروز(دوشنبه، 15 اسد) رسما در این کشور شروع به فعالیت کرده، می‌تواند سرمایه تاجران افغانستان را به سمت این بازار بکشاند و باعث تشدید خروج سرمایه و دالر از کشور شود و نرخ دالر در کشور افزایش پیدا کند.

اما منورشاه بهادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید، بالارفتن قیمت دالر در افغانستان می‌تواند کوتاه‌مدت باشد.

وی علاوه می‌کند که بانک مرکزی، وزارت‌های داخله و خارجه افغانستان حتما تدابیری را برای جلوگیری از این کار خواهند سنجید که جای نگرانی برای بالارفتن قیمت دالر در افغانستان نخواهد بود.

monawarshah bahadori
منورشاه بهادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نمایندگان افغانستان

 بازگشت تحریم‌ها

این درحالی است که، بازگشت بخش اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران سر از امروز سه‌شنبه(16 اسد) آغاز شده است.

رییس جمهوری آمریکا شب گذشته(دوشنبه، 15 اسد) به وقت آمریکا، فرمان اجرایی شدن تحریم‌ها را امضا کرد و بیانیه‌ای را در این زمینه منتشر نمود.

در این بیانیه آمده است: “امروز، ایالات متحده آمریکا تحریم‌های مجدد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را که با توافق هسته‌ای برداشته شده بود، مجددا برقرار می‌کند.”

آقای ترامپ در بیانیه خود گفته، سایر تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران از پنجم نوامبر اجرایی خواهد شد، که اشاره به اجرای تحریم‌های نفتی دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین یادآوری کرده، با تمامی کشورهایی که مبادله تجاری با ایران دارند، همکاری خواهد داشت تا از اجرای این تحریم‌‌ها مطمئن شود.

چه تحریم‌هایی علیه ایران صورت می‌گیرد؟

تحریم‌ها در دو بخش علیه ایران از سر گرفته می‌شود که اعمال گروه اول تحریم‌ها امروز سه‌شنبه (16 اسد) آغاز شد.

dollar and rial
تحریم مبادلات دالری و ریالی(واحد پول ایران) و خرید و فروش طلا و سایر فلزات گران‌بها، تحریم صنایع موترسازی ایران و تحریم تأمین قطعات و خرید و فروش هواپیماهای مسافربری، مهم‌ترین بخش تحریم‌هایی است که امروز همزمان با نودمین روز خروج آمریکا از برجام، از سر گرفته شد

تحریم مبادلات دالری و ریالی(واحد پول ایران) و خرید و فروش طلا و سایر فلزات گران‌بها، تحریم صنایع موترسازی ایران و تحریم تأمین قطعات و خرید و فروش هواپیماهای مسافربری، مهم‌ترین بخش تحریم‌هایی است که امروز همزمان با نودمین روز خروج آمریکا از برجام، از سر گرفته شد.

دور بعدی تحریم‌ها پنجم نوامبر 2018 آغاز می‌شود که با اعمال آن صنایع نفت و گاز، کشتی‌رانی، بیمه و سایر خدمات مربوط به آن، تحت تحریم قرار می‌گیرد.

واکنش اتحادیه اروپا

هم‌زمان با آغاز تحریم‌ها، اتحادیه اروپا از این تصمیم آمریکا ابراز تأسف کرده ‌است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحایه اروپا در بیانیه‌ای مشترک با وزیران خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه، گفته‌اند که سعی می‌کنند مسیرهای سرمایه‌گذاری با ایران را باز نگه دارند و از منافع شرکت‌های طرف تجارت با ایران، محافظت کنند.

در این بیانیه نوشته شده: “مصمم هستیم تا از فعالان اقتصادی اروپایی که درگیر کسب و کار قانونی با ایران هستند، در راستای قوانین اتحادیه اروپا و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت محافظت کنیم.”

واکنش ایران در مورد تحریم‌ها

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران نیز در واکنش به تحریم‌های آمریکا می‌گوید، دونالد ترامپ با مطرح کردن آمادگی برای مذاکره، قصد راه انداختن جنگ روانی را دارد.

وی که دوشنبه شب (۱۵ مرداد) در مصاحبه با تلویزیون ایران شرکت کرده بود تا به برقراری دور نخست تحریم‌های آمریکا علیه ایران واکنش نشان دهد، همچنین گفت: “ترامپ یک قدم از لحن تندش برگشته است. ترامپ باید چند قدم به عقب برگردد. باید حداقل به دوران قبل از خودش برگردد تا شرایط مناسبی برای تضمین منافع ایران، آمریکا و جهان فراهم شود”.

rouhani1
حسن روحانی، رییس جمهوری ایران

رییس جمهوری ایران همچنین ناآرامی‌های روزهای گذشته در ایران را نتیجه پاسخ تعداد محدودی از مردم به درخواست رسانه‌های خارجی و شبکه‌های مجازی برای اغتشاش عنوان کرد.

حسن روحانی همچنین بر عدم مخالفت دولتش با مذاکره تاکید کرد و گفت: “در دولت ترامپ هم با آمریکا مذاکره کرده‌ایم.”

به گفته وی، سال گذشته در نشست گروه ۱+۵ که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، وزیر امورخارجه ایران و رکس تیلرسون، وزیر خارجه وقت آمریکا در این دیدار حضور داشتند.

آقای روحانی همچنین گفت، اگر آمریکا بخواهد به خاطر مداخلاتش در ایران غرامت دهد، ایران پیش‌شرطی برای مذاکره نخواهد داشت.

وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم روز گذشته(دوشنبه، 15 اسد) قبل از آغاز اعلام تحریم‌ها گفته بود، کشورش در “شرایط خوبی” است، اما خاطرنشان کرده بود که “آنچه رژیم اسرائیل به نابودی‌اش کمر بسته و ناپختگانی در همسایگی ما به خیال خام‌شان دنبال آن هستند، موجودیت ایران است”.

آقای ظریف همچنین دولت ترامپ را به دشمنی با مردم ایران متهم کرد و گفت: “اگر شما با مردم ایران رابطه دارید، چرا اولین تحریمی که اعمال کردید، تحریم هواپیما بود. امروز روز برگرداندن تحریم‌هاست. البته اتفاقی نمی‌افتد، در این مدت کاری که می‌خواستند، کردند و این‌ها بیشتر جنبه روانی داشت”.

mohammad javad zarif
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران در اظهارات روز گذشته خود وضعیت ایران را بهتر از قبل توصیف کرده و گفته: “کشور ما در شرایط خوبی است، اجازه ندهیم یک فضای بحرانی از کشور ما بسازند. ما شرایط بسیار سخت‌تری را قبلا گذرانده‌ایم که شرایط فعلی بسیار بهتر از شرایط قبل است؛ بنابراین می‌توانیم از عهده آن برآییم”.

آقای ظریف درباره بازگشت تحریم‌های آمریکا گفت: “این دفعه دنیا پشت ما ایستاده است، البته ما هیچ وقت به دنیا تکیه نداده‌ایم، البته ما به مردم خود که سرمایه ما هستند، تکیه داده‌ایم؛ از این‌رو حفظ حقوق و احترام و پاسخگو بودن به مردم و بهبود معیشت آن‌ها، از وظایف ماست و یک ادعای تجملاتی برای ما نیست، بلکه این‌ها ضرورت امنیت ملی ما هستند”.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان