جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

نگرانی سیگار از تنش‌ها میان حکومت و کمیسیون انتخابات؛ موج تازه از بی‌اعتمادی‌ها نسبت به روند انتخابات شکل گرفته است

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) از اختلاف‌های موجود میان حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ابراز نگرانی کرده و تاکید نموده که این تنش‌ها می‌تواند مردم را در مورد روند انتخابات بی‌اعتماد کند.

جان ساپکو، سربازرس سیگار گفته است: «تنش‌های ظاهری بین کمیسیون مستقل انتخابات و کاخ ریاست جمهوری، نگرانی‌های عمومی را در مورد اعتبار برگزاری انتخابات تشدید می‌کند.»

اما با این حال مسوولان برگزارکننده انتخابات افغانستان در یک برنامه مناظره انتخاباتی تاکید کردند که آنان زیربار هیچ فشاری نخواهند رفت و انتخابات را در زمان تعیین‌شده آن برگزار خواهند کرد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در این برنامه تاکید کرد که انتخابات در زمان معین آن با حضور ناظران انتخاباتی برگزار خواهد شد.

از سوی‌هم ویس احمد برمک، وزیر امور داخله از آمادگی‌ها برای تأمین امنیت انتخابات پیش‌رو خبر داد و تاکید کرد که نیروهای امنیتی افغانستان برای تامین امینت انتخابات در همه‌ی مراکز انتخاباتی برای تامین امنیت آن آماده هستند.

آقای برمک با اشاره به مشکلات فراراه انتخابات گفت که یازده ولسوالی در کنترل نیروهای دولتی نیستند، اما تاکید کرد  که ۳۸۰ ولسوالی دیگر کاملا در کنترول نیروهای امنیتی قرار دارند.

ویس احمد برمک، وزیر امورداخله
ویس احمد برمک، وزیر امورداخله

چگونگی توزیع 18 میلیون استیکر

 گفته شده که برای ثبت‌نام انتخابات پارلمانی پیشرو حدود 18.9 میلیون استیکر چاپ شده و همه‌ی آنها از سوی کمیسیون مستقل انتخابات در مراکز ثبت‌نام توزیع شده است.

با این حال رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تاکید دارد که این استیکرها به‌دلیل که در انتقالات آنها مشکل وجود داشته به همان خاطر همه‌ی آنها به یکبارگی در مراکز توزیع شده، اما شاید  تمام آنها مورد استفاده قرار نگرفته باشد. او تاکید کرد که در چند روز دیگر گزارشی را ارایه خواهند کرد که بر اساس آن ثابت خواهد شد که در کدام ولایت به‌چی میزانی از استیکر ها استفاده شده است.

آقای صیاد در این مناظره انتخاباتی تاکید کرد: «پیش از این 21 میلیون واجد شرایط رای دهی در افغانستان بوده است. ما نمی توانیم 18 میلیون استیکر چاپ کنیم. دوم ما به دلیل مشکلاتی که در انتقالات داشتیم همه‌ی استیکرهای خود را در ولایت ها توزیع کردیم، اما ما گزارش مفصل خواهیم داد که چقدر آنها استفاده شده است و چقدر آنها در گدام‌های ما باقی مانده است.»

ارقام واهی 9 میلیون ثبت‌نام کننده

شماری از نمایندگان احزاب سیاسی تاکید دارند که ارقام رای‌دهندگان که از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شده، یک رقم واهی و غیر قابل اعتبار است.

انوارالحق احدی، رییس حزب جبهه ملی نوین افغانستان در برنامه مناظره انتخاباتی تصریح دارد که  تذکره‌های جعلی به میلیون ها عدد وارد روند انتخابات شده است. او توزیع 5 میلیون تذکره را در ظرف 8 ماه سوال برانگیز خوانده و می‌گوید که «ما موردهای را داریم که یک شخص 10 هزار فورمه گرفته و این فورمه را خودشان پور کرده‌اند و بعد از سوی خودشان استیکر گرفته زده شده است. با این وجود جعل به پیمانه خیلی بزرگ وجود دارد.»

Anwarulhaq Ahadi
انوارالحق احدی، رییس حزب جبهه ملی نوین افغانستان

به‌گفته‌ی این رهبران احزاب سیاسی در حدود 60 درصد از تذکره‌های که شامل روند انتخابات شده است، تقلی می‌باشد و نزد اداره ثبت احوال نفوس افغانستان ثبت نمی‌باشد.

با این حال ویس احمد برمک، وزیر امور داخله افغانستان نیز تایید می‌کند که آنان تذکره‌های جعلی که از پاکستان وارد افغانستان می‌شد در روند ثبت‌نام در چند ولایت شناسایی کرده‌اند.

آقای برمک تاکید کرد: «در جریان روند ثبت نام و توزیع تذکره یک سلسه بی‌نظمی‌ها و جود داشت که کاپی‌های تذکره از پاکستان آورده شده بود، به هزارها و صدها تذکره در چندین مرکز ثبت‌نام در ولایت‌های کابل، ننگرهار و سایر ولایت‌ها ما آنها را شناسایی کرده و دوسیه آنان را به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کردیم.»

با این حال گلاجان عبدالبدیع صیاد، در این مورد تاکید می‌کند که که هنوز زود است که بگوییم این رقم یک رقم حقیقی است. او گفت که کمیسیون مستقل انتخابات این رقم را در بانک اطلاعاتی این کمیسیون محاسبه خواهد کرد و کارت های تقلبی را شناسایی خواهد نمود.

رد سیستم بایو متریک از سوی حکومت

همزمان با این اظهارات و نگرانی ها، دفتر رسانه‌های معاونت دوم ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در پنجمین دور نشست سه‌جانبه‌ی، احزاب، حکومت و کمیسیون‌های انتخاباتی طرح انتخاباتی احزاب سیاسی منبی بر تغییر سیستم فعلی انتخاباتی رد شده است.
در بخشی از اعلامیه آمده: «طرح تغییر نظام انتخاباتی از رأی واحد غیر قابل انتقال به نظام چند بعدی، پیچیدگی خاصی خود را دارد و بحث وسیع ملی را می طلبد و حتی اگر با فرمان تقنینی رئیس جمهور قابل

تصویب باشد بازهم ممکن است از طرف پارلمان رد گردد. بنا براین بهترین راه این است که پارلمان افغانستان در این مورد تصمیم بگیرد».

sayad
گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

اعلامیه در مورد طرح استفاده از تکنالوژی بایومتریک در انتخابات پیش‌رو که از از سوی احزاب مطرح شده بود، گفته است که از نگاه زمانی و فنی برای عملی شدن این طرح اطمینان وجود ندارد، با آن‌هم اگر در داخل میعاد تعیین شده زمان برگزاری انتخابات انجام شود، حکومت مشکلی ندارد.

حکومت تعهد کرده است که برای فراهم‌ کردن زمنیه‌ی نظارت احزاب سیاسی از تمام روند‌های انتخاباتی میکانیزم روشن را ایجاد ‌می‌کند.

براساس اعلامیه، زمان برگزاری انتخابات غیر قابل بحث است و هیچ طرحی نباید زمان برگزاری انتخابات را با تأخیر مواجه کند.

اما مقام‌های کمیسیون انتخابات افغانستان تاکید دارند که طرح بایو متریک چندین بار از سوی این کمیسیون چی پیش از روند ثبت نام و چی در جریان روند ثبت‌نام برای حکومت پیشنهاد شده است. اما این طرح بارها از سوی حکومت رد شده است.

رییس این کمیسیون تاکید دارد که اگر حکومت بخواهد از یک روند استفاده کند که شفافیت انتخابات بیشتر تضمین شود، آنان هر زمانی اعلام آمادگی می‌کند.

شروع حرکات مدنی ضد انتخاباتی

با این همه اما، شماری از رهبران احزاب سیاسی افغانستان تاکید دارند که آنان تا چند روز آینده به حرکت‌های مدنی ضد انتخاباتی دست خواهند زد.

انورالحق احدی، رئیس جبهه‌ی ملی نوین افغانستان در مناظره‌ی انتخاباتی با طلوع نیوز، با انتقاد از روش کنونی انتخابات گفته که بدون احزاب در سیاست معاصر، انتخابات معنی ندارد زیرا به گفته‌ی او، سیاست در پارلمان کنونی بیشتر فردگرا است و هرکس هدف شخصی خود را دنبال کرده و براساس خواست‌های خود کار می‌کند.

رئیس جبهه‌ی ملی نوین افغانستان همچنان تاکید دارد که: «روش کنونی انتخابات به قبر ملانصرالدین می‌ماند، قبر ملانصرالدین دروازه داشت اما ۳ دیوار نداشت.»

https://youtu.be/s7Z5E2Fbg5k

انورالحق احدی هشدار داده در صورتی که در نظام انتخابات تغییرات و شفافیت ایجاد نشود، آنان از پذیرش نتیجه‌ی انتخابات سر باز زده و دست به ایجاد یک حرکت ضد انتخاباتی خواهند زد تا به دونرها و تمویل کنندگان انتخابات افغانستان تفهیم شود که نتیجه‌ی انتخابات به روش کنونی پذیرفتنی نیست.

آقای احدی این اظهارات را پس از آن مطرح کرده که روز گذشته در پنجمین و آخرین نشست سه جانبه‌ی احزاب، حکومت و کمیسیون‌های انتخاباتی به ریاست سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری طرح انتخاباتی احزاب و جریان های سیاسی رد شد. در این نشست تصمیم گیری در مورد طرح احزاب سیاسی مبنی بر تغییر نظام انتخاباتی و استفاده از سیستم بایومتریک در انتخابات به مجلس نمایندگان افغانستان محول شد.

این تحولات انتخاباتی تازه ترین موارد نگرانی ها نسبت به برگزاری یک انتخابات غیرشفاف پارلمانی در افغانستان است. با توجه به این موارد در صورتی که به این نگرانی ها پاسخ موجه داده شوند، بیم از آغاز یک بحران فراگیر سیاسی در افغانستان وجود دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان