جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

بیم و امیدها در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان؛ نهادهای ناظر انتخاباتی و احزاب سیاسی هم‌چنان نگران اند!

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

هم‌زمان با استقبال سازمان ملل، سفارت امریکا، ارگ ریاست جمهوری و کاخ سپیدار از اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان، احزاب و نهادهای ناظر انتخاباتی در مورد سرنوشت این رویداد ملی نگران اند.

شماری از احزاب سیاسی می‌گویند، حکومت بیشتر برای برگزاری یک انتخابات پر از تقلب تلاش دارد یا یک انتخابات شفاف و عادلانه.

نگرانی از بحران

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا) در واکنش به اعلام تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید، احتمال این‌که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده با بحران روبه‌رو شود، زیاد است.

این نهاد گفته، به‌دلیل وضعیت نابسامان کمیسیون انتخابات و عدم‌اعتماد احزاب سیاسی به این کمیسیون، انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان بار دیگر با بحران روبه‌رو خواهد شد.

یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا به خبرنامه می‌گوید، کمیسیون انتخابات افغانستان بدون در نظر گرفتن تدابیر لازم، تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را تعیین کرده است.

yusef rashid fifa Election
یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا

به گفته وی، رهبران سیاسی و برخی از مقامات افغان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور به دولت افغانستان اعتماد ندارند.

آقای رشید خاطرنشان کرد که با توجه به وضعیت کنونی کمیسیون انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یا با تأخیر برگزار شده و یا با بحران مواجه می‌شود.

مهندسی انتخابات

شماری از احزاب سیاسی افغانستان هم نسبت به سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ابراز نگرانی می‌کنند.

بشیراحمد ته‌ینج، سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان امروز پنج شنبه (11 اسد) به خبرنامه گفت، حکومت و کمیسیون انتخابات بیشتر در صدد گرفتن آمادگی برای انتخابات پر از تقلب اند تا یک انتخابات شفاف و عادلانه.

او علاوه کرد، یک شرکت آلمانی که تجربه برگزاری انتخابات را هم دارد، به دولت افغانستان و کمیسیون انتخابات پیشنهاد سیستم بایومتریک را کرده تا هر رأی‌دهنده بیشتر از یک بار نتواند رأی بدهد، اما حکومت و کمیسیون انتخابات به جای استفاده از این سیستم، بر استفاده از تذکره‌های کاغذی تأکید دارند.

ته‌ینج افزود، یکی از پیشنهادهایی که احزاب سیاسی افغانستان در جلساتی که این روزها با معاون دوم ریاست جمهوری دارد، بایومتریک کردن سیستم انتخاباتی است که هنوز  مورد پذیرش واقع نشده است.

شماری دیگر از احزاب سیاسی افغانستان نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها، حکومت را به سرگرم نگه‌داشتن جریان‌های سیاسی متهم کرده، می‌گویند کمیسیون مستقل انتخابات توانایی پاسخ‌دهی به خواست احزاب سیاسی را ندارد.

بشیر احمد تینج از نمایندگانی بود که خواهان استیضاح مسولان امنیتی شد
بشیراحمد ته‌ینج، سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان

این احزاب و جریان‌های سیاسی تأکید می‌کنند که اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، در حالی‌که مشکلات و نگرانی‌های کنونی احزاب با دولت هنوز حل نشده، نمی‌تواند خوش‌آیند باشد.

به گفته این احزاب، انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات پارلمانی رابطه دارد: اگر انتخابات پارلمانی به فساد آغشته شود؛ بدون شک انتخابات ریاست جمهوری هم به همان سرنوشت دچار خواهد شد.

جریان جدید سیاسی «امید صبا» که امروز پنج‌شنبه(11 اسد) به رهبری اسدالله خالد، یکی از روسای پیشین امنیتی ملی افغانستان اعلام موجودیت کرده نیز تأکید می‌کند که حکومت قصد دارد انتخابات آینده را مهندسی کند.

آقای خالد که در میان جمعی از جوانان و هواداران خود در کابل سخن می‌گفت، یگانه راه‌حل مشکلات فعلی افغانستان را در انتخابات شفاف و عادلانه خواند و با اشاره به تقلب‌هایی که در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان، توزیع تذکره و استیکر صورت گرفته، هشدار داد: اگر توزیع تذکره مهندسی انتخابات آینده پارلمانی یا ریاست جمهوری باشد، کور خوانده‌اند و این خیال است و محال است و جنون.

او تأکید کرد که به هیچ قیمتی اجازه نمی‌دهند انتخابات‌ پارلمانی و ریاست جمهوری پیش رو مهندسی شود و با تقلب برگزار گردد.

ثبت‌نام رأی‌دهندگان، توزیع تذکره و استیکر از جمله نگرانی‌های جدی نهادهای ناظر و احزاب سیاسی افغانستان است که تاکنون رایزنی‌ها نیز در این موارد نتیجه نداده است.

احزاب سیاسی افغانستان پیش از این به دولت هشدار داده بودند که در صورت عدم استفاده از سیستم بایومتریک و خودداری از ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی، از برگزاری انتخابات در این کشور جلوگیری خواهند کرد.

اعلام تاریخ انتخابات ریاست جمهوری

در حالی که این نگرانی‌ها همچنان به قوت خود باقی است، روز چهارشنبه(10 اسد) تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ 31 حمل سال 1398 رسما اعلام شد.

Asadullah-Khalid
اسدالله خالد، یکی از روسای پیشین امنیتی ملی افغانستان

کمیسیون انتخابات با اعلام این خبر گفت، پنجاه درصد کار انتخابات ریاست جمهوری پیش رفته است.

این  50درصد پیشرفت اشاره به ثبت‌نام بیش از 9 میلیون رأی‌دهنده دارد که کمیسیون انتخابات مدعی آن است؛ ادعایی که بارها از سوی احزاب سیاسی و نمایندگان مجلس پرسش‌برانگیز خوانده شده است.

اسدالله خالد، از رؤسای پیشین امنیت ملی افغانستان در نشست امروز خود آمار کمیسیون انتخابات در مورد ثبت‌نام 9 میلیون رأی‌دهنده برای انتخابات پیش‌رو را سوال‌برانگیز خواند و اظهارداشت که او شک دارد بیش از دو میلیون تن برای انتخابات ثبت‌نام کرده باشند.

استقبال از اعلام تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

با این وجود، سفارت ایالات متحده امریکا امروز پنج‌شنبه (11 اسد) از اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان استقبال کرده است.

جان بس، سفیر ایالات متحده امریکا در صفحه‌ی رسمی تویتر خود نوشته است: «ایالت متحده از اعلام تاریخ ۲۰ اپریل ۲۰۱۹، برای برگزار انتخابات ریاست جمهوری از طرف کمیسیون مستقل انتخابات استقبال می‌کند».

روز چهارشنبه(10 اسد) نیز دفتر سازمان ملل درکابل از مشخص شدن تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان استقبال کرده بود.

تادامیچی یاماموتو، نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) گفته است: «اعلان تقویم انتخابات یک لحظه مهم برای دموکراسی در افغانستان است». وی افزوده است: «ما تمام طرف‌ها را تشویق می‌نماییم تا نقش‌های مربوطه خویش را ایفا نمایند تا از زمان‌بندی‌های لازم اطمینان حاصل شود و شرایط برای انتخابات قابل اعتبار ریاست جمهوری مساعد گردد».

آقای یاماموتو همچنان گفته که یوناما انتظار دارد بررسی‌های دقیق در خصوص تصدیق دقیق رأی‌دهندگان ثبت‌شده صورت گیرد تا به هر بی‌نظمی رسیدگی شود.

John Bass

ارگ ریاست جمهوری افغانستان هم از اعلام تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1398 استقبال کرده است.

هارون چخانسوری، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان در صفحه‌ی رسمی تویتر خود نوشته: «رهبری حکومت از کمیسیون مستقل انتخابات خواستار اعلام تاریخ انتخابات ریاست جمهوری گردید. اکنون که کمیسیون مستقل انتخابات، ۳۱ حمل ۱۳۹۸ را روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده، حکومت از این تصمیم استقبال کرده و تمامی آمادگی‌های لازم را برای برگزاری انتخابات روی دست می گیرد».

عبدالله عبدالله، ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان هم از اعلام این تقویم استقبال کرد. وی در صفحه خود نوشته است: «از اعلان امروزی کمیسیون مستقل انتخابات که روز ٣١ حمل سال ١٣٩٨ را برای انتخابات ریاست جمهوری تعیین کرده، استقبال مى‌نمایيم.»

وی در ادامه افزوده است: «در حالي‌كه حكومت وحدت ملى متعهد به عدم دخالت در امور انتخابات است، انتظار دارد تا كميسيون‌هاى انتخاباتى در تطبیق اصلاحات به منظور افزایش شفافیت و ایجاد اعتماد بالاى روند انتخابات، بررسی و تصدیق دقیق رأی‌دهندگان ثبت‌شده، رشد مشارکت زنان به عنوان رأی‌دهنده و کاندید از هيچ نوع سعى و تلاش دريغ نورزند.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان