جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

از نبود اراده‌ی سیاسی در برابر فساد تا ناکامی در گسترش قلمرو حاکمیت؛ 4 نکته برجسته از گزارش جدید سیگار

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان(سیگار) در تازه‌ترین گزارش خود در مورد فساد در افغانستان گفته که حکومت این کشور هنوز هم اراده کافی برای مبارزه با فساد اداری ندارد. از سوی دیگر در میدان‌های جنگ، نیروهای امنیتی حکومت افغانستان موفق نشدند مناطق زیر کنترل خود را گسترش دهند.

گزارش تازه سیگار تقریبا یک سال پس از اعلام استراتژی جدید رییس‌جمهور دونالد ترامپ برای افغانستان منتشر می‌شود و به ‌نکاتی اشاره کرده که به گفته این نهاد، سال‌ها جلوی پیشرفت در این کشور را گرفته است.

این نهاد به یک گزارش وزارت دادگستری آمریکا اشاره کرده که در آن وضعیت افغانستان «سازگار با دولت غالبا غیرقانونی، ضعیف و ناکارآمد» توصیف شده است.

خبرنامه به نکته‌های مهم این گزارش پرداخته است.

نبود اراده سیاسی برای مبارزه با فساد

سیگار در گزارش تازه‌ خود گفته است که شمار زیاد قضایای فساد اداری در افغانستان نه به‌خاطر فقدان ظرفیت، بلکه به‌دلیل نبود اراده سیاسی، رسیدگی نمی‌شود.

Sigar 001
گزارش تازه سیگار تقریبا یک سال پس از اعلام استراتژی جدید رییس‌جمهور دونالد ترامپ برای افغانستان منتشر می‌شود و به ‌نکاتی اشاره کرده که به گفته این نهاد، سال‌ها جلوی پیشرفت در این کشور را گرفته است

در این گزارش همچنین گفته شده که به علت «فقدان اراده سیاسی» بسیاری از موارد مبارزه با فساد نتیجه نداده است.

جان ساپکو، بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان گفته که «حکومت کابل برای جلوگیری از فساد اداری، با بی‌تفاوتی عمل می‌کند. وضعیت در افغانستان برای کسانی که غیرقانونی عمل می‌کنند، خیلی سازگار است و دولت با بسیاری از موارد فساد به دلیل نبود اراده‌ی سیاسی، ضعیف عمل کرده است. مرکز عدلی و قضایی نیز در پیگرد قانونی پرونده‌های فساد مرتبط با مقام‌های ارشد حکومتی، به گونه‌ی جدی عمل نمی‌کند.»

کارکرد ضعیف نهادهای عدلی و قضایی

گزارش سیگار به ویژه از کارکرد دادستان کل افغانستان، فرید حمیدی، انتقاد کرده و گفته است که وی در کار به محاکمه کشانیدن افراد بانفوذ و زورمند که پرونده فساد دارند، عمل‌کرد ضعیف داشته است.

آقای حمیدی که حدود دو و نیم سال پیش به ‌عنوان دادستان کل افغانستان گماشته شد، از سوی هر دو رهبر حکومت وحدت ملی افغانستان به عنوان چهره مؤثر و کارا در امر مبارزه با فساد مورد حمایت قرار گرفته است.

گزارش سیگار به نگرانی کشورهای کمک‌کننده افغانستان مهر تایید گذاشته که گویا حکومت افغانستان، مانند گذشته، تنها «روی کاغذ» ادعای مبارزه با فساد دارد.

حکومت وحدت ملی همواره ایجاد مرکز ویژه عدلی و قضایی مبارزه با فساد و محاکمه شماری از مقام‌های دولتی افغان را به اتهام فساد به عنوان دست‌آورد عملی در راستای مبارزه با فساد اداری مطرح کرده است.

john spako
جان ساپکو، بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان

اما در گزارش تازه سیگار آمده که این مرکز در رسیدگی به قضایای فساد اداری، توانایی اندکی از خود نشان داده است و ادارات همکار با این مرکز چون وزارت داخله که مسوول بازداشت متهمان فساد اداری است، کارکرد عملی نداشته‌اند.

سرنوشت نامعلوم پرونده‌های بزرگ فساد اداری

این گزارش در عین حال به مشکلات در مرکز عدلی مبارزه با فساد (ACJC) پرداخته که در سال ۲۰۱۶ توسط رئیس‌جمهور اشرف غنی به منظور رسیدگی به پرونده‌های مهم فساد مربوط به مقامات ارشد یا زیان‌های مالی قابل توجه، تأسیس شد.

سیگار به نقل از دیدبان شفافیت بین‌المللی گفته است که با توجه به روابط قدرت، تقریبا در تمامی نهادها از جمله ارتش، افغانستان به یکی از فاسدترین کشورهای جهان تبدیل شده است.

اما به گفته سیگار، مرکز عدلی مبارزه با فساد، به جای رسیدگی به قضایای بزرگ، به دنبال پرونده‌های کوچک نظیر قضیه مربوط به اداره گذرنامه هرات رفته که دو نفر در آن‌جا متهم به دریافت حدود ۷۰ دالر رشوه شدند.

عدم پیشرفت نیروهای امنیتی

در میدان‌های جنگ، نیروهای امنیتی حکومت افغانستان تا نیمه‌ی ماه می (2017) موفق نشده بودند که مناطق زیر کنترل خود را گسترش دهند. بر اساس این گزارش، ساحات زیرکنترل دولت با گذشت بیش از یک سال نیز تغییر نکرده است.

گزارش سیگار می‌افزاید، اگرچه شورشیان طالب کنترول برخی مناطق را از دست داده‌اند، ولی این مناطق زیر کنترل نیروهای دولتی داخل نشده و دست به دست می‌شود.

army
در میدان‌های جنگ، نیروهای امنیتی حکومت افغانستان تا نیمه‌ی ماه می (2017) موفق نشده بودند که مناطق زیر کنترل خود را گسترش دهند

در گزارش جدید سیگار آمده است: «نیروهای امنیتی افغانستان برای توسعه‌ی قلمرو زیر اداره‌شان ناکام اند. هدف حکومت کابل تا پایان سال آینده، کنترل و داشتن نفوذ بر قلمرویی است که ۸۰درصد جمعیت در آن زندگی می‌کنند. نیروهای دولتی در حال جلوگیری از تصرف قلمرو بیشتر توسط طالبان اند، اما برای گسترش بخش‌های زیر اداره‌شان مشکل دارند».
اما وزارت دفاع افغانستان در پاسخ به این گزارش تصریح کرده که نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در برابر جنگ‌افروزان و گروه‌های تروریستی در این کشور، «موفقیت‌های قابل دید» را به دست آورده‌اند.

این وزارت تأکید کرده است که «نیروهای دفاعی و امنیتی کشور با گذشت هر روز،  توانمندی و ظرفیت‌های بیشتر حفاظت و حراست از استقلال، تمامیت ارضی، حاکمیت ملی را موجب می‌شوند و در برابر جنگ‌افروزان و گروه‌های تروریستی که با همدستی استخبارات منطقه در کشور ما جنگ، آشوب‌گری و دهشت‌افگنی را به پیش می‌برند، موفقیت‌‌های قابل دید را به دست آورده‌اند» .

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان