ننگرهار؛ 30 حمله مرگبار در 3 ماه و آوردگاه داعش در برابر حکومت افغانستان

توسطمانی مشکین‌قلم

مرداد ۱۰, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید، پس از آن‌که فشارهای سیاسی جامعه جهانی، کشورهای منطقه و حکومت افغانستان بر پاکستان وارد شد، حالا این کشور گروه‌های تروریستی را واداشته تا در شرق افغانستان زورآزمایی کنند.

کارشناسان امورسیاسی و نظامی افغانستان هم بر این باورند که ننگرهار، ولایت شرقی افغانستان، به دلیل نزدیک بودن با پاکستان، مکان بسیار مهم و امنی برای گروهای تروریستی چون داعش محسوب می‌شود و آن‌ها به راحتی دست به حملات علیه مردم و حکومت می‌زنند.

در سه ماه اخیر نزدیک به 30 حمله مرگ‌بار در ننگرهار صورت گرفته که حدود 650 کشته و زخمی در پی داشته است.

در این راستا، محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع ملی امروز چهارشنبه(10 اسد) به خبرنامه گفت: «ولایت ننگرهار یکی از ولایت‌های استراتژیک و بسیار مهم افغانستان در نزدیکی با پاکستان است و از همین‌رو زمانی که فشارهای سیاسی از سوی جامعه بین‌الملل، کشورهای منطقه و حکومت افغانستان بر پاکستان وارد شد، این فشارها به مذاق این کشور خوش نیامد و حالا پاکستان کوشش دارد از هر راه ممکن، گروه‌های تروریستی چون داعش را برای تهدید افغانستان توظیف کند».

به گفته آقای رادمنش، از این‌رو فعالیت‌های گروه داعش که بر اثر بازی‌های پاکستان در افغانستان شکل گرفته است، در ماهای اخیر، علیه مردم و حکومت شدت گرفته است.

radmanish
محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع ملی

حملات اخیر و چند ماه گذشته در ننگرهار

در جریان سه ماه گذشته، 30 رویداد مرگ‌بار در ولایت ننگرهار افغانستان صورت گرفته است که نزدیک به 650 کشته و زخمی برجای گذاشته است.

بر بنیاد آمارهای جدید ریاست صحت عامه ولایت ننگرهار، در ۳۰ رویداد مرگ‌بار در سه ماه گذشته، ۱۶۰ تن کشته و ۴۹۰ تن دیگر زخمی شده‌اند که از سوی شورای ولایتی این ولایت بی‌سابقه توصیف شده است.

روز سه‌شنبه (9اسد) نیز شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار شاهد یک حمله خونین بود. حمله گروهی از مهاجمان بر ریاست امورمهاجرین این ولایت که با 6 ساعت درگیری همراه بود، سرانجام با 15 کشته و 15 زخمی پایان یافت.

مهاجمان زمانی وارد ساختمان ریاست امورمهاجرین ننگرهار شدند که نشستی با حضور رئیس این اداره و شماری از همکاران خارجی که حامیان مالی این اداره‌اند، در جریان بوده است.

تا هنوز گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است؛ اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته که این گروه در حمله روز سه‌شنبه شهر جلال‌آباد دست نداشته‌ است.

روز دوشنبه(8 اسد) نیز یک حمله‌کننده انتحاری در شهرستان رودات ولایت ننگرهار، یک نامزد انتخابات پارلمانی و بزرگ قومی را به همراه یک راننده و دو محافظش از بین برد.

از سوی دیگر، روز شنبه(6 اسد) دست‌کم دو مهاجم به مرکز آموزشی قابله‌ها در شهر جلال‌آباد حمله کردند و دو محافظ و یک راننده این مرکز را کشتند و هشت نفر را زخمی کردند. مهاجمان پس از چندین ساعت درگیری با نیروهای امنیتی کشته شدند.

nangarhar blast
روز سه‌شنبه (9اسد) نیز شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار شاهد یک حمله خونین بود

قبل از این حملات، در اوایل ماه گذشته میلادی نیز حمله خونینی در تجمع سیک‌ها در شهر جلال‌آباد رخ دادکه منجر به کشته شدن 19 تن و زخمی شدن 20 تن دیگر شد. در میان این کشته شده‌ها، اوتارسینگ خالصه نیز وجود داشت. او از چهره‌های فعال و تنها نامزد انتخابات پارلمانی پیشرو از جامعه سیک‌های افغانستان بود. این حمله مرگ‌بار زمانی رخ داد که شماری از جامعه سیک‌های افغانستان به استقبال از محمد اشرف غنی، رییس جمهوری گردآمده بودند.

مسئولیت این حمله را بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه داعش برعهده گرفته بود.

همچنین در یازدهم ماه میلادی گذشته حمله خونینی در یک مرکز آموزشی مربوط به وزارت معارف صورت گرفت که در آن 18 نفر کشته و 49 تن دیگر زخمی شدند. این مرکز، هم به عنوان مکان آموزشی و هم خواب‌گاه برای دانشجویان استفاده می‌شد.

چرا ننگرهار؟

ولایت ننگرهار از محلات مهم تجمع و فعالیت گروه داعش محسوب می‌شود و اکثر حملاتی که تا به حال صورت گرفته نیز این گروه برعهده گرفته است.

به گفته احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی افغانستان، ولایت ننگرهار به دلیل نزدیک بودن با پاکستان، «نقطه سوق‌الجیشی» برای داعش محسوب می‌شود؛ از همین‌رو این گروه به راحتی می‌تواند زخمی‌های‌شان را به پاکستان انتقال دهند و همچنین با نزدیک بودن با کنر، از «غارهای تورابورا» نیز به عنوان مکان‌های امن استفاده کنند.

احمد سعیدی
احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی افغانستان

آقای سعیدی همچنین تجمع داعش در این بخش از افغانستان را به دلیل شکست‌شان در شمال نیز عنوان می‌کند و می‌افزاید که به دلیل فشار روس‌ها در شمال افغانستان بر داعش و کنار نیامدن طلبان با این گروه، به شرق افغانستان تغییر مکان داده‌اند.

در همین حال جاوید کوهستانی، کارشناس مسایل سیاسی افغانستان هم بر این باور است که داعش به دلیل شکست‌شان، از شمال به شرق افغانستان تجمع کرده‌اند.

هم‌چنین به گفته این کارشناس نظامی، به دلیل نارضایتی مردم از حکومت، ضعف‌های امنیتی و هم‌سرحد بودند این بخش از افغانستان با پاکستان، باعث شده که ننگرهار مکان امنی برای داعش شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *