جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تخلیه مناطق دوردست؛ جلوگیری از تلفات سربازان یا سپردن مناطقی به طالبان؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

در حالی‌که وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید، به خاطر جلوگیری از پراکندگی سربازان و امکانات نظامی اقدام به تخلیه مکان‌های دوردست و کم‌جمعیت کرده است، اما کارشناسان می‌گویند که این به معنی سپردن مناطق امن به طالبان است و امریکا می‌خواهد طالبان را از سیطره پاکستان بیرون بکشاند تا بتواند بهتر کنترل جنگ در افغانستان را در دست داشته باشد.

از سویی نیز پس از این‌که امریکا از افغانستان خواسته سربازانش را از مناطق دوردست بیرون کند، بریتانیا 490 سرباز تازه‌نفس را برای مباره با گروه‌های طالبان و داعش به این کشور فرستاده است.

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع ملی امروز دوشنبه(8 اسد) در گفتگو با خبرنامه گفت، تخلیه سربازان از مناطق دوردست و کم‌جمعیت به خاطر رها کردن آن مناطق به دست دشمن نیست، بلکه این اقدام به خاطر جلوگیری از پراکندگی نیروها و امکانات نظامی صورت می‌گیرد.

وی علاوه کرد که سربازان از این مناطق به پایگاهای اصلی در داخل ولایت‌ها جمع می‌شوند تا هم از تلفات آن‌ها جلوگیری شود و هم این‌که بتوان با نیروی بهتر در مناطق ناامن عملیات انجام داد.

آقای رادمنش می‌گوید که این پایگاها از سراسر افغانستان در مناطقی که خیلی دوردست و کم‌جمعیت هستند و نیاز به بودن نیروهای امنیتی در آن‌جا نیست، جمع‌آوری می‌شود.

radmanish
محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع ملی

وی علاوه کرد که در حال حاضر سربازان از 11 شهرستان دوردست در حال تخلیه هستند.

طرح امریکا

این درحالی است که به تازگی دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا از حکومت افغانستان خواسته نیروهای خود را از مناطق ناامن و دوردست که جمعیت کمی دارند، بیرون کند و به مکان‌های دیگر انتقال دهد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشته که این تصمیم بخشی اعلام‌نشده از استراتژی جنگ رئیس جمهوری آمریکا است.

چند مقام آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند که این تصمیم به معنی آن است که نیروهای نظامی از حملات در پایگاه‌های دورافتاده و آسیب‌پذیر مصون بمانند و تمرکز اصلی روی امنیت شهرهای بزرگ مثل کابل و سایر ساحات پرجمعیت صورت گیرد.

جلوگیری از تلفات سربازان

جاوید کوهستانی، تحلیل‌گر مسایل نظامی افغانستان در واکنش به عقب‌نشینی نیروهای امنیتی این کشور از مناطق دورافتاده می‌گوید، می‌توان این کار را سپردن مناطق امن برای طالبان خواند، اما این‌کار عمل مثبتی برای جلوگیری از کشته‌شدن سربازان نیز است.

jawid kohistani
جاوید کوهستانی، تحلیل‌گر مسایل نظامی افغانستان

او می‌گوید، سربازان در مناطق ناامن و دوردست به موقع تمویل و تجهیز نشده و بدون شک کشته می‌شوند. از سویی نیز سه سال است که نیروی کافی وجود ندارد که جایگزین آن‌ها فرستاده شود تا آن‌ها بتوانند برای تعطیلات به خانه‌های‌شان بازگردند.

به گفته آقای کوهستانی، از دو سال به این‌سو تلفات نظامی بسیار بلند، و از سویی نیز سطح جذب نیروهای جدید کم بوده است. این مسله منجر به کاهش نیرو در بخش نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان شده است.

با این حال، این کارشناس نظامی جمع‌آوری سربازان از مناطق دور دست را گام مثبتی می‌داند و می‌گوید، این برنامه می‌تواند از کشته‌شدن سربازان بیشتر جلوگیری کند و در مقابل، دولت باید عملیات‌های سرکوب‌گرایانه را در مناطق ناامن راه‌اندازی نماید.

سپردن مناطق امن به طالبان

اما وحید مژده، تحلیل‌گر امور سیاسی افغانستان نظر متفاوتی دارد و می‌گوید که امریکایی‌ها این کار را به خاطر دل‌گرم کردن طالبان به صلح انجام می‌دهند.

به باورد آقای مژده، کنترل جنگ در افغانستان از دست آمریکایی‌ها خارج شده و آن‌ها می‌خواهند طالبان را از سیطره پاکستان خارج کنند تا بهتر بتوانند مدیریت جنگ را در این کشور در دست داشته باشند.

او علاوه کرد، آمریکایی‌ها از جنگ در افغانستان خسته شده و به این نتیجه رسیده‌اند که از راه جنگ نمی‌توانند بر طالبان پیروز شوند.

wahid mozhda
وحید مژده، تحلیل‌گر امور سیاسی افغانستان

باور دیگر این کارشناس سیاسی این است که آمریکایی‌ها می‌خواهند نظر طالبان را به صلح جلب کنند تا جنگ را در افغانستان با گروه‌های دیگر ادامه دهند.

امنیت انتخابات

اما خروج سربازان از مناطق دورافتاده و کم‌جمعیت در حالی صورت می‌گیرد که افغانستان در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان‌ها قرار دارد و عدم تأمین امنیت در مناطق دورافتاده، فعالیت‌های کمیسیون انتخابات را با مشکل مواجه کرده است.

آگاهان خارج شدن سربازان از مناطق دوردست را بر سرنوشت انتخابات بی‌تأثیر نمی‌دانند و می‌گویند، با این کار ممکن است انتخابات شوراهای شهرستان‌ها به تعویق بیفتد؛ طرحی که کمیسیون مستقل انتخابات نیز به دنبال آن است.

در این مورد مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با خبرنامه می‌گویند که انتخابات را در ولایت‌هایی دایر می‌کنند که امنیت داشته باشد و جان کارمندان خود را به خطر نمی‌اندازند.

عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات گفت: تأمین امنیت وظیفه حکومت است و دایر کردن انتخابات وظیفه کمیسیون؛ از این‌رو ما انتخابات را در زمان اعلام‌شده دایر می‌کنیم.

اعزام سربازان تازه نفس بریتانیایی

این در حالی است که در یک تحول تازه امنیتی در افغانستان، بریتانیا 490 سرباز تازه‌نفس را به افغانستان اعزام کرده است.

Britain
در یک تحول تازه امنیتی در افغانستان، بریتانیا 490 سرباز تازه‌نفس را به افغانستان اعزام کرده است

رسانه‌های بریتانیا گزارش داده‌اند که این کشور ۴۹۰ نظامی جدید به منظور مبارزه با گروه‌های تروریستی طالبان و داعش، به افغانستان فرستاده شده است.

رسانه‌ی بریتانیایی «میرور» گزارش داده که این سربازان جدید در کنار ۶۵۰ سرباز پیشین بریتانیا که در افغانستان مستقر اند، نیروهای امنیتی افغانستان را در آموزش، مشورت‌دهی و مبارزه در برابر شورشیان مسلح کمک می‌کنند.

این رسانه به نقل از یک منبع امنیتی بریتانیا نوشته است: «داعش و طالبان خطری است که باید به آن توجه شود و برای رویارویی با این تهدید، به‌جای درگیری کامل نظامی، ترجیح داده شده که از نیروی ویژه استفاده شود».

پیش از سران کشورهای عضو ناتو نیز در نشست اخیر خود در بروکسل، روی اعزام سربازان بیشتر به افغانستان توافق کرده بودند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان