درزاب میدان جنگ گروه‌های مخالف؛ آیا داعش در شمال در حال شکست است؟

توسطعلی شیر شهیر

مرداد ۸, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

منابع محلی در ولایت جوزجان می‌گویند که در نتیجه درگیری‌های گروه‌های طالبان و داعش در شهرستان‌های درزاب و قوش‌تپه این ولایت، بیشتر از 300 تن از افراد این دو گروه در دو هفته‌ی اخیر کشته شده‌اند.

به‌گفته‌ی این مقام‌های محلی، گروه طالبان در حال عقب‌راندن گروه داعش از این شهرستان‌ها به ویژه شهرستان درزاب می‌باشد. آنان تأکید می‌کنند که شب گذشته نیز طالبان کنترل دو روستا را که پیش از در اختیار گروه داعش بود را در دست گرفته است.

مولوی عبدالحی حیات، یک عضو شورای ولایتی ولایت جوزجان امروز دوشنبه(8 اسد) به ‌خبرنامه گفت: «شب گذشته نیز در ولسوالی درزاب جنگ بسیار شدید بود، طالبان کنترل قریه شیربک و قریه گردن را که پیش از این به‌دست داعش بود، کاملا به‌دست گرفته است».
به‌گفته‌ی وی، در حال حاضر طالبان علاوه بر شهرستان درزاب و قوش‌تپه، در شهرستان خان‌آقا نیز تسلط یافته‌اند.

مقام‌های محلی در ولایت جوزجان تشدید نبرد میان این دو گروه را فرصت خوبی برای حکومت افغانستان دانسته و تأکید دارند که حکومت مرکزی باید برای از بین بردن گروه‌های مخالف در این ولایت، از این فرصت استفاده کند.

اما با این حال، محمد رادمنش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان تأکید دارد در عملیات‌های هوایی که هفته‌ی گذشته بر مواضع داعش و طالبان در جوزجان داشته‌اند، بیش از ۱۰۰ تن از دو طرف کشته شده‌اند.

radmanish
محمد رادمنش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

دلیل جنگ در درزاب

درزاب یکی از شهرستان‌های دشوارگذر ولایت جوزجان، در کنار شهرستان قوش‌تپه است که در سال‌های اخیر تبدیل به جولان‌گاه تروریستان شده است. این منطقه یکی از مناطق استراتژیک در شمال افغانستان است که ولایت‌های سرپل و فاریاب را به ولایت جوزجان وصل می‌سازد. این شهرستان در حدود ۱۲۰ کیلومتر از مرکز شهر جوزجان و شبرغان فاصله دارد.

عبدالقدوس جوزجانی، یکی از فعالان جامعه مدنی ولایت جوزجان به‌خبرنامه می‌گوید که درزاب منطقه‌ای کوهی است که علاوه بر ولایت‌های فاریاب و سرپل، با چندین ولایت‌های دیگر از جمله ولایت‌های غزنی، بامیان، غور، بلخ و بادغیس راه مواصلاتی دارد.

آقای جوزجانی تصریح می‌کند: «جنگ‌های کنونی در درزاب میان گروه‌های مختلف بر سر زمین و بر سر ساحه است. این منطقه به‌دلیل استراتژیک بودن و هم‌چنان صعب‌العبور بودن، که موتر و نیروهای امنیتی به‌مشکل آن‌جا رفته می‌توانند، مورد توجه همه قرار دارد. در این ساحه به‌دلیل کوهی بودن، مردم محل کم‌تر بود و باش دارند و بیشتر تحت تصرف گروه‌های تروریستی و مخالفان دولت قرار دارد.»

جوزجان، زادگاه جنرال عبدالرشید دوستم، معاون نخست رییس‌جمهور افغانستان است که از طرف شمال با کشور ترکمنستان نیز هم‌مرز می‌باشد. این ولایت از شرق با بلخ، از غرب با فاریاب و از طرف جنوب با سرپل وصل است.

بشیراحمد ته‌ینج، سخنگوی حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری جنرال دوستم به‌خبرنامه می‌گوید که «مهم‌بودن ولسوالی درزاب برای گروه‌های تروریستی دو دلیل عمده دارد؛ اول این‌که این ولسوالی یک اراضی خیلی پیچیده دارد که دسترسی حکومت در آن خیلی دشوار است، و دوم این‌که این منطقه در جمع سه ولایت از نقطه نظر دینی، از گذشته‌ها یک مقدار فکر تندروانه بیشتر داشته است.»

بشیر احمد تینج از نمایندگانی بود که خواهان استیضاح مسولان امنیتی شد
بشیراحمد ته‌ینج، سخنگوی حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان

شکست داعش

در ماه قوس سال گذشته‌ی خورشیدی، منابع محلی به خبرنامه گفته‌بودند که صدها عضو گروه داعش در شهرستان درزاب ولایت جوزجان فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده و به ده‌ها کودک مهارت‌های تروریستی را آموزش می‌دهند.

این منابع از حضور جنگجویان خارجی نیز در این مناطق ابراز نگرانی کرده و تأکید کرده بودند که شماری از شهروندان الجزایری و فرانسوی نیز در درزاب حضور پیدا کرده و مصروف آموزش جنگجویان داعش اند.

پیشتر از آن رحمت‌الله ترکستانی، فرمانده پولیس جوزجان در ماه سنبله سال گذشته گفته بود که «در درزاب هم پاکستانی‌ها، هم ازبکستانی‌ها و هم عرب‌ها، حتی اویغورهای چین آمده‌اند به‌خاطر آموزش به داعشی‌ها کمک می‌کنند.»

با این حال، گروه داعش پیش از این شهرستان درزاب ولایت جوزجان را به‌عنوان پایگاه خود در مناطق شمال افغانستان تعیین کرده بود. داعش در سه روستای این شهرستان از جمله سردره، مغول و القانی پایگاه داشته و آموزگاران حرفه‌ای این گروه، در حدود ۱۵۰ کودک را در آن مناطق، آموزش حملات انتحاری می‌دادند.

اما در حال حاضر مقام‌های محلی در ولایت جوزجان می‌گویند که این گروه در دو شهرستانی که حضور داشتند، به شمول شهرستان درزاب، در حال شکست خوردن است.

یک مقام امنیتی ولایت جوزجان که نخواست نامی از او گرفته شود، به‌خبرنامه گفت: «ارقامی که ما داریم، داعشیان در حال حاضر به تعدادی خیلی کمی تنها در دو قریه درزاب از جمله قریه مغول و سردره باقی مانده است که تعداد آنان به‌بیشتر از 200 نفر نمی‌رسد. اما معلوماتی که ما داریم طالبان تصمیم جدی دارند که آنان را از این مناطق تصفیه کنند.»

از سویی ‌هم محمدرضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان با تأیید تلفات سنگین بر هر دو گروه، می‌گوید که در درگیری‌های اخیر گروه طالبان و داعش، معاون رهبر گروه داعش در شمال افغانستان به اسم «حاجی قوماندان» نیز کشته شده است.

rahmat-turkistani
رحمت‌الله ترکستانی، فرمانده پولیس جوزجان

به گفته آقای غفوری، داعشیان در درگیری با طالبان تضعیف شده و مهمات آنان نیز رو به پایان است، اما به طالبان از ولایات همجوار کمک می‌رسد.

قدرت گرفتن طالبان

با این حال شماری از اعضای شورای ولایتی ولایت جوزجان با ابراز نگرانی تاکید دارند که نیروهای طالب کنترل اکثر شهرستان‌های ولایت جوزجان را در دست گرفته است. به گفته‌ی آنان، طالبان در شماری از شهرستان‌های ولایت جوزجان به‌شمول شهرستان‌های درزاب، قوش‌تپه و خان‌آقا به‌شدت قوت گرفته و کنترل کامل این مناطق را در دست گرفته است.

مولوی عبدالحی حیات، عضو شورای ولایتی جوزجان تأکید کرد: «ولسوالی خان‌آقا نیز کاملا به‌دست طالبان آمده است، صرف محوطه ولسوالی، به دست دولت است و سایر نقاط اطراف ولسوالی به دست طالبان افتاده است.»

به گفته وی، در ولایت جوزجان نیز گروه طالبان به دو شاخه تقسیم شده است؛ یک شاخه به‌نام طالبان اماراتی یاد می‌شود و شاخه‌ی دیگر که پیش از این به داعش پیوسته‌ بودند.

بازمحمد داور، سرپرست شهرستان درزاب نیز به خبرنامه می‌گوید، این شهرستان چند سال است که در محاصره است و نیروهای امنیتی و کارمندان دولتی نمی‌توانند به آن رفت و آمد نمایند.

 او می‌افزاید که «دو طرف امارات و دو طرف داعش‌اند. چند وقتی یک راه فرعی قاچاقی داشتیم که هشت ساعت پیاده با خر(الاغ) به فاریاب می‌رسیدیم. حالا او را هم اماراتی‌ها به‌روی مردم بسته‌اند.»

hayath
مولوی عبدالحی حیات، عضو شورای ولایتی جوزجان

با این حال مقام‌های محلی جوزجان تأکید دارند که طالبان با شکست‌دادن گروه داعش، نه‌تنها این‌‎بار کنترل مناطق زیر تسلط داعش را به‌دست گرفته‌اند، بلکه به شماری از مناطقی که پیش از این زیر حاکمیت حکومت بود نیز دسترسی پیدا کرده‌اند. به گفته‌ی آنان، اگر حکومت به‌زودی عملیاتی را در این شهرستان‌های ولایت جورجان راه‌اندازی نکند، قدرت گرفتن گروه طالبان می‌تواند برای این ولایت سنگین تمام شود.

با این حال محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان تسلط طالبان بر شماری از شهرستان‌های این ولایت رد کرده و تأکید می‌کند که آنان در صورتی که گزارش‌هایی مبنی بر حضور طالبان در این شهرستان‌ها دریافت کنند، عملیات تصفیه‌ای را راه‌اندازی خواهند کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *