3 روز تا اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان؛ سرنوشت انتخابات پارلمانی چه خواهد شد؟

توسطشکریه ابراهیمی

مرداد ۷, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۲, ۱۴۰۲

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با بیان این‌که تا سه روز دیگر(چهارشنبه، 10 اسد) تقویم انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور را اعلام می‌کند، می‌گوید که آماده است با هر شرایطی انتخابات را دایر نماید. این در حالی است که هنوز سرنوشت برگزاری انتخابات پارلمانی مشخص نیست.

حفیظ‌الله هاشمی، سخنگو و کمیشنر کمیسیون انتخابات افغانستان، امروز یک‌شنبه (7 اسد) در گفتگو با خبرنامه خاطرنشان کرد، قرار است تقویم انتخابات ریاست جمهوری روز چهارشنبه هفته جاری(10 اسد) در یک نشست خبری اعلام شود.

او در مورد پیشنهاد‌های احزاب سیاسی در مورد انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان‌ها نیز گفت، در صورتی که قانون انتخابات زیر پا نشود و صدمه هم به تاریخ اعلام شده نرسد، کمیسیون آماده است با هر شرایطی انتخابات را دایر نماید.

به گفته سخنگوی کمیسیون انتخابات، اگر بعد از انتخابات بر سر اعلام نتایج، بحران ایجاد شود، مسوولیت آن به دوش کسانی است که دست به ایجاد بحران می‌زنند.

او علاوه کرد که نشست‌های حکومت، کمیسیون و احزاب سیاسی بر سر مسایل انتخاباتی جریان دارد و قرار است در نشست‌های روزهای آینده، تیم‌های تخنیکی کمیسیون نیز حضور داشته باشند.

حفیظ هاشمی، یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
حفیظ هاشمی، یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

دیدار نمایندگان احزاب با حکومت و کمیسیون انتخابات

این درحالی است که روز شنبه(6 اسد)، شماری از نمایندگان احزاب سیاسی افغانستان با حکومت و کمیسیون انتخابات دیدار کردند. رهبری این دیدار را سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری به عهده داشت.

در این نشست، نمایندگان احزاب با ابراز نگرانی از سرنوشت انتخابات پارلمانی، پیش‌نهاد‌هایی را مطرح کردند. از جمله پیش‌نهادهای مطرح شده، تغییر نظام انتخاباتی، به‌کارگیری سیستم بایومتریک در روز رأی‌دهی و نظارت احزاب سیاسی بر روند انتخابات است.

گرچند این دیدار سه ساعته پشت درهای بسته و بی‌نتیجه به پایان رسیده، اما حفیظ‌الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون انتخابات گفت که قرار است این دیدارها ادامه داشته باشد و فردا(دوشنبه، 8 اسد) نیز نشست احزاب سیاسی با حکومت و کمیسیون به رهبری سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری دایر می‌شود.

طرح احزاب سیاسی

قبل از این دیدار، هفته گذشته احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان با هم‌دیگر بر سر مسایل انتخاباتی دیدار و گفتگو کرده و یک ائتلاف بزرگ سیاسی را تشکل دادند.

این ائتلاف که از 35 حزب و جریان‌های سیاسی تشکل شده، فعالیت خود را زیر عنوان “ائتلاف بزرگ ملی” و با انتقاد از عملکرد حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات آغاز کرد.

eltilaf mili
عبدالرشید دوستم معاون اول رییس جمهوری، صلاح‌الدین ربانی وزیر امورخارجه، عطامحمد نور والی پیشین بلخ، محمد محقق معاون ریاست اجرائیه و رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی و شماری از چهره‌های مطرح سیاسی دیگر در این ائتلاف حضور دارند

عبدالرشید دوستم معاون اول رییس جمهوری، صلاح‌الدین ربانی وزیر امورخارجه، عطامحمد نور والی پیشین بلخ، محمد محقق معاون ریاست اجرائیه و رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی و شماری از چهره‌های مطرح سیاسی دیگر در این ائتلاف حضور دارند.

یکی از ادعاهای ائتلاف این بود که محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در کار کمیسیون مستقل انتخابات مداخله می‌کند.

عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت و یکی از اعضای این ائتلاف از جریان ثبت‌نام رأی‌دهندگان انتقاد کرد و گفت: انتخابات تقلبی برای اعضای این ائتلاف قابل قبول نیست.

محمد محقق در سخنان خود از ریاست جمهوری خواست تا با طرح انتخاباتی احزاب سیاسی موافقت کند، “در غیر آن منتظر حرکت‌های مدنی احزاب باشد.”

پیشنهاد احزاب سیاسی، تغییر سیستم رأی واحد غیرقابل انتقال به رأی واحد قابل انتقال است. احزاب سیاسی این سیستم را برای انتخابات آینده پارلمانی پیشنهاد کرده است.

آقای محقق گفت: “من با ۵۲ هزار رأی وارد پارلمان شدم و شخص دیگری با ۱۷۰۰ رأی به پارلمان راه یافت.”

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان هم روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان را پر از تقلب عنوان کرده است.

توزیع 20 شناس‌نامه به یک شخص، در دسترس بودن برچسب‌های ثبت‌نام، بردن کتابچه‌های ثبت‌نام رأی‌دهندگان به خانه‌های شخصی و اعلام مناطق ناامن با انگیزه‌های سیاسی، مواردی اند که آقای حکمتیار به عنوان تقلب یاد کرد.

او همچنین در مورد آمار ثبت‌نام رأی‌دهندگان گفته است، از هشت میلیون آماری که کمیسیون اعلام کرده است، پنج میلیون آن خیالی است و تنها سه میلیون رأی‌دهنده وجود دارد.

مهندسی انتخابات

اما برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان مسایل سیاسی افغانستان می‌گویند که حکومت با استفاده از چالش‌های موجود، می‌خواهد انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان‌ها را به نفع خود مهندسی کند.

دکتر محی الدین مهدی نماینده مردم بغلان در مجلس افغانستان
دکتر محی الدین مهدی نماینده مردم بغلان در مجلس افغانستان

دکتر محی‌الدین مهدی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید که حکومت می‌خواهد انتخابات پارلمانی پیش رو را مهندسی کند تا اعضای آن به نفع آقای غنی کار کنند.

وی علاوه می‌کند که رییس‌جمهور غنی با این‌کار می‌تواند با کمک اعضای مجلس آینده، قانون را تغییر دهد تا بتواند انتخابات ریاست جمهوری را دایر نکند و حکومت بنابر دلایل اقتصادی و سیاسی، به کارش ادامه دهد.

این عض مجلس می‌گوید، چالش‌های موجود انتخاباتی هیچ کدام خیالی نیست و واقعیت دارد و احزاب سیاسی نیز به جای ایجاد تنش، می‌خواهد نگرانی خود را با مردم و جامعه جهانی شریک نماید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *