جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

گرمای کشنده در سراسر جهان؛ متوجه آفتاب‌زدگی و کم‌شدن آب بدن‌تان باشید!

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

اگر در افغانستان شهروندان کابل با دمای 34 درجه احساس گرمای شدید می‌کنند، این را بدانند که درجه حرارت در کشورهایی مانند عمان، در خنک‌ترین دمای‌شان در شب به 42 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. به خوبی می‌توان حدس زد که در این دما زیر نور خورشید به راحتی می‌توان تخم مرغ درست کرد. در خیلی از کشورها به دلیل گرمای شدید، شماری جان داده‌اند و یا هم راهی شفاخانه‌ها شده‌اند.

کدام کشورها گرمتر اند

بر اساس اطلاعات محیط‌ زیستی ایالات متحده امریکا، ماه جاری میلادی (July) در سراسر جهان گرم‌ترین ماه از سال 1880 میلادی تاکنون بوده است.

انتظار می‌رود که موج هوای گرم در بریتانیا، کشور‌های اسکاندیناوی و جاپان، تا پایان این ماه هم ادامه پیدا کند. جاپان این وضعیت را فاجعه‌ای طبیعی اعلام کرده است، چون دمای بالای هوا، هزاران نفر را بر اثر گرما‌زدگی راهی شفاخانه کرده است.

جاپان

سازمان هواشناسی جاپان موج گرمایی که طی یک هفته اخیر جان حداقل ۶۵ نفر را در سراسر این کشور گرفته، یک فاجعه طبیعی اعلام کرده است.

سخنگوی سازمان هواشناسی این کشور اخطار داده که برخی نواحی “گرمای بی سابقه‌ای” را تجربه می‌کنند. بیش از ۲۲ هزار نفر به دلیل سکته قلبی به شفاخانه‌ها منتقل شده‌اند که نیمی از آن‌ها افراد مسن بودند.

japan
سازمان هواشناسی جاپان موج گرمایی که طی یک هفته اخیر جان حداقل ۶۵ نفر را در سراسر این کشور گرفته، یک فاجعه طبیعی اعلام کرده است

روز دوشنبه هفته جاری شهر کوماگایا دمای ۴۱.۱ درجه سانتیگراد (۱۰۶ درجه فارنهایت) را تجربه کرد که رکورد تازه‌ای برای جاپان بود. برای اولین‌بار در مرکز توکیو هم دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شد.

در همین حال کارشناسان آب و هوای جاپان می‌گویند که نشانه‌ای از فروکش کردن موج گرما به چشم نمی‌خورد.

موتوآکی تاکه کاوا، سخنگوی این سازمان گفته است: “ما در برخی نواحی شاهد حرارت بی‌سابقه هستیم”. وی افزوده است که موج گرما “تهدیدی برای جان مردم است و ما آن را به عنوان یک فاجعه طبیعی شناسایی می‌کنیم.”

کمتر از نیمی از مدارس دولتی جاپان به کولر مجهز هستند و سخنگوی دولت، می‌گوید که ممکن است تعطیلات تابستانی برای حفاظت از دانش‌آموزان تمدید شود.

به مردم نیز توصیه شده که زیاد آب بنوشند، در فضاهای خنک وقت بگذرانند و به بدن خود فشار نیاورند.

موج گرما در جاپان به فاصله کوتاهی پس از باران‌های سیل‌آسا روی می‌دهد که باعث رانش زمین و سیل در غرب این کشور شد و تاکنون بیش از ۱۰۰ کشته به جا گذاشته است.

کانادا

در کانادا نیز در بخش‌های جنوبی شهر کبک، 33 نفر به دلیل گرمای شدید جان باخته‌اند. این موج گرما در این کشور با افزایش دمای هوا تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد و تشدید رطوبت همراه است.

به گفته مسوولان محلی، افزایش دما در کبک در دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. متوسط دمای هوا در کبک در این وقت سال ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

بیشتر قربانیان بین ۵۰ تا ۸۰ سال سن دارند. هجده نفر از ۳۳ قربانی گرمازدگی در کبک، از ساکنان مونترال، پرجمعیت‌ترین شهر این ولایت هستند. بیشتر این افراد دارای سابقه بیماری‌های مزمن هستند و در خانه‌هایی فاقد وسایل سرمایش زندگی می‌کرده‌اند.

hot weather
در کانادا نیز در بخش‌های جنوبی شهر کبک، 33 نفر به دلیل گرمای شدید جان باخته‌اند

مقام‌های بهداشتی از شهروندان خواسته‌اند تا در خیابان‌ها در سایه تردد کنند و به اندازه کافی آب بنوشند. شهرداری مونترال هم استخرها و تالارهای اجتماعات مجهز به وسایل سرمایشی را به روی عموم باز کرده است. والری پلنته، شهردار مونترال از شهروندان خواسته تا به همسایه‌های خود سر بزنند تا در صورت نیاز به کمکف اطلاع‌رسانی کنند.

پاکستان

در کراچی پاکستان نیز ما گذشته میلادی(22 می) بر اثر گرمای شدید، 65 نفر جان باختند. مردم برای فرار از گرما، در پیاده‌رو‌های شهر کراچی دراز می‌کشیدند.

بیشتر افرادی که جان خود را از دست داده بودند، از جامعه فقیر کراچی بودند.

ده‌ها نفر هم به دلیل گرمازدگی و از دست دادن آب بدن، در شفاخانه بستری شده‌اند.

به دلیل شدت گرما، میزان قطعی برق در این شهر نیز افزایش یافته است. قطعی برق در شهر باعث مختل شدن سیستم‌های تهویه مطبوع شده است.

مرکز هواشناسی پاکستان گفته است که گرمای هوا در کراچی به ۴۳ درجه رسیده است.

در سال ۲۰۱۵ نیز موج گرما باعث شده بود نزدیک به ۱۳۰۰ نفر جان خود را در پاکستان از دست بدهند.

شمار قربانیان موج گرما در پاکستان از هزار نفر گذشته است.

pakistan hot weather
مردم برای فرار از گرما، در پیاده‌رو‌های شهر کراچی دراز می‌کشیدند

سایر کشورهای جهان

در سایر کشورهای جهان هم مثل جنوب کالیفرنیا در امریکا، الجزایر و ناروی نیز رکورد دمای ثبت‌شده نسبت به سال‌های پیش، بالاتر بوده است.

در عمان، خنک‌ترین دمای ثبت‌شده در هنگام شب، ۴۲.۶ درجه سانتی‌گراد است که در جای خود بالاترین دما در میان کمترین دما‌های شبانه‌روزی آن منطقه است.

در سوئد به دلیل گرما، آتش‌سوزی‌هایی در جنگل‌ها رخ داده که دامنه آن از شمال تا مدار قطبی هم کشیده شده است.

در یونان، بر اثر آتش‌سوزی در مناطق اطراف آتن، بیش از ۶۰ نفر کشته شده‌اند.

افغانستان

تا هنوز در افغانستان تلفات ناشی از گرمی هوا گزارش نشده است، اما شهروندان این کشور از گرم شدن هوا شکایت دارند.

شهروندان کابل می‌گویند، از آن‌جایی که برق دوام‌دار وجود ندارد و امکانات خنک‌کننده نیز در دسترس نیست، هوای گرم 34 درجه سانتی‌گراد این روزها برای‌شان آزاردهنده است.

به گفته شماری از شهروندان کابل، از آن‌جایی که قد ساختمان‌های شهر کوتاه و درخت نیز در اطراف سرک‌ها وجود ندارد تا به پیاده‌روها سایه بیندازد، راه رفتن در کنار خیابان در زیر نور آفتاب عذاب‌آور است.

به گفته این شهروندان، گرچند چند سالی است که امکاناتی مثل حوض‌های آب‌بازی در کابل ایجاد شده، اما به دلیل قیمت‌های گزاف ورودی، امکان استفاده از آن برای همگان وجود ندارد.

hot weather in afghanistan
به گفته شهروندان کابل، گرچند چند سالی است که امکاناتی مثل حوض‌های آب‌بازی در کابل ایجاد شده، اما به دلیل قیمت‌های گزاف ورودی، امکان استفاده از آن برای همگان وجود ندارد.

آن‌ها می‌گویند، اگر امکانات وجود می‌داشت، می‌توان دمای 34 درجه را تحمل کرد که به نسبت دمای هوا در سایر کشورها، چندان هم بالا نیست.

اداره محیط زیست افغانستان

اما اداره محیط زیست افغانستان در اعلامیه‌ای از شهروندان این کشور خواسته که به دلیل گرم شدن دمای هوا در روزهای جاری، نکات ذیل را رعایت کنند:

1ـ در صورتی که ضرورت عاجل نداشته باشید، از گشت‌وگذار در ساعت 11 الی 2 بعد از ظهر تحت شعاع مستقیم آفتاب اجتناب نمایید؛

2ـ کارکنان شرکت‌های خصوصی و دفاتر دولتی که تحت شعاع مستقیم آفتاب در فضای باز کار می‌کنند، از ساعت 11 قبل از ظهر الی 2 بعد از ظهر را در سایه‌های به دور از تابش آفتاب به کار بپردازند؛

3ـ هنگام گشت‌وگذار در جریان روز، از چتری‌های ضد آفتابی و لباس سفید رنگ که خاصیت دفع شعاع آفتاب را دارد، استفاده شود؛

4ـ کارکنان برای رفع تشنگی‌شان از آب آشامیدنی، ترکاری و میوه‌جات؛ مانند کاهو، کرم، بادرنگ، بادنجان رومی، لیمو، تربوز و غیره مواد غذایی، میوه‌جات و سبزیجاتی که دارای ویتامین سی می‌باشند، بیشتر استفاده کنند.

دلیل گرم شدن هوا چیست؟

بسیاری از کارشناسان هواشناسی بر این باور اند که چندین موج گرما هم‌زمان اتفاق افتاده است.

heat waves
بسیاری از کارشناسان هواشناسی بر این باور اند که چندین موج گرما هم‌زمان اتفاق افتاده است

مسأله اصلی تند‌باد‌ها هستند. به‌علاوه دمای دریا‌ها همانند موج‌های گرمای گذشته، بالا رفته و تغییرات آب‌و‌هوایی و هم‌چنین گرم‌شدن جوّ زمین، همه از عواملی است که احتمال موج‌های گرما را بالا می‌برد.

محققان آب‌و‌هوا نمی‌گویند که ما هر سال موج‌های گرما خواهیم داشت، آن‌ها فقط از خطرات گرم‌شدن بیش‌ از حد هر روز زمین می‌گویند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان