جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

افزایش فشارها برای اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری؛ آیا کمیسیون انتخابات برای انتخاباتی دیگر آماده است؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

مقام‌ها در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گویند که تا ده روز دیگر زمان دقیق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور را اعلام می‌کنند.

حفیظ‌الله هاشمی، منشی و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به‌خبرنامه گفت که آنان انتخابات پارلمانی را در ماه میزان تمام کرده و در ادامه آن، به ‌صورت جدی روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کار خواهند کرد.

او گفت: «ما تلاش داشتیم که هر دو انتخابات را هم‌زمان به پیش ببریم. به همین خاطر از دو ماه به این طرف روی مسوده تقویم انتخابات ریاست جمهوری کار می‌کردیم که یک قسمت آن پیش رفته است. وعده ما این است که در ظرف 10 روز دیگر، تقویم دقیق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کنیم.»

این در حالی است که صبح امروز دوشنبه، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان نیز از کمیسیون مستقل انتخابات این کشور خواست که تاریخ برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری را اعلام کند.

عبدالله امروز دوشنبه(1 اسد) در نشست شورای وزیران در کابل گفت که روز یک‌شنبه با محمد اشرف غنی، رییس جمهوری و اعضای جامعه جهانی که حامی انتخابات هستند، در مورد انتخابات آینده گفت‌وگو کرده است.

در همین حال، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان نیز با نشر خبرنامه‌ای از کمیسیون انتخابات خواسته که تاریخ دقیق برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری را اعلام کند.

hashimi2
حفیظ‌الله هاشمی، منشی و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

ناتوانی کمیسیون در عملی کردن تقویم انتخاباتی

شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی و هم‌چنان آگاهان بخش انتخاباتی، کمیسیون مستقل انتخابات را متهم به ناتوانی در بخش عملی کردن جدول زمان‌بندی انتخاباتی می‌کنند. آنان تاکید دارند که با وجود چالش‌های زیادی که سر راه انتخابات پارلمانی وجود دارد، کمیسیون نمی‌تواند در عین زمان انتخابات ریاست جمهوری را نیز به‌پیش ببرد.

نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان( تیفا) می‌گوید که بیشتر برنامه‌های کمیسیون انتخابات عملی نیست. او تاکید دارد که جدول جدید که در مورد انتخابات غزنی اعلام شده، سمبولیک است که هیچ جنبه عملی ندارد.

آقای ایوب‌زاده به ‌خبرنامه گفت: «کمیسیون انتخابات تاکنون در 5 ـ 6 مورد، جدول زمان‌بندی انتخابات را نقض کرده و نتوانسته برنامه‌هایش را در زمان معین آن عملی کند، بلکه بیشتر برنامه‌های آن بعدتر از زمان تعیین‌شده تمام شده است. این نشان می‌دهد که کمیسیون نمی‌تواند انتخابات را نیز در زمان از پیش تعیین شده آن برگزار کند.»

یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان(فیفا) نیز رهبری کمیسیون انتخابات را ناکام عنوان کرده، تاکید دارد که «کمیسیون نتوانسته مطابق به زمان، فعالیت‌هایش را ‌پیش ببرد».

از سویی ‌هم آگاهان بخش انتخاباتی تأکید دارند که انتخابات پارلمانی با چالش‌هایی که فرا راه آن است، با تعویق برگزار خواهد شد که می‌تواند روی تقویم انتخابات ریاست جمهوری نیز تأثیر بگذارد.

فضل‌احمد معنوی، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات نیز تأکید دارد که «به حکومت معلوم است که انتخابات پارلمانی بحرانی می‌شود و آنان می‌توانند از این بحران استفاده کرده و انتخابات ریاست جمهوری را به تعویق بیاندازند.»

طرح حکومت برای حل اختلافات با احزاب سیاسی

محمد اشرف غنی، رییس ‌جمهوری افغانستان اعلام کرده که در نظر دارد برای بررسی درخواست احزاب سیاسی این کشور درباره ابطال فهرست رأی‌دهندگان و اصلاحات انتخاباتی، یک «کمیسیون چهارجانبه» تشکیل دهد.

مسئولان تیفا تأکید دارند که اعلامیه‌ علمای شیعه در چنین وضعیت امنیتی، زیاد واقع‌بینانه نیست
نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان( تیفا)

احزاب سیاسی افغانستان اخیرا در نشست مشترکی، آمار 9 میلیونی رأی‌دهندگان که از سوی کمیسیون انتخابات این کشور اعلام شد را غیر واقعی دانستند و خواستار ابطال آن شدند.

احزاب سیاسی به دولت افغانستان هشدار دادند که اگر روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان با استفاده از سامانه بایومتریک از سر گرفته نشود، از تمام امکانات خود برای جلوگیری از برگزاری انتخابات استفاده خواهند کرد.

با این وجود اشرف غنی در دیدار با احزاب سیاسی افغانستان گفته که برای بررسی درخواست آن‌ها کمیسیون چهارجانبه‌ای را از نمایندگان احزاب، اعضای کمیسیون انتخابات، نمایندگان جامعه بین‌المللی و مقامات افغان تشکیل خواهد داد.

بر اساس معلوماتی که به‌دست خبرنامه رسیده، محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری را به نمایندگی از دولت افغانستان در این کمیسیون معرفی کرده است.

با این حال حفیظ‌الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تأکید دارد که «هر تصمیم و گزینه‌ای که به‌خاطر شفافیت انتخابات گرفته شود، و هم‌چنان به‌خاطری که انتخابات برای ذینفع‌های انتخابات قابل قبول باشد، ما می‌پذیریم، اما یک شرط داریم و آن، این است که نباید انتخابات را از 28 میزان به تعویق بیاندازند.»

پیشنهاد گزینه «ناممکن بودن» انتخابات غزنی

بر اساس جدول زمانی کمیسیون انتخابات افغانستان، قرار است انتخابات آینده پارلمانی و شورای شهرستان‌های این کشور به تاریخ 28 میزان امسال برگزار گردد و انتخابات ریاست جمهوری سال آینده برگزار ‌شود. اما هنوز هم موضوع ناامنی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در برابر برگزاری انتخابات شفاف و سراسری در این کشور است. از سویی ‌هم تا هنوز دفتر ساحوی این کمیسیون در ولایت غزنی، به‌دلیل چالش‌های سیاسی در جنوب افغانستان بسته مانده است.

با این وجود، مقام‌ها در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گویند که اگر مشکل انتخابات ولایت غزنی تا چند روز دیگر حل و دروازه‌ی دفتر ولایتی این کمیسیون باز نشود، آنان گزینه‌ی «ناممکن بودن انتخابات غزنی» را به کمیته‌ی مشترک پیشنهاد خواهند کرد.

یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا
یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا

شورای امنیت ملی افغانستان، رئیسان مجلس نمایندگان و مجلس سنا، قاضی‌القضات، دادستان کل و اعضای کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی از جمله اعضای کمیته‌ی مشترک انتخابات می‌باشند.

حفیظ‌الله هاشمی، منشی و سخنگوی کمیسیون انتخابات به خبرنامه گفت که دروازه‌های دفاتر ولایتی این کمیسیون در ولایت‌های شمالی امروز دوشنبه (۱ اسد) باز شده، اما دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در غزنی همچنان مسدود می‌باشد.

آقای هاشمی تأکید کرد: «کمیسیون انتخابات دیگر گزینه‌ای برای حل بحران انتخابات غزنی ندارد. در صورتی که تا چند روز آینده این دفتر باز نشود، کمیسیون انتخابات گزینه‌ی ناممکن بودن انتخابات غزنی را به کمیته‌ی مشترک پیشنهاد خواهد کرد.»
با این حال نهادهای ناظر انتخاباتی تأکید دارند، در صورتی که انتخابات در غزنی برگزار نشود، نماینده‌های برحال ولایت غزنی، دوباره از این ولایت نمایندگی خواهند کرد.

یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا گفت: «تا زمانی که بحران انتخاباتی حل نشده و انتخابات بر اساس چالش‌های موجود برگزار نشود، قانون می‌گوید وکیل‌هایی که در حال حاضر از غزنی نمایندگی می‌کنند، وکیل‌های مردم غزنی خواهند بود، اما این هم به نفع مردم نیست.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان