مجلس نمایندگان: بسته بودن دفتر کمیسیون انتخابات در غزنی غیرقانونی و ظالمانه است

توسطمانی مشکین‌قلم

خرداد ۲۳, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

مجلس نمایندگان افغانستان در نشست علنی امروز چهارشنبه (23 جوزا) خود، بسته بودن دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در ولایت غزنی را غیرقانونی دانست و اعلام کرد که هیچ‌کسی نمی‌تواند مانع مشارکت مردم این ولایت در پروسه ملی انتخابات شود.

در این راستا نمایندگان ولایت غزنی در مجلس می‌گویند، غزنی نیز جز افغانستان است و حکومت نمی‌تواند انتخابات را در این ولایت متفاوت از سایر نقاط کشور دایر کند.

این در حالی است که کمیسیون انتخابات گفته، حکومت تا دو روز آینده مسأله انتخاباتی غزنی را حل می‌کند.

رییس مجلس

عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان در نشست امروز چهارشنبه گفت، در حالی که مردم آماده مشارکت در انتخابات اند، کمیسیون دروازه‌اش را در ولایت غزنی بسته نگاه داشته و دولت اقدامات لازم را نیز انجام نداده است.

وی علاوه کرد، پروسه انتخابات، ملی است و به ملت افغانستان تعلق دارد و هیچ کسی نمی‌تواند مانع مشارکت مردم در این روند شود. به گفته رییس مجلس، در هیچ جایی از قانون اساسی نیامده که شهروندان یک یا دو ولایت نمی‌توانند در روند انتخابات شرکت کنند و در سایر ولایات، انتخابات دایر شود.

آقای ابراهیمی اظهار داشت که بر این اساس، حکومت نمی‌تواند ادعای ملی بودن انتخابات را داشته باشد و اگر این مشکل حل نشود، عواقب آن برعهده حکومت و کمیسیون انتخابات است.

عبدالروف ابراهیمی، ریس مجلس نمایندگان افغانستان
عبدالروف ابراهیمی، ریس مجلس نمایندگان افغانستان

وی از رهبران حکومت خواست که در این مورد مسوولانه برخورد کنند.

عبدالقیوم سجادی

عبدالقیوم سجادی، نماینده غزنی در واکنش به بسته بودن دفتر ساحوی کمیسیون در غزنی گفت، تصور نشود که اگر انتخابات در یک ولایت با مشکل روبرو باشد، در سایر ولایت‌ها شاهد انتخابات عادلانه و شفاف خواهیم بود. این به معنی باز شدن مسیر غیرقانونی، باج‌گیرانه و به گروگان گرفتن مردم است.

به گفته وی، بر اساس قانون، هر شهروند افغانستان می‌تواند کاندیدا شود و حق رفتن به پای صندق‌های رأی را داشته باشد و در مقابل، حکومت نیز بر اساس قانون وظیفه دارد از حقوق آن‌ها دفاع کند.

سجادی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که درون حکومت افراد و حلقاتی وجود دارند که برخلاف قانون انتخابات، بر طبل باطل حوزه‌یی شدن در غزنی می‌کوبند. اگر قرار بر حوزه‌بندی انتخابات در غزنی بود، حکومت باید قبل از اعلام تاریخ انتخابات برای حل این مشکل اقدام می‌کرد. مطرح کردن بحث حوزه‌یی شدن انتخابات در غزنی، جدا کردن قوم پشتون و هزاره در انتخابات است. اگر چنین بود، خوب بود حکومت سال‌ها قبل مسأله تبدیل شدن ولسوالی جاغوری را به ولایت قبول می‌کرد و بحث حوزه‌یی بودن نیز حل می‌شد.

این عضو مجلس نمایندگان از غزنی تأکید کرد: گروگان گرفتن مردم به بهانه‌های سیاسی، نقض قانون، بی‌حرمتی به اعمال رأی مردم و دهن‌کجی به پروسه دموکراسی است. ما از حکومت افغانستان، مدعیان دموکراسی و جامعه جهانی می‌خواهیم در مقابل این قانون‌شکنی، مسوولانه اقدام کنند و اجازه ندهند مردم غزنی در گروگان یک عده، در پرتگاه سقوط قرار بگیرند.

وی تصریح نمود: حوزه‌‌یی شدن غزنی خواست شهروندان این ولایت نیست و به نام تحصن‌کنندگان از آدرس حکومت شکل گرفته است.

Abdulqiom sajadi

علی اکبر قاسمی

نماینده دیگر ولایت غزنی هم در واکنش به بسته بودن دفتر ساحوی کمیسون انتخابات در غزنی گفت، در گذشته اقوام غزنی هیچ مشکلی نداشتند، اما امروز عده‌یی به نام قوم از آدرس حومت، به مسائل قومی در غزنی دامن می‌زنند.

به گفته وی، حکومت به جای دادن پاداش به شهروندان صلح‌دوست غزنی، می‌خواهد آن‌ها را از مشارکت در انتخابات محروم کند.

غلام حسین ناصری

نماینده ولایت میدان وردک در مجلس نمایندگان نیز در سخنانی گفت، افرادی که امروز در مقابل دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات در غزنی تحصن کرده و مانع باز شدن آن می‌شوند، دیروز در مقابل حکومت اسلحه گرفته و می‌جنگیدند.

به گفته غلام حسین ناصری، آن بخش از شهروندان غزنی که حکومت را قبول دارند و قربانی داده‌ و می‌خواهند بر اساس حق مدنیت‌شان و در چهارجوب قانون در انتخابات شرکت کنند، محروم می‌شوند. به گفته وی، این ظالمانه‌ترین روشی است که حکومت در پیش گرفته است.

شاهگل رضایی

شاه گل رضایی، دیگر نماینده غزنی در مجلس می‌ گوید، کمیسیون هرچه عاجل بحث بسته بودن دفتر ساحوی خود را در غزنی نهایی کند.

به گفته این نماینده مجلس، درست است که بخشی از غزنی با ناامنی دچار است، اما ناامنی به معنی این نیست که یک بخش دیگر از ولایت غزنی که هیچ‌گونه مشکلی در آن وجود ندارد، از حق رأی محروم نگاه داشته شود.

خانم رضایی تأکید کرد: حکومت بر اساس قانون اساسی وظیفه دارد مناطق ناامن این ولایت را امن کند و زمینه فراگیر بودن انتخابات را در غزنی را فراهم نماید.

خانم رضایی نماینده مردم غزنی در پارلمان افغانستان است
خانم رضایی نماینده مردم غزنی در پارلمان افغانستان است

او می‌گوید، غزنی نیز بخشی از افغانستان است و حکومت نمی‌تواند در یک شهر دو نرخ داشته باشد و انتخابات در غزنی را متفاوت با دیگر نقاط کشور دایر نماید.

مخدم عبدالالله محمدی

نماینده ولایت سمنگان هم در واکنش به بسته بودن دفتر کمیسیون در غزنی گفت، اگر حکومت موضوع انتخابات در این ولایت را حل نکند، قانونی بودن انتخابات در افغانستان را زیر سوال برده است.

عبداللطیف پدرام

نماینده ولایت بدخشان نیز در حمایت از نمایندگان ولایت غزنی گفت که آماده هر نوع همکاری با آن‌ها خواهد بود.

پدرام گفت: ما در کنار مردم غزنی هستیم. مردم غزنی دور از مردم سایر نقاط افغانستان نیست. آماده هر نوع مبارزه در این راستا هستیم و از حقوق‌شان دفاع می‌کنیم.

کمیسیون انتخابات

این واکنش نمایندگان در مورد مسأله انتخابات غزنی در حالی صورت می‌گیرد که کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده حکومت مشکل ولایت غزنی را تا دو روز دیگر حل می‌کند.

IEC
عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات

عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات امروز چهارشنبه(23 جوزا) در یک نشست خبری در کابل گفت: مشکل انتخابات غزنی دو دلیل داشت؛ اول دلیل سیاسی و دوم دلیل اداری. مشکل اداری انتخابات غزنی از سوی این کمیسیون حل شده، ولی مشکل سیاسی مربوط حکومت افغانستان است و نظر به معلوماتی که دارد، حکومت در دو روز آینده مشکل انتخابات غزنی را حل خواهد کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *