جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

کلید بن‌بست انتخابات غزنی به دست کیست؟ کمیسیون و ارگ ریاست جمهوری مشکلات را به گردن یک‌دیگر می‌اندازند!

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان امروز سه‌شنبه(22 جوزا) در مراکز شهرها و شهرستان‌ها پایان ‎یافت؛ اما ناظران انتخاباتی از بسته ماندن شمار زیادی از مرکزهای ثبت‌نام در شماری از ولایت‌ها ابراز نگرانی می‌کنند.

نگرانی‌ها از نبود امنیت و بسته ماندنِ شمار زیادی از مراکز ثبت‌نام در حالی ابراز می‌شود که هنوز هم در شهرستان‌های شماری از ولایت‌های افغانستان از جمله بدخشان و غزنی هیچ مرکز انتخاباتی تاکنون باز نشده ‌است.

نهادهای ناظر انتخاباتی تأکید دارند در کنار این‌که در هیچ یک از شهرستان‌های ولایت غزنی ثبت‌نام صورت نگرفته، گزارش‌هایی از ولایت بدخشان نیز دارند که به‌دلیل وضعیت جوی و سیلاب‌ها، در شماری از شهرستان‌های آن هنوز هیچ مرکزی برای ثبت‌نام آغاز به فعالیت نکرده است.

هرچند نهادهای ناظر انتخابات از کُندی روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان و کم‌رنگ بودن اشتراک‌کننده‌ها در این روند انتقاد می‌کند، اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز سه‌شنبه را آخرین مهلت ثبت‌نام رأی‌دهندگان در شهرها و شهرستان‌ها اعلام کرده است.

سید حفیظ‌الله هاشمی، یکی از کمیشنران این کمیسیون تأکید می‌کند که در جریان دو ماه روند ثبت‌نام، نزدیک به شش میلیون تن برای دادن رأی ثبت‌نام کرده‌اند.

آقای هاشمی می‌گوید که هرچند تقاضا‌ها برای تمدید این روند در بار سوم وجود دارد، اما به‌گفته وی، تمدید این پروسه می‌تواند بالای تقسیم اوقات انتخابات تأثیر منفی داشته باشد.

کمیسیون مستقل انتخابات در مرحله اول و دوم انتخابات تصمیم باز کردن ۷۳۵۰ مرکز را داشت، اما از آن جمله ۱۴۴۸ مرکز باز نشده و عامل آن‌هم ناامنی خوانده شده‌است.

عدم توانایی کمیسیون برای برگزاری انتخابات در غزنی

شماری از نهادهای انتخاباتی می‌گویند، «مطمین نیستند که کمیسیون مستقل انتخابات بتواند در ولایت غزنی انتخابات برگزار کند». این نهادها تأکید دارند که کمیسیون انتخابات هیچ استقلالیتی در تصمیم‎اش ندارد و در مورد غزنی نمی‌تواند تصمیمی بگیرند.

hashimi2
سید حفیظ‌الله هاشمی، یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

رحمت‌الله صالحی، مسئول بخش انتخابات بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ افغانستان(فیفا) به خبرنامه گفت: «با در نظرداشت شرایط فعلی و وضعیت کمیسیون انتخابات، ما مطمین نیستم که کمیسیون مستقل انتخابات بتواند مسأله غزنی را حل بتواند و در آن‌جا انتخابات برگزار کند، کمیسیون نیز بارها این را اعتراف کرده که موضع غزنی از توان آنان بالا است و ارگ باید در این مورد دست به اقدام شود.»

آقای صالحی تأکید می‎کند که اگر در غزنی انتخابات برگزار نشود، یک قشر بزرگی از مردم در این ولایت بر اساس ماده 33 قانون اساسی از حق قانونی‌شان محروم شده و  از لحاظ مردمی، مشروعیت انتخابات زیر سوال می‌رود.

از سویی ‌هم مسئولان بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا)، اعضای کمیسیون مستقل انتخابات را به عدم استقلالیت در تصامیم این کمیسیون متهم می‌کنند و تأکید دارند هر بار که این چالش با آن‌ها مطرح شده، آنان هیچ پاسخ مشخصی نداشته‌اند.

نعیم ایوب‌زاده، رییس تیفا به خبرنامه گفت: «مسأله غزنی ما را به شدت در بخش همه‌شمول و سراسری بودن انتخابات نگران کرده است. متأسفانه وقتی‌که با کمیسیون صحبت کردیم، آنان به عنوان نخبگان و مسئولان درجه اول کمیسیون انتخابات، هیچ استقلالیت تصمیم‌گیری در کار خود ندارند.»

با این حال شماری از نمایندگان غزنی در پارلمان نیز تأکید می‎کنند که بارها به خاطر این مشکل به کمیسیون انتخابات مراجعه کرده‌‌اند، اما این کمیسیون هیچ پاسخ قناعت‌بخشی برای آنان نداشته است.
محمد علی اخلاقی، یکی از نمایندگان غزنی در مجلس به خبرنامه گفت: «کمیسیون در برابر این مشکل عاجز است و همواره به ما گفته که این مشکل از توان و صلاحیت ما بالا است و بارها کمیشنران آن پذیرفته‌اند که این مشکل یک مسأله سیاسی است که باید توسط حکومت حل شود.»

این نماینده مردم تأکید می‌کند که آنان در مورد مسأله غزنی همیشه از حکومت خواسته‌اند که بر اساس قانون برخورد کند. به گفته‌ آقای اخلاقی، بر اساس قانون حکومت هرچه تلاش کند تا دو سال دیگر هم که وقت داده شود، شهرستان‌هایی که تحت تسلط طالبان است، از وجود طالبان پاک نخواهد شد. با این وجود از نگاه قانون حکومت هیچ توجیهی قانونی برای برگزار نشدن انتخابات در شهرستان‌های امن ولایت غزنی ندارد.

ارگ یا کمیسیون کدام مسوول اند؟

شماری از آگاهان بخش انتخاباتی کمیسیون انتخابات افغانستان را به ضعف رهبری متهم می‌کنند و تأکید دارند که این کمیسیون زمانی که توان باز کردن دفتر خود را در یک ولایت ندارد، پس چطور می‌توان انتظار برگزار کردن انتخابات را در سراسر افغانستان داشت؟!

مسئولان تیفا تأکید دارند که اعلامیه‌ علمای شیعه در چنین وضعیت امنیتی، زیاد واقع‌بینانه نیست
نعیم ایوب‌زاده، رییس تیفا

داوود علی نجفی، رییس پیشین دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات به خبرنامه گفت: «کمیسیونی که توان‌مندی این را ندارد که حتی یک دفتر ولایتی خویش را باز کند، پس چگونه می‌تواند پروسه انتخابات را رهبری کند؛ کمیسیون باید به مسئولین محلی غزنی هدایت بدهد که متاسفانه قابلیت انجام چنین کاری را ندارد.»

از سویی ‌‌هم مقام‌های تیفا تأکید دارند که مشکلات در کمیسیون به حدی بالا است که اعضای این کمیسیون به ‌برخوردهای قومی و سلیقه‌یی در داخل کمیسیون مواجه‌اند که این یک ضعف آشکار کمیسیون را برملا می‌کند.

نعیم ایوب‌زاده، رییس این نهاد به خبرنامه گفت: «متأسفانه با چنین وضعیت کمیسیون، ما شدیدا نگران هستیم که ولایتی مانند غزنی که نفوس و واجدان شرایط انتخابات بشتری دارد، از انتخابات محروم شود.»

آقای ایوب‌زاده تأکید دارد که اگر وضعیت به همین‌گونه پیش برود، آنان نگران یک بحران بزرگ انتخاباتی در افغانستان خواهند بود، چون مردم غزنی آن‌وقت آرام نخواهند نشست.

وی تصریح کرد: «ما نگران نبود اراده راسخ حکومت به خصوص ارگ ریاست جمهوری افغانستان هستیم. اگر به این نگرانی‌ها توجه نشود، رفتن به طرف انتخابات خیلی مشکل خواهد بود.»
با این وجود، مسئولان کمیسیون انتخابات تاکید دارند که بخشی از چالش‌های انتخاباتی غزنی به ‌شمول مشکلات ساختار انتخاباتی که مربوط به آنان می‌شد، از سوی این کمیسیون حل گردیده، اما چالش‌هایی که از صلاحیت آنان بیرون است را با ارگ ریاست جمهوری شریک کرده‌اند.
حفیظ‌الله هاشمی، عضو کمیسیون انتخابات به خبرنامه تأکید کرد: «ما این مشکلات را با ارگ ریاست جمهوری شریک کرده‌ایم، ما امیدوار هستیم که حکومت هرچه زودتر این مشکلات را حل کند. به محضی که این مشکلات از سوی حکومت حل گردد، ما همان لحظه روند ثبت‌نام را در ولسوالی‌ها آغاز می‌کنیم.»

اما مقام‌های ارگ ریاست جمهوری افغانستان تأکید دارند که آنان در کار کمیسیون دخالت ندارد و مشکلات غزنی نیز مربوط به کمیسیون است که باید توسط آنان حل گردد.
شاه‌حسین مرتضوی، یکی از سخنگویان ارگ ریاست جمهوری به خبرنامه گفت: «مشکلات غزنی مربوط به کمیسیون انتخابات می‌شود که شما باید با آن‌ها حرف بزنید، و مسأله امنیت حوزه‌های انتخاباتی مربوط به حکومت است که شما باید با وزارت داخله در این مورد صحبت کنید.»

امیدواری‌ها بر حل شدن چالش غزنی تا چند روز دیگر

با همه این موارد، منابع محلی در ولایت غزنی تأکید دارند که ارگ ریاست جمهوری افغانستان حاضر شده با 8 تن از معترضان غزنی وارد گفت‌و‌گو شود و ارگ وعده داده چالش غزنی تا پیش از عید سعید فطر حل خواهد شد.

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی
عارف نوری، سخنگوی والی غزنی

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی به خبرنامه گفت: «مشکلات انتخابات غزنی در حال حل شدن است، امروز مشکل عدم رهبری دفتر کمیسیون انتخابات در غزنی نیز حل گردید و رییس این دفتر به‌صورت رسمی معرفی شد. صحبت‌هایی که ما با معترضان داشته‌ایم، قرار شده که ارگ ریاست جمهوری 8 تن از معترضان را به کابل بخواهد. ما امیدوار هستیم پیش از عید مشکلات انتخاباتی غزنی حل شده و دروازه کمیسیون به‌روی شهروندان این ولایت باز گردد.»

پیش از این نیز مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات به خبرنامه تأیید کرده بودند که گفت‌وگوها در مورد حل بحران انتخاباتی غزنی با «رده‌های بالای حکومت» آغاز گردیده است. آنان ابراز امیدواری کرده بودند که این چالش حال خواهد شد.

بر بنیاد آمار روزانه‌ کمیسیون انتخابات، از آغاز رَوند ثبت‌نام رأی‌دهندگان در سراسر کشور، تاکنون شش میلیون‌ و ۱۶۴ هزار شهروند واجد شرایط رأی‌دهی، تذکره‌های‌شان‌ را ثبت کرده‌اند، اما این آمار در ولایت غزنی نزدیک به 45 هزار تن است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان