جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

هم‌زمان با ختم مرحله دوم انتخاباتی؛ ثبت‌نام بیش از 5میلیون رای‌دهنده و رنگ قرمز غزنی در میان 34 ولایت

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

در آستانه ختم مرحله دوم انتخابات در افغانستان، کمیسیون مستقل انتخابات این کشور اعلام کرده که تاکنون بیش‌از پنج میلیون ‌و663 هزار تن در سراسر این کشور برای اشتراک در انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

بر اساس آمارهای این کمیسیون، حدود نزدیک به 32 درصد ثبت‌نام‌کنندگان را زنان تشکیل می‌دهد. آمارهای این کمیسیون نشان می‌دهد که هنوز هم بیش‌ از ۵۰ درصد ثبت‌نام‌کننده‌ها در ولایت‌های بامیان، دایکندی و جوزجان، زنان هستند، اما در برخی دیگر از ولایت‌ها به‌ویژه زابل و ارزگان، این رقم به یک درصد هم نمی‌رسد.

بر اساس تقسیم اوقات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان از 25 حمل تا 22 جوزا می‌باشد که دو روز بیشتر به اتمام این مرحله وقت نمانده است.
با این حال آمارهای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نشان می‌دهد که تاکنون حدود 9هزار و 555 تن برای احراز کرسی‌های پارلمانی و شهرستان‌ها اقدام کرده‌اند؛ از این جمله حدود 8هزار و 256 تن آنان برای نامزدی در کرسی‌های پارلمانی و شورای شهرستان‌ها فورم ثبت‌نام دریافت کرده‌ و حدود 1هزار 299 تن بعد از گرفتن فورم، رسما به عنوان نامزد انتخاباتی ثبت‌نام نموده‌اند.

از مجموع 9هزار و 555 تنی ‌که برای نامزد شدن در پارلمان و شورای شهرستان‌ها اقدام کرده‌اند، حدود 781 تن آنان را زنان تشکیل می‌دهد. از این میان 657 زن تنها فورم ثبت‌نام برای نامزدی در پارلمان و یا شورای شهرستان‌ها را دریافت کرده و 124 زن بعد از گرفتن فورم و تکمیل آن، نام‌شان را به عنوان نامزد در کمیسیون انتخابات ثبت کرده‌اند.

 غزنی با رنگ قرمز

در برگه آمار ثبت‌نام نامزدان انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها از ولایت‌های مختلف افغانستان، نام ولایت غزنی با رنگ قرمز نوشته و همه‌ی آمارها صفر است.

 آمار کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که ۷.۵ درصد قربانیان، زن، ۱۷.۹ درصد کودک و ۶۴ درصد، مرد بوده است
بر اساس تقسیم اوقات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان از 25 حمل تا 22 جوزا می‌باشد که دو روز بیشتر به اتمام این مرحله وقت نمانده است

بر اساس آمارهای کمیسیون مستقل انتخابات، تاکنون در این ولایت هیچ شخصی نتوانسته برای نامزد شدن در پارلمان یا شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کند.

مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت غزنی تأکید دارند که به‌دلیل بسته‌بودن دفتر این کمیسیون، تاکنون هیچ شخصی نتوانسته خود را برأی احراز کرسی‌های پارلمانی و شورای شهرستان‌ها، ثبت‌نام کند.

بر اساس آمارهای این کمیسیون، تاکنون در ولایت غزنی حدود 42هزار و 463 تن برای رأی‌دهی ثبت‌نام کرده‌اند که این ثبت‌نام تنها در مرکز این ولایت صورت گرفته و مراکز ثبت‌نام در همه‌ شهرستان‌های آن به‌دلیل انتقال نیافتن مواد انتخاباتی، تعطیل است.

از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان غزنی، حدود 25هزار و 888 تن آن را مردان و حدود 15هزار و 620 تن دیگر را زنان تشکیل می‌دهد. در ولایت غزنی تاکنون حدود 876 کوچی و 79 تن از اهل هنود و سکه نیز برای رأی‌دهی ثبت‌نام کرده‌اند.

با این حال کریم جمال، رییس عملیاتی دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در غزنی به خبرنامه گفت: «کمیسیون انتخابات زمانی می‌تواند ثبت‌نام اشخاص را برأی کرسی‌های پارلمانی و شورای ولسوالی آغاز کند که حداقل ۵۰ درصد از واجدان شرأیط رأی‌دهی ثبت‌نام کرده باشند؛ در حالی که ما در هیچ ولسوالی غزنی نتوانسته‌ایم موادهای انتخاباتی را انتقال دهیم و مراکز ثبت‌نام را باز کنیم. در خود مرکز ولایت نیز برخی از مراکز ما به‌دلیل کم‌بود مواد انتخاباتی تعطیل است».

به گفته‌ آقای جمال، روزانه تا ۲ مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی در شهر غزنی به‌دلیل بسته‌بودن دروازه کمیسیون در این ولایت و تمام‌شدن مواد اساسی انتخاباتی بسته می‌شود و آنان از آغاز روند ثبت‌نام تاکنون، حتی نتوانسته‌اند «یک قلم» مواد انتخاباتی را از دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در غزنی بیرون بیاورند.

مقام‌های کمیسیون انتخابات در ولایت غزنی می‌گویند که تاکنون ۶ مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی به‌شمول ۴مرکز رأی‌دهی زنانه در مرکز این ولایت به‌دلیل نبود مواد انتخاباتی تعطیل شده است.

تأکید مجلس برای ختم بحران انتخاباتی غزنی

عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان امروز شنبه (۱۹جوزا ۱۳۹۷) بسته بودن دفتر کمیسیون در غزنی را چالش جدی عنوان کرد و افزود، این حق مردم این ولایت است که در انتخابات شرکت کنند.

عبدالروف ابراهیمی، ریس مجلس نمایندگان افغانستان
عبدالروف ابراهیمی، ریس مجلس نمایندگان افغانستان

وی از حکومت و کمیسیون انتخابات خواست که هرچه زودتر در تفاهم با یک دیگر دروازه دفتر کمیسیون را در غزنی باز نمایند.

رییس مجلس نمایندگان هم چنین علاوه کرد که همانند سایر ولایت‌ها و شهرستان‌ها، پس از بازشدن دفتر کمیسیون در غزنی، به این ولایت نیز فرصت کافی برای ثبت‌نام رأی‌دهندگان در نظر گرفته شود.

در این راستا، علی اکبر قاسمی، نماینده ولایت غزنی حکومت را در بسته بودن دفتر کمیسیون انتخابات در این ولایت دخیل دانست. به گفته وی، بیش از یک ماه است که دروازه دفتر کمیسیون در ولایت غزنی بسته است و حکومت در این راستا دست دارد.

محمد علی اخلاقی، یکی دیگر از نمایندگان ولایت غزنی نیز خواستار باز شدن هرچه زودتر دروازه دفتر کمیسیون انتخابات در این ولایت شد.

غلام حسین ناصری، نماینده ولایت میدان وردک نیز گفت: اگر انتخابات در ولایت غزنی دایر نشود، بحران بزرگی خلق خواهد شد. وی افزود، افرادیکی سناریوی انتخابات غزنی را طرح کرده‌اند، متوجه باشند که مردم از حق خود دفاع می‌کنند و حکومت نیز باید متوجه پی‌آمد بسته بودن دفتر کمیسیون در این ولایت باشد.

گفت‌وگوی کمیسیون با حکومت

شورای ولایتی غزنی تأکید دارد که چند تن محدود نمی‌تواند یک پروسه کلان ملی را به گروگان بگیرد، بلکه حکومت باید در این مورد اقدام کند و غزنی نباید به خاطر اعتراض چند تن، از انتخابات محروم شود.

شورای ولایتی ولایت غزنی با انتفاد از حکومت افغانستان، می‌گوید که حکومت هیچ دلیلی برای برگزار نشدن انتخابات در مناطق امن غزنی ندارد. آنان می‌گویند که حکومت در حال حاضر به‌دلیل ناامن بودن برخی شهرستان‌ها، می‌خواهد حق سیاسی و حق رأی مناطق امن را نیز از آنان بگیرد که «این به هیچ منطقی جور در نمی‌آید.»
آن‌ها تصریح می‌کنند، خواست معترضان این است که بدون برگزار شدن انتخابات در مناطق‌شان، نماینده خود را در پارلمان داشته باشند.

از سویی هم معترضان می‌‎گویند، چند معترض که در خیمه حضور دارند، نماینده 14 شهرستان غزنی اند که از حکومت عدالت می‌خواهند.

hashimi2
حفیظ هاشمی، یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات

عبدالباری شلگری، یکی از معترضان به خبرنامه گفت: «خواست اصلی ما این است که این 14 ولسوالی باید نمایندگان خود را در پارلمان داشته باشند، حالا باید حکومت برایش راه‌حل بسازد که چگونه زمینه این را مساعد می‌کند که ما نمایندگان خود را در پارلمان کشور روان کنیم. تا زمانی که خواست‌های ما برآورده نشود، به هیچ کسی اجازه نخواهیم داد دروازه کمیسیون را در ولایت غزنی باز کنند.»

با این حال شورای علمای غزنی نیز به حکومت هشدار داده  که اگر حکومت در بحران انتخاباتی غزنی غفلت کند، نزاع کلانی میان اقوام ساکن این ولایت رخ خواهد داد.

با این حال حفیظ هاشمی، یکی از کمیشنران کمیسیون انتخابات به‌خبرنامه می‌گویند که در مورد چالش انتخاباتی غزنی با «رده‌های بالای حکومت» صحبت‌ها جریان دارد و آنان امیدوار اند این چالش به‌زودی حل شده و معترضان دروازه دفتر ولایتی این کمیسیون را باز کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان