جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

نگرانی‌های امروز مجلس نمایندگان پیرامون انتخابات؛ مردم غزنی حق دارند در انتخابات شرکت کنند

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مجلس نمایندگان در واکنش به بسته بودن دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در ولایت غزنی می‌گوید، «این حق شهروندان غزنی است که در پروسه ملی شرکت کنند و هرچه زودتر دروازه کمیسیون در این ولایت نیز باز شود». در این راستا شماری دیگر از نمایندگان نیز پیرامون انتخابات پارلمانی پیشرو ابراز نگرانی کردند.

غزنی

عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان امروز شنبه(۱۹جوزا) بسته بودن دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در ولایت غزنی را چالش جدی عنوان کرد و افزود، این حق مردم این ولایت است که در انتخابات شرکت کنند.

وی از حکومت و کمیسیون انتخابات خواست که هرچه زودتر در تفاهم با یک‌دیگر دروازه دفتر این کمیسیون را در غزنی باز نمایند.

آقای ابراهیمی هم‌چنین علاوه کرد که همانند سایر ولایت‌ها و شهرستان‌ها، پس از بازشدن دفتر کمیسیون انتخابات در غزنی، به این ولایت نیز فرصت کافی برای ثبت‌نام رأی‌دهندگان در نظر گرفته شود.

در این راستا، علی اکبر قاسمی، نماینده ولایت غزنی حکومت را در بسته ماندن دفتر کمیسیون انتخابات در این ولایت دخیل دانست. به گفته وی، بیش از یک ماه است که دروازه دفتر کمیسیون در ولایت غزنی بسته است و حکومت در این زمینه دست دارد.

آقای قاسمی با لحن کنایه‌آمیز اظهار داشت: «شاید جرم مردم غزنی این باشد که آن‌ها در فعالیت‌های ترویستی شرکت نکرده و همواره از دولت حمایت و در پروسه‌های ملی به صورت گسترده اشتراک کرده‌اند؛ از همین‌رو دولت می‌خواهد که مردم این ولایت را از پروسه ملی محروم کند».

عبدالروف ابراهیمی، ریس مجلس نمایندگان افغانستان
عبدالروف ابراهیمی، ریس مجلس نمایندگان افغانستان

محمد علی اخلاقی، یکی دیگر از نمایندگان ولایت غزنی نیز خواستار باز شدن هرچه زودتر دروازه دفتر کمیسیون انتخابات در این ولایت شد.

به گفته اخلاقی: «کمیسیون هرچه زودتر دوازده دفترش را در غزنی باز کند و هم چنین فرصت کافی نیز برای ثبت‌نام رأی‌دهندگان داده شود».

وی علاوه کرد، در غیر این صورت به هیچ عنوان تنها باز شدن دفتر برای مردم کافی نخواهد بود و رأی‌دهندگان نمی‌توانند تنها در یک زمان محدود چندروزه ثبت‌نام کنند.

غلام حسین ناصری، نماینده ولایت میدان وردک نیز گفت: «اگر انتخابات در این ولایت دایر نشود، بحران بزرگی خلق خواهد شد. افرادی کی سناریوی انتخابات غزنی را طرح کرده‌اند، متوجه باشند که مردم از حق خود دفاع می‌کنند و حکومت نیز باید متوجه پی‌آمد بسته بودن دفتر کمیسیون در این ولایت باشد».

کابل

در پایتخت هم نمایندگان پیرامون انتخابات پارلمانی پیش‌رو از اشتراک کم‌رنگ شهروندان در برخی از مناطق کابل خبر دادند. به گفته شماری از نمایندگان، شهروندان غرب کابل هنوز پس از رویداد خونین مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان، از رفتن به مراکز ثبت‌نام خودداری می‌کنند و نگران امنیت جان‌شان هستند.

هاشم مهدوی، نماینده کابل در مجلس می‌گوید، از یک نیم میلیون ثبت‌نام رأی‌دهنده در کابل، تنها ۷۸ هزار نفر از غرب کابل، از ناحیه‌یی که ۳ میلیون نفر جمعیت دارد، ثبت‌نام کرده‌اند. به گفته وی، دولت پس از حادثه خونین غرب کابل، اقدام جدی در راستای تأمین امنیت رأی‌دهندگان انجام نداده است.

غلام حسین ناصری نیز می‌گوید، حتی کمیسیونی که از سوی مجلس برای بررسی این حادثه توظیف شده بود نیز هنوز اقدامی نکرده است.

به گفته این نماینده مجلس، کمیسیون انتخابات پس از حمله خونین مراکزش را یک ماه دیرتر باز نمود که مردم فرصت ثبت‌نام را از دست دادند.

وی از کمیسیون انتخابات خواهان فرصت یک ماه دیگر شد تا رأی‌دهندگان زمان کافی برای اشتراک داشته باشند.

نمایندگان در حالی از کمیسیون انتخابات خواهان تمدید زمان ثبت‌نام رأی‌دهندگان شدند که امروز کمیسیون فرصت زمانی چهار روز دیگر را یعنی تا ۲۵ جوزا و هم‌چنین ۵ سرطان را برای ثبت‌نام رأی‌دهندگان در شهرستان‌ها در نظر گرفته است.

Hussain Nasiri
غلام حسین ناصری، نماینده ولایت میدان وردک

تذکره و برچسب

در دیگر بحث آزاد امروز نمایندگان مجلس، شماری از نمایندگان از توزیع تذکره برای رأی‌دهندگان و برچسب‌ها ابراز نگرانی کردند.

به گفته وژمه صافی، نماینده ولایت کنر، برخی افراد با یک نام ۱۰ تذکره دریافت می‌کند. او این عمل را خیانت ملی عنوان کرد و افزود، برای انتخابات عادلانه باید توزیع تذکره‌ها جدی گرفته شود.

داود کلکانی، نماینده کابل نیز توزیع تذکره‌های ناشفاف را نگران‌کننده دانست و افزود، در حال حاضر تذکره به سادگی برای رأی‌دهندگان صادر می‌شود و این بعد از انتخابات، چالش‌های حقوقی و مادی دیگری برای مردم خلق می‌کند.

در این راستا، عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان از کمیسیون انتخابات و اداره ثبت احوال خواست که با در نظر داشت شفافیت، در توزیع تذکره برای رأی‌دهندگان اقدام کند. رییس مجلس گفت انتخابات یک پروسه ملی است و با مشارکت شفاف مردم مشروعیت می‌یابد و نباید این پروسه ملی زیر سؤال رود.

از سویی نیز، هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری که امروز شنبه(19 جوزا) در یک نشست خبری در کابل سخن می‌گفت، توزیع بی‌رویه و غیرشفاف توزیع تذکره به رأی‌دهندگان را رد کرد و آن‌را شایعه‌پراکنی از سوی دشمنان دانست. وی علاوه کرد در حال حاضر حدود ۵میلیون رأی‌دهنده ثبت‌نام کرده است.

مهندسی کردن انتخابات

شماری دیگر از نمایندگان نیز در نشست امروز مجلس حکومت را به مهندسی انتخابات متهم می‌کنند.

جعفر مهدوی، نماینده کابل در مجلس می‌گوید، ریاست امنیت ملی قصد دارد انتخابات پارلمانی پیش رو را مهندسی کند. به گفته وی، اگر این کار صورت گیرد، انتخابات بحرانی و فاجعه‌آمیز می‌شود.

دکتر جعفر مهدوی، نماینده‌ی مردم کابل در پارلمان افغانستان
دکتر جعفر مهدوی، نماینده‌ی مردم کابل در پارلمان افغانستان

عدم اراده برگزاری انتخابات

فکوری بهشتی، نماینده ولایت بامیان نیز می‌گوید، کمیسیون انتخابات هیچ‌گونه آمادگی برای برگزاری انتخابات ندارد و درکارهایش سستی می‌کند.

به گفته این نماینده مجلس، کشورهای کمک‌کننده علاقه چندانی به برگزاری انتخابات ندارند و از نظر آن‌ها مدریت سالم در کمیسیون انتخابات دیده نمی‌شود.

وی علاوه کرد، این چالش‌ها باید حل شود؛ در غیر آن صورت، انتخابات پارلمانی پیش‌رو نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان