اتهامات تازه به حکومت وحدت ملی؛ مهندسی انتخابات و دخالت رییس جمهور در کار کمیسیون انتخابات

توسطمانی مشکین‌قلم

خرداد ۱۴, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

بسیاری از نمایندگان مجلس افغانستان انتخابات پارلمانی پیش رو را تلقب آمیز می‌دانند. به گفته این نمایندگان، حکومت در پی پرونده سازی است تا انتخابات را مهندسی کند.

نمایندگان در حالی نسبت به انتخابات ابراز نگرانی می‌کنند، که سه ماه بیشتر به برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها نمانده است.

امروز دو شنبه (14جوزا) در بحث آزاد مجلس، عارف رحمانی نماینده ولایت غزنی حکومت را به مهندسی انتخابات متهم کرد و افزود، حکومت در پی پرونده سازی است تا انتخابات پارلمانی را به نفع خود رقم زند. آقای رحمانی به بسته بودن دفتر کمیسیون در ولایت غزنی هم اشاره کرد و افزود، حکومت انتخابات را در این ولایت از روند قانونی به روند سیاسی تبدیل کرده است.

در همین حال جعفر مهدوی، نماینده ولایت کابل نیز می‌گوید، با وضعیتی که در کمیسیون انتخابات جریان دارد، آمادگی برای 5 درصد انتخابات شفاف هم دیده نمی‌شود. به گفته آقای مهدوی، اگر انتخابات پارلمانی نیز مانند انتخابات ریاست جمهوری گذشته با تلقب گسترده دایر شود، سقوط نظام قطعی خواهد بود.

از سوی نیز شماری از نمایندگان رییس جمهوری به دخالت در امور انتخابات متهم می‌کنند.

محمد عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان
محمد عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان

هاشم مهدوی نماینده کابل می‌گوید، رییس جمهوری در امورد انتخابات با معرفی کمیشنران ولایتی کمیسیون آشکارا دخالت می‌کند.

عبدالرحیم ایوبی، نماینده قندهار هم انتخابات پیش رو را تقلب آمیز می داند و می گوید که، تا بحال هیچ یک از عمل کرد های کمیسیون قانونی نبوده است و رییس جمهوری نیز در امور آن دخالت می‌کند.

در همین راستا، غلام حسین ناصری، نماینده میدان وردک هم، رییس جمهور را به دخالت در امورد انتخاباتی متهم می‌کند. به گفته این نماینده مجلس، حکومت اگر ریگ درکفش ندارد، چرا در وازه کمیسیون در ولایت غزنی را بسته نگاه داشته است؟ آقای ناصری می‌افزاید، 12 نفر در جلو دروازه کمیسیون در غزنی خیمه زده است که حکومت از آنها حمایت می‌کند. در صورتی که به گفته وی هزاران نفر برای عدالت خواهی در ده مزنگ تجمع کرده بودند که حکومت نتوانست امنیت شان را تامید کند و صدها نفر جان شان را از دست دادند. به گفته آقای ناصری، این عمل کردها نشان می‌دهد که حکومت ریگ در کفش دارد.

در مورد چالش غزنی، چندی پیش یک منبع در کمیسیون انتخابات به خبرنامه گفته بود، که ارگ نمی‌خواهد مشکل انتخاباتی ولایت غزنی حل شود.

Abdulrahim ayoubi
عبدالرحیم ایوبی، نماینده قندهار در مجلس نمایندگان افغانستان

از سوی نیز این نمایندگان در مورد، استکر( برچسب) و تذکره‌های تقلبی هم ابراز نگرانی کردند.

بتازگی، کمیسیون انتخابات از چاپ 18 میلیون استکر(برچسب) خبرداده است و نمایندگان چاپ به این پیمانه برچسب را زمینه برای تقلب انتخاباتی می‌دانند. کمیسیون همچنین گفته است برای مشارکت واجدین شرایط انتخاباتی تنها 7 میلیون رای دهنده وجود دارد و 18 میلیون برجسب از باب احتیاط چاپ کرده است.

غلام حسین ناصری نماینده مجلس می‌گوید، این خود زمینه برای دخالت زورمندان و حلقات ارگ در انتخابات را فراهم می‌کند و آنها براحتی می‌توانند دست به تقلب بزنند.

Fefa
فیفا، یا بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان نیز در واکنش گفته است، چاپ 18 میلیون استکر زمینه تلقب گسترده را فراهم می‌کند

فیفا، یا بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان نیز در واکنش گفته است، چاپ 18 میلیون استکر زمینه تلقب گسترده را فراهم می‌کند.

باز هم در مجلس، شکریه پیکان، نماینده ولایت قندز می‌گوید، استکر( برچسب) تاحدودی می‌توانست از تقلب جلوگیری کند اما حالا خود وسیله‌ی برای تقلب انتخاباتی شده است. به گفته این نماینده مجلس، “دزدان ماهر با امکانات که در دست دارند براحتی می‌توانند تقلب کنند.”

زلمی مجددی نماینده ولایت بدخشان در مجلس هم می‌گوید، از همین حالا تلقب در انتخابات پیش رو براه انداخته شده است. به گفته این نماینده مجلس، “شماری از افراد، از پاکستان تذکره‌های جعلی را وارد افغانستان می‌کنند و به آنها استکر می‌زنند.”

در راستای تذکره‌های تقلبی، نماینده ولایت جوزجان هم می‌گوید، توزیع تذکره با چالش همراه است و ترویستان به راحتی می‌توانند از این روند سو استفاده کنند. به گفته محمد هاشم اورتاق، توزیع تذکره یک روند ملی است و نباید از آن سوء استفاده شود. این نماینده مجلس می‌گوید، در شماری از محلات توزیع تذکره با روند قانونی همراه است و برای عده‌ی هم به صورت غیر قانونی صادر می‌شود.

جعفرمهدی نماینده کابل هم می‌گوید، افرادی با 50 یا 100 تذکره برای فروش به نامزدان پارلمانی مراجعه می کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *