استجواب وزیر مخابرات افغانستان؛ عواید مخابراتی در حساب دولت می‌رود یا افراد خاص؟

توسطمانی مشکین‌قلم

خرداد ۱۴, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

نمایندگان مجلس می‌گویند، از 10 درصد عواید مالیاتی تنها 2 درصد به جیب دولت و 8 در صد به حساب شخصی ریخته می‌شود. اما وزیر مخابرات افغانستان می‌گوید تمامی عواید به حساب دولت جمع آوری می‌شود.

با وجودی  این که مجلس قانون جمع آوری 10 درصد مالیات بر مشترکین مخابراتی را لغو کرده است، امروز ( دوشنبه 14 جوزا) وزیرمخابرات و تکنالوژی را در این راستا استجواب کرده بود.

در این نشست مرداد نجرابی، منشی مجلس با انتقاد از شفاف نبودن جمع آوری عواید مخابراتی گفت، سالانه حدود 18 میلیون از مشترکین مخابراتی مالیه بدست می‌آید اما حکومت این آمار را حدود دو میلیون در سال اعلام می‌کند. به گفته منشی مجلس، حدود 24 میلیون سمکارت در نزد شهروندان وجود دارد.

ذکیه سنگین، نماینده ولایت پروان می‌گوید، از 10 درصد مالیات مخابراتی تنها 2 درصد آن به حساب دولت وارز می شود و 8 درصد دیگر به حساب شخصی که سه نفر در آن شریک هستند ریخته می‌شود. به گفته این نماینده مجلس، هیچگونه سیستیم نظارتی شفاف از جمع آوری این عواید وجود ندارد.

پیش از این نیز مجلس افغانستان رسما از پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است
نمایندگان مجلس می‌گویند، از 10 درصد عواید مالیاتی تنها 2 درصد به جیب دولت و 8 در صد به حساب شخصی ریخته می‌شود

اما شهزاد آریوبی، وزیر مخابرات می‌گوید، عواید که جمع آوری می‌شود تنها از سیم کارت‌های راجستر شده است و عواید جمع آوری شده نیز به صورت شفاف به حساب دولت در پشتنی بانک وارز می‌شود.

گرچند آقای آریوبی به ارقام سیم کارت‌های راجستر شده اشاره نکرد اما گفت که بدون توزیع شناسنامه‌های برقی، راجستر تمامی سیم کارت‌ها به صورت شفاف وجود ندارد.

وزیر مخابرات، نبود سیستم شفاف را تایید کرد و افزود، “ابتدا باید این سیستم را ایجاد می‌کردند بعد از مردم مالیه جمع آوری می‌شد و در حال حاضر ماهم از این روند راضی نیستیم.”

هاشم مهدوی، نماینده کابل گفت، “شرکت‌های مخابراتی زنگ چور را زده اند و از سیم کارت‌های راجستر ناشده هم سواستفاده‌های جرمی جنایی و تروریستی می‌شود.” به گفته این نماینده مجلس، وزارت مخابرات براساس کدام قانون 10 درصد مالیات را از مردم جمع آوری می‌کند و این دزدی به در روز روشن از جیب مردم است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *