جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

پس از انفجار مرگ‌بار چهارراهی زنبق؛ 23 حمله و بیش از 1700 قربانی در یک سال گذشته کابل

خواندن 14 دقیقه
1
(1)

یک سال از انفجار خونین چهارراهی زنبق کابل گذشت. حمله‌ انتحاری چهارراهی زنبق ۳۱می سال گذشته‌ میلادی اتفاق افتاد. این رویداد حدود ۹۰ کشته و بیش از ۳۸۰ زخمی بر جای گذاشت. قربانیان این انفجار همگی غیرنظامیانی بودند و زنان و کودکان را نیز شامل می‌شدند.

این انفجار حوالی ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح روز پنجم رمضان در منطقه دیپلماتیک و به ‌شدت محافظت‌شده‌ در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری افغانستان رخ داد. شدت این انفجار به حدی قوی بود که صدای آن در مناطق مختلف شهر کابل شنیده شد.

در این رویداد مواد انفجاری در یک تانکر بزرگ آب‌رسانی جاسازی شده بود. نیروهای حمایت قاطع با انتشار اعلامیه‌یی گفتند که این انفجار زمانی صورت گرفت که نیروهای پولیس افغان از ورود این تانکر بزرگ مملو از مواد انفجاری به «منطقه سبز» جلوگیری کردند. در نزدیکی محل انفجار، سفارت‌خانه‌ها و هم‌چنین برخی پایگاه‌ها و مراکز نظامی نیروهای خارجی قرار دارد.

وزارت خارجه آلمان نیز تأیید کرده که در نتیجه این انفجار، برخی از کارمندان سفارت این کشور زخمی و کشته شدند. آلمان بعد از آن انفجار، سفارتش را در کابل بست و با گذشت یک‌سال، تاهنوز سفارت این کشور به‌صورت رسمی در کابل گشایش نیافته است.

طرح جدید امنیتی در کابل

مقام‌های حکومت افغانستان پس از این رویداد از طرح جدید امنیتی شهر کابل خبر دادند. آنان تأکید کردند که براساس این طرح، چهار دروازه ورودی شهر کابل با دروازه‌های اسکنر‌دار مجهز شدند تا وسایطی که مواد منفجره را انتقال می‌دهند، شناسایی شوند. آنان به شهروندان کابل اطمینان دادند که با برنامه امنیتی که طرح‌ریزی کرده‌اند، از حملات انتحاری و انفجاری به ‌شکل گسترده‌یی جلوگیری خواهد شد.

Germany-embassy-after-31-may-kabl-blast
وزارت خارجه آلمان تأیید کرده که در نتیجه این انفجار، برخی از کارمندان سفارت این کشور زخمی و کشته شدند

 بر اساس این طرح، ۲۶ پوسته امنیتی در اطراف محلات دیپلومات‌نشین کابل ایجاد شد. هم‌چنین قرار شد یک کندک ۵۰۰ نفره برای تأمین امنیت شهر کابل موظف شوند. طرح دیگر حکومت این بود که تمام وسایط کلان باربری از یک محل عبور و مرور کنند.

اما با وجود این برنامه‌ها و طرح‌های امنیتی که حکومت افغانستان از آن نام می‌برد، شهر کابل پس از رویداد ۳۱ می سال گذشته تاکنون شاهد ۲۳ حمله‌ انتحاری، پیچیده و هدف‌مند بوده که حدود ۵۴۰ کشته و ۱۲۲۷ زخمی برجای گذاشته است.

حملات انتحاری و پیچیده

یک، انفجار چهارراهی زنبق:‌ رویداد خونینی که حدود ۹۰ کشته و بیش از ۳۸۰ زخمی برجای گذاشت.

دو، انفجار در مراسم خاکسپاری سالم ایزیار: سوم جوزای سال گذشته‌ خورشیدی در مراسم خاک‌سپاری سالم ایزدیار، پسر علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنای افغانستان در بادام باغ کابل، سه انفجار پی‌هم صورت گرفت. در این انفجارها بیش از ۶ تن کشته و حدود ۸۷ تن دیگر زخم برداشتند.

suicide5
سوم جوزای سال گذشته‌ خورشیدی در مراسم خاک‌سپاری سالم ایزدیار، پسر علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنای افغانستان در بادام باغ کابل، سه انفجار پی‌هم صورت گرفت

سالم ایزدیار پسر ارشد محمدعلم ایزدیار، در جریان تظاهرات علیه حمله مرگ‌بار چهارراهی زنبق در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شده بود.

سه، حمله بر مسجد امام زمان در خیرخانه کابل: در اوایل ماه سنبله/ اگست سال جاری مهاجمان داعش بر مسجد امام زمان واقع در خیرخانه شهر کابل حمله پیجیده ای را انجام دادند. این ششمین حمله بر مساجد شیعان در سال ۲۰۱۷ میلادی بود که در آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

آمارهای متفاوت از رقم تلفات نمازگزاران در این مسجد منتشر شد. گزارش‌ها از محل رویداد می‌رساند که ۴۰ تن در این رویداد کشته شده و بیش از ۹۰ تن دیگر در این حمله زخم برداشته‌اند. هدف از این حمله راه‌اندازی جنگ فرقه‌یی و مذهبی در افغانستان خوانده شد؛ هرچند حکومت این کشور اعلام کرد تروریستان نمی‌توانند به هدف‌شان برسند.

چهار، حمله بر کاروان ناتو در شهرستان قره‌باغ:‌ در ماه اگست/اسد سال گذشته موتر حامل سربازان ناتو مستقر در افغانستان، در کابل هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت. در این حمله انتحاری که در شهرستان قره باغ کابل رخ داد، دست‌کم ۳ غیرنظامی و یک سرباز ناتو کشتهشده و ۵ سرباز دیگر ناتو و یک مترجم نیز مجروح گردیدند. دفتر فرماندهی ناتو گفته است: «این حمله زمانی روی داد که نیروهای مشترک ناتو و ارتش افغانستان در حال گشت‌زنی در منطقه بودند.»

پنج، حمله بر کاروان ناتو در سرک سیلو:‌ حوالی ساعت ۱۱:۰۰ روز دوم ماه میزان سال گذشته‌ خورشیدی یک مهاجم انتحاری کاروان نیروهای خارجی را در مربوطات حوزه پنجم شهر کابل هدف قرار داد.

وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که مهاجم انتحاری سوار بر یک موتر کرولای مملو از مواد انفجاری، خود را در نزدیکی کاروان نیروهای خارجی در منطقۀ افشار سیلو از مربوطات حوزه پنجم امنیتی شهر کابل منفجر ساخت. مقام‌های این وزارت تأکید دارند که در این حمله پنج فرد ملکی زخمی شد و به نیروهای ناتو ضرری نرسید، اما موترهای آنان تحریب شده است.

شش، حمله راکتی در میدان‌هوایی کابل: در 5 سنبله که برابر می شود با 27 ماه سپتامبر سال گذشته هم‌زمان با سفر دبیرکل ناتو و وزیر دفاع آمریکا به کابل، سه راکت در اطراف فرودگاه کابل اصابت کرد. این راکت‌ها روی چمن بخش نظامی در شرق فرودگاه اصابت کرده و در اثر آن یک زن کشته و ۱۱ غیرنظامی دیگر مجروح شدند.

هفت، انفجار ده‌افغانان: در انفجاری در منطقه ده‌افغانان کابل در ۱۳ اکتوبر سال گذشته‌ خورشیدی، دستکم ۳ غیرنظامی زخمی شدند. مقام‌های امنیتی کابل گفتند که این انفجار ناشی از یک بمب مقناطیسی بود که در یک موتر نوع کرولا کار گذاشته شده بود.

هشت، انفجار مسجد امام ‌زمان در غرب کابل: حمله انتحاری در مسجد امام زمان در منطقه دشت برچی کابل در ۲۸ ماه میزان سال گذشته خورشیدی/ ۲۱ اکتوبر سال گذشته‌ میلادی، جان ۵۶ تن را گرفت و دست‌کم ۵۵ نفر دیگر در این حمله زخمی شدند. گروه داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. در این رویداد فرد انتحاری در صف دوم و یا سوم بعد از امام جماعت، در زمان ادای نماز شام، بمب همراه خود را منفجر کرد.

نه، حمله پیچیده بر دانشگاه مارشال فهیم: در ۲۹ اکتوبر سال گذشته‌ میلادی حمله‌ گروهی از مهاجمین انتحاری در منطقه چهارراهی قنبر در ناحیه‌ پنجم شهر کابل رخ داد. وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که در این حمله گروهی در دانشگاه نظامی مارشال فهیم در غرب کابل، ۱۵ کارآموز نظامی کشته و ۴ نفر دیگر زخمی شدند. گروه طالبان مسئولیت این حمله را بر دوش گرفتند.

ده، انفجار وزیر اکبرخان:‌ در یک انفجار انتحاری در محله دیپلماتیک کابل در ۳۱ اکتوبر(۹ عقرب) سال گذشته‌ خورشیدی، دستکم ۵ نفر کشته و ۲۲ نفر دیگر زخمی شدند. این انفجار حوالی ساعت ۴ بعد از ظهر در یکی از جاده‌های منطقه وزیر اکبرخان در حالی صورت گرفت که کارمندان ادارت دولتی و خصوصی، در حال خروج از محل کارشان بودند. وزارت دفاع افغانستان گفته که هدف این حمله ریاست ارتباطات خارجی وزارت دفاع افغانستان بوده است.

یازده، حمله بر هواداران عطامحمد نور: در ماه نوامبر/ عقرب سال گذشته گروه داعش بر محفل گردهمایی هواداران عطامحمد نور، والی پیشین ولایت بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در شمال شهر کابل حمله کرد. حمله‌کننده انتحاری زمانی خود را منفجر کرد که هواداران حزب جمعیت اسلامی از هوتل محل برگزاری گردهمایی خارج می‌شدند. در این رویداد ۱۴ تن کشته شده و ۱۸ تن دیگر زخم برداشتند.

دوازده، حمله بر تلویزیون شمشاد: در ماه نوامبر/ عقرب دو مهاجم مسلح بر شبکه تلویزیونی خصوصی شمشاد در مربوطات حوزه هشتم امنیتی شهر کابل حمله کرده و با از بین بردن یک نگهبان این تلویزیون، وارد ساختمان آن شدند.

پولیس کابل گفت که در این حمله ۲ تن از محافظان این تلویزیون کشته و ۲۰ تن از کارمندانش زخمی شدند.

qanber5
در ۲۹ اکتوبر سال گذشته‌ میلادی حمله‌ گروهی از مهاجمین انتحاری در منطقه چهارراهی قنبر در ناحیه‌ پنجم شهر کابل رخ داد

سیزده، انفجار در نزدیکی ریاست امنیت ملی:‌ در ۲۵ دسامبر سال گذشته‌ میلادی یکی از سربازان نیروهای امنیتی پیش از رسیدن انتحارکننده به هدف، او را شناسایی کرده و با دست گرفت. این انفجار دست‌کم ۹ کشته و ۵ زخمی برجای گذاشت که زنان و ۲ کارمند امنیت ملی افغانستان نیز در میان کشته‌شدگان بودند. این حمله در نزدیکی ریاست امنیت ملی افغانستان رخ داد.

چهارده، انفجار در مرکز فرهنگی تبیان: در ۲۸ دسامبر سال گذشته‌ی میلادی چندین انفجار در منطقه قلعه ناظر شهر کابل، از مربوطات حوزه ششم پولیس کابل رخ داد و داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت. هدف این حمله مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان بود. خبرگزاری صدای افغان یا آوا نیز مربوط این دفتر بود که در جریان این حمله شدیدا آسیب دید.

بر اساس آمارهای وزارت صحت‌عامه افغانستان، دست‌کم ۴۱ نفر در این رویداد کشتهشده و ۸۴ نفر دیگر زخمی شدند. ۴ زن و ۲ کودک شامل کشته‌شده‌های این رویداد و ۸ زن شامل زخمیان بودند.

پانزده، انفجار چهارراهی صدارت با استفاده از آمبولانس:‌ در ماه جنوری سال جاری میلادی/ ماه دلو سال گذشته‌ خورشیدی، یک فرد مهاجم با یک آمبولانس خود را به چهارراهی صدارت رسانده و از پست اول بازرسی امنیتی، به بهانه این‌که بیماری در داخل آمبولانس دارد، عبور کرد. در بازرسی دوم، فرد مهاجم تشخیص داده می‌شود، اما راننده آمبولانس پیش این‌که ماموران پلیس بتوانند به او شلیک کنند، خود و آمبولانس بمب‌گذاری شده را منفجر کرد.

وزارت صحت افغانستان اعلام کرد که از این رویداد حدود ۹۵ کشته و ۱۵۸ زخمی به مراکز درمانی شهر کابل منتقل شدند.

شانزده، حمله بر هوتل اینترکنتیننتال: در ماه جنوری سال جاری میلادی ۶ مهاجم انتحاری وارد هوتل کانتیننتال کابل شد و حدود پانزده ساعت با نیروهای امنیتی افغانستان درگیر شدند. در این حمله ۲۲ تن به‌شمول ۱۴ شهروند خارجی جان باختند و حدود ۱۲ تن زخم برداشتند.

هفده، انفجار نافرجام شش درک: در ۲۴ فبروری ۲۰۱۸/ ۵ حوت ۱۳۹۶ حوالی ساعت ۸:۲۰ دقیقه صبح، حمله انتحاری در منطقه‌ شش درک شهر کابل رخ داد. این انفجار ناشی از یک حمله‌ انتحاری بود که حمله‌کننده با پای پیاده، جلیقه انفجاری همراه خود را در اولین پست بازرسی امنیتی در منطقه شش درک منفجر کرد.

مقام‌های امنیتی کابل تأکید کردند که احتمالا هدف این فرد انتحاری نهادهای امنیتی بوده، ولی در اولین پست بازرسی شناسایی شده و قبل از اقدام نیروهای امنیتی، جلیقه خود را منفجر کرده است. این رویداد ۲ کشته و ۷ زخمی برجای گذاشت.

هجده، انفجار کارته سخی در مراسم نوروز:  گروه داعش در آغاز سال جدید خورشیدی (نوروز سال جاری خورشیدی)/۲۱مارچ سال جاری میلادی، با حمله انتحاری بر یک تجمع مردم، فاجعه خونین دیگری را آفرید. در این حمله انتحاری ۳۳ غیرنظامی کشته و ۶۵ تن دیگر زخمی شدند. در این حمله، مهاجم انتحاری مواد انفجاری همراهش را در بین دسته‌هایی از مردم که می‌خواستند به سوی مراسم جشن نوروز به کارته سخی کابل بروند، منفجر ساخت.

نزده، انفجار بر یک مرکز توزیع تذکره در غرب کابل: نزدیک ساعت ۱۰ صبح روز یک‌شنبه (۲ ثور ۱۳۹۷)/۲۲ اپریل ۲۰۱۸ میلادی، حمله‌یی انتحاری در دروازه ورودی یک مرکز توزیع تذکره در منطقه مهتاب‌قلعه دشت برچی، واقع در حوزه ششم امنیتی شهر کابل صورت گرفت.

آماری که از این حمله‌ انتحاری از سوی نهادهای امنیتی افغانستان اعلام گردید، شامل ۶۹ کشته و ۱۲۰ زخمی می‌شود. اکثر قربانیان این رویداد را کسانی تشکیل می‌دهد که برای گرفتن تذکره، در این مرکز صف کشیده بودند. زنان و کودکان نیز شامل این قربانیان اند و داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته است.

kabul explosion
نزدیک ساعت ۱۰ صبح روز یک‌شنبه (۲ ثور ۱۳۹۷)/۲۲ اپریل ۲۰۱۸ میلادی، حمله‌یی انتحاری در دروازه ورودی یک مرکز توزیع تذکره در منطقه مهتاب‌قلعه دشت برچی

بیست، انفجارهای شش درک و قربانی بزرگ رسانه‌یی: حوالی ساعت ۸ صبح روز دوشنبه(۱۰ ثور سال جاری خورشیدی)/۳۰ اپریل ۲۰۱۸، شهروندان کابل بار دیگر شاهد حمله‌های خونین انتحاری بودند. این حملات درست در مکانی رخ داد که دفاتر ریاست امنیت ملی، فرماندهی ناتو و سفارت آمریکا در آن‌جا موقعیت دارد.

در این دو حمله انتحاری که در منطقه شش درک کابل رخ داد، دست‌کم ۲۶ نفر کشته و ۴۹ نفر زخمی شدند که ۴ سرباز پلیس و حدود ۹ خبرنگار و تصویربردار نیز در میان کشته‌شدگان هستند.

انفجار دومی این رویداد با فاصله‌ زمانی نیم ساعت از انفجار اول، در محلی رخ داد که خبرنگاران برای پوشش خبری تجمع کرده ‌بودند. آخرین آمارها از این رویداد نشان می‌دهد که در انفجار دومی، حدود ۹ خبرنگار و تصویربردار کشته‌شده و بیش از ۵ خبرنگار دیگر زخم برداشتند.

بیست و یک، حمله بر یک پاسگاه پولیس در غرب کابل:‌ منابع امنیتی در کابل تأیید کرده‌اند که در حمله افراد مسلح بر یک پاسگاه پولیس در حوزه سیزدهم شهر کابل، ۳ سرباز پولیس کشته شده‌اند.

بیست و دو، حمله بر حوزه سیزدهم امنیتی کابل: در نهم ماه می ۲۰۱۸/ ۱۹ثور ۱۳۹۷، گروه‌های مهاجم انتحاری هم‌زمان در دو نقطه‌ شهر کابل حملات پیچیده‌یی را راه‌اندازی کردند. ابتدا گروهی از مهاجمان انتحاری بر حوزه سیزدهم امنیتی شهر کابل در منطقه دشت برچی حمله کردند که یک تن از آن‌ها خودش را در دروازه ورودی این حوزه منفجر کرده و دو تن دیگرشان به درگیری با نیروهای امنیتی پرداختند.

هم‌زمان با این حمله، حمله دیگری در نزدیک حوزه دهم امنیتی در شهر نو کابل رخ داد که طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. در نزدیکی حوزه دهم شهرنو کابل شرکت شهیر که ویزای هند را برای شهروندان افغانستان صادر می‌کند، قرار دارد. مقام‌های امنیتی افغان تأکید کردند اگر افراد انتحاری به این محل می‌رسیدند، حدود ۳۰۰ نفر از مراجعین که در آنجا بودند، قربانی این حمله می‌شدند.

مقام‌های وزارت صحت افغانستان تأیید کردند که در این دو حمله در شهر کابل دست‌کم ۷ نفر کشته و ۱۷ نفر دیگر مجروح شدند.

بیست و سه، حمله بر وزارت داخله:‌ روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته (۹جواز)/ ۳۰ می گروهی از مهاجمان در اولین بازرسی پلیس در ورودی وزارت داخله، یک حمله انتحاری انجام دادند. سپس هفت حمله کننده که لباس نظامی به تن داشتند، تلاش کردند که به محوطه وزارت داخله برسند. به گفته مقام‌های وزارت داخله‌ افغانستان، این افراد با مقاومت نیروهای امنیتی، به‌ویژه واحد قرارگاه وزارت داخله افغانستان مواجه شدند و بعد نیروهای ویژه به کمک رسیدند.

بعد از یک ساعت درگیری تمام هفت مهاجم که قصد ورود به وزارت داخله افغانستان را داشتند، کشته شدند. به گفته‌ مقام‌های این وزارت، در انفجار انتحاری که در ورودی این ساختمان رخ‌داد، ۲ افسر پلیس و ۴ سرباز دیگر زخمی شده‌اند که وضعیت همه رضایت‌بخش است. قبلا گفته شده بود که یک سرباز پلیس کشته شده، ولی بعدا، این خبر تکذیب شد.

ضرورت تغییر بنیادی وضعیت امنیتی پایتخت

مقام‌ها در وزارت داخله تأکید دارند که وسایل نقلیه‌یی که این نیروها استفاده کردند، طوری بود که فکر می‌شد از نیروهای خارجی هستند. این مهاجمان با موترهای ضد گلوله به ورودی وزارت داخله آمده و بعد حمله آنان آغاز می‌شود.

MOI
مقام‌ها در وزارت داخله تأکید دارند که وسایل نقلیه‌یی که این نیروها استفاده کردند، طوری بود که فکر می‌شد از نیروهای خارجی هستند

با توجه به این آمار بلند حملات در یک سال گذشته، پس از هر حمله، شهروندان کابلی از نگرانی‌های بیشترشان نسبت به آینده زندگی در این شهر سخن می‌گویند. بسیاری از شهروندان با توجه به گستردگی این حملات و افزایش آن، طرح‌های ساخته‌شده برای برقراری امنیت در پایتخت افغانستان را ناکام و فاقد تأثیرگذاری می‌پندارند. با توجه به این موارد، مطالبات عمومی بسیاری از شهروندان کابلی تغییر در تأمین امنیت پایتخت افغانستان می‌باشد.

در عین حال، گستردگی این حملات بیان‌گر آن است که استراتژی مجموع شورشیان و تررویستان در قالب گروهای داعش و طالبان، تمرکز بر ناامن‌سازی پایتخت افغانستان می‌باشد.

همزمان با این، نکته قابل توجه این است که در طول یک سال گذشته و در بسیاری از حملات پیچیده و خون‌بار، غایب بزرگ صحنه شبکه حقانی است؛ شبکه‌یی که در سال‌های اخیر مسئول اکثر حملات خون‌بار در پایتخت افغانستان شناخته می‌شد.

همه این موارد، می‌طلبد تا اشرف غنی و تیم امنیتی او، وضعیت امنیتی را در پایتخت افغانستان به صورت بنیادین تغییر دهند؛ در غیر این صورت، بیم آن می‌رود که تا دومین سالگرد حمله مرگ‌بار چهارراهی زنبق، کابل بیش از شمار قربانیان کنونی، شاهد جراحت و مرگ شهروندانش باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان