با ورزش قلب سالم داشته باشید؛ 7 نکته مهم در این مورد بدانید!

توسطمانی مشکین‌قلم

خرداد ۱۲, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد برای جلوگیری از سخت‌شدن سرخ‌رگ‌های قلب(تصلب شراین)، چهار تا پنج بار ورزش در هفته ضروری است. شریان‌ها، عروق خونی است که خون را داخل و بیرون قلب و به تمام اعضای بدن می‌رساند.

پژوهش جدید

پژوهش‌گران آمریکایی با انجام آزمایش روی صد نفر که در سنین ۶۰ تا ۷۰ سال بودند، دریافته اند اگر ورزش به دو یا سه بار در هفته کاهش پیدا کند، فقط برخی شریان‌ها سالم می‌مانند. پژوهش‌گران می‌گویند هر نوع ورزش، خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، اما ورزش به اندازه مناسب و در زمان درست در زندگی، می‌تواند از پیر و فرسوده‌شدن قلب و عروق آن جلوگیری کند.

زندگی ناسالم بدون ورزش

در پژوهش جدید که نتیجه آن در نشریه فیزیولوژی منتشر شده، روال و پیشینه برنامه ورزشی شرکت‌کنندگان در طول زندگی‌شان بررسی و سفتی عروق قلب آن‌ها اندازه گرفته شده است. هر کدام از شریان‌های قلب، شکل لوله را دارد و با بالا رفتن سن، احتمال سفت شدن آن‌ها بیشتر می‌شود. زندگی ناسالم هم باعث می‌شود که چربی، رگ‌های قلب را مسدود کند.

میزان ورزش در هفته

همچنین این پژوهش‌گران آمریکایی دریافته‌‌اند که ورزش کردن دو تا سه بار (۳۰ دقیقه هر بار) در هفته در تمام طول زندگی موجب می‌شود که شریان‌های متوسط که به گردن و سر خون می‌رسانند، جوان‌تر باقی بمانند. اما چهار تا پنج بار ورزش در هفته، هم شریان‌های متوسط و هم شریان‌های بزرگ را سالم‌ نگه می‌دارد.

اما این تحقیق عواملی مثل رژیم غذایی، جایگاه اجتماعی و تحصیلات را که ممکن است تأثیری در سلامت قلب داشته باشد، در نظر نگرفته است.

Heart-2
در پژوهش جدید که نتیجه آن در نشریه فیزیولوژی منتشر شده، روال و پیشینه برنامه ورزشی شرکت‌کنندگان در طول زندگی‌شان بررسی و سفتی عروق قلب آن‌ها اندازه گرفته شده است

جوان کردن قلب‌های نسبتا پیر

دکتر بنجامین لویین، نویسنده اصلی این پژوهش از موسسه ورزش و پزشکی محیط در دالاس آمریکا می‌گوید: «این تحقیق واقعا هیجان‌انگیز است، زیرا ما را قادر می‌کند برای جوان نگه‌داشتن قلب و حتی جوان کردن قلب‌های نسبتا پیر، برنامه‌های ورزشی درست کنیم».

او گفت، تحقیقات قبلی نشان داده که تلاش برگرداندن قلب به وضع سالم‌تر و جوان‌تر در هفتاد سالگی دیر است، چون تغییر دادن ساختار قلب و عروق در این سن خیلی مشکل است.

محققان می‌گویند یوگا می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های قلبی موثر باشد؛ به ویژه برای کسانی که نمی‌توانند فعالیت شدید بدنی داشته باشند.

محققان هلندی با بررسی ۳۷ تحقیق که در مجموع بر روی سه هزار نفر انجام شده، به این نتیجه رسیدند که یوگا عوامل خطرساز در بیماری‌های قلبی مثل فشار خون یا چربی خون را کاهش می‌دهد.

متخصصان، یوگا را فاقد تکاپو و تقلایی می‌دانند که برای سلامت ضروری شمرده می‌شود و فکر می‌کنند شدت یوگا آن‌قدر نیست که در توصیه دولت بریتانیا برای هفته‌یی ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط جایی داشته باشد، اما برخی محققان بر این باورند که یوگا می‌تواند تاثیر مثبتی در سلامت قلب و عروق داشته باشد.

برای این‌که تأثیر یوگا بر سلامت قلب بهتر شناخته شود، پروفسور میریام هونینک از دانشکده پزشکی اراسموس در روتردام، نتایج تحقیقات دیگری را که در این‌باره انجام شده بود، بررسی کرد.

او به این نتیجه رسید که یوگا در قیاس با عدم تحرک، فواید قابل ملاحظه‌یی دارد.

به گزارش نشریه پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی اروپا، این فواید عبارتند از کاهش خطر چاقی، فشار خون و کلسترول.

Yoga-2
متخصصان، یوگا را فاقد تکاپو و تقلایی می‌دانند که برای سلامت ضروری شمرده می‌شود

تفاوت یوگا با سایر ورزشها

با این حال در مقایسه با دیگر انواع ورزش مثل دویدن نرم یا سریع، یوگا تأثیری مشابه داشت، نه بهتر و نه بدتر. پروفسور هونینک می گوید: ـنتایج بررسی ما نشان می‌دهد که یوگا قابلیت‌های بالقوه‌یی دارد. به نظر من یوگا ارزش آن را دارد که به عنوان فعالیتی در جهت کم کردن خطر بیماری‌ها در نظر گرفته شود».

اثر آرام بخش یوگا

هنوز دقیقا روشن نیست یوگا چگونه اثر مثبتی بر سلامت می‌گذارد، اما برخی معتقدند دلیل آن اثر آرام‌بخش یوگا است.

مورین تالبوت از انجمن قلب بریتانیا می‌گوید: «فواید یوگا ممکن است به دلیل به کار گرفتن عضلات و کنترل تنفس باشد، به این ترتیب اکسیجن بیشتری به بدن می‌رسد و فشار خون کاهش پیدا می‌کند».

علاوه بر این، تأثیر مثبت یوگا بر سلامت عاطفی و هیجانی هم کاملا شناخته شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *