جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

جنرال میلر؛ مرد سایه، فرمانده جدید ترامپ و رویکرد نو در افغانستان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

مقامات آمریکایی گفته‌اند که همزمان با ادامه 17 سال جنگ و امواج حملات تکان‌دهنده بر ملت جنگ‌زده افغانستان، قرار است جنرال «آستین اسکات میلر»، فرمانده بعدی نیروهای ایالات متحده در افغانستان شود.

میلر که بیشتر 35 سال خدمت‌اش را در فرماندهی نیروهای عملیات‌های ویژه سپری کرده، قرار است قدم از سایه‌ها بیرون نهاده و رهبری تلاش‌های ضد جنگ را درکشوری که از زمان اعلام استراتژی جدید رییس‌جمهور ترامپ در نه ماه قبل، موفقیت‌های استراتژیک کمتری داشته، برعهده گیرد.

انتخاب میلر نشان می‌دهد که اداره ترامپ احتمالا رویکرد متعارف خود را بازنگری می‌کند. در پس‌زمینه کاری میلر، دهه‌ها تجربه در فرماندهی تیم کوماندوهای مخفی، کار با همکاران خارجی و همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی برای هدف قرار دادن گروه‌های هراس‌افگن وجود دارد ـ که غالبا منجر به حملات هواپیماهای بدون سرنشین و یورش‌های شبانه می‌گردد.

در این دو سال اخیر، میلر فرماندهی عملیات‌های ویژه مشترک ـ سازمان مخفی که بر واحدهای ضدتروریزم ارتش نظارت دارد ـ به شمول تیم ویژه دریایی 6 و نیروهای دلتای ارتش را فرماندهی کرده است. نیروهای او در امور کمک به از بین بردن شبکه نظامیان داعش در سرتاسر عراق و سوریه، از طریق نابودی و دستگیری هزاران رهبر شورشیان، اعتبار کسب کرده است. همچنان او یک نیروی ویژه بین‌المللی را برای تعقیب جنگنده‌های خارجی و طرح‌های تروریستی در سراسر جهان ایجاد کرده است.

پنتاگون اظهار نظر در مورد انتصاب میلر را که بار اول توسط وال استریت ژورنال گزارش شده را رد کرده است. انتظار می‌رود در هفته‌های پیش‌رو اعلام رسمی این انتصاب صورت بگیرد.

US-ARCHITECHTURE-PENTAGON
پنتاگون اظهار نظر در مورد انتصاب میلر را که بار اول توسط وال استریت ژورنال گزارش شده را رد کرده است

میلر 57 ساله، باید در ریزومه کاری گسترده خود در عملیات های ضدتروریزم، اقدامات لازم را برای محدودیت خونریزی و خرد کردن موزاییک گروه‌های شورشی که قصد سرنگونی حکومت اشرف غنی را دارند، انجام دهد. همچنان او با تکیه بر تجارب گذشته خود، باید نظارت بر برنامه‌های آموزشی ارتش ایالات متحده به امید ساختن دوباره نظامیان افغان را اضافه کند.

میلر کار خود را باید ترتیب دهد. نیروهای افغان در فساد غرق اند و برای داشتن کنترول بر کشورشان، به صورت گسترده بر استخبارات و نیروهای جنگی آمریکا وابسته هستند. بر اساس تازه‌ترین گزارش سربازرس ویژه اموربازسازی افغانستان، یک سازمان نظارت ایالات متحده، دولت مرکزی در افغانستان در 31م جنوری تنها 56درصد از 407 شهرستان این کشور را در اختیار دارد. گروه‌های شورشی در حدود 15درصد از شهرستان‌ها را در کنترل یا تحت نفوذ دارد، این در حالی است که 29درصد باقی‌مانده در میان جنگ دو طرف قرار دارد.

طالبان و گروه محلی وابسته به داعش، اخیرا مجموعه‌یی از حملات بزرگ را که صد‌ها کشته در شهر‌های پرجمعیت به شمول کابل در پی داشته، به راه انداخته‌اند. هفته گذشته، جنگجویان طالب بر مرکز شهر ولایت غربی فراه حمله کردند که پس از آن‌که فرماندهان ایالات متحده توسط هواپیماهای بدون سرنشین MQ9  و جت‌های A10 بر آن‌ها یورش آوردند، این حمله به وسیله نیروهای زمینی افغان دفع شد. همین چند روز قبل، داعش مسئولیت یک حمله را بر یک ساختمان دولتی در غرب شهر جلال‌آباد که 8 کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت، برعهده گرفتند.

به طور خلاصه، طولانی‌ترین جنگ آمریکا نشانه‌هایی از پایان را ندارد.

میلر با مشکلات افغانستان آشنا است. او در میان اولین سربازان آمریکایی پس از حمله هواپیماربایان بر برج های تجارت جهانی و پنتاگون در سال 2001 بوده است. پس از آن، او یک واحد هماهنگی پاکستان ـ افغانستان را در سال 2007 در واشنگتن رهبری کرده است. او در سال‌های 2010 و 2011 برای 16ماه به افغانستان بازگشت و این زمانی بود که او رهبری تلاش‌ها برای آموزش، تسلیح و تجهیز نیروهای محلی تحت برنامه عملیات‌های ثبات‌سازی روستاها و پولیس محلی افغان‌ها را برعهده داشت. در آخرین چرخش، او از ماه جون 2013 تا جون 2014، فرماندهی تمام عملیات‌های ویژه در افغانستان را برعهده داشته است.

مایکل مولن، دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی که به عنوان رییس ستادهای مشترک ارتش کار کرده است، می‌گوید که ترکیب نادر تجربیات جنگ، نظارت بر مأموریت‌های آموزشی و علاقه به فرهنگ افغان‌ها از او [میلر] «بهترین رزمی‌کار» را ساخته که ارتش باید این را در دادن مسئولیت فرماندهی در افغانستان در نظر بگیرد: «ما همه می‌دانیم که این یک محیط خشن و سخت است، و به همین منوال به بودنش ادامه می‌دهد، اما من نمی‌توانم در انتخاب رییس‌جمهور به افسری بهتر از میلر فکر کنم».

میلر در سال 1983 از [آکادمی نظامی] وست‌پاینت فارغ‌التحصیل شده و در بخش 82م هوابرد، قطعه دوم پیاده نظام و رگبار 75م و نیروهای دلتا خدمت کرده است. او در نیروی دلتا بوده است؛ واحدی که ارتش رسما وجودش را تصدیق نمی‌کند؛ میلر [در این واحد] نیروهای زمینی را برای حمایت از ارتش آمریکا که در محاصره در نبرد ننگین موگادیشو در 1993 قرار داشت، رهبری کرده است. اقدامات او در کتاب و متعاقبا در فیلم «بلک هاک داون» مستند‌سازی شده است. او برنده یک ستاره برنز با یک”V” برای تقدیر از شجاعت و مقاومتش در حادثه 19ساعته‌یی که طی آن 18 آمریکایی کشته و 73 تن زخمی گردید، می‌باشد.

sccot miller
میلر در سال 1983 از [آکادمی نظامی] وست‌پاینت فارغ‌التحصیل شده و در بخش 82م هوابرد، قطعه دوم پیاده نظام و رگبار 75م و نیروهای دلتا خدمت کرده است

 بر اساس» حمله بیرحمانه» “relentless strike” ، کتابی که اسرار تاریخ فرماندهی عملیات‌های ویژه مشترک را در خود ثبت کرده، او فرماندهی دلتا را در آغاز تابستان 2005 برعهده گرفت؛ این یک دوره خونین در عراق بود، زمانی که سطح تنش‌ها بلند بوده و نیروهای ویژه آمریکایی مأموریت‌های نابودی و دستگیری شورشیان را انجام می‌دادند.

نقش بسیار عمده و در انظار عمومی میلر در سال 2014 میلادی به میان آمد؛ زمانی که او فرمانده کل مرکز آموزش‌های ارتش ایالات متحده در مرکز مانور برای بهبود در فورت بینینگ بود. این ]مأموریت[ همان زمانی بود که او بر مکتب رنجر ارتش و فرایند سال 2015 ـ که رهبری‌اش به سه افسر زن سپرده شده بود ـ نظارت می‌کرد؛ شی هاور، کاپیتان کریستین گریست، و لیزا جاستر که برای اولین‌بار در تاریخ نشان رنجر را به دست آوردند.

میلر یک بار دیگر زمانی از انظار عمومی غایب شد که به عنوان فرمانده و جنرال سه ستاره در فرماندهی مرکزی عملیات‌های ویژه مشترک در فورت‌براگ در مارچ 2016 منصوب گردید. او در صورتی که رأی اعتماد کنگره را بدست آورد، ستاره چهارم را در فرماندهی افغانستان دریافت خواهد کرد.

قرار است میلر جایگزین جنرال جان نیکلسون، کسی که از مارچ 2016 در فرماندهی قرار داشته، شود. هرچند این مقام مأموریت دوساله می باشد، اما جنرال نیکولسن در طول این مدت، زمان طوفانی را در واشنگتن داشته است. در اولین سالش، اداره اوباما به او فشار وارد کرد تا 1400 سرباز را کاهش دهد. در دومین سال، او مجبور شد تا ترامپ را قانع کند که دوباره 4000 سرباز به افغانستان بفرستد و یک استراتژی شدید علیه شورشیان را به تصویب برساند.

 ان‌بی‌سی نیوز تابستان گذشته گزارش داد که هنوز هم ترامپ در نظرداشت تا به علت عدم پیشرفت، نیکلسون را اخراج کند. تاکنون، استراتژی اداره ترامپ برای تقویت امنیت این کشور با به راه‌اندازی حملات هوایی بیشتر در حمایت از نیروهای افغان برای متوقف کردن شورشیان یا فشار آوردن بر طالبان جهت مذاکره برای توافق صلح، دست‌آورد کمی داشته است. طالبان که از طریق تجارت تریاک تمویل مالی می‌شوند، هم‌اکنون مناطق وسیعی از افغانستان را کنترل می کنند.

رونالد نومن، یک دیپلمات بازنشسته ایالات متحده که به عنوان سفیر در افغانستان، بحرین و الجزایر خدمت کرده، می‌گوید که تغییر سیاست‌های مکرر در افغانستان به وسیله ادارات متوالی، منجر به تشدید مشکلات این کشور شده است. او می‌گوید: «من نمی‌دانم چه کسی می‌تواند مشکلات افغانستان را حل کند، اگر اداره ترامپ متعهد بماند، من اطمینان دارم که اسکات میلر نتایج مثبتی به دست خواهد داد».

حدود 14 هزار سرباز آمریکایی و 6500 سرباز ناتو در افغانستان حضور دارند. این رقم بسیار کمتر از سال 2010 است که بیش از 100 هزار سرباز ایالات متحده در این کشور بودند، اما آمریکایی‌ها هنوز می‌جنگند و می‌میرند. یازده سرباز ایالات متحده در مبارزه‌یی در جریان سال 2017 و دو نفر در سال 2018 کشته شدند؛ و بیش از 2400 تن از سال 2001 به این‌سو در این کشور کشته شده‌اند.

منبع: تایمز
مترجم: طاهره رحمانی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان