جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

نگرانی از بسته‌بودن مراکز ثبت‌نام در شهرستان‌ها؛ تنها ۴۱ مرکز از ۶۰۰ مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی در غزنی فعال است!

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت غزنی می‌گویند که با گذشت نزدیک به یک هفته از آغاز روند ثبت‌نام رای‌دهندگان در شهرستان‌ها، آنان تاهنوز موفق نشده‌اند در هیچ‌ یک از شهرستان‌های این ولایت، روند ثبت‌نام رأی‌دهی را آغاز کنند.

کریم جمال، رییس عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات ولایت غزنی به‌خبرنامه گفت که نزدیک به یک ماه معترضان دروازه این کمیسیون را در این ولایت بسته‌اند. با این وجود کمیسیون انتخابات در این ولایت، هیچ مواد انتخاباتی برای مراکز ثبت‌نام شهرستان‌ها در اختیار ندارد و حتی تاهنوز این کمیسیون نتوانسته‌ مأموران ثبت‌نام رای‌دهی این شهرستان‌ها را تعیین نماید.

با این حال بر اساس آمارهای مقام‌های محلی ولایت غزنی، این ولایت با داشتن ۱۸ شهرستان نزدیک به ۶۰۰ مراکز ثبت‌نام رأی‌دهی دارد که ۳۰۰ مرکز آن در شهرستان‌ها و هم‌چنین در مرکز این ولایت، غیرفعال است.

به گفته‌ی مقام‌های محلی غزنی، از جمله‌ ۳۰۰ مرکزی که غیر‌فعال است، برخی آن‌ها از سوی کمیسیون مستقل انتخابات به‌دلایل ناامنی در فهرست سیاه قرار گرفته‌ و برخی دیگر با وجودی که در لیست سیاه قرار ندارد، به‌دلیل چالش‌های امنیتی غیرفعال است.

بر اساس آمارهایی که مقام‌های محلی ارایه می‌دهند، از اول ماه ثور تاکنون، حدود ۱۴ هزار و ۷۵۱ تن در ولایت غزنی برای رأی‌دهی ثبت‌نام کرده‌اند.

election of Afghanistan

 

۴۱ مرکز فعال از ۶۰۰ مرکز

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی به خبرنامه گفت که در حال حاضر در کنار بسته بودن ۳۰۰ مرکز رأی‌دهی، حدود ۳۰۰ مرکز دیگر در مرکز و شهرستان‌ها فعال است. به گفته وی، ثبت‌نام رأی‌دهندگان تنها در مرکز ولایت غزنی جریان دارد و در باقی مراکز، به دلیل نداشتن مواد انتخاباتی، تاهنوز هیچ ثبت‌نامی صورت نگرفته است.

به گفته‌ سخنگوی والی غزنی، تنها در مرکز این ولایت از جمله‌ ۵۷ مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی، ۴۹ مرکز در حال حاضر فعال است که در شماری از این مراکز نیز به‌دلایل ناامنی، ثبت‌نام صورت نمی‌گیرد.

آقای نوری گفت:‌ «در سطح مرکز غزنی، ۸ مرکز رای‌دهی در حال حاضر به‌دلایل ناامنی مسدود است که آن‌ها زیر تهدیدهای بلند امنیتی قرار دارند. این مراکز شامل چهار مرکز اناث و چهار مرکز ذکور می‌شود که در مناطق منگور، قلعه قاضی، آرزو و سایر مناطق قرار دارد.»

بر اساس گفته‌های مقام‌های محلی در ولایت غزنی، از مجموع ۶۰۰ مرکز رأهی‌دهی، در حال حاضر تنها در ۴۱ مرکز در مرکز این ولایت ثبت‌نام رأی‌دهندگان صورت می‌گیرد که آن‌هم به‌دلیل مداخلات معترضان در این ولایت، شمار اشتراک‌کنندگان آن خیلی کم می‌باشد.

بستن دروازه کمیسیون

شماری از معترضان در ولایت غزنی نزدیک به یک ماه است که دروازه کمیسیون مستقل انتخابات را در این ولایت بسته و تأکید دارند، تا زمان که حوزه‌های انتخاباتی در این ولایت تغییر نکند، آنان به این کمیسیون اجازه فعالیت نخواهند داد.

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی
عارف نوری، سخنگوی والی غزنی

این معترضان هم‌چنان از حکومت افغانستان و کمیسیون انتخابات خواسته‌اند که اگر در ولایت غزنی انتخابات برگزار شود، باید تمام مراکز رأی‌دهی به‌شمول مناطق ناامن فعال شود. آنان تأکید دارند، در صورتی که انتخابات تنها در مناطق امن این ولایت برگزار شود، آنان مانع این روند شده و دست به اعتراض‌های گسترده خواهند زد.

با این حال مقام‌های محلی در ولایت غزنی می‌گویند که والی این ولایت بیش از ۸ بار با این معترضان جلسه داشته، اما نتیجه‌یی به همراه نداشته است.

این مقام‌ها تأکید می‌کنند که خواست این معترضان در توان مقام‌های محلی نیست و آنان این معترضان را به مرکز راجع کرده‌اند.

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی به‌خبرنامه گفت:‌ «آنان هشدار داده‌اند که اگر به درخواست‌شان رسیدگی صورت نگیرد، آنان نه‌تنها در انتخابات شرکت نخواهند کرد، بلکه به مراکز ثبت‌نام رأی‌دهی در مناطق‌شان اجازه فعالیت نخواهند داد.»

رایزنی‌ها برای تعیین حوزه‌های انتخاباتی ابتدا در پی بروز بحران انتخاباتی در ولایت غزنی در سال ۱۳۸۹ آغاز شد؛ انتخاباتی که همه ۱۱ کرسی این ولایت را در اختیار نامزدهای هزاره قرار داد و انتقاد نامزدهای پشتون را برانگیخت.

با این حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز یک‌شنبه در اعلامیه‌یی تاکید کرد که حوزه‌های انتخاباتی مثل سال‌های گذشته خواهد بود و هیچ تغییری در آن وضع نخواهد شد.

بسته‌بودن اکثر مراکز در شهرستان‌های ولایت‌ها

بر اساس آمارهایی که کمیسیون مستقل انتخابات ارایه می‌کند، حدود ۳۰۰ مرکز ثبت‌نام در بیش از ۳۳ شهرستان در افغانستان در حال حاضر بسته است. حفیظ‌الله هاشمی، یکی از کمیشنران کمیسیون انتخابات به خبرنامه گفت که در مرحله دوم ثبت‌نام رأی‌دهندگان، از 3060 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی، 330 مرکز آن بسته است.

اما آمارهایی که از سوی مقام‌های محلی ارایه می‌شود، بیش از این را نشان می‌دهد. در این زمینه، ما چهار ولایت را به‌عنوان نمونه مورد مطالعه قرار دادیم.

saeed hafiz hashimi
حفیظ‌الله هاشمی، یکی از کمیشنران کمیسیون انتخابات

در ولایت غزنی مراکز ثبت‌نام در همه‌ شهرستان‌های این ولایت بسته است. در ولایت هلمند مراکز ثبت‌نام در هفت شهرستان بسته می‌باشد، در ولایت بلخ سیزده مرکز رأی‌دهی غیرفعال است و در ولایت بدخشان نیز تاهنوز مراکز ثبت‌نام رأی‌دهی در چهار شهرستان باز نشده است.

مقام‌های محلی در ولایت هلمند می‌گویند که به علت تهدیدها و هم‌چنان حضور گستردۀ طالبان، نتوانسته‌اند این مرکزها را باز کنند.

احمدشاه صاحب‌زاده، سرپرست دفتر ساحه‌یی کمیسیون مستقل انتخابات هلمند به خبرنامه گفت: «ولسوالی مارجه یکی از بخش‌هایی است که ما نتوانسته‌ایم مراکز ثبت‌نام را فعال کنیم. کارمندان ما نمی‌توانند از راه زمین به این بخش‌ها بروند.»

در ولایت بدخشان حمیدالله بلوچ، سرپرست دفتر ساحه‌یی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید:‌ «ولسوالی‌های وردوج و یمگان به دست طالبان استند، اما در ولسوالی‌های کران و منجان و کوهستان به دلیل ریزش باران‌ها نتوانسته‌اند کارمندان این کمیسیون را انتقال دهند.»

در ولایت بلخ فضل احمد حیاتی، سرپرست دفتر ساحه‌یی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید: «در مرحلۀ دوم در سطح ولسوالی‌ها سیزده مرکز در ولسوالی‌های چهاربولک، چمتال، دولت‌آباد و شورتپه بسته است. برای سه مرکز ثبت‌نام رأی‌دهند‌گان در ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ تا هنوز هیچ مواد انتخاباتی فرستاده نشده است.»

با این حال با بسته‌بودن شماری زیادی از مراکز ثبت‌نام رأی‌دهی در شهرستان‌های مختلف افغانستان، شماری از آگاهان بخش انتخاباتی بر این باورند که انتخابات آینده، یک انتخابات سراسری نخواهد بود و در صورتی ‌که مراکز مسدود باز نشوند، میزان اشتراک‌کنندگان در انتخابات بسیار کم خواهد بود که با این وجود، مشروعیت انتخابات آینده زیر سوال قرار خواهد گرفت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان