جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

وضعیت شکننده‌ امنیتی در غزنی؛ همهمه‌ سقوط اجرستان و تهدید بلند در اکثر شهرستان‌ها

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

شهرستان اجرستان ولایت غزنی در دو روز گذشته شاهد حملات گسترده گروه طالبان، پیش‌روی آن‌ها به سوی مرکز شهرستان و محاصره نیروهای امنیتی بوده است؛ شرایطی که این شهرستان را تا سرحد سقوط به دست طالبان پیش برد، اما رسیدن نیروهای کمکی کوماندو و حملات هوایی در آخرین لحظات، مانع سقوط اجرستان به دست طالبان گردید.

عصر امروز شنبه(29 ثور)، نصیر احمد فقیری، یک عضو شورای ولایتی غزنی به خبرنامه گفت: «در حال حاضر وضعیت ولسوالی اجرستان تحت کنترول نیروهای امنیتی است. نیروهای مخالف حکومت توسط حملات هوایی به عقب رانده شده‌اند».

این عضو شورای ولایتی غزنی افزود: «در حال حاضر تماس‌هایی که با اجرستان داشتیم، آنان گفتند که تجهیزات و کمک‌های لازم برای آنان رسیده است و فعلا تا حدی وضعیت تحت کنترول حکومت است».

به گفته فقیری، ‌در نبردهای اجرستان، ۱۴ نیروی امنیتی کشته و ۸ نفر دیگرشان زخمی شده‌اند.

اما هنوز گزارش دقیقی در مورد رفع تهدیدهای طالبان و پس‌گیری پاسگاه‌های از دست رفته نیروهای امنیتی در اجرستان وجود ندارد و وضعیت در این شهرستان، هم‌چنان شکننده است.

Nasir ahmad faqiri
نصیر احمد فقیری، یک عضو شورای ولایتی غزنی

نصیراحمد فقیری تأکید کرد که این آرامش در شهرستان اجرستان موقتی است و با بازگشت نیروهای هوایی، حملات طالبان ادامه خواهد یافت.

در اجرستان چه گذشت؟

برخی نمایندگان غزنی در مجلس نمایندگان صبح امروز شنبه(29 ثور) به خبرنامه گفتند که تمامی پاسگاه‌های پولیس در شهرستان اجرستان این ولایت به تصرف طالبان درآمده و این شهرستان در حال سقوط است.

محمد عارف رحمانی، نماینده غزنی در مجلس نمایندگان افغانستان به خبرنامه گفت: «ده‌ها تن از نیروهای ارتش ملی، پولیس ملی و پولیس محلی در حمله گروه طالبان بر ولسوالی اجرستان کشته و زخمی شده‌اند. در حال حاضر تنها دو نقطه به ‌دست نیروهای افغان است که آنان هنوز مقاومت می‌کنند؛ یکی پرسونل خود ولسوالی و دیگری قرارگاه ارتش ملی.»

آقای رحمانی تأکید کرده بود که تا ظهر امروز، هیچ‌گونه حمایت هوایی و اعزام کماندو‌ها در این شهرستان صورت نگرفته است.

حمدالله، ولسوال اجرستان نیز گفته بود که اگر تا ظهر امروز شنبه (۲۹ ثور) نیروهای کمکی به این شهرستان نرسد، خودشان را تسلیم طالبان می‌کنند.

در همین حال منبعی در ولایت غزنی نیز به خبرنامه می‌گوید که سه پاسگاه امنیتی در شهرستان اجرستان این ولایت سقوط کرده است. این منبع تاکید کرده است: «مشکل شهرستان اجرستان در این است که راهش از طریق زمین دشوار‌گذر است و یکی از دورترین شهرستان‌های غزنی به شمار می‌رود به همین دلیل تاکنون نیروهای کمکی به این شهرستان رسیده نتوانسته‌اند.»

محمد عارف رحمانی، نماینده‌ی مردم غزنی در مجلس نمایندگان افغانستان / عکس: رسانه‌های اجتماعی
محمد عارف رحمانی، نماینده‌ی مردم غزنی در مجلس نمایندگان افغانستان / عکس: رسانه‌های اجتماعی

با این حال شماری از نمایندگان شورای ولایتی نیز تأکید می‌کنند که اگر شهرستان اجرستان به دست طالبان سقوط کند، شهرستان‌های هم‌جوار آن نیز در خطر جدی قرار خواهد گرفت.

شهرستان اجرستان ولایت غزنی در جنوب غرب ولایت غزنی و تقریبا 260 کیلومتر از مرکز این ولایت فاصله دارد. این شهرستان یکی از ناامن‌ترین شهرستان‌های این ولایت است. این شهرستان با شهرستان‌های مالستان، ناهور، جاغوری و همچنان با ولسوالی شهرستان ولایت دایکندی هم‌جوار است.

تأکید مجلس نمایندگان بر اقدام فوری

موضوع شهرستان اجرستان و حملات طالبان، امروز به سرخط مباحث مجلس نمایندگان افغانستان نیز تبدیل شد.

در جلسه‌ امروز شنبه‌ پارلمان افغانستان، نمایندگان مردم غزنی خواستار نجات فوری شهرستان اجرستان شدند. رییس مجلس نمایندگان از وزارت دفاع ملی خواست که هرچه عاجل برای نجات اجرستان اقدام کند.
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان در نشست امروز شنبه( 29 ثور) این مجلس، پس از آن‌که نمایندگان غزنی گفتند شهرستان اجرستان در محاصره طالبان قرار دارد، از وزارت دفاع خواست هرچه عاجل برای نجات این شهرستان اقدام کند.
آقای ابراهیمی افزود که وزارت دفاع باید هرچه عاجل به درخواست کمک مسئولان محلی شهرستان اجرستان پاسخ داده و نیروهای کمکی بفرستد.
نمایندگان غزنی در مجلس می‌گویند که ولسوالی اجرستان این ولایت از شب گذشته در محاصره طالبان قرار گرفته و اگر به صورت فوری کمک‌رسانی نشود، احتمال سقوط آن وجود دارد.
شاه گل رضایی نماینده مردم غزنی در مجلس گفت که مسئولان محلی اجرستان، خواستار ارسال نیروهای کمکی و انجام حملات هوایی شده؛ اما وزارت دفاع تا هنوز(قبل از ظهر) به این درخواست آنان پاسخ نداده‌اند. به گفته او، اگر مقام‌های مرکزی برای نجات اجرستان اقدام فوری انجام ندهند، این شهرستان به دست طالبان سقوط کرده و مردم زیادی قتل عام خواهند شد.

 محمد عارف رحمانی دیگر عضو مجلس نیز گفت که حدود 1400 طالب مسلح از شب گذشته به این طرف ولسوالی اجرستان را محاصره کرده‌اند. آقای رحمانی گفت که جنگ شهرستان اجرستان در واقع جنگ میان دو قبیله طرفدار دولت و طرفدار طالب است که طرفداران طالبان شهرستان را محاصره کرده‌اند.

عبدالروف ابراهیمی، ریس مجلس نمایندگان افغانستان
عبدالروف ابراهیمی، ریس مجلس نمایندگان افغانستان

نمایندگان غزنی تأکید کردند که از شب گذشته چندین بار با مقام‌های امنیتی به منظور کمک‌رسانی به اجرستان صحبت کرده‌اند، اما آنان با وجود آن‌که وعده داده‌اند، اقدام به کمک‌رسانی نکرده‌اند.

شهرستان اجرستان سال گذشته نیز به دست طالبان سقوط کرد و تعداد زیادی افراد ملکی و نظامی در این شهرستان کشته شدند. با این وجود، بسیاری از نمایندگان مجلس، وزارت دفاع و نیروهای خارجی را در اقدامات هوایی پیش‌گیرانه علیه دشمن به کوتاهی متهم کرده، می‌گویند که هرزمانی یک شهرستان سقوط کرد، پس از آن بالای طالبان حمله شده و شهرستان پس‌گرفته می‌شود.

وضعیت شکننده‌ غزنی

مقام‌های محلی در ولایت غزنی تأکید می‌کنند که در حال حاضر به‌صورت موقت تهدید در اجرستان فروکش کرده و ساحه زیر کنترول نیروهای امنیتی قرار دارد. اما شورای ولایتی ولایت غزنی تأکید دارد که این آرامش در شهرستان اجرستان موقتی است و با بازگشت نیروهای هوایی، حملات آنان ادامه خواهد یافت.

نصیراحمد فقیری، عضو شورای ولایتی غزنی به خبرنامه گفت: در حال حاضر در سه شهرستان ولایت غزنی به‌شمول شهرستان‌های اجرستان، گیرو و اندر جنگ جریان دارد و اکثر شهرستان‌های دیگر آن به‌شمول شهرستان‌های جغتو، خواجه عمری، زنه‌خان و ده‌یک زیر تهدید شدید امنیتی قرار دارند.

آقای فقیری افزود:‌ «در حال حاضر وضعیت غزنی زیرکنترول نیروهای امنیتی قرار دارد، اما خطر سقوط غزنی هم‌چنان وجود دارد. در صورتی که یک عملیات جدی سرتاسری در ولایت غزنی راه‌اندازی نشود، طبعا خطر تهدید سقوط یا ناامنی وجود دارد.»

ghazni province
مقام‌های محلی در ولایت غزنی تأکید می‌کنند که در حال حاضر به‌صورت موقت تهدید در اجرستان فروکش کرده و ساحه زیر کنترول نیروهای امنیتی قرار دارد

خبر سقوط شهرستان‌های ولایت غزنی به‌دست طالبان و تسلط این گروه بر شماری زیادی از مناطق این ولایت، نگرانی عمومی شهروندان این ولایت را بر انگیخته است. اخیرا طالبان کنترول شهرستان خواجه‌عمری این ولایت را برای چند ساعت به ‌دست گرفتند و همه‌ مقامات محلی این شهرستان را کشتند که خیلی‌ها از این کشتار به‌ عنوان قتل عام نام ‌بردند.

حال گفته می‌شود که شورشیان تنها برای کنترول ورودی‌های شهر تلاش ندارند، بلکه آنان حملات‌شان را بر پاسگاه‌های پلیس در داخل این شهر شروع کرده‌اند. از سوی دیگر، طالبان در ولایت غزنی تحت عنوان «ذکات» از تاجران اخاذی می‌کنند؛ دادگاه‌های طالبان ادعای قضایی بر این شهر و حومه‌های آن را دارد، شلاق می‌زنند و گاهی سنگسار می‌کنند. هم‌چنان جنجگویان این گروه به صورت پی‌هم مقامات، نظامیان و حتی پولیس ترافیک را در شهر غزنی هدف قرار می‌دهند.

آن‌چه مشخص است، با وجود درخواست‌های مکرر نمایندگان غزنی در شورای ملی و بازتاب گزارش‌های مختلف، هنوز تغییری جدی در وضعیت این ولایت به میان نیامده و سطح تهدیدها کاهش نیافته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان