جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

پس از پاکستان؛ آیا ایران جبهه‌ی جنگی جدیدی را در افغانستان باز کرده است؟

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

پس از دفع حملات گسترده طالبان به شهر فراه، امروز شنبه(29 ثور) هیأت بلندپایه نظامی شامل جنرال جان نیکلسون، فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع ناتو در افغانستان و وزیران امورداخله و دفاع و رییس عمومی امنیت ملی افغانستان برای بررسی جنگ شهر فراه، وارد این شهر شدند.

شهروندان این ولایت در دیدار با این هیأت اعزامی، هم‌صدا از دخالت­های آشکار جمهوری اسلامی ایران در فراه خبر دادند. به گفته شهروندان این ولایت، ایران به صورت آشکارا پشت جنگ جاری ولایت فراه قرار دارد. آنان گفتند که اسناد کافی برای تأیید این ادعای‌شان را در اختیار دارند.

این شهروندان با تاکید بر دخالت ایران تصریح کردند که اجازه داده نشود تا جنگ در این ولایت پروژه­یی شود. آنان تصریح نمودند که می‌خواهند “از دخالت­های ایران” نجات یابند.

شهروندان فراهی در این دیدار، پلیس را مقصر اصلی سقوط مرکز ولایت فراه دانستند و افزودند که ارتش نیز هیچ‌گونه اقدامی برای جلوگیری از سقوط این شهر انجام نداده است.

جنرال جان نیکلسون، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان
جنرال جان نیکلسون، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان

جنرال جان نکلسون هم به تأیید صحبت­های شهروندان فراه، به دخالت کشورهای همسایه اشاره کرد و تأکید نمود که تروریستان با حمایت برخی کشورها به این ولایت حمله کردند.

هرچند قبل از سفر این هیأت نیز زمزمه‌­هایی از دخالت ایران در جنگ فراه به گوش می­رسید؛ اما تا به حال کمتر پیش آمده که چنین هیأت بلند‌پایه‌یی برای بررسی یک رویدادی عازم یک ولایت و یا منطقه آشوب‌زده شود.

به باور برخی آگاهان، سفر این هیئت در فراه دو سوال عمده را در اذهان عامه مطرح می­کند؛ اول این‌که آیا پشت جنگ ولایت فراه جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و نیروهای خارجی و حکومت افغانستان از دخالت­های آشکار ایران در مورد افغانستان هراسیده‌اند؟ و دوم این‌که آیا پس از فراه، امریکا می­خواهد رد پای جمهوری اسلامی ایران را در جنگ جاری افغانستان برجسته‌تر سازد؟!

با آن‌که اظهارات درباره نقش ایران در حمایت از طالبان و جنگ جاری افغانستان اخیرا برجسته شده، اما پیش از این پاکستان همواره متهم درجه یک در حمایت از تروریزم و جنگ افغانستان پنداشته شده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا پس از روی کار آمدن نیز از فشار بر پاکستان سخن گفته و تاکید کرده بود که لانه های امن شبکه­های ترویستی در پاکستان است و باید فشارهای سیاسی بیشتری بر اسلام‌آباد وارد شود تا این کشور دست از حمایت این شبکه­های تروریستی بردارد. امریکا حتی اقدامات عملی را نیز روی دست گرفت و کمک­هایش به پاکستان را نیز به این جهت متوقف کرد.

trump
دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا

با این همه، با توجه به این‌که جنگ افغانستان و تنش‌های این کشور جنبه منطقه‌یی دارد، برجسته‌سازی نقش ایران در منازعه اخیر فراه، بیان‌گر آن است که علاوه بر پاکستان، جبهه جدیدی دیگر نیز از سوی ایران در افغانستان گشوده شده است؛ امری که نشان از پیچیدگی بیشتر جنگ و تداوم آن در آینده نزدیک در افغانستان می‌دهد.

با توجه به تنش‌های آمریکا و ایران در حوزههایی از خاورمیانه و مسأله برجام، برخی از آگاهان به این باورند که اکنون نشانه‌هایی از جنگ نیابتی دیگر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نیز هویدا شده است، اما امیدورای‌ها بر این است که فراه خط اصلی این نبرد در سال جاری نباشد.

با همه این‌ها، سقوط فراه هرچه باشد، دخالت کشورهای منطقه در امور افغانستان را آشکارتر ساخت. در نهایت نیز، این مردم افغانستان است که در میدان تنازع منافع قربانی می­شوند و روزانه ده‌ها شهروند بی­گناه این سرزمین جان‌شان را توسط گروه‌های تروریستی از دست می­دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان