جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

متفکر انقلابی؛ 200 سال پس از تولد «کارل مارکس»

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

امروز شنبه(5 می)، 200مین سالگرد تولد «کارل مارکس»، متفکر انقلابی، فیلسوف، اقتصاددان، جامعه‌شناس، تاریخ‌دان و از تاثیرگذارترین اندیشمندان تاریخ بشر است.

او در ۵ ماه می ۱۸۱۸ میلادی در شهر تریر آلمان متولد شد. مارکس بیش از ۳۰ سال از نیمه دوم عمر خود را در لندن و در تبعید گذراند و همان‌جا درگذشت.

هم‌زمان با روز تولد مارکس، یک مجمسه بزرگ پنج ‌و نیم متری از مارکس، که هدیه جمهوری خلق چین به شهر تریر است، در این شهر رونمایی شد. از سوی دیگر، مراسم بزرگداشت او با شرکت هزار مهمان در بازیلیکای شهر تریر(کلیسای مهم این شهر) برگزار گردید.

بسیاری از چهره‌های صاحب‌نام سیاست و اندیشه در مراسم بزرگداشت مارکس حضور داشتند. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در سخنرانی خود به این مناسبت تاکید کرد که خطایی بزرگ خواهد بود هرگاه همه جنایاتی که به نام مارکسیسم در جهان روی داده، به حساب کارل مارکس ثبت شود.

markes

یونکر افزود که الزامی است «مارکس را در آیینه زمان خود ببینیم و دریابیم.»

در دهه‌های گذشته در برخی از کشورهای جهان چون اتحاد جماهیر شوروی، چین، هند و کوبا، زمام‌دارانی قدرت را به دست گرفتند و با برپاکردن حکومت‌های دیکتاتوری خونین، ادعا کردند که سیاست‌های‌شان بر گرفته از تئوری‌های کارل مارکس است.

دنیای امروز مارکس را با دو وجه یا سیما می‌شناسد: بسیاری از پژوهشگران او را همچنان تحلیل‌گر ژرف‌بین نظام‌های طبقاتی می‌شناسند؛ او ساختارهای مبتنی بر استثمار و بی‌عدالتی را زیر نقدی بی‌رحمانه گرفت و راه رهایی توده‌های ستم‌دیده را نشان داد. در عین حال بسیاری از متفکران اندیشه سیاسی او را خطرناک ارزیابی می‌کنند، زیرا همین اندیشه، شالوده نظری نظام‌های اقتدارطلب(توتالیتر) و مخوفی بود که نکبت و تیره‌روزی توده‌های بی‌شمار را به همراه اسارت و مرگ میلیون‌ها انسان باعث شدند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان