جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

کشتارهدفمند در کابل و اعتراض مدنی در بامیان؛ چشم انداز انتخابات پارلمانی افغانستان چگونه است؟

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

مردم بامیان در اعتراض به توزیع نشدن شناسنامه‌ به شهروندان این ولایت در یک ابتکار مدنی ده‌ها کامنت اعتراضی برای صفحه‌ی رسمی فیسبوک اداره مرکزی ثبت احوال نفوس افغانستان نوشتند.

با این حال مسوولان دفتر کمیسیون انتخابات این ولایت تاکید می‌کنند که قرار بود که تیم‌های سیار برای توزیع تذکره در این مناطق بیایند، اما تاهنوز امکانات توزیع شناسنامه به دسترس کارمندان ثبت احوال نفوس بامیان نرسیده است.

علی شاه مصباح، رییس کمیسیون انتخابات ولایت بامیان در صفحه رسمی فیسبوک اش نوشته است در صورت که امکانات برای توزیع تذکره در این ولایت نرسد، شهروندان بامیان که اکثر آنان شناسنامه ندارند، از حق رای‌شان محروم خواهد شد.

اقای مصباح نوشته است: «امروز بیشتر از ده نشست و جلسه را با متنفذین و جوانان و نهادهای مردمی بامیان داشتم. همه می‌گفتند که مردم می‌خواهد در انتخابات ثبت نام کنند، اما اکثریت تذکره ندارند به‌ویژه طبقه خانم‌ها و امکانات آمدن به مدیریت ثبت احوال نفوس را نداریم. باید تیم های سیار توزیع تذکره در مناطق ما بیایید.»

او از دفتر مرکزی اداره ثبت احوال نفوس افغانستان خواسته است که امکانات لازم را در اختیار مدیریت ثبت احوال نفوس بامیان قرار دهد تا این مشکل رفع شود.

بر اساس آمارهای رسمی اداره محلی بامیان در این ولایت بیشتر از 50 درصد از زنان و 25 درصد از مردان شناسنامه ندارند. مقام‌های محلی در این ولایت می‌گویند که تنها در شهرستان کهمرد این ولایت بیش از 95 درصد از زنان تذکره ندارند.

Ali-shah-misbah
علی شاه مصباح، رییس کمیسیون انتخابات ولایت بامیان

علی‌شاه مصباح، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت بامیان به خبرنامه گفت که مردم در این ولایت انگیزه‌ی زیادی برای شرکت در روند ثبت نام رای‌دهی و انتخابات دارد اما نداشتن تذکره تابعیت به یکی از چالش‌های بزرگ برای این شهروندان تبدیل شده است.

او گفت: «مردم بامیان چی از زنان و مردم همه اراده جدی برای شرکت در انتخابات دارند. چند روز پیش یک خانم 85 ساله به مرکز ثبت نام رای دهی آمده بود و می‌گفت که برای بهبود زندگی مردم و نواسه‌هایش می‌خواهد در انتخابات شرکت کند.»

چالش بزرگ انتخاباتی

این نگرانی از عدم توزیع شناسنامه در بامیان همزمان با حمله بزرگی بر یک مرکز توزیع شناسنامه در کابل شده است. پیش از چاشت امروز یک‌شنبه انفجار بزرگی در یکی از مراکز توزیع شناسنامه‌ی شهروندی در غرب کابل صورت گرفت. آمارهای وزارت صحت افغانستان نشان می‌دهد که در این حمله بیش از 50 تن جان باخته‌اند و بیش از یک صد تن دیگر زخم برداشته اند.

اکثر قربانیان این رویداد را کسانی تشکیل می‌دهد که برای گرفتن شناسنامه‌ی شهروندی، در این مرکز توزیع شناسنامه، صف کشیده بودند.

با این حال شماری از نمایندگان پارلمان افغانستان نهادهای امنیتی افغانستان را متهم به سهل‌انگاری کرده و تاکید دارند که این نهادها هیچ‌نوع احساس مسوولیت در برابر تامین امنیت ثبت‌نام کنندگان رای‌دهی ندارند.

محمد علی اخلاقی؛ نماینده مردم غزنی در مجلس نمایندگان
محمد علی اخلاقی؛ نماینده مردم غزنی در مجلس نمایندگان

محمد علی اخلاقی یکی از نمایندگان مجلس به خبرنامه گفت: «متاسفانه حس گرفتن امنیت جان مردم در حکومت مرده است، ده‌ها شهید و زخمی داریم، کجاست وزارت داخله و دفاغ که می‌گفتند مردم به صف ثبت‌نام بروند ما امنیت‌شان را تامین می‌کینم.»

پیش از این مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات از نمایندگان مجلس خواسته بودند که موکلان‌شان را تشویق کنند که به صف‌های مراکز ثبت نام بروند. با این حال این نماینده پارلمان تاکید می‌کند که آنان زمانی شهروندان را تشویق می‌توانند که حکومت در قبال تامین امنیت آنان احساس مسوولیت کند.

آقای اخلاقی تاکید کرد: «وقتی که حکومت امنیت یک مرکز توزیع تذکره را در خود پایتخت افغانستان گرفته نمی‌تواند، پس شهروندان در سایر ولایت‌ها چطور اعتماد کنند و به صف‌های رای‌دهی بروند. من تاکید می‌کنم که علاقه‌ی مردم در حال حاضر نیز برای شرکت در انتخابات کم است، اما اگر چند رویداد شبه این اتفاق بیافتاد دیگر هیچ‌کسی حاضر نخواهد شد که مراکز رای‌دهی بروند و در انتخابات شرکت کنند.»

از سوی‌هم مقام‌های ارگ ریاست جمهوری افغانستان تاکید می‌کنند که چنین «جنایت‌های تروریستی» هرگز اراده‌ی مردام را برای تعلیم و مشارکت در روندهای دموکراتیک ضعیف نمی‌تواند. شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صفحه رسمی فیسبوک‌اش نوشته است: «جنايت‌هاي تروريستان هرگز اراده‌ی مردم را براي تعليم، مشاركت در روندهاي دموكراتيك و ارزش‌هاي ديني و مذهبي تضعيف نمي‌تواند. مردم به عقب بر نمي‌گردند. تروريستان با جنايت‌هاي خود صرفا نفرت خلق كرده و دشمني خويش را با مردم و پيشرفت كشور به نمايش مي‌گذارند.»

مقام‌های ریاست اجرایی افغانستان نیز تاکید دارند که حکومت افغانستان در تلاش است که امنیت مراکز ثبت‌نام رای‌دهی را افزایش داده و نگذارند که چنین رویداد در این مراکز ثب‌نام تکرار شود.

جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان به خبرنامه گفت: «نیروی های امنیتی ما برای تامین امنیت مراکز رای دهی کارهای را انجام داده بودند. اما بدبختانه تروریستان به هدفش رسید. مهم اینست که ما به گونه‌ی مشترک روی این پروسه کار بکنیم تا دهشت‌افگنان از این طریق نتوانند اراده مردم را ضعیف کنند.»

آقای فیصل تاکید کرد که حکومت افغانستان در تلاش است که نهادهای کشفی و استخباراتی افغانستان بیشتر از پیش فعال شود.

jawed-faisal
جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان

اعلام تقویم برگزاری انتخابات

هم‌زمان با این حمله خونین و اعتراضات مدنی بامیانی‌ها، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز یک‌شنبه (2ثور) تقویم انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان را اعلام کرد.

گلاجان بدیع صیاد، رییس این کمیسیون امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که ثبت نام نامزدان انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان از 2جوزای سال جاری خورشیدی آغاز و تا 22 جوزا ادامه خواهد یافت.
آقای صیاد هم‌چنان گفت که پس از این به تاریخ 12 اسد سال جاری فهرست نهایی نامزدان نیز اعلام می‌شود. او تاکید کرد که نتایج نهایی انتخابات به تاریخ 29 قوس سال جاری اعلام می‌شود.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده بود که انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان به تاریخ 28 میزان سال جاری برگزار خواهد شد.

با این وجود با گذشت حدود یک هفته از آغاز روند ثبت نام رای دهندگان انتخابات پارلمانی افغانستان، اما مسوولان کمیسیون انتخابات این کشور از بی‌میلی مردم در روند ثبت‌نام رای‌دهی ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که در یک هفته‌ی گذشته در سراسر این کشور، تنها ۱۵۸ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.

مسوولان این کمیسیون تاکید می‌کنند که جنجال انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ نیز باعث بی اعتباری کمیسیون انتخابات افغانستان شده و اعاده حیثیت این کمیسیون نیز زمان گیراست.

از سوی هم عبدالله عبدالله، رییس اجرای حکومت افغانستان از پیامدهای احتمالی شکست روند ثبت‌نام رای دهندگان هشدار داده و تاکید کرده است که در صورت شکست روند ثبت نام رای‌دهندگان در افغانستان وضعیت سیاسی با چالش روبرو خواهد شد.

آقای عبدالله که دیروز، شنبه اول ثور در جلسه فوق العاده شورای وزیران افغانستان صحبت می‌کرد، گفت فقط کسانی حق رای دارند که ثبت نام کنند. او تاکید کرد که کارت رای‌‎دهی که قبلا توسط کمیسیون انتخابات صادر شده بود، دیگر اعتبار ندارد و «با این کارت‌ها دیگر کسی در انتخابات شرکت نمی‌تواند.»

رییس اجرایی افغانستان در کنفرانس مطبوعاتی امروز: پاکستان خانه اصلی طالبان است
عبدالله عبدالله، رییس اجرای حکومت افغانستان از پیامدهای احتمالی شکست روند ثبت‌نام رای دهندگان هشدار داده و تاکید کرده است که در صورت شکست روند ثبت نام رای‌دهندگان در افغانستان وضعیت سیاسی با چالش روبرو خواهد شد

آقای عبدالله با اشاره به این‌که جنجال‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۴ ریاست جمهوری افغانستان باعث «بی‌اعتمادی» مردم به نهادهای انتخاباتی این کشور شده افزوده است که ثبت نام رای دهندگان «بهترین روش برای جلوگیری از تقلب گسترده دانسته شده و تمام نهادهای داخلی و بین المللی انتخابات، همچنین متخصصان انتخاباتی این روش را برای جلوگیری از تقلب گسترده توصیه کرده‌اند.»

احتمال گسترش تقلب

شماری از نمایندگان پارلمان افغانستان اعلام کرده‌اند که سیستم کنونی برگزاری انتخابات پارلمانی وشوراهای ولسوالی از نگاه فنی دارای چالش‌های بزرگ است که احتمال تقلب را در این روند بیشتر می‌کند.

همایون همایون، معاون مجلس نمایندگان در نشست عمومی دیروز شنبه (1 ثور) گفته است که استیکرهای امنیتی که در پشت شناسنامه‌ها نصب می‌شود، در بازارهای شهر کابل به صورت گسترده‌ای یافت می‌شود و با استفاده از این استیکرها هرکس می‌تواند دست به تقلب بزند.

اما مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات تاکید می‌کنند که هر شهروند زمانی می‌تواند در انتخابات رای بدهد که شماره تذکره شان پیش از پیش در آن حوزه انتخاباتی ثبت شده باشد.

حفیظ‌الله هاشمی، یکی از کمیشران کمیسیون انتخابات افغانستان به خبرنامه گفت: «تاکید ما این است که هر شهروند در مرکزی رای داده می‌تواند که قبلا در آن مرکز، ثبت‌نام کرده باشد. در صورت که تذکره آن در مرکز ثبت نشده باشد، او حق رای را در آن مرکز ندارد.»

از سوی هم شماری از آگاهان بخش انتخاباتی تاکید می‌کنند که حکومت می‌خواهد با شریک نکردن میزان ثبت‌نام کنندگان با رسانه و مردم، زمینه تقلب را فراهم کند. آنان تاکید می‌کنند در صورتی که آمارها با مردم افغانستان شریک نشود، حکومت در روز انتخابات آمار مهندسی شده را به مردم ارایه خواهد داد.

saeed hafiz hashimi
حفیظ‌الله هاشمی، یکی از کمیشران کمیسیون انتخابات افغانستان

برنا صالحی، آگاه بخش انتخاباتی به خبرنامه گفت: «ما انتظار داریم که روند انتخابات شفاف باشد و میزان شرکت‌کنندگان برای انتخابات مشخص باشد، تا حکومت نتواند آمار واهی و مهندسی شده را بعد از برگزاری انتخابات به درخورد مردم بدهد.»

این تحولات در حالی روی می‌دهد که برخی از رسانه ها گزارش داده رییس جمهور غنی در یک نشست ویدیویی، به شماری از مدیران دفترهای ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات دستور داده که بعد از این آمار ثبت نام شدگان را با هیچ کسی در میان نگذارند. با آن که امروز سخنگوی آقای غنی این مسئله را رد کرده، اما نگرانی‌ها وجود دارد که حکومت افغانستان انتخابات پارلمانی این کشور را به صورت گسترده مهندسی نماید.

بسیاری از شهروندان به شمول نمایندگان مردم در پارلمان در روزهای گذشته نسبت به دستور رییس جمهور غنی به کارمندان دولتی برای ثبت نام در روند رای دهی نیز انتقاداتی تندی را مطرح کرده اند. این منتقدان آقای غنی می‌گویند که شرکت در انتخابات اجباری نیست و رییس جمهور نباید با جبر ماموران حکومت خود را وادار به شرکت در انتخابات نماید.

این موضوعات و حمله هدفمند امروز در غرب کابل، بیم و هراس گسترده را در میان شهروندان افغانستان نسبت به شفافیت پروسه انتخابات و تامین امنیت آن به میان آورده است؛ بیم و امیدهای که چشم انداز انتخابات پارلمانی را از حالا سیاه و وخیم جلوه می‌دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان