جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

طرحواره جدید در حوزه معادن؛ برنامه افغانستان برای ذخایر 150 میلیارد دالری مرمر چیست؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

حکومت افغانستان در جلسه‌ی شورای عالی اقتصادی این کشور، طرح سرمایه‌گذاری استخراج و پروسس سنگ مرمر و گرانیت و هم‌چنان طرح صنعت سنگ مرمر را مورد تایید قرار داده است.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است که این طرح در نشست روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در جلسه‌ی شورای عالی اقتصادی که به ریاست محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان برگزار شده بود، تایید شده است.

در این جلسه تصویب ‌شده که معیارهای فنی واضح در این حوزه عملی شود و شرکت‌های که معیار را رعایت می‌کنند، تعرفه گمرکی شان کاهش یابد.

رییس جمهور غنی در این نشست گفته است که حکومت افغانستان از سرمایه‌گذاری‌ها استقبال می‌کند و باید نوع سرمایه‌گذاری‌ها و موثریت آن مشخص گردد.

از سوی هم مقام‌ها در وزارت معادن و پترولیم افغانستان تاکید می‌کنند که این طرح سبب می‌شود سرمایه‌گذاری و قراردادها در بخش استخراج و پروسس مرمر به‌نوعی نظام‌مند شود.

عبدالقدیر مطفی، سخنگوی این وزارت به خبرنامه گفت: «این طرح ظرفیت‌های بالقوه را برای ما مشخص می‌کند. از سوی هم این طرح به ما کمک خواهد کرد که منابع را به صورت درست تر تنظیم کنیم به این دلیل ما این طرح را یک طرح جامع و موثر در بخش مرمر می‌دانیم.»

abdulqadir-motfi
عبدالقدیر مطفی، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم افغانستان

ذخایر غنی سنگ مرمر

پیش از این مطالعه ای که از سوی وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت افغانستان صورت گرفته، ارزش سنگ مرمر افغانستان را حدود 200 میلیارد دالر برآور کرده بود اما آمارهای که به تازگی از سوی حکومت افغانستان اعلام شده، ارزش ذخایر این سنگ قیمتی در افغانستان را حدود 150 میلیارد دالر عنوان می کند.
بر اساس آمارهای تازه وزارت معادن و پترولیم افغانستان ذخایر معادن سنگ مرمر افغانستان حدود 1.3 میلیارد تُن بوده که ارزش آن حدود 150 میلیارد دالر برآورد شده است.

سخنگوی وزارت معادن و پترولیم افغانستان گفت: « براساس تخمین ابتدایی، ارزش ذخایر مرمر افغانستان بالاتر از ۱۵۰میلیارد دالر می‌باشد. بر اساس پالیسی حکومت وحدت ملی که تمرکز بیشتر روی معادن و ظرفیت‌های بالقوه افغانستان است، ما مطالعات خود را روی معادن افغانستان دقیق‌تر و بیشتر کردیم به همین دیدگاه حکومت افغانستان خواهان سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان است که مشخصا پیشرفت‌هایی در این بخش صورت گرفته است.»

از سوی هم مقام‌ها در وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت افغانستان به این باورند که این سنگ به گونه‌ی زیادی در افغانستان یافت می‌شود. آنان تاکید دارند که بیش از ۳۵ نوع سنگ مرمر در افغانستان شناسایی شده است.

با این حال مقام‌های اتحادیه سنگ مرمر و گرانیت افغانستان ادعا دارند که این سنگ افغانستان می‌تواند، نیازمندی منطقه را رفع کند. مقام‌های این اتحادیه می‌گویند که به غیر از ولایت هرات در سایر ولایات مانند هلمند و ولایت‌های دیگر نیز این سنگ به طور گسترده‌ وجود دارد و با استخراج آن نیازمندی افغانستان و منطقه برآورده می‌‎شود.

 آنان تاکید می‌کنند که نبود زمینه‌های قرضه و سرمایه‌گذاری و هم‌چنان نبود ماشین های مدرن از چالش های بزرگ کارخانه های صنعتی سنگ مرمر در افغانستان است.

رحمت الله رحمت، رييس عامل اتحاديه سنگ مرمر و گرانیت افغانستان به خبرنامه گفت: «افغانستان آن‌قدر از سنگ مرمر و گرانت غني است که نه تنها تمام نيازمندي‎‌هاي خود بلکه نيازمندي‌هاي منطقه را نيز مي‌تواند رفع کند.»

Marmar-stone
“سنگ مرمر افغانستان به ویژه سنگ مرمر سفید چشت هرات و خوگیانی ننگرهار از نگاه کیفیت با سنگ مرمر ایتالیا رقابت می‌کند”

آنان تاکید دارند که سنگ مرمر افغانستان به ویژه سنگ مرمر سفید چشت هرات و خوگیانی ننگرهار از نگاه کیفیت با سنگ مرمر ایتالیا رقابت می‌کند.

شروع سرمایه‌گذاری

مقام‌ها در وزارت معادن و پترولیم افغانستان می‌گویند که هم‌زمان با تایید شدن طرح سرمایه‌گذاری، استخراج و پروسس سنگ مرمر و گرانیت، شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی پیشنهاد سرمایه‌گذاری را در این بخش کرده اند.

آنان تاکید می‌کنند که طرح‌های پیشنهادی شرکت‌هایی که خواستار سرمایه‌گذاری در این بخش‌اند در حال بررسی است و طرح یکی از شرکت‌ها به‌نام شرکت «سنگ نیچرل» در جلسه‌ی شورای عالی اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته‌ی این مقام‌ها بعد از بررسی و بحث روی طرح این شرکت، قرارداد مقداری از استخراج و پروسس سنگ مرمر به این شرکت واگذار شده است. مسوولان وزارت معادن و پترولیم تاکید می‌کنند که شرکت «سنگ نیچرل» در این بخش حدود 15 میلیون دالر سرمایه‌گذاری کرده است.

مقام‌های حکومت افغانستان تاکید می‌کنند که در حال حاضر حدود ۲۵ شرکت در بخش استخراج و ۱۰۸ شرکت در پروسس سنگ مرمر در داخل افغانستان فعالیت دارد.

آنان تاکید دارند که به‌تازگی شرکت‌های خصوصی یک پارک صنعتی سنگ مرمر در ولایت کابل ساخته‌اند. به گفته‌ی این مقام‌ها این پارک‌ صنعتی بر ۱۰۷جریب زمین ساخته شده است.

آقای مطفی گفت که بیش از 35 شرکت تولیدی با سرمایه‌گذاری نزدیک به 50 میلیون دالر در این پارک صنعتی شروع به کار کرده اند.

خریداران خارجی

پیش از این مقام‌های ترکمنستان علاقه‌مندی خود را برای خرید سنگ مرمر افغانستان اعلام کرده بودند. سال گذشته‌ی خورشیدی هیاتی از ترکمنستان طی سفری از معدن چشت شریف ولایت هرات و کارخانه‌های پروسس سنگ مرمر در این ولایت دیدن کرده و علاقه‌مندی زیادی به صدور این سنگ‌ها نشان دادند.

minstry-of-mines
مقام‌ها در وزارت معادن و پترولیم افغانستان می‌گویند که هم‌زمان با تایید شدن طرح سرمایه‌گذاری، استخراج و پروسس سنگ مرمر و گرانیت، شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی پیشنهاد سرمایه‌گذاری را در این بخش کرده اند

عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، لقب شهر مرمرین را به‌خود گرفته است. با این حال مقامات ترکمنستان با هیات افغانی گفته اند که این کشور مایل است در پروژه‌های ساختمانی خود به طور گسترده از سنگ مرمر سفید افغانستان استفاده کند.

اما در حال حاضر مقام‌های وزارت معادن و پترولیم افغانستان تاکید می‌کنند که بر اساس پالیسی تازه معادن، اولویت در بخش معادن و مواد خام در این است که این مواد بعد از استخراج ابتدا در داخل افغانستان پروسس شده و به‌نام خود این کشور به کشورهای خارجی صادر شود.

عبدالقدیر مطفی، سخنگوی این وزارت به خبرنامه می‌گوید: «طرح که ما در بخش سنگ مرمر و سایر معادن افغانستان در نظر گرفته‌ایم، ابتدا ظرفیت‌های بالقوه که در افغانستان داریم باید استفاده صورت گیرد، هم در بخش استخراج و هم در بخش پروسس و بعد به نام افغانستان در سایر کشورها صادر شود. بر اساس پالیسی افغانستان ما نمی‌خواهیم به شکل مواد خام، مواد معدنی خود را در خارج از کشور صادر کنیم.»

با این حال انتظار می‌رود که طرح سرمایه‌گذاری، استخراج و پروسس سنگ مرمر و گرانیت افغانستان بتواند سرمایه‌گذاران بخش سنگ‌های قیمتی را از یک سردرگمی در بخش سرمایه‌گذاری نجات دهد و حکومت افغانستان نیز با یک دیدگاه واضح با این شرکت‌ها وارد تعامل شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان