جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

ولایت غزنی؛ چگونگی سقوط شهرستان خواجه عمری و تهدیدهای بلند امنیتی در اکثر شهرستان‌ها

خواندن 10 دقیقه
0
(0)

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان حمله گروهی طالبان بر شهرستان خواجه عمری ولایت غزنی را محکوم کرده و به نهادهای امنیتی و دفاعی این کشور دستور داده تا چگونگی این حمله را به گونه همه‌جانبه بررسی کنند.

ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌یی گفته که اشرف غنی ضمن محکوم کردن این رویداد، بر حفاظت از تأسیسات دولتی و امنیتی و مردم تأکید کرده است.

شب گذشته(چهارشنبه، 22 حمل) در حمله تهاجمی گروه طالبان بر مرکز شهرستان خواجه عمری ولایت غزنی، به شمول ولسوال و آمر امنیت این شهرستان، ۱۴ تن کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند.

عارف نوری، سخنگوی والی ولایت غزنی به خبرنامه گفت که در نتیجه درگیری چند ساعته میان نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان، از نیمه‌شب گذشته تا صبح امروز پنج‌شنبه(23 حمل)، حدود 27 تن از مخالفان مسلح کشته شده و سایر مخالفان بعد از به‌آتش کشیدن مرکز این شهرستان، پا به فرار نهاده‌اند.

به گفته‌ آقای نوری، طالبان در این حمله به سلاح‌های سنگین مجهز بوده‌اند و با شلیک هاوان، ساختمان‌های ولسوالی و فرماندهی پولیس این شهرستان را تخریب کرده‌اند.

اکنون مقام‌های امنیتی افغانستان تأکید می‌کنند که این شهرستان در کنترول نیروهای امنیتی قرار دارد و عملیات پاکسازی در اطراف این شهرستان راه‌اندازی شده است.

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرنامه گفت: «در حال حاضر تعدادی از نیروهای لوای ما در داخل ساختمان ولسوالی قرار دارد. وضعیت در حال حاضر نورمال است. قول اردوی ما که یک لوای آن در غزنی است، به کمک نیروهای امنیتی شتافته و با همه‌ امکانات در اطراف این ولسوالی عملیات پاکسازی را راه‌اندازی کرده‌اند».

radmanesh
محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

بر اساس آمارهای مقام‌های محلی در ولایت غزنی، در پایان عملیات پس‌گیری شهرستان خواجه عمری این ولایت، ۴۵ جنگجوی طالبان کشته شده‌اند.

رمضان‌علی محسنی، آمر امنیت فرماندهی پولیس غزنی گفته که این حمله به همکاری نیروهای هوایی حمایت قاطع ناتو پایان یافته و در نتیجه ۴۵ جنگجوی طالبان کشته شدند.

با این حال برخی مقام‌های امنیتی در غزنی تأکید می‌کنند، با وجودی که قربانیان و زخمیان این رویداد به مرکز غزنی منتقل شده، اما احتمال می‌رود که هنوز هم شماری در زیر آوار گیر مانده باشند.

تاکتیک طالبان در سقوط خواجه عمری

شهرستان خواجه عمری ولایت غزنی یکی از شهرستان‌های نسبتا امن این ولایت است که در چند کیلومتری شهر غزنی موقعیت دارد. مقام‌های امنیتی در ولایت غزنی تأیید می‌کنند که در سال‌های اخیر این شهرستان کم‌تر مورد تهدید قرار داشته و رویدادی امنیتی نیز در آن اتفاق نیافتاده بود.

اما گفته می‌شود که طالبان از همین فرصت (امن بودن این شهرستان) استفاده کرده و همه‌ نیروهای محلی به ‌شمول نیروهای کشفی ـ استخباراتی و امنیتی را غافل‌گیر کرده است.

عارف رحمانی، نماینده مردم غزنی در پارلمان به خبرنامه گفت: «یک دلیل می‌تواند این باشد که در این مورد هیچ اطلاع استخباراتی وجود نداشته است. این‌ها به شدت حکومت را در ولسوالی‌های ده‌یک، زنه‌خان، قره‌باغ و ولسوالی‌های دیگر مصروف کرده بودند و هیچ نوع اطلاعات استخباراتی وجود نداشته که در این ولسوالی حمله صورت می‌گیرد.»

از سویی ‌هم محمد زمان خوستی، فرمانده پولیس ولایت غزنی به خبرنامه گفت که شهرستان خواجه‌ عمری با شهرستان ناآرام «جغتو» در ولایت میدان وردک هم‌مرز است. به‌گفته‌ این مقام محلی، طالبان از سمت ولایت میدان وردک وارد این شهرستان شده است.

به‌گفته‌ مقام‌های محلی ولایت غزنی، خواجه عمری یک شهرستان درجه سه بوده و از تشکیلات کم‌تر امنیتی برخوردار است. به گفته‌ سخنگوی والی غزنی، در سراسر این ولسوالی تنها 60 نیروی امنیتی مستقر بوده است.

محمد عارف رحمانی، نماینده‌ی مردم غزنی در مجلس نمایندگان افغانستان / عکس: رسانه‌های اجتماعی
محمد عارف رحمانی، نماینده‌ی مردم غزنی در مجلس نمایندگان افغانستان

آقای نوری گفت: «متأسفانه همه‌ نیروهای امنیتی ما در این ولسوالی غافل‌گیر شدند، به دلیل این‌که نیروهای امنیتی ما در سطح کلان‌تر، هیچ گزارش استخباراتی و کشفی مبنی بر این حمله دریافت نکرده بودند.»

با این حال اعضای شورای ولایتی غزنی تأکید دارند که طالبان مسیرهای منتهی به این شهرستان را شب گذشته «حفاری» کرده بودند تا نیروهای کمکی نتوانند به ساحه برسند.

نصیراحمد فقیری، عضو شورای ولایتی ولایت غزنی به خبرنامه گفت: «متأسفانه یکی از دلیل‌های دیگری که تلفات نیروهای امنیتی در این ولسوالی را بیشتر کرد، این بود که مخالفان مسلح همه‌ مسیرهای منتهی به این ولسوالی را حفاری کرده بوند؛ امری که نیروهای کمکی نتوانستند به موقع به ساحه برسند».

از سویی ‌هم امان‌الله کامرانی، معاون شورای ولایتی غزنی تأیید می‌کند که شب گذشته طالبان هم‌زمان بالای چند شهرستان در این ولایت حمله کرده‌اند. آقای کامرانی به خبرنامه گفت: «طالبان تلاش کردند نیروهای امنیتی را در سایر ولسوالی‌ها مصروف کنند، اما حمله‌ اصلی را بالای ولسوالی خواجه عمری انجام دهند.»‌

8 شهرستان با تهدید بلند امنیتی

مقام‌های محلی در غزنی تأیید می‌کنند که در حال حاضر 8 شهرستان این ولایت زیر تهدیدهای بلند امنیتی قرار دارد. به‌گفته‌ این مقام‌ها، شهرستان‌های زنه‌خان، ده‌یک، گیرو، آب بند، اندر، خوگیانی، رشیدان و واغظ از جمله شهرستان‌های ناامن این ولایت است که با تهدیدهای امنیتی بلندی روبرو اند.

عارف نوری، سخنگوی والی ولایت غزنی می‌گوید: «در این ولسوالی‌های ناامن، همه‌روزه مخالفان مسلح حمله‌های گروهی را انجام می‌دهند که از جمله ما در طول دو هفته در ولسوالی زنه‌خان، شاهد سه حمله‌ پی‌هم مخالفان بوده‌ایم که در آن هفت سرباز را از دست دادیم. از سویی هم شب گذشته در ولسوالی قره‌باغ نیز درگیری رخ داده بود که بیش از 5 شهید و 9 زخمی داشتیم».

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی
عارف نوری، سخنگوی والی غزنی

 

به گفته‌ مقام‌های محلی ولایت غزنی، در این ولایت بیشتر اعضای شورای کویته طالبان فعالیت دارند و فعالیت‌های گروه‎‌های دیگر مانند شبکه‌ حقانی و شبکه القاعده کم‌تر است.

مقام‌های محلی این ولایت تأکید می‌کنند که دو ماه قبل یک پلان امنیتی را با قول اردوی 203 تندر و با مشاوران خارجی و مسئولان امنیتی در سطح زون شریک کرده‌اند. آنان تصریح می‌کنند که این طرح از طریق این قول اردو با وزارت‌خانه‌های امنیتی شریک شده، اما تاهنوز هیچ اقدامی در این مورد از سوی وزارت‌های داخله و دفاع افغانستان صورت نگرفته است.

با این حال مقام‌ها در وزارت داخله‌ افغانستان، تسلط طالبان و سایر گروه‌های مخالف مسلح را در اکثر شهرستان‌های ولایت غزنی رد می‌کنند. نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله‌ افغانستان به خبرنامه گفت: «ما این را کاملا رد می‌کنیم و در تمام ولسوالی‌های ولایت غزنی دولت حضور دارد.»

این در حالی است که شهرستان ناوه ولایت غزنی از نزدیک به ده سال به این‌سو در کنترول طالبان قرار داشته و یکی از مراکز مهم برنامه‌ریزی عملیاتی و تشکیلاتی این گروه به حساب می‌رود.

کمبود نیروهای امنیتی

مقام‌های امنیتی در ولایت غزنی تأکید می‌کنند که شمار نیروهای امنیتی در این ولایت نظر به مساحت آن بسیار کم است.

محمد زمان خوستی، فرمانده پولیس ولایت غزنی به خبرنامه می‌گوید که ولایت غزنی با وجود این‌که در شمار ولایت‌های درجه یک قرار دارد، اما نیروهای امنیتی و تجهیزاتی که در این ولایت وجود دارد، به اندازه یک ولایت درجه دوم نیز نمی‌باشد.

محمد علی اخلاقی؛ نماینده مردم غزنی در مجلس نمایندگان
محمد علی اخلاقی؛ نماینده مردم غزنی در مجلس نمایندگان

از سویی هم نمایندگان ولایت غزنی در پارلمان کمبود نیروهای امنیتی را در این ولایت تأیید کرده و می‌گویند که آنان بارها از حکومت مرکزی تقاضای افزایش نیروهای امنیتی کرده‌اند.

محمد علی اخلاقی، نماینده مردم غزنی در مجلس نمایندگان افغانستان به خبرنامه گفت: «ولایت غزنی یکی از ولایت‌های ناامن افغانستان است که در اکثر ولسوالی‌های آن نیروهای مخالف مسلح حضور دارد. ما با کمبود نیروهای امنیتی در این ولایت روبرو هستیم. حتی خود مرکز غزنی در معرض تهدید است و اگر خدای ناخواسته کدام حمله سازماندهی عمومی صورت بگیرد، مرکز ولایت غزنی نیز به آسانی سقوط خواهد کرد».

از سویی ‌هم مقام‌های محلی در ولایت غزنی می‌گویند، با وجود این‌که تعداد نیروهای امنیتی در این ولایت کم است، از تشکیلات اردو و پولیس آن به شکل نیروهای کمکی به ولایت‌های بغلان، هلمند و ننگرهار فرستاده شده است.

Arif-Wahidi
عارف واحدی، معاون والی غزنی

عارف واحدی، معاون والی غزنی به خبرنامه گفت: «ما بارها تقاضای نیروهای امنیتی کرده‌ایم، اما تأکید ما این است که حداقل نیروهای کمکی ما که به ولایت‌های دیگر داده شده، دوباره به غزنی برگردانده شوند.»

آقای واحدی تأکید می‌کند: «از یک‌سو ما نیروی امنیتی و امکانات کم داریم و از سوی دیگر تجهیزات کمی که در اختیار داریم نیز بی‌نهایت فرسوده و استهلاک شده و نیاز جدی به ترمیم دارد.»

با این وجود، مقام‌ها در وزارت داخله‌ افغانستان می‌گویند که در صورت نیاز نیروهای بیشتر به ولایت غزنی اعزام خواهد شد.

 نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله‌ به خبرنامه گفت: «ما بررسی‌های خود را انجام می‌دهیم. در صورتی که در آن‌جا(ولایت غزنی) با کمبود نیروهای امنیتی روبرو باشند، طبعا ما نیروهای بیشتر اعزام می‌کنیم.»

شهرستان ناوه غزنی؛ مرکز فرماندهی طالبان در ولایات جنوب‌غرب

شماری از نماینده‌‌های ولایت غزنی در پارلمان افغانستان می‌گویند که شهرستان ناوه در این ولایت به مرکز سوق و فرماندهی طالبان تبدیل شده و در طول 14 سال گذشته، حکومت هیچ تسلطی بر این شهرستان نداشته است.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله‌
نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله‌

عارف رحمانی، نماینده مردم غزنی در پارلمان به خبرنامه گفت: «علاوه بر ولسوالی‌های غزنی که جنگ جریان دارد، ولسوالی ناوه در حدود 13 تا 14 سال، در اختیار طالبان قرار دارد. این ولسوالی از این طریق ارتباطی که در مرز با پاکستان دارد، یک مرکز بزرگ برای تربیت، تجهیز و تعلیم تروریستان و ساخت واسکت‌های انتحاری به شمار می‌رود. ناوه یک ولسوالی استراتژیک است که از یک‌سو به مرکز افغانستان، از سوی دیگر به شمال  و شمال غرب افغانستان راه دارد.»

محمد علی اخلاقی، از نمایندگان دیگر این ولایت در پارلمان نیز تأکید می‌کند که طالبان در شهرستان ناوه آزادانه گشت و گذار می‌کنند و جلسه‌های هماهنگی‌شان را به صورت علنی برگزار می‌کنند.

آقای اخلاقی به خبرنامه گفت: «این ولسوالی هم‌مرز پاکستان است و طالبان از پاکستان به این ولسوالی می‌آیند و برنامه‌های تخریبی و تروریستی که می‌خواهند در ولایت‌های زابل، غزنی، میدان وردک و لوگر عملی کنند، در این ولسوالی سازمان‌دهی می‌کنند.»

این نمایندگان غزنی در پارلمان تأکید می‌کنند، در صورتی که شهرستان ناوه این ولایت تحت کنترول دولت قرار نگیرد و پایگاه آنان نابود نشود، این جنگ در غزنی و چند ولایت دیگر ادامه خواهد داشت.

با این حال مقام‌ها در وزارت داخله‌ افغانستان نیز این ادعا را تا حدی رد نمی‌کنند و تأیید می‌کنند که طالبان در این شهرستان‌ حضور دارند.

ghazni
شماری از نماینده‌‌های ولایت غزنی در پارلمان افغانستان می‌گویند که شهرستان ناوه در این ولایت به مرکز سوق و فرماندهی طالبان تبدیل شده و در طول 14 سال گذشته، حکومت هیچ تسلطی بر این شهرستان نداشته است

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله‌ افغانستان به خبرنامه گفت: «حضور دشمن به صورت پنهانی و این‌که در یک ساحه به‌شکل دزدانه داخل شوند، ما آن را انکار نمی‌کنیم. اما در ملأ عام و این‌که فعالیت‌های تروریستی‌شان به ‌شکل گسترده باشد، ما آن را تأیید نمی‌کنیم.»

افزایش قتل‌های زنجیره‌یی

در کنار افزایش تحرکات طالبان در ولایت غزنی، شماری از مقام‌های محلی در این ولایت از افزایش قتل‌های زنجیره‌یی نیز در غزنی خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که در یک هفته‌ گذشته، غزنی شاهد چندین ترور زنجیره‌یی بوده است.

نصیر احمد فقیری، عضو شورای ولایتی ولایت غزنی به خبرنامه گفت: «ما در یک هفته اخیر شاهد سه ترور فردی در مرکز شهر غزنی بوده‌ایم. ترور شخصیت‌ها در ولایت غزنی به اوجش رسیده و حتی افراد ملکی از مغازه‌های‌شان ربوده شده‌اند.»

به گفته‌ مقام‌های محلی در ولایت  غزنی، در یک سال گذشته حدود 40 تن در این ولایت ترور شده‌اند.

امان‌الله کامرانی، معاون شورای ولایتی ولایت غزنی نیز به خبرنامه گفت: «در هفته گذشته در ظرف یک شبانه روز، 3 نفر از افسران ما در شهر غزنی شهید شده است که از طرف طالبان توسط سلاح بی‌صدا این کار انجام شده است. یکی از این قربانیان رییس دفتر آمر امنیت قوماندانی امنیه غزنی بود.»

از سویی هم نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله افغانستان در این مورد به خبرنامه گفت: «در یک سال گذشته شاهد ترور چند تن از منسوبین امنیتی افغانستان در این شهر بوده‌ایم. اما خوش‌بختانه خبری از ترور اراکین بلندرتبه و شخصیت‌های بزرگ غزنی به ما نرسیده است».

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان