گزارش تازه یوناما؛ تلفات 2258 غیرنظامی در سه ماه نخست 2018 در افغانستان

توسطروایت زنده

فروردین ۲۳, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

هیأت معاون سازمان ملل در افغانستان(یوناما) تازه‌ترین گزارش خود در مورد تلفات غیرنظامیان در افغانستان را منتشر کرد.

این گزارش تلفات غیرنظامیان را در سه ماه نخست سال 2018 نشان می‌دهد.

این گزارش نشان می‌دهد که حملات انتحاری با مواد انفجاری از قبل جاسازی شده و حملات پیچیده تروریستی به عنوان عامل اصلی تلفات غیرنظامیان، روند جدیدی است که در سال  ۲۰۱۸ مشاهده شده است.

بر اساس این گزارش، از اول جنوری تا ۳۱ مارچ سال ۲۰۱۸، یوناما تلفات ۲۲۵۸ غیرنظامی (۷۶۳ کشته و  ۱۴۹۵ زخمی) ثبت شده که نشان‌دهنده میزان مشابه سه ماه اول سال‌های ۲۰۱۶ و  ۲۰۱۷ است.

Kabul blast

این گزارش با ابراز نگرانی از افزایش شمار تلفات غیرنظامیان در حملات مخالفین دولت گفته است که طی سه ماه نخست سال  ۲۰۱۸، عناصر مخالف دولت سبب تلفات ۱۵۰۰ غیرنظامی(۵۱۱ کشته و ۹۸۹ زخمی) گردیده‌اند که در مقایسه به مدت مشابه سال گذشته(2017) ۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اما در مقابل، تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای طرفدار حکومت در ربع اول سال  ۲۰۱۸، ۱۳ درصد نسبت به سال 2017 کاهش یافته است. در این مدت ۴۰۷ غیرنظامی به شمول ۱۷۶ کشته و  ۲۳۱ زخمی، توسط نیروهای طرفدار حکومت تلفات دیده‌اند.

با این وجود نیز نیروهای طرفدار حکومت در سه ماه نخست سال 2018، عامل ۱۸ درصد تلفات غیرنظامیان(۱۱ درصد توسط نیروهای امنیتی ملی افغانستان، 2 درصد توسط نیروهای نظامی بین‌المللی،

4 درصد توسط نیروهای نامشخص طرفدار حکومت و یک درصد توسط گروه‌های مسلح طرفدار حکومت) بوده‌اند.

بر اساس گزارش یوناما، در جریان سه ماه اول سال  ۲۰۱۸، ۱۴۲غیرنظامی به شمول ۶۷ کشته و ۷۵ زخمی در نتیجه حملات هوایی تلفات دیده‌اند که این آمار مشابه سه ماه اول سال  ۲۰۱۷ است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *