جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

کمک 691 میلیون دالری بانک جهانی؛ تمرکز روی سه بخش اساسی در افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

وزارت مالیه افغانستان از امضای سه قرارداد کمک بلاعوض به ارزش 691 میلیون دالر آمریکایی با بانک جهانی به منظور تقویت اقتصادی و بهتر شدن خدمات صحی در این کشور خبر داده است.

این وزارت با نشر خبرنامه‌یی گفته که از این پول برای افزایش دسترسی شهروندان افغانستان به خدمات با کیفیت صحی، عصری‌سازی سیستم بانک‌های دولتی، اتصال زیرساخت‌های تکنالوژی مخابراتی، توسعه‌ خدمات دولتی و ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده خواهد شد.

قرارداد این کمک روز سه‌شنبه،(21 حمل) میان اکلیل حکیمی، وزیر مالیه افغانستان و مسئولان بانک جهانی در کابل به امضا رسید.

از مجموع این بسته‌ کمک بلاعوض، ۲۳۱ میلیون دالر توسط اداره‌ انکشاف بین‌‌المللی گروپ بانک جهانی(بخش فراهم‌کننده‌ منابع  و کمک‌ها برای فقیرترین کشورها)، ۴۲۵ میلیون دالر توسط صندوق بازسازی افغانستان و ۳۵ میلیون دالر دیگر توسط صندوق جهانی سرمایه‌گذاری برای صحت مادران و کودکان که هر دو صندوق از سوی بانک جهانی مدیریت می‌شود، فراهم می‌گردد.

«شوبهم چوهدری»، رییس دفتر بانک جهانی در افغانستان حین امضای این قراردادها گفت که با وجود اوضاع پرچالش و گستردگی مشکلات، گروپ بانک جهانی با منظوری بسته جدید کمک مالی بلاعوض، یک بار دیگر تعهد درازمدت خود را در راستای حمایت از دولت افغانستان و به منظور بهبود هرچه بیشتر خدمات مورد نیاز برای مردم این کشور، تجدید می‌کند.

وزارت مالیه‌ی افغانستان از شروع برنامه‌های جدید برای بلندبردن سطح آگاهی مردم در مورد خدمات بمیه دراین کشور خبر داده است
وزارت مالیه افغانستان از امضای سه قرارداد کمک بلاعوض به ارزش 691 میلیون دالر آمریکایی با بانک جهانی به منظور تقویت اقتصادی و بهتر شدن خدمات صحی در این کشور خبر داده است

تمرکز روی بخش صحت

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان که در جریان امضای قرارداد این کمک حضور داشت، گفت که ۶۰۰ میلیون دالر این کمک به بخش صحت اختصاص یافته که در سه سال آینده به مصرف خواهد رسید.

براساس این قرارداد، از 600 میلیون دالری که در بخش صحت افغانستان کمک می‌شود، 140 میلیون دالر آن کمک بانک جهانی، 425 میلیون دالر آن کمک تمویل‌کنندگان صندوق بازسازی افغانستان و 35 میلیون دالر دیگر کمک صندوق جهانی سرمایه‌گذاری برای صحت مادران و کودکان می‌باشد.

به گفته وزیر صحت افغانستان، این کمک در بخش بلند بردن میزان دسترسی مردم به خدمات صحی، افزایش شمار مراکز صحی و شمار قابله‌ها مصرف می‌شود که باید در نتیجه آن، سوء‌تغذیه و مرگ و میر مادران در این کشور کاهش یابد.

این در حالی است که برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) چندی پیش اعلام کرد که شمار افرادی که در افغانستان امنیت غذایی ندارند، با یک افزایش 44 درصدی، از 9 میلیون به ۱۳ میلیون نفر رسیده‌ است. از سوی دیگر، بر اساس آخرین آمار وزارت صحت افغانستان، میزان مرگ و میر مادران نیز از هر صد هزار زایمان، به ۶۰۰ نفر کاهش یافته است.

وزیر صحت افغانستان به بخش حساب‌دهی بانک جهانی به عنوان یکی از ویژگی پروژه جدید این بانک اشاره کرد و گفت که پرداخت‌ها به مؤسسات در این پروژه پس از بررسی نتایج کارشان از سوی نهاد سوم، صورت خواهد گرفت.

از سویی هم، کمک‌های تازه‌ بانک جهانی در بخش صحت افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که وزیر صحت این کشور چند روز پیش از کاهش کمک‌های بانک جهانی به این وزارت خبر داده بود.

به تاریخ 18 حمل سال جاری، فیروزالدین فیروز، وزیر صحت افغانستان در جریان مراسم تجلیل از روز جهانی صحت در کابل اعلام کرد که در سال مالی جاری، ۱۰۰ میلیون دالر کمک‌های جهانی به بخش صحت کاهش یافته است.

World-bank
کمک‌های تازه‌ بانک جهانی در بخش صحت افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که وزیر صحت این کشور چند روز پیش از کاهش کمک‌های بانک جهانی به این وزارت خبر داده بود

این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی، سال گذشته مالی(۱۳۹۶)، بودجه وزارت صحت به ۲۵۵ میلیون دالر می‌رسید، اما در سال جاری این بودجه به دلیل کم شدن کمک‌های جهانی، به ۱۵۰ میلیون دالر کاهش یافته است.

از سویی هم، آقای فیروز گفته بود که از یک میلیارد و 900 میلیون دالری که برای ارائه خدمات صحی در افغانستان هزینه می‌شود، تنها 5 درصد آن از سوی حکومت، 72 درصد این پول توسط مردم و 23 درصد دگر از کمک‌های جامعه جهانی تأمین می‌شود.

پروژه دیجیتال کاسا

۵۱ میلیون دالر کمک بلاعوض بانک جهانی برای پروژه «دیجیتل کاسا » افغانستان اختصاص یافته است. این پول از سوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان جهت افزایش دسترسی به اینترنت با قیمت پایین، جذب سرمایه‌گذاران خصوصی و ارتقای ظرفیت دولت به منظور عرضه خدمات به شکل دیجیتل با حمایت زیربنای واحد منطقه‌یی و به میان آوردن محیط عملی به مصرف می‌رسد.

وزیر مالیه افغانستان هدف از این پروژه را اتصال منطقه‌یی دانسته و گفته که تطبیق این پروژه هم در قیمت و هم در کیفیت اینترنت در افغانستان تأثیرگذار خواهد بود.

شهزاد گل آریوبی، وزیر مخابرات و تکنولوژی معلوماتی افغانستان نیز که در جریان امضای این قرارداد ها حضور داشت، گفت که پس از تکمیل پروژه دیجیتال کاسا، ۹ ولایت باقی‌مانده از پروژه فایبر نوری به این شبکه وصل می‌شود. شبکه فایبر نوری در افغانستان اکنون در ۲۵ ولایت این کشور وصل است.

با این حال مقام‌های افغانستان به این باور اند که پروژه دیجیتال کاسا به حکومت‌داری الکترونیک در این کشور کمک خواهد کرد.

eklil-hakimi
وزیر مالیه افغانستان هدف از این پروژه را اتصال منطقه‌یی دانسته و گفته که تطبیق این پروژه هم در قیمت و هم در کیفیت اینترنت در افغانستان تأثیرگذار خواهد بود

ظرفیت‌سازی بانک‌های دولتی

۴۰ میلیون دالر کمک بلاعوض بانک جهانی برای پروژه مدرن‌سازی سیستم بانک‌های دولتی در نظر گرفته شده است.

اکلیل حکیمی، وزیر مالیه افغانستان در این مورد گفت که پول اختصاص داده شده به بانک‌های دولتی، برای ظرفیت‌سازی این نهادها در بخش قرضه‌دهی برای کشاورزان، خانه و صنایع مصرف خواهد شد.

به گفته وی، همچنان از این مقدار پول به منظور تقویت حکومت‌داری، توان‌مندسازی چهارچوب حقوقی و تقویت فعالیت‌های عملیاتی بانک‌های دولتی استفاده خواهد شد.

این پروژه که توسط وزارت مالیه تطبیق می‌شود، قرار است سه بانک دولتی «نوی کابل بانک»، «بانک ملی افغان» و «پشتنی بانک» را در عرصه‌های ایجاد شفافیت، موثریت و عصری سازی امورات بانکداری مورد حمایت قرار دهد. علاوه بر این، از این پول به منظور ایجاد زیربناهای تکنالوژی معلوماتی و انکشاف مدل‌های درازمدت تجارتی، برای رشد فراگیر اقتصادی بانک‌های ذکر شده استفاده شود.

این در حالی است که سال گذشته خورشیدی مقام‌های وزارت مالیه‌ افغانستان از ایجاد راهبرد تازه‌ این وزارت برای حمایت از فعالیت بانک‌های دولتی خبر داده و گفته بود که این راهبرد تازه در بخش بانک‌داری، برای مدیریت بهتر و آوردن اصلاحات و شفافیت در این بخش تدوین شده است.

مقام‌های وزارت مالیه افغانستان هم‌چنان گفته بودند که هدف اساسی این راهبرد تازه، مدیریت بهتر بانک‌ها، اصلاحات در نظام بانکی، عرضه‌ خدمات بهتر به مردم، تقویت بخش خصوصی، فعالیت بانک‌ها در مطابقت با معیارهای جهانی، استفاده مؤثر از تکنالوژی و اعطای تسهیلات بیشتر قرضه می‌باشد.

با این حال، براساس آمارهای بانک جهانی که از بزرگ‌ترین حامیان مالی افغانستان به شمار می‌رود و تاکنون بیش از 3.5 میلیارد دالر به این کشور کمک کرده است، 96 درصد جمعیت افغانستان به خدمات بانکی دسترسی ندارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان