جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

نمایش قدرت بازیگران محلی در هرات؛ پایان تنش ها میان رییس معارف و رییس شورای ولایتی

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

پس از تلاش‌های پی‌گیر و میانجی‌‌گری بزرگان مردمی، نمایندگان پارلمان و علمای دینی ولایت هرات، تنش‌های به وجود آمده‌ اخیر میان رئیس معارف و رئیس شورای ولایتی هرات، امروز (یکشنبه، 19 حمل) پایان یافت و عبدالرزاق احمدی و کامران علی‌زایی یک‌دیگر را به آغوش گرفتند.

نثاراحمد فیضی غوریانی، نماینده مردم هرات در مجلس نمایندگان گفته است که این مصالحه در نتیجه تلاش هیأت پارلمانی، بزرگان مردمی و مولوی خداداد صالح، رئیس شورای مردمی علمای حوزه غرب صورت گرفته است.

آغاز تنش‌ها

ماجرا از جایی آغاز شد که کامران علی‌زایی، رئیس شورای ولایت هرات، عبدالرزاق احمدی، رئیس معارف این ولایت را به گزینش سلیقه‌یی افراد در چوکات ریاست معارف متهم کرده و خواستار برکناری او شد.

رئیس شورای ولایتی هرات همچنان رئیس معارف این ولایت را به دامن‌زدن اختلافات قومی و سیاسی‌ساختن معارف متهم کرده بود؛ اتهام‌هایی که بعدا از سوی احمدی رد شد.

کامران علی‌زایی در یک نشست خبری در ولایت هرات هشدار داده بود که اگر عبدالرزاق احمدی تا امروز (یکشنبه، 19 حمل) از سمتش کنار نرود، خودش اقدام به بستن دروازه‌های ریاست معارف هرات خواهد کرد.

با این حال، عبدالرزاق احمدی روز پنج‌شنبه هفته گذشته از کامران علی‌زایی دعوت کرد تا در مناظره‌یی عمومی شرکت کرده و به تنش‌ها و مشکلات پاسخ داده شود، ولی آقای علی‌زایی از شرکت در این مناظره خودداری کرده بود.

Herat-2

تظاهرات مردمی

به دنبال این تنش‌ها، ده‌ها تن از ساکنان شهرستان‌های سرحدی ولایت هرات، روز پنجشنبه هفته گذشته(16 حمل) در اعتراض به سیاسی‌سازی معارف هرات از سوی رئیس این اداره، بزرگ‌راه هرات-اسلام قلعه را به روی ترافیک بستند.

معترضین بزرگ‌راه هرات-اسلام قلعه را در منطقه «تیرپل» شهرستان «کهسان» به روی رفت و آمد بستند و با شعار «معارف هرات متعلق به همه مردم هرات است» گفتند، معارفی که مطابق به نیاز و حق مردم نباشد، برای آن‌ها پذیرفتی نیست.

از سویی هم، هزاران تن از ساکنان شهر هرات روز شنبه(18 حمل) به منظور حمایت از ریاست معارف این ولایت، دست به تظاهرات زدند. این معترضان کامران علی‌زایی را به قلدری و زورگویی متهم کرده و گفتند که جمع شده‌اند تا ثابت بسازند پاسخ آنان به قلدری‌های علی‌زایی، «نه» است.

هیأت دولتی برای حل تنش

در همین حال، جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات به رسانه گفته بود که هیأت بلند‌رتبه‌یی از سوی ارگ ریاست جمهوری و مجلس نمایندگان افغانستان برای بررسی کشمکش‌های اخیر به هرات آمده‌ و این مسأله را به گونه‌ همه‌جانبه بررسی می‌کند.

این در حالی است که چندی پیش علی‌زایی به جرم سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌یی به 2 سال و شش ماه زندان محکوم شد. به دنبال این قضیه، دادستانی کل افغانستان حکم بازداشت، ممنوع‌الخروجی و تعلیق وظیفه‌ علی‌زایی را صادر کرد، اما پس از مدتی، او دوباره و بدون این‌که بازداشت شود، به وظیفه‌اش برگشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان