معضل ایالات متحده؛ طالبانِ مجهز با فناوری پیشرفته

توسططاهره رحمانی

فروردین ۱۳, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

واشنگتن- طالبان که زمانی گروهی با تجهیزات اندک پنداشته می شد، اکنون به صورت فزاینده بر نیروهای امنیتی افغانستان با استفاده از دوربین های دید در شب و لیزرها حمله می کنند. مقامات نظامی آمریکا گفته اند که این وسایل از نیروهای بین المللی و افغان دزدیده شده و یا هم از بازارهای سیاه خریداری گردیده است.

این وسایل به طالبان زمینه مانور روی نیروها (خارجی و افغان) را می دهد که در تاریکی شب چرخش بال های هلیکوپترها، لیزرهای مادون قرمز روی تفنگ های آمریکایی و یا هم گردش پولیس محلی در زمان های نامناسب را رصد می کنند.

بر اساس گفته های یکی از مقامات ایالات متحده که با استناد به اطلاعات پنتاگون در حالی که نخواست نامش فاش شود صحبت می کرد، با دیدجنگی جدید، طالبان حملات شبانه شان را از سال 2014  تا 2017 میلادی دوبرابر ساخته اند. شمار افغان هایی که در جریان این حملات شبانه کشته شده اند، تقریبا سه برابر گردیده است.

این امر فرماندهان نیروهای آمریکایی را واداشته تا در مورد امکانات محدود دید در شب که به نیروهای امنیتی افغان برای حملات شبانه می دهند، بازنگری کنند. فرماندهان نگران این نیستند که عدم تجهیز این نیروها با وسایل پرهزینه، آنان را به لحاظ فن اوری در وضعیت نامناسب قرار می دهد و دارای پیامدهای با پتانسیل مرگبار می باشد.

فرماندهان آمریکایی برای سال های متمادی مخالف تجهیز سربازان افغان و افسران پولیس با وسائل دید در شب بودند. آنان نگران فساد گسترده در میان این نیروها بودند. وسائل دید در شب شامل دوربین ها و لیزرهای مادون قرمز تنها به کوماندوها و واحدهای ویژه پولیس داده می شد.

army
فرماندهان آمریکایی برای سال های متمادی مخالف تجهیز سربازان افغان و افسران پولیس با وسائل دید در شب بودند

جنرال دیوید بارنو فرمانده جنگ بین سال های 2003 الی 2005 در افغانستان گفت همین که برخی از این وسائل به دست طالبان می افتد، این جنگجویان به روند بزرگتری می پیودند؛ روندی که گروه های افراطی دیگر وسائل پیشرفته نظیر پهباد ها و سلاح های نادر را در منازعات مختلف جهان به دست آورده اند.

آقای بارنو گفت: “این یک مشکل خواهد بود و این موضوع چگونگی عملیات ما را تغییر خواهد داد.”

پس از پخش این وسایل، به واحد های پیاده نظام در زمانی گشت زنی گفته شده که از وسائل با مارک های مشخصی را که می تواند تنها با وسائل دید در شب دیده شود، استفاده نکنند. سرنشینان هلیکوپتر ها نیز کاملا آگاه شده اند که ازین پس دیگر هلیکوپترهای شان نمی توانند با استفاده از تاریکی شب، پنهان شوند.

حاجی عبدالرحمان آکه از بزرگان منطقه پل ریگی گفته بود که در یک مورد، در ماه نوامبر گذشته، جنگجویان طالب با استفاده از دوربین های دید در شب به یک پایگاه پلیس در فراه در غرب افغانستان یورش بردند. در زمانی که حمله پایان یافته بود، هشت افسر پولیس افغانستان کشته شده و تنها یک تن آن ها جان سالم به در برده بود.

تناوب حملات شبانه طالبان به تلاش های نیروهای افغان در محلات کوچک بازرسی در سراسر کشور برای در دست گرفتن قلمرو که از این جنگجویان گرفته شده، بستگی دارد.

پیش از این مدارک گزارش نشده که به دست نیویورک تایمز رسیده نگرانی های را در مورد پیچیدگی فزاینده طالبان در میدان های جنگ پس از 16 سال منازعه برجسته می سازد و تلاش های فرماندهان آمریکایی برای مقابله با آن.

این اسناد نشان می دهد که نظامیان آمریکایی نمونه های وسائل دید در شب کهنه تر به واحد های منظم ارتش افغانستان فرستاده اند. مقامات می گویند که آن وسائل هر کدام حدودا 3000 دالر قمیت دارد.

یکی از اولین بسته های وسایل دید در شب برای واحد های ارتش در جنوب افغانستان، به سربازان قل اردوی 2015 در ولایت هلمند بهار سال 2016 میلادی به عنوان بخشی از برنامه آزمایشی فرستاده شده بود.

afghan-army
یکی از اولین بسته های وسایل دید در شب برای واحد های ارتش در جنوب افغانستان، به سربازان قل اردوی 2015 در ولایت هلمند بهار سال 2016 میلادی به عنوان بخشی از برنامه آزمایشی فرستاده شده بود

براساس مدارک نظامی که نیویورک تایمز به دست آورده، تنها 161 عدد از 210 دستگاه بازگشته و از این وسایل به گونه موثر نیز استفاده نشده که در برخی موارد این نیروها به درستی آموزش ندیده بودند.

بر اساس این مدارک، نیروهای افغان گفته اند که دستگاه های گم شده به عنوان “ضایعات نبرد” عنوان شده است اما هیچ دلیل قانع کننده برای اثبات این مدعا که چگونه و در کجا آن ها را جا گذاشته اند، ارائه نکرده اند.

در آن زمان، فرمانده قل اردوی 205 جنرال معین فقیر بوده است. او بعد ها به جرم فساد و سوء استفاده از پول غذای سربازانش دستگیر و محاکمه شده است.

مدارک نظامی نشان می دهد که در سال گذشته و با نتایج بهتر، وسائل دید در شب به قول اردوی 205 واقع در اطراف قندهار فرستاده شده است.

بر اساس این مدارک پنج دستگاه در میان جولای و دسامبر زمانی که این برنامه به پایان رسید، مفقود گردیده است. پس از تابستان و خزان، اردوی ملی افغانستان 15درصد تلفات کمتر را نسبت به همین دوره زمانی در سال گذشته داشته است.

این مدارک وسایل دید در شب را عامل این کاهش (تلفات) می داند و چنین نتیجه گیری می کند که این دستگاه ها “بخش جدایی ناپذیر برنامه های اساسی دفاعی” شده است. نظامیان آمریکایی اینک در نظر دارند تا این واحد را با 2500 دوربین دید در شب چنان که در این مدارک به عنوان جزء از برنامه دایمی ذکر گردیده است، تجهیز کنند.

با وجود آن موفقیت ها، هنوز روشن نیست که آیا نظامیان آمریکایی از این دستگاه ها به بخش های دیگر ارتش افغانستان هم خواهد داد یا نه.

فرماندهی نظامیان آمریکایی در کابل گفته است که تنها واحد های عملیات های خاص ارتش و پولیس افغانستان را با فن آوری دید در شب تجهیز خواهد کرد.

کاپیتان تام گریسبک، سخنگوی نیروهای ایالات متحده در افغانستان، از ارائه توضیحات در باره برنامه های توزیع این دستگاه ها به اردوی ملی افغانستان، آنگونه که در مدارک نظامی اجمالا آمده است، خودداری می کند. او گفت که فرماندهان آمریکایی “منابع مورد ضرورت برای تامین امنیت در سراسر افغانستان” را به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان فراهم خواهد کرد.

Gen nicolson
فرماندهی نظامیان آمریکایی در کابل گفته است که تنها واحد های عملیات های خاص ارتش و پولیس افغانستان را با فن آوری دید در شب تجهیز خواهد کرد

اما بر اساس گفته های یک مقام آمریکایی، برخی از مشاوران آمریکایی نزدیک تر به خطوط جنگ، قبلا در تلاش گرفتن این فن آوری برای همکاران افغان شان بوده اند. او گفت که این نیازمند تصامیم گرفته شده در کابل و پنتاگون می باشد تا به فرماندهان آمریکایی اجازه داده شود که این دستگاه ها را به نیروهای بیشتر امنیتی افغان توزیع کنند.

جنگجویان طالب با استفاده از وسائل دید در شب قادر به نزدیک شدن به پایگاه های نظامیان افغان قبل از حمله شان شده اند.

در ابتدا، کمین زنی ها به نیروهای طالبان که به عنوان “واحد های سرخ”شناخته می شدند و در ولایت های جنوبی افغانستان حضور داشتند، نسبت داده می شد. اما بر اساس گفته های دومقام نظامی آمریکایی، در سال گذشته، وسائل دید در شب در شمال و شرق افغانستان نیز استفاده گردیده است. پیام آن این است که این وسایل به طور گسترده در میان دیگر گروه های جنگجویان طالب توزیع شده است.

این مقام ها گفته اند که طالبان از هر دو وسایل ساخته شده بوسیله آمریکایی ها ودستگاه های که به طور گسترده برای خرید در دسترس می باشند، استفاده می کنند. مقامات آمریکایی گفته اند که در برخی موارد، این وسائل از سوی نیروهای افغان یا آمریکایی و یا کسانی که در جریان جنگ کشته شده اند، درمیدان جنگ جا گذاشته شده است.

در دیگر موارد، باور بر این است که سربازان افغان آن وسائل را به افراطیان فروخته باشند.

این موضوع از سوی جنرال دولت وزیری، که تا این اواخر به عنوان سخنگوی وزارت دفاع خدمت می کرد، انکار شده است. او گفت که از تمام وسایل دید در شب که از سوی نظامیان آمریکایی به ارتش افغانستان فراهم شده “حساب داده شده است.”

جنرال وزیری گفت که “هیچ گزارشی از فروش وسایل دید در شب توسط سربازان افغان به طالبان ارائه نشده است.”

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، می گوید که جنگجویان پس از حمله بر پایگاه های افغان ها یا دست گیری نیروهای امنیتی افغان به وسائل دید در شب دست یافته اند.

بر اساس گفته های مقامات آمریکایی افسران در رده های پایین و بالای پولیس افغانستان تحت تهدید حملات فزاینده کشنده شبانه قرار دارند. این واحد ها نسبت به سربازان ارتش بیشتر در درون محلات پرجمعیت جا به جا هستند.

taliban-in-afg
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، می گوید که جنگجویان پس از حمله بر پایگاه های افغان ها یا دست گیری نیروهای امنیتی افغان به وسائل دید در شب دست یافته اند

این مقام ها گفت که افسران پولیس ملی افغانستان مخصوصا در جنوب، ماه هاست که برای بدست آوردن این وسائل درخواست کرده اند. پولیس بخشی از وزارت داخله است که متهم به فساد فراوان می باشد.

سی. جی. دوگلاس، رییس بخش مشاوران نیروهای دریایی برای پولیس در ایمیلی گفت که در ولایت هلمند، مشاوران از تفنگداران دریایی برای زون 505 پولیس ملی افغانستان کمک می کنند تا آن ها د وسائل دید در شب را دریافت کنند.

هنوز روشن نیست که این واحد پولیس افغان این وسائل را دریافت می کند.

منبع: نوی یورک‌تایمز

نویسنده: جواد سخن‌یار و توماس گیبونز نیف

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *