جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

جهیزیه عروس؛ سایه‌بانی برای 3 هزار و پنجصد دانش آموزهراتی

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

یک معلم هراتی هزینه ‌عروسی‌اش را برای ساخت یک مکتب در هرات هدیه کرد. مسئولان ریاست معارف هرات می‌گویند که یک معلم زن هزینه برگزاری مراسم ازدواجش را برای ساخت یک مکتب در این ولایت کمک کرده است. تعمیر ساخته شده این مکتب، هفتم حمل سال ۱۳۹۷ خورشیدی به بهره‌برداری سپرده ‌شد.

بنابر گفته مسئولان مکتب، بیش از سه هزار شاگرد مکتب «پل رنگینه» که پیش از این در فضایی باز درس می‌خواندند و گرمی و سردی هوا، جریان درسی این دانش‌آموزان را متأثر می‌ساخت، امسال‌(۱۳۹۷‌) به این ساختمان منتقل شده‌اند.

مدیر این مکتب به خبرنامه گفت: ‌«در طول چند سال گذشته، این مکتب به نسبت نداشتن صنف درسی، جای مناسبی برای تدریس نبود. دانش‌‌آموزان و معلمان ما با مشکلات بسیاری در زیر خیمه مواجه بودند. هر بار که این مشکلات را با ریاست معارف هرات مطرح می‌کردیم، ریاست می‌گفت که بودجه ندارد و در نهایت این مشکلات سبب شد که یکی از معلمان به نام ماجده‌ اسلمی‌، هزینه برگزاری مراسم ازدواجش را به ساخت این مکتب اختصاص دهد و اعمار ساختمان جدید مکتب آغاز شود.‌»

نهال کوچک، ولی مثمر

خلاف باور‌های رایج مردم در افغانستان که همیشه تصور می‌کنند زنان این کشور پول‌دوست هستند و مشتاق به تشریفات و بزرگراری مراسم‌های تشریفاتی هزینه‌بردار، «ماجده اسلمی»، معلم زبان و ادبیات مکتب پل رنگینه هرات از برگزاری مراسم عروسی‌اش با هزینه بسیار بالا و به گونه تشریفاتی معمول صرف نظر کرد و هزینه آن را به ساخت مکتب اختصاص داد. او بعد از فراغت از دانشگاه هرات از رشته زبان و ادبیات، سه سال در این مکتب درس داد و بنا به گفته خودش، با دیدن مشکلات دانش‌آموزان، تصمیم گرفت که عروسی‌اش را برگزار نکند و مصارف آن را به کار‌های خیریه اختصاص دهد.

majeda aslami
ماجده اسلمی، معلم زبان و ادبیات مکتب پل رنگینه هرات از برگزاری مراسم عروسی‌اش با هزینه بسیار بالا و به گونه تشریفاتی معمول صرف نظر کرد و هزینه آن را به ساخت مکتب اختصاص داد

خانم اسلمی مقدار کمکش را خیلی ناچیز از نیاز واقعی مکتب پل رنگینه عنوان می‌کند. او می‌گوید: ‌«وقتی قرار به این شد که به خارج از زادگاهم بروم، تصمیم گرفتم  به جای جشن عروسی، مصارف آن را به کار‌های خیریه اختصاص دهم. هزینه مراسم ازدواج من و شوهرم ۱۴ هزار دالر بود و تنها مقدار ناچیزی از هزینه عروسی‌ام مانده بود، یعنی یک هزار دالر که آن را در اختیار مکتب قرار دادم.‌»

در همین حال مدیر مکتب پل رنگینه می‌گوید: «درست است که مقدار پول کمک‌شده اندک بود، ولی کار خانم اسلمی به مردم و تاجران انگیزه داد که اگر دولت برای کودکان مشتاق تحصیل کاری نمی‌تواند، خودشان به اندازه توان، تلاش کنند. یعنی خانم اسلمی منشأ بود؛ از این‌رو کمک او گام بزرگی برای آغاز است.‌»

شوهر خانم اسلمی، میرمحمد ظاهر نوری نیز مکتبش را در هرات خوانده و تحصیلاتش را در رشته مهندسی نرم‌افزار و کمپیوتر در یکی از کالج‌های امریکا ادامه داده است. او بعد از فراغت در امریکا کار و بار شخصی راه‌اندازی کرد و تصمیم به اقامت دایمی در «لس آنجلس» گرفت و در سال ۱۳۹۰خورشیدی با تشریفات ساده، با خانم اسلمی در شهر هرات ازدواج کرد و بعد از آن دوباره با او به لس‌آنجلس امریکا برگشت.

خانم ماجد اسلمی حالا یک دختر کوچک دارد و خوشحال است که کارش سبب اتحاد مردم هرات و سهم‌گیری آن‌ها در ساخت و ساز مکاتب بی‌تعمیر شده و آن‌ها ساختمان مکتبی را ساخته‌اند.

در عین حال رییس معارف هرات، عبدالرازق احمدی به خبرنامه می‌گوید: ‌«در طول چند سال سهم همکاری مردم برای حل مشکلات و ساخت و ساز مکاتب افزایش یافت است. مردم هرات در کنار اهدای زمین، ۹۰ میلیون افغانی به گونه داوطلبانه به معارف اهدا کرده‌‌اند.‌»

مکتب پر جمعیت

مکتب پل رنگینه هرات در ناحیه ششم شهر هرات قرار دارد و یکی از مکاتب پر جمعیت در سطح این ولایت است که پیش از این، دو تعمیر داشت. به گفته مسوولان ریاست معارف هرات، در این مکتب ۱۱ هزار شاگرد دختر و پسر در چهار شیفت درسی و جداگانه درس می‌خوانند.

aslami 2
شوهر خانم اسلمی، میرمحمد ظاهر نوری نیز مکتبش را در هرات خوانده و تحصیلاتش را در رشته مهندسی نرم‌افزار و کمپیوتر در یکی از کالج‌های امریکا ادامه داده است

بنا به گفته مسئولان لیسه عالی پل رنگینه هرات، از میان ۱۱ هزار دانش‌‌آموز، سه و نیم هزار آن در زیر خیمه درس می‌خواندند. مدیر این لیسه به خبرنامه گفت: ‌«مکتب پل رنگینه هرات که در ناحیه ششم قرار دارد، یکی از پر جمعیت‌ترین مکتب‌های شهری ولایت هرات است که در آن ۱۱ هزار دانش‌اموز درس می‌خوانند که از این میان ۶ هزار دانش‌آموز آن را دختران تشکیل می‌دهند. تقاضا برای شامل شدن در این مکتب زیاد است و سبب شده که مشکلات زیادی ایجاد شود.‌»

تنها سایبان

مکتب پل ‌رنگینه هرات مکتب دولتی است که پیش از این دو تعمیر داشت و با افتتاح ساختمان جدید دارای سه تعمیر شد. به گفته مسئولان مکتب، این ساختمان در سه طبقه با کمک‌های مردمی ساخته شده است.

این مکتب با کمک‌های مردمی و تاجران و زیر نظارت ریاست معارف هرات ساخته شد، اما با این حال در این مکتب هنوز از میز و چوکی خبری نیست. مدیر پل رنگینه هرات به خبرنامه گفت: ‌«هزینه ساخت تعمیر را مردم به قدر توان تأمین کردند و فرزندان‌شان را از آفتاب سوزان و سرمای زمستان نجات داده، اما تا هنوز این دانش‌آموزان در روی زمین درس می‌خوانند و میز و چوکی ندارند. ریاست معارف به دلیل نداشتن بودجه برای این دانش‌‌آموزان، فقط فرش فرستاده ‌است.‌»

مدیر مکتب اضافه می‌کند، مردم ناحیه ششم شهر هرات توان تجهیز مکتب را ندارند و از دولت مرکزی افغانستان و تاجران می‌خواهد که این مکتب را تجهیز کند تا دانش‌آموزان به انواع بیماری‌ها مبتلا نشوند.

مدیر مکتب پل رنگینه هرات می‌گوید: ‌«ما از تمامی کسانی که کار خیر می‌کنند و تمامی کسانی که به هر گونه‌ای به مکتب پل رنگینه کمک‌کرده‌اند، سپاس‌گزارم. از دوستان‌مان می‌خواهیم که به‌جای مصارف بی‌جا، دل کودکانی را شاد کنند که برای ساختن کشورشان، هنوز در روی زمین اند و زیر‌خیمه‌ها درس می‌خوانند. هرچند آنان چشم کمک از کسی را ندارند، اما برای حفظ سلامت و حمایت از آرزو‌های بلند کودکان، زمینه تحصیل‌شان را به اندازی توان‌مان فراهم کنیم.‌»

مکتب ممتاز

با این حال از مجموع نزدیک به یک هزار مکتبی که در هرات تعلیمات عمومی تدریس می‌کنند، مکتب پل رنگینه هرات یکی از بهترین مکتب‌ها در سطح افغانستان شناخته شده است. این مکتب در اواخر سال ۱۳۹۶ هجری خورشیدی در میان ده مکتب برتری بود که جایزه «برتیش کنسل» بریتانیا را به دست آورده‌ است.

aslami 3
عبدالرازق احمدی، ریس معارف هرات می‌گوید که انجام پروژه‌ها و کسب این جوایز، تصویر تازه‌یی از افغانستان را به جهان منتقل ساخته و به دانش‌آموزان این مکاتب انگیزه خواهد داد

رقابت «برتیش کنسل» بر سر ساخت پروژه‌های شهروندی و برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌شود که هر مکتب هرات با انجام هفت پروژه، جواز اشتراک در این رقابت‌ها را به دست می‌آورد و راهی رقابت می‌شود. به گفته مسئولان، در این رقابت‌ کیفیت تدریس، شیوه آموزش، شاگردمحوری، دست‌آورد‌های علمی و… نیز به بررسی گرفته می‌شود و هر مکتب که توانسته باشد بهترین شرایط آموزشی را ایجاد کرده و دست‌آورد داشته باشد، نامزد دریافت جایزه می‌شود.

عبدالرازق احمدی، ریس معارف هرات می‌گوید که انجام پروژه‌ها و کسب این جوایز، تصویر تازه‌یی از افغانستان را به جهان منتقل ساخته و به دانش‌آموزان این مکاتب انگیزه خواهد داد.

آقای احمدی هم‌چنان تأکید می‌کند که با کسب این جوایز، این باور به وجود خواهد آمد که در افغانستان هم نیرویی علمی وجود دارد و انگیزه‌یی بیش‌تر برای این چنین افراد خلق می‌شود. هم‌چنان ارتباطات علمی بین افغانستان و سایر کشورها بیشتر می‌شود. در رقابت برتیش کنسل، حدود ۳۱ مکتب از افغانستان اشتراک کرده بود که ۱۹ مکتب آن از ولایت هرات بود و از آن جمع، ده مکتب جایزه برتیش کنسل را دریافت کردند.

 در عین عبدالرزاق احمدی، رییس معارف هرات می‌گوید که این ولایت سال گذشته هفت جایزه دریافت کرده و امسال ده جایزه را کسب نموده است.

رییس معارف هرات از این دست‌آورد‌ها استقبال کرده، از بهبود روند رو به رشد آموزش و پرورش در این ولایت خبر می‌دهد. آقای احمدی می‌گوید: ‌«ما در سال گذشته حدود هفت جایزه بین‌المللی را از آن خود کردیم و خوش‌بختانه در سال جاری به ده جایزه ارتقا یافته و ما امیدواریم که در سال آینده حدود بیست جایزه را از آن خود کنیم.‌»

ریاست معارف هرات در سال ۲۰۰۷ یک برنامه ارتباط فرهنگی را میان مکتب‌های ولایت هرات و کشور بریتانیا ایجاد کرد. این ارتباط فرهنگی افغانستان با بریتانیا از طریق سفارت آن کشور زمینه‌سازی می‌شود که در آن، شماری از مکاتب ولایات کابل، هرات، مزارشریف، ننگرهار و قندهار فعالیت دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان