کشته شدن 277 زن در سال 1396 به دلیل خشونت‌های خانوادگی در افغانستان

توسطروایت زنده

اسفند ۲۹, ۱۳۹۶ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که در سال ۱۳۹۶ خورشیدی ۲۷۷ زن به دلیل خشونت‌های خانوادگی کشته شده‌اند که از این میان، ۱۳۶ رویداد آن قتل‌های ناموسی بوده است.

به گفته ثریا صبح‌رنگ، کمیشنر کمیسیون حقوق بشر، در سال 1396، ۵۱ خانم نیز به شکل مرموز کشته شده‌اند که عاملان این قضایا معلوم نیستند.

به گفته وی، از مجموع تمامی ۲۷۷ قضیه قتل زنان، به ۴۹ درصد قضایا رسیدگی شده و عاملان آن‌ها تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند؛ اما هنوز هم عاملان ۵۱ درصد قضایا باقی‌مانده که تحت فرهنگ معافیت قرار دارند و یا هم فراری اند.

از سوی دیگر، کمیسیون حقوق بشر افغانستان از افزایش کشتار غیرنظامیان در جریان حملات هوایی و عملیات‌های نظامی و همچنین محاکمه‌های صحرایی مخالفین مسلح ابراز نگرانی می‌کند.

قتل

در خبرنامه کمیسیون مستقل حقوق بشر آمده است که تنها در ماه حوت، یک خانم در ولسوالی بهارک بدخشان توسط افراد مسلح سر بریده شده، یک خانم و یک مرد در ولسوالی یمگان این ولایت به قتل رسیده، یک دختر و یک پسر جوان در روستای خم‌سفید منطقه بندر ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب در محضر عام شلاق زده شده و یک کودک ده ساله در ولایت جوزجان قربانی تجاوز جنسی شده است.

از سوی دیگر، “سه کودک در حمله هواپیما‌های بدون سرنشین در ولسوالی مانوگی ولایت کنر جان باخته و هشت فرد ملکی توسط نیروهای امنیتی در ساحه “هدیه خیل” و “مانو” ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار کشته شده‌اند”.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از مخالفان مسلح دولت خواسته تا از قتل‌های فراقضایی، محاکمه‌های صحرایی و هدف قراردادن غیرنظامیان دست بردارند.

این نهاد از دولت افغانستان نیز خواسته که عاملان کشتار غیرنظامیان در ننگرهار را شناسایی و مورد پیگرد قرار دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *